Bij een herberekening van binnenstedelijke bruggen met een korte overspanning (kleiner dan 20 m) volgens de vigerende normen kan het voorkomen dat wordt aangetoond dat de constructie niet aan het gewenste betrouwbaarheidseis voldoet. Wat dan? In sommige gevallen wordt voor een meer nauwkeurige berekeningswijze gekozen. Een andere strategie is om de werkelijke sterkte of de belastingen op basis van metingen te bepalen. Men verwacht namelijk dat op een binnenstedelijk brug voertuigen met mogelijk minder zware eigenschappen optreden dan op de snelweg. Op de TU Delft is een afstudeeronderzoek verricht naar de mogelijkheden van het gebruik van een volledig probabilistische simulatie. auteurs:ir. Laura HellebrandtTNO prof.dr.ir. Raphaël SteenbergenTNO / Universiteit Gentdr.ir. Kees BlomIngenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam, TU Delft
Constructieve veiligheid bestaande stedelijke bruggen 6 2016 71waarde van het belastingeffect,veroorzaakt door verkeer in debeschouwde referentieperiode.In de studie is een voorbeeldgegeven, waarbij de hedendaagsetoetsingsmethode uit de praktijkwordt vergeleken met de nieuweaanpak. De case demonstreert hoeeen probabilistisch analyse, inclusiefhet nieuwe verkeersbelastingmodelgebaseerd op locatie-specifiekemeet-data, kan worden gebruikt enleidt tot een gunstigere uitkomstvoor de constructieve veiligheid vande beschouwde betonnen brug. volgens de norm. De doelstellingwas daarom tweeledig. Ten eersteillustreert de studie hoe de extremebelasting tijdens de levensduur uitverkeersmetingen kan wordenbepaald, rekening houdend met degrootte van de overspanning. Tentweede is gekeken naar een prakti-sche toepassing van de MonteCarlo-methode, voor het bepalenvan de constructieve veiligheid.De grootste uitdaging bij hetgebruik van verkeersbelastingmetin-gen voor veiligheidsbeschouwing(UGT) is dat er data voor eenENCI Studieprijs 2015Dit is het vierde artikel in een serie met bijdra-gen van prijswinnaars van de ENCI Studieprijs2015. De studie die in dit artikel wordt beschreven, ontvingeen eervolle vermelding in de categorie Universiteiten. Dejury over deze studie:"[... ] Het accent van de studie ligt opeen probabilistische beschouwingswijze en is van een uitzon-derlijk hoog wetenschappelijk niveau. Niettegenstaande blijfthet rapport, door het goede gebruik van ondersteunendetabellen, stroomschema's en figuren en ondanks de grotemate van wiskundige diepgang, uitstekend leesbaar.De link met het materiaal beton is terug te vinden in een case-studie waarin wordt aangetoond dat juist voor betonnenbruggen een constructieve reserve aanwezig is [...]."Meerinformatie op www.cementonline.nl/encistudieprijs.1) Laura Hellebrandt is met het onderzoek`Structural reliability of existing city bridges: analysiswith Monte Carlo simulation including a load model based on weigh-in-motion measurements'afgestudeerd aan de TU Delft. Zij heeft dit onderzoek uitgevoerd in samenwerking metIngenieursbureau Gemeente Rotterdam. In haar afstudeercommissie hadden zitting: prof.ir. F.S.K. Bijlaard (TU Delft), dr.ir. C.B.M Blom (Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam), dr.ir.P.C.J Hogenboom (TU Delft), dr.ir. M.H. Kolstein (TU Delft), prof.ir. R.D.J.M. Steenbergen (TNO /Universiteit Gent), prof.ir. A.C.W.M. Vrouwenvelder (TNO / TU Delft).Meer lezenMeer informatie over dit onderzoek staat in de paper`StructuralReliability of Existing City Bridges'voor de IABSE-conferentie inGeneve in 2015 en het artikel`Probabilistic traffic load model for short-span citybridges', verschenen in Heron. Dit laatste artikel is te raadplegen viawww.cementonline.nl. Daar is ook het volledige afstudeerrapport beschikbaar.Constructieve veiligheid bestaande stedelijke bruggenbeperkte meetperiode beschikbaaris, terwijl de maximale waarde in derestlevensduur benodigd is voor detoetsing van de constructieve veilig-heid. Daarom zijn er statistischeextrapolatiemethoden toegepast.Het model dat in deze studie isontwikkeld, is geschikt om deverkeersbelasting effici?nt te simule-ren. Daarnaast heeft het constructiefgedrag van de brug een invloed opde maximale belastingeffect. In destudie is een van de belangrijksteparameters, de overspanningslengte,hierin verwerkt. Het resultaat is eenverdelingsfunctie van de extremeir. Laura Hellebrandt 1)TNOprof.dr.ir. Rapha?l SteenbergenTNO / Universiteit Gentdr.ir. Kees BlomIngenieursbureau GemeentewerkenRotterdam/TU DelftDe hypothese van dit afstudeeron-derzoek was dat door het gebruikvan locatie-specifieke verkeersme-tingen en door het gebruik van eenvolledig probabilistische MonteCarlo-analyse, een hoger niveau vanconstructieve veiligheid kan wordenaangetoond dan door berekeningenBij een herberekening van binnenstedelijke bruggen meteen korte overspanning (kleiner dan 20 m) volgens devigerende normen kan het voorkomen dat wordtaangetoond dat de constructie niet aan de gewenstebetrouwbaarheid voldoet. Wat dan? In sommige geval-len wordt voor een meer nauwkeurige berekeningswijzegekozen. Een andere strategie is om de werkelijke sterkteof de belastingen op basis van metingen te bepalen. Menverwacht namelijk dat op een binnenstedelijk brugvoertuigen met mogelijk minder zware eigenschappenoptreden dan op de snelweg. Op de TU Delft is een afstu-deeronderzoek verricht naar de mogelijkheden van hetgebruik van een volledig probabilistische simulatie.Rederijbrug in Rotterdam
Reacties