Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Ontworpen op extremen (1)

- 13 mei 2013

Zo’n 10 tot 15 m ten oosten van de huidige Coentunnel wordt gebouwd aan de Tweede Coentunnel. Deze zinktunnel krijgt tijdens de gebruiksfase grote belastingen te verduren: 16 m water in het midden van het Noordzeekanaal en 8 m grond ter plaatse van de oevers. De maatgevende ontwerpscenario’s waren echter het zeetransport van twee dagen (0,005% van de levensduur) en de belasting uit een gezonken schip (kans van voorkomen eens in de miljoen jaar). In dit artikel wordt ingegaan op het algemene zinktunnelprincipe en op de bouw- en transportfase. De gebruiksfase komt aan bod in een vervolgartikel. Auteurs:ir. Coen van der Vliet, ing. Remco Lensen (ARCADIS Nederland BV)ir. Frederik Deurinck (SA Besix NV)ing. Gerrie Jonkheijm (CFE) Lees ook deel 2 van deze artikelserie op Cementonline.nl.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

bekijk ook
x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren