Deeltracé 2 van het nieuwe Theemswegtracé, de omgelegde goederenspoorlijn in het Rotterdamse Havengebied, bevat twee gebogen betonnen trogbruggen, die onder meer een spoorlijn passeren. Een van de twee is met een lengte van 152 m de langste trogbrug in een goederenspoorlijn in Nederland die in één keer is gestort (foto 1).
26? CEMENT 1 2021
Deeltracé 2 van het Theemsweg -
tracé kruist een aantal onderde-
len: de Merseyweg, een lokaal
goederenspoor en kabels en lei -
dingen (K&L-stroken).
Dit tracé
wordt gevormd door twee naast elkaar gele-
gen enkelsporige, gebogen voorgespannen
betonnen trogbruggen, die bestaan uit een
rijvloer die de belasting overdraagt naar de
trogbalken, die op hun beurt deze belasting afdragen naar de steunpunten. Het voordeel
van trogbruggen is de dunne rijvloer, die
zeer gunstig is voor de doorrijhoogte onder
de brug. De bruggen hebben een lengte van
130 m respectievelijk 152 m en zijn opgelegd
op vijf steunpunten (fig. 2, 3, 4). Elke trog -
brug bestaat uit twee voorgespannen balken
van 3100 mm hoog en 1000 mm breed met
daartussen een relatief dunne vloer met
1 Bovenaanzicht trogbrug, foto: Danny Cornelissen i.o.v. Havenbedrijf Rotterdam
152 m lange
trogbrug
Deeltracé 2 van het nieuwe Theemswegtracé bevat twee gebogen
betonnen trogbruggen, die onder meer een spoorlijn passeren. Een van de twee is met een lengte van 152 m de langste trogbrug in een
goederenspoorlijn in Nederland die in één keer is gestort (foto 1).
1
CEMENT 1 2021 ?27 2 Langsdoorsnede trogbrug 130 m?3 Langsdoorsnede trogbrug 152 m
4 Bovenaanzicht trogbruggen 5 Doorsnede trogbruggen
2
4
3
5
Theemswegtracé (5)
28? CEMENT 1 2021
een dikte van 500 mm (fig. 5). De vloer heeft
als functie de belasting naar de trogbalken
over te dragen en deze trogbalken dragen de
belasting weer af naar de vijf steunpunten. De vloer en trogbalken van de trog -
brug zijn zonder stortnaden in één stortfase
gestort (foto 6). Bij toepassing van een stort-
naad tussen vloer en balken zouden twee
problemen ontstaan: aanbrengen voorspan -
ning (dit kon dan pas als de balken ook wa -
ren gestort) en kans op scheurvorming in
verband met verhinderde vervorming tus-
sen trogvloer en trogbalken. Om de tempe-
ratuurgradiënt in de trogbalken te beperken
en scheurvorming in de dunne trogvloer te
voorkomen, zijn de trogbalken in de eerste
fase van de verharding gekoeld door een
inwendig koelsysteem. Er is beton toegepast met sterkteklasse
C40/50 en milieuklassen XC4, XD3 en XF4.
De trogbruggen zijn volledig met fijn grind
gestort (korrelgroep 4 ? 16 mm), in verband
met de hoge wapeningsdichtheid. In de bal -
ken is langsvoorspanning aangebracht; per
trogbalk 8 kunststof HDPE-kabelomhullin -
gen met elk 27 strengen Ø15,7 mm (kunst-
stof omhullingen in plaats van staal in ver-
band met bovenleidingsspanning van 25 kV).
Eindblok
Bij beide landhoofden is de vloer van de
trogbrug aan de onderzijde verzwaard.
In dit zogenaamde 'eindblok' is dwars-
voorspanning aangebracht om de krachten
ter plaatse van de potopleggingen in het
beton op te kunnen nemen. Deze dwars-
6
6 Storten trogbrug
De vloer en
trogbalken zijn
in één fase
gestort, waarbij
de trogbalken
zijn gekoeld door
een inwendig
koelsysteem
CEMENT 1 2021 ?29 7 Stalen vakwerkliggers als tijdelijke ophangconstructie voor de trogbruggen
voorspanning bestaat uit 9 respectievelijk
10 kunststof HDPE-omhullingen, met elk
27 strengen Ø 15,7mm FeP 1860. De eind -
blokken zijn in een iets hogere sterkte
gestort (C50/60). Vanwege de hoge wape-
ningsdichtheid is hiervoor zelfverdichtend
beton toegepast.
Uitvoering
De benodigde ondersteuningsconstructie
voor de trogbruggen passeerde een grote
leidingstraat, een goederenspoor én een
fietspad, die allemaal in dienst moesten
blijven tijdens de bouw. Daarom zijn hier
grote stalen vakwerkliggers gebruikt als
ondersteuning. Door het profiel van vrije
ruimte (PVR) van het kruisende goederen -
spoor zijn deze liggers boven de te storten
vloer geplaatst, waardoor een ophangcon -
structie is ontstaan (foto 7). Sparingen die
hierdoor in de vloer nodig waren, zijn later
aangestort.
7
Op enkele
plekken zijn
grote stalen
vakwerkliggers
gebruikt als
ondersteuning
Theemswegtracé (5)
Dit artikel is het vijfde artikel in een serie van vijf. In het eerste artikel wordt het project beschreven, het tweede artikel gaat in op de funderingen, het derde op het spoorviaduct, het vierde op de boogbruggen en het vijfde op de trogbruggen.
Reacties