Een plaat van 45 mm dik, belast door een betontruckmixer. Daarmee wilde Dil Tirimanna, directeur van FDN Engineering, aantonen waar ultra-hogesterktebeton toe in staat is. De plaat bleek haast niet stuk te krijgen.
Het plan om de prestaties van het indrukwekkende materiaal aan het publiek te tonen ontstond pas begin september van dit jaar. Dankzij inzet van ENCI, Mebin en De Jong’s Betonbedrijf, kreeg FDN Engineering het voor elkaar om in ‘no time’ een proefbelasting van de grond te krijgen. Het vormde de stijlvolle afsluiting van een middagsymposium over UHSB, waarbij ook de nieuwe Zwaaikombrug, de tweede zogenoemde ultrabrug die FDN heeft gerealiseerd, werd belicht. Op het programma stond tevens de feestelijke opening van deze zeer slanke, in beige UHSB uitgevoerde fiets- en voetgangersbrug over het Eindhovens kanaal.
De plaat, 5 x 3 m groot, was vervaardigd bij De Jong’s Betonbedrijf. Het beton werd voor de gelegenheid geleverd door Mebin met hulp van de knowhow van ENCI. Voor zover bekend is het de eerste keer in de wereld dat beton in een dergelijke sterkte ter plaatse is gestort.
De betonplaat kon de belasting uit de truckmixer, geschat op circa 8 ton, met gemak houden. Wel vertoonde de plaat, zoals verwacht, een flinke doorbuiging. Meer dan 10 cm, op een overspanning van 5 m. Na ontlasten boog de plaat overigens bijna helemaal terug in de oorspronkelijke vorm.
Om te beproeven wat de plaat daadwerkelijk kon hebben, werd hij vervolgens belast met enkele betonblokken. Pas bij acht blokken, samen een kleine 20 ton zwaar, bezweek de plaat. En dan nog niet direct. Pas na enkele minuten na het plaatsen van het achtste blok, was de eerste scheurvorming hoorbaar in het inmiddels circa 50 cm doorgebogen beton. Die scheuren leidden uiteindelijk tot het volledig bezwijken.
Het toegepaste beton had een gemeten sterkte van circa 190 MPa. Dit werd bereikt door een zeer hoge dosering cement (circa 800 kg/m3), een waterbindmiddelfactor van minder dan 0,2 en een flinke dosis microsilica. De plaat was voorzien van een enkel wapeningsnet en staalvezels.
Toepassing van beton met dergelijk hoge prestaties heeft volgens Tirimanna veel voordelen. “Je kunt veel slanker bouwen. Daarmee zijn economische en ook milieuvriendelijke constructies mogelijk. En het beton is dankzij de grote dichtheid onderhoudsvrij.” Eerder al werd het materiaal toegepast bij de Hoekersingel in Rotterdam. En Tirimanna's innovatiehonger is nog lang niet gestild. "Beton met 400 MPa moet mogelijk zijn!"
Reacties