Het is dinsdag 14 augustus en ik heb het hoofdredactioneel voor dit nummer net af. Ik had iets geschreven over beroepsfanaten die ook in hun vrije tijd hun vak niet los kunnen laten. Mijn niet-aflatende aandacht voor scheuren in vloeren en tandopleggingen, als ik in parkeergarages loop, gaf ik als voorbeeld. Maar dan komt het nieuws van het instorten van de Morandi-brug in Genua. Die dramatische gebeurtenis trekt direct alle aandacht van de media en eigenlijk iedereen in West-Europa. De telefoon staat bij ons op de TU roodgloeiend. Wat is de oorzaak en kan het in Nederland ook gebeuren? Onze betonnenbruggenspecialist, Cor van der Veen, heeft de pers te woord gestaan.
3
76 De jonge constructeur
Coert Doomen vertelt over zijn rol bij de nieuw -
bouw van de Rietveld Academie in Amsterdam.
78 Rekenen in de praktijk 4
Rekenvoorbeeld toont diverse mogelijkheden
voor het spreiden van piekmomenten.
81 Dick voor Mekaar 4
Dick Hordijk bespreekt lekkages die kunnen optre -
den langs stekeinden bij aansluitingen van vloeren
op diepwanden.
Aandacht trekken! Het is dinsdag 14 augustus en ik heb het hoofd -
redactioneel voor dit nummer net af. Ik had iets geschreven over
beroepsfanaten die ook in hun vrije tijd hun vak niet los kunnen laten.
Mijn niet-aflatende aandacht voor scheuren in vloeren en tandopleggin -
gen, als ik in parkeergarages loop, gaf ik als voorbeeld. Maar dan komt
het nieuws van het instorten van de Morandi-brug in Genua. Die drama -
tische gebeurtenis trekt direct alle aandacht van de media en eigenlijk
iedereen in West-Europa. De telefoon staat bij ons op de TU roodgloei -
end. Wat is de oorzaak en kan het in Nederland ook gebeuren? Onze
betonnenbruggenspecialist, Cor van der Veen, heeft de pers te woord
gestaan.
Over de mogelijke oorzaak van het instorten kun je beschouwingen
houden en je kunt aangeven wat gevoelige punten zijn bij het toege -
paste ontwerp. Het blijft speculeren en om de werkelijke oorzaak te ken -
nen, zal nog veel onderzoek nodig zijn. Het heeft enorm de aandacht op
de staat en het onderhoud van de kunstwerken in het wegennetwerk in
Europa gevestigd. In de media verschijnen artikelen over aantallen brug -
gen in Italiƫ, Frankrijk, Belgiƫ en Duitsland, die gevaarlijk zouden zijn of
op instorten staan. In Nederland is de situatie gelukkig veel beter. Dit laat
onverlet dat het niet slecht is dat dit resulteert in verhoogde aandacht
voor het onderhoud van de bruggen.
In de extra aandacht schuilt wel een risico, want niet-specialisten kunnen
zenuwachtig worden van scheuren in beton, terwijl wij, constructeurs,
weten dat het heel normaal is dat beton scheurt. Overigens, opdrachtge -
vers verwachten een prachtig mooi betonoppervlak en willen niets
weten van scheurvorming. Het beheersen van scheurvorming vormt
nog steeds een grote uitdaging voor de gemiddelde constructeur. Niet
voor niets dat we er in Cement zo vaak aandacht aan besteden, ook in dit
nummer weer. Daarnaast kunt u onder meer lezen over een zwevende
concertzaal en een boortunnel onder het Suezkanaal.
In de komende edities zullen we aandacht besteden aan het 70-jarig
bestaan van Cement , begin 2019. We doen dat door terug te kijken en
daarvoor heb ik eens door de edities van de periode 1949-1965 gesnuf -
feld.
Aandacht voor ons vakgebied is erg fijn, maar niet als het is door zo'n
tragische gebeurtenis als in Genua.
Dick Hordijk
Voor reacties: d.hordijk@cementonline.nl
Lijmwapening wordt geplaatst bij de Nijkerkerbrugfoto: Mourik, Eric Bakker
Redactioneel
5 2018
Inhoud
Reacties