Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Antraciete randliggers voor de N381

5 november 2014

Drie kunstwerken aan de N381 zijn aan de zichtzijden voorzien van antraciet gepigmenteerde randliggers. Daarnaast is voor dertien werken gebruikgemaakt van prefab betonnen elementen. Doel van de herontwikkeling van de onderdoorgangen aan de provinciale weg is een verbeterde bereikbaarheid naar Drenthe en Duitsland. De randliggers voldoen aan de eisen in CUR-Aanbeveling 100.

In totaal worden negentien kunstwerken gereconstrueerd. De verbetering van de N381 tot stroomweg – met gedeeltelijk twee rijstroken in beide richtingen en ongelijkvloerse aansluitingen – moet zorgen voor betere bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. Ook wordt de ruimtelijke kwaliteit in de omgeving van het project verbeterd door gebiedsontwikkelingsmaatregelen.

Prefab beton

Bouwcombinatie MNO Vervat NL B.V., onderdeel van Boskalis, heeft Haitsma Beton de opdracht verstrekt om de prefab betonnen elementen voor dertien nieuwe kunstwerken te produceren en te monteren. Die productie is nu aan de gang omdat relatief snel moet worden geleverd. “Door het grote aantal kleine kunstwerken is dit een groot project met veel engineering, waarvoor wij regelmatig met de opdrachtgever overleggen”, volgens Jasper Doornbos, projectleider bij Haitsma Beton.

Antraciet gekleurd

Bijzonder zijn de antraciet gepigmenteerde randliggers die de betonproducent voor acht kunstwerken produceert. Om de juiste kleurstelling nauwkeurig te kunnen bepalen, zijn overeenkomstig met de eisen van CUR-Aanbeveling 100 proeftegels gemaakt. De eerste proeftegels zijn door de opdrachtgever direct goedgekeurd. Ook de montage van de eerste drie kunstwerken is goed en naar tevredenheid van de opdrachtgever verlopen, aldus Doornbos. De verwachting is dat eind augustus 2015 de laatste elementen worden gemonteerd.

Niet aantrekkelijk

Volgens de provincie Fryslân is de bestaande N381 van Drachten naar de Duitse grens niet aantrekkelijk genoeg om als doorgaande route te gebruiken. Automobilisten kiezen vaak alternatieve routen, wat nadelig is voor de verkeersveiligheid op andere wegen en de leefbaarheid van het gebied. Door reconstructie tot stroomweg moet de weg aangenamer worden als route.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren