Tussen de rechtbank en het station in Breda is het nieuwe complex 5TRACKS gerealiseerd, met verschillende programma's. Het logisch stapelen van de programma's bleek essentieel voor de haalbaarheid van het project. Door een optimaal constructief ontwerp zijn bij die stapeling dure en zware overgangsconstructies achterwege gebleven. Ook het beperkte bouwterrein en de geringe afstand tot het spoor hadden consequenties voor het ontwerp.
Een gebied waarin je 24/7 kunt
wonen, ondernemen, werken en
recreëren;
dat was het doel van de
markttender die de gemeente Breda uit-
schreef voor de ontwikkeling van de locatie
Coulissen West in het Stationskwartier.
Dat heeft geleid tot het planconcept van
5TRACKS, in een groen park aan het spoor
(foto 1 en 2). De naam van het plan refereert
aan de mix van vijf programma's: hotel,
kantoren, wonen, park en voorzieningen.
Die functies zijn verdeeld over drie gebou -
wen (Platform A, B en C) met een hoogte
van circa 32 m. Het gaat onder meer om
een hotel van circa 180 hotelkamers, circa
15.000 m² kantoorruimte, circa 150 apparte-
menten, winkels en horeca (fig. 3). Onder
een deel van het gebouw en het park is een
parkeergarage gesitueerd. 5TRACKS heeft een aantal aspecten in
zich waarmee een duurzame ontwikkeling
mogelijk is gemaakt. Onder meer door de
compacte footprint en het daklandschap
boven de parkeervoorziening. Dit dakland -
schap stimuleert de biodiversiteit.
Constructieve opzet platform B
en C
Platform B en C zijn constructief het meest
complex. Onder het maaiveld is hier de par-
keerkelder gesitueerd, op de begane grond bevinden zich de commerciële ruimtes,
daarbovenop de kantoorlagen en daar weer
boven de woningen. Ondanks die verschil -
lende functies is de constructie hier zo ont-
worpen, dat sprake is van een logische sta -
peling en dure overgangsconstructies
worden voorkomen. De constructie van het hele project
bestaat grotendeels uit in het werk gestort
beton. In de onderste lagen is gebruik ge-
maakt van een kolommenstructuur, waar-
door grote vrij indeelbare ruimten zijn
verkregen.
Grid? De bovenbouw van de drie gebouwen
hebben vanuit het stedenbouwkundig ont-
werp een driehoekige vorm, terwijl de on -
derliggende parkeerlaag en commerciële
ruimten een langwerpig orthogonaal grid
hebben. Na een variantenstudie waarbij de
verschillende ideale stramienmaten voor de
verschillende functies met elkaar zijn verge-
leken, bleek een gemeenschappelijk stramien
van 8,10 x 8,10 m² het beste te passen (fig. 5).
Parkeerlaag? De onderste laag betreft groten -
deels een parkeerlaag (fig. 5). Aan de zijde
van de Stationstraat ligt deze op maaiveld-
niveau en aan de zijde van de busbaan onder
maaiveld (fig. 6). In de parkeerlaag is geen
vloer toegepast, maar is een bestrating
Verschillende functies verdeeld over drie gebouwen 5TRACKS
ING. PAUL NOOMEN RC
Projectleider
IMd Raadgevende Ingenieurs
ING. ROB STARK RO
Raadgevend IngenieurIMd Raadgevende Ingenieursauteurs
Tussen de rechtbank en het station in Breda is het nieuwe complex 5TRACKS gerealiseerd,
met verschillende programma's. Het logisch stapelen van de programma's bleek essentieel voor de haalbaarheid van het project. Door een optimaal constructief ontwerp zijn bij die stapeling dure en zware overgangsconstructies achterwege gebleven. Ook het beperkte
bouwterrein en de geringe afstand tot het spoor hadden consequenties voor het ontwerp.
CEMENT 2 2024 ?7
voorzien. Dit had financiële en duurzaam-
heidsvoordelen en was mogelijk gezien de
(gedeeltelijke) ligging op maaiveldniveau. Aan de zijde van de Stationslaan be-
vindt zich op de begane grond een commer-
ciële strip en is de toegang voor de kantoren
en de woningen voorzien. Hier is wel een
vloer aanwezig in de vorm van een geïso-
leerde kanaalplaat met druklaag. Daar waar de parkeerlaag grenst aan
de hoger gelegen busbaan, is tussen parkeer-
laag en busbaan een grondkerende construc-
tie ontworpen. Deze is uitgevoerd met een
stalen damwandconstructie, die tevens ver-
ticaal dragend is uitgevoerd. Zowel vanuit de
naastliggende busbaan als vanuit het spoor
zijn randvoorwaarden aan de toelaatbare
vervorming van deze keerwand gesteld. De
damwand is tijdens de uitvoering uitgevoerd
als een uitkragende damwand. In de ge-
bruiksfase is de damwand aan de bovenzijde
gesteund door het dek ten behoeve van het
park. Dek? Op het dek boven de parkeerlaag (naast
bouwdeel B en C) bevindt zich een daktuin.
Vanwege het grondpakket is rekening ge-
houden met een belasting tot 7,5 kN/m².
Voor een optimale krachtafdracht zijn bo-
men zoveel mogelijk boven de kolommen
gesitueerd. Het dek is uitgevoerd met ka -
naalplaten van 400 mm dik, opgelegd op
geprefabriceerde geïntegreerde betonnen
liggers. De liggers worden ondersteund
door geprefabriceerde betonkolommen in
een stramien van eveneens 8,10 x 8,10 m².
Uitvoering in prefab was een wens van de
aannemer, onder meer vanwege de bouw-
snelheid. Om thermische vervorming in het dek
op te kunnen vangen, is de vloer los gehou -
den van de kantoren. Door de vloer uit te
voeren met een druklaag, werkt het dek als
een schijf en was het mogelijk de vloer te
stabiliseren met de kolommen, en was het
mogelijk de vloer los te houden. Bijkomend
voordeel van deze oplossing was dat het
2 De drie gebouwen van 5TRACKS, foto: Shift Architecture Urbanism / Powerhouse Company
2
PROJECTGEGEVENS
project
5TRACKS Breda opdrachtgever
J.P. van Eesteren / Synchroonarchitect
Shift Architecture
Urbanism / Powerhouse Company
constructeur
IMd Raadgevende Ingenieurs
aannemer
J.P. van Eesteren oplevering
begin 2024
8? CEMENT 2 2024
3 Plattegrond van de drie gebouwen, met van links naar rechts platform C, B en A, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
4 3D-model van de constructie, met van links naar rechts platform A, B en C, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
5 Constructieve plattegrond eerste verdieping, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
3
4
5
CEMENT 2 2024 ?9
7
6
6 Doorsnede gebouw C, bron: Shift Architecture Urbanism / Powerhouse Company
7 Wandaanzicht. Door stapeling van functies zijn geen overgangsconstructies nodig, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
dek later kon worden aangebracht, wat
nodig was voor het realiseren van een bouw -
terrein.
Kantoorlagen? De constructie van de kan -
toorlagen bestaat uit een kolommenstruc-
tuur en een strokenvloer. Hierdoor was de
benodigde constructiehoogte minimaal en de flexibiliteit van de indeling juist maxi
-
maal. Bovendien is het nadien kunnen aan -
brengen van sparingen en het opvangen van
geconcentreerde lasten met deze oplossing
eenvoudig te realiseren; een groot voordeel
voor een kantoorfunctie. De strokenvloer is opgebouwd uit
breedplaatvloeren met een dikte van
10? CEMENT 2 2024
250 mm en in het werk gestorte stroken met
een dikte van 550 mm. Langs de randen met
de daktuin zijn in het werk gestorte balken
aangebracht om de vloeren van de daktuin
op te kunnen leggen.
Woningen? Boven op de kantoorlagen zijn
woningen voorzien. De eerste twee woon-
lagen worden uitgevoerd met betonnen
bouwmuren, die tevens dienst doen als
wandligger. Deze wandliggers dragen direct
af op de onderliggende kolommenstructuur
van de kantoren/parkeerlaag (8,10 x 8,10 m²)
(fig. 7). Ter plaatse van de overgang van de
wandliggers op de kolommenstructuur
worden lokaal betonnen kolomkoppen toe-
gepast. De overige woonlagen hebben een
constructie van dragende wanden en ko-
lommen, waardoor de woningen een andere
indeling kunnen krijgen dan de woningen
ter plaatse van de onderste twee bouwlagen.
De vloeren van de woningen zijn uitgevoerd
als breedplaatvloeren met een dikte van
280 mm.
Constructieve opzet platform A
Platform A huisvest een hotel en staat naast
de parkeergarage. Op de onderste twee
lagen zijn de functies voor ontvangst, over-
leg en restaurant gehuisvest. De bovenste
zes lagen, waar de kamers zijn gesitueerd,
worden opgebouwd uit betonwanden met
een dikte van 250 mm, waartussen de be-
tonvloeren spannen met een dikte van
250 mm. Op de onderste twee lagen worden de
betonwanden opgevangen door betonkolom -
men, zodat een open structuur ontstaat die
flexibel indeelbaar is. Om dit mogelijk te
maken worden de bovenliggende wanden
uitgevoerd als wandliggers. De beganegrondvloer is opgebouwd
uit geïsoleerde kanaalplaten A200 met druk-
laag, die zijn opgelegd op funderingsbalken
600 x 750 mm². Lokaal worden bij de techni -
sche ruimtes kanaalplaten A260 toegepast. De eerste verdiepingsvloer bestaat
uit een in het werk gestorte strokenvloer
(stroken 1800 x 450 mm²), waartussen een
(breedplaat)vloer spant met een totale dikte
van 250 mm.
Fundering
Om trillings- en geluidshinder voor de om -
geving te voorkomen, is het geheel gefun -
deerd op schroefpalen met verloren punt en
constructieve groutinjectie. Er zijn verschil -
lende diameters toegepast. Over de palen
worden betonpoeren en betonbalken aange-
bracht. Op de parkeerlaag zijn de poeren
verdiept aangebracht zodat de bestrating
over de poer heen kan lopen. Gezien de sonderingen was er sprake
van zwaar boorwerk. Er is gewerkt met con -
structieve groutinjectie. De constructieve
groutinjectie dient als smering, waardoor de
wrijving wordt verlaagd en zwaar boorwerk
zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Trillingen
Het plan is dicht bij het spoor gelegen. Door
de bouwfysisch adviseur is beoordeeld of
de trillingen veroorzaakt door het spoor
trillingshinder geven in de woningen. Deze
beschouwing heeft geleid tot een aantal
randvoorwaarden ten aanzien van de con -
structie, die in het ontwerp zijn verwerkt. Zo
levert de permanente damwand ? de schei -
ding tussen de busbaan en het parkeren ?
de eerste remmende werking bij het door-
geven van de trillingen aan de constructie
van het gebouw. In een 3D-berekening is dit
effect meegenomen. Gecontroleerd is of de
constructieopzet voldoende massa heeft om
hinderlijke trillingen in de bovenliggende
woningen te voorkomen. Dit heeft geresul -
teerd in het verzwaren van een aantal bal -
ken in de overgang van de kantoren naar de
woningen.
Stabiliteit
De stabiliteit van de bouwdelen wordt voor
de onderbouw gewaarborgd door het toe-
passen van een aantal betonnen kernen,
bestaande uit betonwanden (fig. 8). Voor de
stabiliteit van de woningen wordt gebruik-
gemaakt van de woningscheidende beton -
wanden in beide richtingen (fig. 9). De stabiliteit van het parkeerdek, die
zoals gezegd is losgehouden van de overige
bouwdelen, wordt gewaarborgd door por-
taalwerking. Door toepassing van gewapende
druklagen worden de prefab kanaalplaat-
vloeren tot een schijf gemaakt.
Na een
variantenstudie
bleek een
stramien van
8,10 x 8,10 m² het
beste te passen
CEMENT 2 2024 ?11
Ten behoeve van de stabiliteit van de gebou-
wen, moet ook de afdracht van de horizon -
tale krachten naar de verticale stabiliteits-
elementen worden gewaarborgd. Hiervoor
moesten de vloeren worden uitgevoerd als
een schijf. Door toepassing van gewapende
betonvloeren is de schijfwerking gewaar-
borgd.
Tweede draagweg
Het gebouw bestaat uit in het werk gestorte
betonvloeren, wanden en kolommen. Door
deze onderdelen deugdelijk te wapenen,
wordt zorggedragen voor samenhang tussen
de onderdelen en ontstaat een gebouw met
een hoge ductiliteit.
Brandwerendheid hoofddraag-
constructie
Voor de betonnen constructieonderdelen is
de brandwerendheid gerealiseerd door de
dekking op de wapening aan te brengen, conform de eisen opgenomen in de NEN-
EN-1992-1-2 (Rekenkundige bepalingen van
de brandwerendheid van bouwdelen). Het dek boven de parkeerlaag waarop
de daktuin is gelegen, wordt - zoals hierbo-
ven omschreven - door een dilatatie los ge-
houden van de bouwblokken. Hierdoor kan
bij brand in de parkeerlaag het dek bezwij-
ken, zonder dat dit leidt tot voortschrijdende
instorting en horizontale krachten op het
bouwblok. Voor de stalen kolommen en liggers,
lokaal nodig voor de ondersteuning van de
balkons, is de brandwerendheid gereali -
seerd door deze brandwerend te bekleden.
De stalen kolommen die de galerijen dragen
zijn overgedimensioneerd, zodat deze 30
minuten brandwerend zijn. Duurzaamheid
Op het gebied van duurzaamheid is in de
constructieopzet vooral rekening gehouden
8
8 Constructieve plattegrond verdieping 2 en 3, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
De eerste twee
woonlagen wor-
den uitgevoerd
met betonnen
bouwmuren,
die dienst doen
als wandligger
12? CEMENT 2 2024
met flexibiliteit in indeelbaarheid voor de
toekomst. Zo zijn de bovenste woonlagen
voorzien van draaglijnen met kolommen in
plaats van dragende gesloten betonwanden.
In de kantoren en commerciële ruimten is
een kolommenstructuur toegepast, wat ook
hier tot flexibiliteit leidt. In de parkeergarage is de vloer uitge-
voerd met een bestrating, waardoor het
toepassen van beton in het project is ver-
minderd. Daarnaast zijn de drie gebouwen voor-
zien van gevels met steenstrips, die zijn ge-
maakt van hoogwaardig hergebruikt bouw -
afval. Deze steenstrips zijn gelijmd op een
houtskeletbouw achterconstructie. Toepas-
sing van deze steenstrips betekent het her-
gebruik van 18 kilo hoogwaardig afval per
m² gevelbekleding. Voor alle gevels samen
loopt de teller op naar 385.519 kilo. Er is on -
der meer bouwpuin en sloopafval verwerkt,
waarmee een bijdrage wordt geleverd aan het verminderen van een van de grootste
afvalstromen ter wereld.
Tot slot
In een goede samenwerking met de overige
projectteamleden is voor dit gebouw met
verschillende functies een heldere con -
structieopzet gerealiseerd. Door de keuze
van een vast stramien, was het mogelijk de
functies te stapelen zonder daarbij gebruik
te maken van dure en ook minder duurzame
overgangsconstructies. Met het gekozen
stramien heeft het gebouw een flexibele in -
deelbaarheid, wat de levensduur verhoogd.
Door het skelet
volledig in het
werk te storten
wordt zorg-
gedragen voor
voldoende
samenhang in
de constructie
en is daarmee
de constructieve
veiligheid
gewaarborgd
9
9 Voor de stabiliteit van de woningen wordt gebruikgemaakt van de woningscheidende betonwanden in beide richtingen,
bron: IMd Raadgevende Ingenieurs CEMENT 2 2024 ?13
Projectgegevens
Project: 5TRACKS Breda
Opdrachtgever: J.P. van Eesteren / Synchroon
Architect: Shift Architecture Urbanism / Powerhouse Company
Constructeur: IMd Raadgevende Ingenieurs
Aannemer: J.P. van Eesteren
Oplevering: begin 2024
In het kort
- Platform B en C zijn zo ontworpen dat sprake is van een logische stapeling en dure overgang constructies kunnen worden voorkomen
- Na een variantenstudie bleek een stramien van 8,10 x 8,10 m2 het beste te passen
- Voor de vloer van de parkeerlaag is een bestrating voorzien
- Tussen parkeerlaag en busbaan is een grondkerende constructie ontworpen met een stalen damwandconstructie die tevens als trillingsdemper fungeert.
- De constructie van de kantoorlagen bestaat uit een kolommenstructuur en een strokenvloer
- De eerste twee woonlagen worden uitgevoerd met betonnen bouwmuren, die dienst doen als wandligger
- De paalfundering is uitgevoerd met grondverdringende, in de grond gevormde palen, waarbij een groutinjectie is toegepast die tevens dient als smering waardoor de wrijving wordt verlaagd
- De trillingen vanuit het spoor hebben geleid tot een aantal randvoorwaarden voor de constructie, maar hebben door het toepassen van de damwand niet geleid tot grote aanpassingen in het ontwerp
- Door het skelet volledig in het werk te storten wordt zorggedragen voor voldoende samenhang in de constructie en is daarmee de constructieve veiligheid gewaarborgd
- Op het gebied van duurzaamheid is in de constructieopzet vooral rekening gehouden met flexibiliteit in indeelbaarheid voor de toekomst en minimaal materiaalgebruik
Foto 1. De drie gebouwen van 5TRACKS, foto: Jim Janssens namens JP van Eesteren
Een gebied waarin je 24/7 kunt wonen, ondernemen, werken en recreëren; dat was het doel van de markttender die de gemeente Breda uitschreef voor de ontwikkeling van de locatie Coulissen West in het Stationskwartier. Dat heeft geleid tot het planconcept van 5TRACKS, in een groen park aan het spoor (foto 1 en 2). De naam van het plan refereert aan de mix van vijf programma’s: hotel, kantoren, wonen, park en voorzieningen. Die functies zijn verdeeld over drie gebouwen (Platform A, B en C) met een hoogte van circa 32 m. Het gaat onder meer om een hotel van circa 180 hotelkamers, circa 15.000 m2 kantoorruimte, circa 150 appartementen, winkels en horeca (fig. 3). Onder een deel van het gebouw en het park is een parkeergarage gesitueerd.
5TRACKS heeft een aantal aspecten in zich waarmee een duurzame ontwikkeling mogelijk is gemaakt. Onder meer door de compacte footprint en het daklandschap boven de parkeervoorziening. Dit daklandschap stimuleert de biodiversiteit.
Foto 2. Situering 5TRACKS, dicht aan het spoor, foto: Shift Architecture Urbanism / Powerhouse Company
Figuur 3. Plattegrond van de drie gebouwen, met van links naar rechts platform C, B en A, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
Figuur 4. 3D-model van de constructie, met van links naar rechts platform A, B en C, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
Na een variantenstudie bleek een stramien van 8,10 x 8,10 m2 het beste te passen
Constructieve opzet platform B en C
Figuur 5. Constructieve plattegrond eerste verdieping, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
Parkeerlaag
De onderste laag betreft grotendeels een parkeerlaag (fig. 5). Aan de zijde van de Stationstraat ligt deze op maaiveldniveau en aan de zijde van de busbaan onder maaiveld (fig. 6). In de parkeerlaag is geen vloer toegepast, maar is een bestrating voorzien. Dit had financiële en duurzaamheidsvoordelen en was mogelijk gezien de (gedeeltelijke) ligging op maaiveldniveau.
Aan de zijde van de Stationslaan bevindt zich op de begane grond een commerciële strip en is de toegang voor de kantoren en de woningen voorzien. Hier is wel een vloer aanwezig in de vorm van een geïsoleerde kanaalplaat met druklaag.
Daar waar de parkeerlaag grenst aan de hoger gelegen busbaan, is tussen parkeerlaag en busbaan een grondkerende constructie ontworpen. Deze is uitgevoerd met een stalen damwandconstructie, die tevens verticaal dragend is uitgevoerd. Zowel vanuit de naastliggende busbaan als vanuit het spoor zijn randvoorwaarden aan de toelaatbare vervorming van deze keerwand gesteld. De damwand is tijdens de uitvoering uitgevoerd als een uitkragende damwand. In de gebruiksfase is de damwand aan de bovenzijde gesteund door het dek ten behoeve van het park.
Figuur 6. Doorsnede gebouw C, bron: Shift Architecture Urbanism / Powerhouse Company
Dek
Op het dek boven de parkeerlaag (naast bouwdeel B en C) bevindt zich een daktuin. Vanwege het grondpakket is rekening gehouden met een belasting tot 7,5 kN/m2. Voor een optimale krachtafdracht zijn bomen zoveel mogelijk boven de kolommen gesitueerd. Het dek is uitgevoerd met kanaalplaten van 400 mm dik, opgelegd op geprefabriceerde geïntegreerde betonnen liggers. De liggers worden ondersteund door geprefabriceerde betonkolommen in een stramien van eveneens 8,10 x 8,10 m2. Uitvoering in prefab was een wens van de aannemer, onder meer vanwege de bouwsnelheid.
Om thermische vervorming in het dek op te kunnen vangen, is de vloer los gehouden van de kantoren. Door de vloer uit te voeren met een druklaag, werkt het dek als een schijf en was het mogelijk de vloer te stabiliseren met de kolommen, en was het mogelijk de vloer los te houden. Bijkomend voordeel van deze oplossing was dat het dek later kon worden aangebracht, wat nodig was voor het realiseren van een bouwterrein.
Kantoorlagen
De constructie van de kantoorlagen bestaat uit een kolommenstructuur en een strokenvloer. Hierdoor was de benodigde constructiehoogte minimaal en de flexibiliteit van de indeling juist maximaal. Bovendien is het nadien kunnen aanbrengen van sparingen en het opvangen van geconcentreerde lasten met deze oplossing eenvoudig te realiseren; een groot voordeel voor een kantoorfunctie.
De strokenvloer is opgebouwd uit breedplaatvloeren met een dikte van 250 mm en in het werk gestorte stroken met een dikte van 550 mm. Langs de randen met de daktuin zijn in het werk gestorte balken aangebracht om de vloeren van de daktuin op te kunnen leggen.
Woningen
Boven op de kantoorlagen zijn woningen voorzien. De eerste twee woonlagen worden uitgevoerd met betonnen bouwmuren, die tevens dienst doen als wandligger. Deze wandliggers dragen direct af op de onderliggende kolommenstructuur van de kantoren/parkeerlaag (8,10 x 8,10 m2) (fig. 7). Ter plaatse van de overgang van de wandliggers op de kolommenstructuur worden lokaal betonnen kolomkoppen toegepast.
De overige woonlagen hebben een constructie van dragende wanden en kolommen, waardoor de woningen een andere indeling kunnen krijgen dan de woningen ter plaatse van de onderste twee bouwlagen. De vloeren van de woningen zijn uitgevoerd als breedplaatvloeren met een dikte van 280 mm.
Figuur 7. Wandaanzicht. Door stapeling van functies zijn geen overgangsconstructies nodig, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
De eerste twee woonlagen worden uitgevoerd met betonnen bouwmuren, die dienst doen als wandligger
Constructieve opzet platform A
Platform A huisvest een hotel en staat naast de parkeergarage. Op de onderste twee lagen zijn de functies voor ontvangst, overleg en restaurant gehuisvest. De bovenste zes lagen, waar de kamers zijn gesitueerd, worden opgebouwd uit betonwanden met een dikte van 250 mm, waartussen de betonvloeren spannen met een dikte van 250 mm.
Op de onderste twee lagen worden de betonwanden opgevangen door betonkolommen, zodat een open structuur ontstaat die flexibel indeelbaar is. Om dit mogelijk te maken worden de bovenliggende wanden uitgevoerd als wandliggers.
De beganegrondvloer is opgebouwd uit geïsoleerde kanaalplaten A200 met druklaag, die zijn opgelegd op funderingsbalken 600 x 750 mm2. Lokaal worden bij de technische ruimtes kanaalplaten A260 toegepast.
De eerste verdiepingsvloer bestaat uit een in het werk gestorte strokenvloer (stroken 1800 x 450 mm2), waartussen een (breedplaat)vloer spant met een totale dikte van 250 mm.
Fundering
Trillingen
Het plan is dicht bij het spoor gelegen. Door de bouwfysisch adviseur is beoordeeld of de trillingen veroorzaakt door het spoor trillingshinder geven in de woningen. Deze beschouwing heeft geleid tot een aantal randvoorwaarden ten aanzien van de constructie, die in het ontwerp zijn verwerkt. Zo levert de permanente damwand – de scheiding tussen de busbaan en het parkeren – de eerste remmende werking bij het doorgeven van de trillingen aan de constructie van het gebouw. In een 3D-berekening is dit effect meegenomen. Gecontroleerd is of de constructieopzet voldoende massa heeft om hinderlijke trillingen in de bovenliggende woningen te voorkomen. Dit heeft geresulteerd in het verzwaren van een aantal balken in de overgang van de kantoren naar de woningen.
Stabiliteit
De stabiliteit van de bouwdelen wordt voor de onderbouw gewaarborgd door het toepassen van een aantal betonnen kernen, bestaande uit betonwanden (fig. 8). Voor de stabiliteit van de woningen wordt gebruikgemaakt van de woningscheidende betonwanden in beide richtingen (fig. 9).
De stabiliteit van het parkeerdek, die zoals gezegd is losgehouden van de overige bouwdelen, wordt gewaarborgd door portaalwerking. Door toepassing van gewapende druklagen worden de prefab kanaalplaatvloeren tot een schijf gemaakt.
Ten behoeve van de stabiliteit van de gebouwen, moet ook de afdracht van de horizontale krachten naar de verticale stabiliteitselementen worden gewaarborgd. Hiervoor moesten de vloeren worden uitgevoerd als een schijf. Door toepassing van gewapende betonvloeren is de schijfwerking gewaarborgd.
Figuur 8. Constructieve plattegrond verdieping 2 en 3, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
Figuur 9. Voor de stabiliteit van de woningen wordt gebruikgemaakt van de woningscheidende betonwanden in beide richtingen, bron: IMd Raadgevende Ingenieurs
Door het skelet volledig in het werk te storten wordt zorggedragen voor voldoende samenhang in de constructie en is daarmee de constructieve veiligheid gewaarborgd
Tweede draagweg
Het gebouw bestaat uit in het werk gestorte betonvloeren, wanden en kolommen. Door deze onderdelen deugdelijk te wapenen, wordt zorggedragen voor samenhang tussen de onderdelen en ontstaat een gebouw met een hoge ductiliteit.
Brandwerendheid hoofddraagconstructie
Voor de betonnen constructieonderdelen is de brandwerendheid gerealiseerd door de dekking op de wapening aan te brengen, conform de eisen opgenomen in de NEN-EN-1992-1-2 (Rekenkundige bepalingen van de brandwerendheid van bouwdelen).
Het dek boven de parkeerlaag waarop de daktuin is gelegen, wordt - zoals hierboven omschreven - door een dilatatie los gehouden van de bouwblokken. Hierdoor kan bij brand in de parkeerlaag het dek bezwijken, zonder dat dit leidt tot voortschrijdende instorting en horizontale krachten op het bouwblok.
Voor de stalen kolommen en liggers, lokaal nodig voor de ondersteuning van de balkons, is de brandwerendheid gerealiseerd door deze brandwerend te bekleden. De stalen kolommen die de galerijen dragen zijn overgedimensioneerd, zodat deze 30 minuten brandwerend zijn.
Duurzaamheid
Op het gebied van duurzaamheid is in de constructieopzet vooral rekening gehouden met flexibiliteit in indeelbaarheid voor de toekomst. Zo zijn de bovenste woonlagen voorzien van draaglijnen met kolommen in plaats van dragende gesloten betonwanden. In de kantoren en commerciële ruimten is een kolommenstructuur toegepast, wat ook hier tot flexibiliteit leidt.
In de parkeergarage is de vloer uitgevoerd met een bestrating, waardoor het toepassen van beton in het project is verminderd.
Daarnaast zijn de drie gebouwen voorzien van gevels met steenstrips, die zijn gemaakt van hoogwaardig hergebruikt bouwafval. Deze steenstrips zijn gelijmd op een houtskeletbouw achterconstructie. Toepassing van deze steenstrips betekent het hergebruik van 18 kilo hoogwaardig afval per m2 gevelbekleding. Voor alle gevels samen loopt de teller op naar 385.519 kilo. Er is onder meer bouwpuin en sloopafval verwerkt, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan het verminderen van een van de grootste afvalstromen ter wereld.
Tot slot
In een goede samenwerking met de overige projectteamleden is voor dit gebouw met verschillende functies een heldere constructieopzet gerealiseerd. Door de keuze van een vast stramien, was het mogelijk de functies te stapelen zonder daarbij gebruik te maken van dure en ook minder duurzame overgangsconstructies. Met het gekozen stramien heeft het gebouw een flexibele indeelbaarheid, wat de levensduur verhoogd.
Reacties