A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n f r a s t r u c t u u rcement 2002 14Over planvorming en besluitvormingBEREIKBAARHEIDLANDZIJDEEr zijn tal van redenen om nieuwe wegen en verbindingen aan te leggen. Denkbijvoorbeeld aan het ontsluiten van Vinex-locaties op het hoofdwegennet,een nieuwe lijn voor het openbaar vervoer of aansluitingen voor nieuweindustriegebieden. Hetzelfde geldt voor de luchthaven Schiphol.Rijk, provincie en gemeenten zijn overheden die ieder op het eigen terrein, bin-nen de eigen bevoegdheden, zoeken naar de meest passende oplossing.Plannen maken, samenwerking zoeken, besluitvorming en uitvoering. Devraag hoe provincie Noord-Holland in het kader van de mobiliteit vanSchiphol hiermee omgaat, is voorgelegd aan de drs. H.S. de Boer (lid vanGedeputeerde Staten, verantwoordelijk voor wegen, verkeer en vervoer).1 | Zuidtangent in gebruik genomenDe aanleg van wegen en spoorlijnen is steeds meereen zaak van zeer lange adem. Het zijn vaak gecom-pliceerde processen die de provincie op gang brengt.In samenwerking met andere overheden wordenproblemen gesignaleerd en aangepakt.Gedeputeerde De Boer: "Provincie Noord-Hollandprobeert de mobiliteit in banen te leiden. Dat geldtvoorhetopenbaarvervoer,voorbestaandeennieuweinfrastructuur, het provinciaal fietsennetwerk enontwikkelingen die met Schiphol samenhangen".Een sprekend voorbeeld is de recente ingebruik-name van de Zuidtangent [1], de hoogwaardig open-baar vervoersverbinding van IJmuiden via Haarlem,Hoofddorp en Schiphol naar IJburg. Het project isgestart in 1996 en het exploitatietraject, dat loopt vanHaarlem naar Station Bijlmer, moet in 2002 klaarzijn. Dit heeft te maken met de Floriade die april2002 in de gemeente Haarlemmermeer haar deurenopent.O p e n b a a r v e r v o e rSamenwerking met rijk en gemeenten, belangenor-ganisaties en het bedrijfsleven staat centraal in hetwerk van de provincie. Sinds de decentralisatie vanhet streekvervoer heeft de provincie een eigen ver-antwoordelijkheid in het Regionaal OpenbaarVervoer. Noord-Holland is een provincie met zeeruiteenlopende gebieden. De problemen met het bus-vervoer in dunbevolkte regio's zijn van een totaalandere orde dan die rondom Amsterdam en Schip-hol.In het gebied boven de lijn Alkmaar ? Hoorn, heeftmen te maken met onrendabele buslijnen. Jaarlijksmoet ca. 3 miljoen euro worden bijgelegd. Bekekenwordt of ander vervoer tot een betere exploitatie kanleiden.P r i o r i t e i t e n i n w e g e nHet aantal plannen/projecten in de provincie isgroot. Aanvankelijk werd gewerkt met betrekkelijkkleine streekplannen. Dat maakte de zaak bestuur-lijk nogal ingewikkeld bij projecten die binnen ver-schillendeplannenvielen."Vandaar",aldusDeBoer,"willen we nu naar twee streekplannen: NH-Zuid enNH-Noord, waarbij het Noordzeekanaal de grensvormt. Hiermee verminder je het aantal proceduresen de inspraak door de burgers wordt vergemakke-lijkt, omdat de samenhang duidelijker wordt".Aanpassingen en verbeteringen van de infrastruc-tuur hebben de grootste prioriteit. De lijst vanwerken is groot, zoals de nieuwe A5, de kruising vande A4 en de A9, aanpassingen aan de N201 en deaansluiting van die weg met de A4. (zie plattegrond).A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n f r a s t r u c t u u rcement 2002 1 5Masterplan N201De N201 loopt van Zandvoort tot Hilversum, is vanafHeemstede een provinciale weg en behoort tot ??nvan de drukste wegen in Nederland. De grote drukteis nadelig voor de leefbaarheid en de bereikbaarheidin de regio. Bij leefbaarheid wordt gedacht aangeluidsoverlast en aan onveilige verkeerssituaties.Bereikbaarheid heeft te maken met slechte door-stroming en filevorming. Economische schade aanbedrijven in de regio kan hiermee ontstaan.Het Masterplan N201 beoogt de leefbaarheid van degemeenten rondom deze provinciale weg te verbe-teren en de bereikbaarheid te vergroten. Ontlastenvan de N201 wordt bereikt door het doorgaandeverkeer op het rijkswegennet af te wikkelen en dooralternatieve routes- en vervoerswijzen. Initiatiefne-mers van dit plan zijn Bloemenveiling Aalsmeer,Luchthaven Schiphol, de provincies Noord-Hollanden Utrecht en de gemeentes Haarlemmermeer, Uit-hoorn, Aalsmeer, Amstelveen en de Ronde Venen.Het doel wordt bereikt door uitvoering van projec-ten op korte- en middellange termijn.Uitvoering op korte termijn o.a.: aanbrengen vangeluidwerende asfaltlaag in Uithoorn; aanpassingopenings- en sluitingstijden van bruggen en recon-structie van de N231 bij de A9.Opmiddellangetermijno.a.:verbredingvandeN201bij Schiphol-Zuidoost en van de Fokkerweg; verbe-tering aansluiting Fokkerweg op de A9 en omleggenvan de N201 in Aalsmeer en om Uithoorn.S c h i p h o lDe Boer: "Schiphol is een belangrijke motor vanonze nationale economie. Om deze motor draaiendete houden is goede infrastructuur noodzakelijk. GSvan Noord-Holland heeft veel bemoeienis met deluchthaven, vooral het landzijdelijk gebruik in ICES.De provincie is voorstander van een luchthaven inA r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n f r a s t r u c t u u rcement 2002 162 | De vijf landingsbanenvan Schipholzee. Het is jammer dat al in een zo vroeg stadiumdat plan verlaten is. Geluid, stank en veiligheidzouden daarmee uit de bewoonde gebieden wordengehaald. Dat de kosten hoog zijn (raming 80 miljardgulden) moet je wel bekijken in het licht van wat jeervoor terugkrijgt." Met de luchthaven in zee bedoeltDe Boer all??n verplaatsing van het vlieggedeelte.Alle hiermee samenhangende handelingen en faci-liteiten blijven op de huidige locatie plaatsvinden.De HSL is in de ogen van de provincie te laat klaar.Schipholwilruimteindeluchtkrijgendoorhetkorteafstandverkeer per spoor te laten plaatshebben. Indat kader wijst De Boer op de HSL Oost (Schiphol ?Utrecht ? Gelderland en verder) die de laatste tijd tenonrechte uit beeld is geraakt.De provincie maakt zich sterk voor regionaal open-baar vervoer per trein, uitgezonderd de intercity's.Mogelijkheden te over: de Zuidtangent wordt nu ingebruik genomen door bussen, maar kan op latertijdstip door trams bereden gaan worden. Idee?nleven over een lightrail-verbinding tussen Amster-dam en Zandvoort. "Probleem op dit moment",aldus De Boer, "Waar halen we zo'n licht treinstelvandaan?". Het enthousiasme onder betrokkenenvoor dit idee is groot. De Boer: "Wij gaan rijden".I n n o v a t i e sNaast de grote projecten die in Noord-Hollandspelen, zijn er tal van innovaties aan de gang. In deeerste plaats heeft de provincie bij verschillendegemeenten het belang van rotondes onder de aan-dacht gebracht in het kader van verbetering van deverkeersveiligheid. Daarnaast is er de ontwikkelingom wegverlichting via zogenaamde led's in hetwegdek te brengen. Daarmee krijg je een zeergerichte rijbaanverlichting. De Boer: "Je realiseert jeniet hoeveel energie in het verlichten van wegenwordt gestoken. Het is zinnig naar alternatieven tekijken". De led's zijn toegepast op de N205 en nuwordt bekeken of door het plaatsen van zonnecellenindemiddenbermendeenergievoordeled'sgewon-nen kan worden.Mede op grond van natuurzaken is een nieuweaanpak van wegverlichting noodzakelijk. De proef isgestart en het is nu aan de industrie om deze nieuwewijze van verlichten te ontwikkelen.Al met al tracht de provincie door intensieve samen-werking met gemeenten en bedrijfsleven sneller opontwikkelingen te kunnen inspelen. In die zin isNoord-Holland voortvarend in z'n aanpak. RedactieL i t e r a t u u r :Koster, Egbert. `Snelbussen, over een loper vanbeton'. (Zie voor uitgebreide informatie: www.zuid-tangent.nl.)A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n f r a s t r u c t u u rcement 2002 1 7Haltes Zuidtangent inverschillende kleuren
Reacties