Onderzoek & technologie
Duurzaamheid
cement 2001 5 72
De discussies over duurzaamheid
tonen aan dat dit onderwerp ge-
weldig in de belangstelling staat.
Dat is geen wonder. In het verle-
den is de bouw van betoncon-
structies meestal gegund aan de
partij die dat voor de laagste prijs
wilde doen. Onderhoud en te ver-
wachten reparatiekosten kwamen
in deze beschouwing niet voor. De
gedachte heeft lang geleefd dat
beton het eeuwige leven had.
Terugkijkend op de vorige eeuw
moeten we vaststellen dat het
duurzaamheidsfenomeen een
aantal verrassingen in petto had.
Daarvan is een aanzienlijk aantal
negatief.
De 'betonrot' heeft het vertrou-
wen in de duurzaamheid van be-
tonconstructies een flinke knauw
gegeven. De werking van calci-
umchloride, waarmee de verhar-
ding kon worden versneld opdat
sneller kon worden geprodu-
ceerd, liet diepe sporen achter. De
kwaliteit van de uitvoering en de
nabehandeling liet ook nogal eens
te wensen over, hetgeen vele mil-
joenen aan reparaties heeft ge-
kost, nog afgezien van het ? mis-
schien nog ernstigere ? verlies
van reputatie als solide bouwers.
Soms deden zich echter ook posi-
tieve verrassingen voor. Op de
Noorse kust ligt het betonnen
schip de Crete Joist, gebouwd in
1920en op de kust gelopen in
1940. Ondanks een dekking van
slechts 15mm en een ligging in
de splash zone zijn er nog steeds
geen corrosieverschijnselen waar-
neembaar. De verklaring hiertoe
werd gevonden in de betonsterk-
teklasse, die B 100 bleek te zijn.Was men dan in
1920al in staat
om beton met hoge sterkte te
maken? Welnee: het gebruikte
cement was nogal grofkorrelig en
is na 28 dagen nog decennia lang
doorgehydrateerd tot deze onver-
wachte sterkte werd bereikt.
Een belangrijke winst van het
onderzoek dat gedurende vele
jaren naar de achtergrond van cor-
rosieprocessen is verricht, is dat
we de fenomenen zijn gaan begrij-
pen. Ongelukkigerwijze blijken
nogal wat zaken een rol te spelen
en complete modellen worden
daarom gekenmerkt door veel
parameters. Deze parameters zijn
niet allemaal onafhankelijk, om-
dat vele gerelateerd zijn aan de
microstructuur van het beton.
Het onderzoek naar de micro-
structuur is echter pas recentelijk
goed op gang gekomen. De cor-
relatie tussen de parameters moet
dus in een aantal gevallen nog
worden gelegd. Een andere moei-
lijkheid is dat kritische grenzen
vaak moeilijk zijn vast te stellen.
Zo worden voor het kritische chlo-
ridegehalte waarbij de wapening
gaat corroderen, door deskundi-
gen waarden tussen globaal 0,4
en 1,0% gegeven. De gemaakte
keuze heeft dan een belangrijke
invloed op de levensduur. Ondes-
kundig gebruik van de modellen
kan zo tot verkeerde inschattin-
gen van de schadevrije levens-
duur leiden. Ook de betekenis van
het eind van de dormante periode
(het potentiƫle begin van het cor-
rosieproces) is een punt van dis-
cussie. Het is inderdaad niet ze-
ker dat het bereiken van dit punt ook zonder meer tot begin van
corrosie leidt. Voor het corrode-
ren zijn zuurstof en water nodig.
In DuraCrete wordt conservatie-
verwijze het eind van de dormante
periode als startpunt van het
corrosieproces beschouwd. Hier
kunnen nuanceringen en uitbrei-
dingen worden aangebracht zoals
ook al geschiedt, vooral naar aan-
leiding van de discussies gedu-
rende het laatste halve jaar.
De Sitter en Bakker geven zeker
een aantal waardevolle punten
van kritiek waarmee de Dura-
Crete modellen kunnen worden
verbeterd. Dit neemt niet weg dat
de ontwikkeling van modellen op
basis van realistische fysische
processen de enige manier is om
uiteindelijk voldoende grip op
deze belangrijke materie te krij-
gen. De modellen kunnen verder
worden verbeterd en 'robuuster'
worden gemaakt, dan wel worden
gebruikt in combinatie met bij-
voorbeeld monitoring om het
gedrag in de tijd beter te kunnen
volgen en beter op nadelige ont-
wikkelingen te kunnen antici-
peren.
Ervaringen uit het verleden zijn
uiteraard waardevol, maar zijn
voor de toekomst geen voldoende
basis. Momenteel voltrekt zich
een revolutionaire ontwikkeling
op het gebied van de materiaal-
technologie: men denke hier aan
hoge- en zeer hogesterktebeton,
zelfverdichtend beton en de ont-
wikkeling van beton op maat,
waarbij het zelfs mogelijk is
gebleken tegelijkertijd de sterkte
DuraCrete
Nawoord op de beschouwingen
over duurzaamheid van beton-
constructies
prof.dr.ir. J.C. Walraven,
TU Delft, faculteit CiTG
Onderzoek & technologie
Duurzaamheid
cement 2001 5 73
te verlagen en de duurzaamheid
te verbeteren. Om dit soort mate-
rialen op hun merites te kunnen
beoordelen en het volle profijt van
de verbeterde eigenschappen te
trekken, zijn wetenschappelijk
gefundeerde modellen nodig.
Internationaal wordt de roep
steeds luider om ontwerpen op
duurzaamheid op hetzelfde ni-
veau te plaatsen als ontwerpen op
veiligheid en op gebruiksvriende-
lijkheid. Deze wens is ongetwij-
feld ingegeven door de vaststel-
ling dat veel constructies nu
moeten worden gerepareerd voor
bedragen die een veelvoud zijn
van de oorspronkelijke kosten,
hetgeen vermeden had kunnen worden door indertijd een paar
procent extra te investeren.
In de nieuwe
fib - Model Code for
Concrete Structures, waarvoor
het werk binnenkort zal starten,
zal veel aandacht worden besteed
aan duurzaamheid, uitvoering en
meetmethoden ter bepaling van
de belangrijkste materiaalparame-
ters. Dit kan een krachtige stimu-
lator zijn voor de verdere verbete-
ring van de predictiemodellen. De
ontwikkeling van de DuraCrete-
modellen was een belangrijke
stap vooruit maar blijft uiteraard
een tussenstap: voortzetting van
het onderzoek (waarom geen
DuraCrete 2?) is een goede inves-
tering. De discussie over dit onderwerp
startte op een gedenkwaardige
stu
fib-avond, 31oktober 2000in
's-Hertogenbosch, waarop gedis-
cussieerd werd op een wijze die,
volgens de ouderen onder ons,
vergelijkbaar was met discussies
omtrent de invoering van het
voorgespannen beton, kort na de
oprichting van Stuvo. Ik hoop dat
ook in dit geval, waarbij de duur-
zaamheid centraal stond en staat,
de met open vizier gevoerde strijd
uiteindelijk tot een resultaat zal
leiden waar iedereen content mee
zal zijn. ? Roeiboot 'De Zeemeeuw'
een duurzame beton-
constructie uit 1887 en nog
altijd intact te Sas van Gent
Reacties