CUR..nieuwsCommissie E 2'Rationalisatie betonwapening'In januari van dit jaar had de instellingplaats van commissie E 2, die als volgt issamengesteld:L.Toepoel, ing., voorzitterAG.J.Mak, secretarisOntwerp:ir.W.AEismair.T.TjebbesI.SmitA.FVersteegLllsselstelnUitvoering:ir.W.J.PetriTh.J.A.Paapir.P.BakkerP.W.BosH.M.M. van EijkALeenH.RoosA van Wijngaarden.Deze commissie is voortgekomen uit de inseptember 1971 samengestelde studiegroep'rationalisatie van de wapening'.Franse onderscheiding voorir.Blokland en ir.DiderichOp 16 maart jl. werden in Parijs twee Ne-derlandse ingenieurs onderscheiden met de'prix Nassim Habif', nl.ir.P.Blokland, hoofd-ingenieur-directeur Rijkswaterstaat, DirectieSluizen en Stuwen, en ir.Ph.J.W.A.Diderich,directeur Ballast-Nedam groep N.V.Zij ontvingen deze onderscheiding, bestaan-de uit een medaille en een geldprijs van10 000 francs, voor hun aandeel in het ont-werp en de uitvoering van het sluizencom-plexJn het Haringvliet. De Nasslm-Hab?f-prijs wordt elk jaar uitgereikt aan ??n ofmeer ingenieurs die een opmerkelijke presta-tie hebben geleverd. Dat hiervan sprake isin het geval van de Haringvlietsluizen, zalelke Nederlander gaarne erkennen. Ditkunstwerk heeft vele jaren in het middelpuntvan de belangstelling gestaan en legde metname in het buitenland nog eens het accentop het erkende specialisme van ons land,nl. de strijd met het water.De Nasslrn Hablf-prljs, ingesteld door deEgyptische ingenieur Habif, die in FrankrijkCement XXIV (1972) nr. 4De oprichting van deze studiegroep kanworden gezien als een vervolg op de stan-daardisatie van de vormen van wapEinings-staven in NEN 6146. Om het gebruik vandeze norm te stimuleren en de daarmee tebereiken kostenbesparing zichtbaar te ma-ken, is het gewenst de kosten van het bui-gen en vlechten van de wapening te analy-seren.Daarnaast zijn de voortdurende stijging vanhet percentage arbeidsloon bij het verwer-ken van wapening en een groeiend tekortaan vakbekwame vlechters, redenen om ookandere facetten die tot arbeidsbesparingleiden, in het onderzoek te betrekken:Daar de vorm van de wapening primair doorde ontwerper van de constructie wordt be-paald en gegevens voor het kostenaspectvanuit de praktijk moeten worden verstrekt,zijn binnen de commissie twee werkgroepensamengesteld.Dit zijn de groep 'Ontwerp', waarin de vormvan de wapening op constructieve aspectenwordt beoordeeld en de groep 'Uitvoering',waarin onder meer de buigcentrales, deijzerhandel en de vlechtersbedrijven zijn ver-tegenwoordigd.In de eerste fase zal getracht worden overde volgende onderwerpen tot een uitspraakte komen:1. gebruik van NEN 6146;2. beperking van het aantal staafdiametersdoor o.a. gebruik te maken van de CEB-voorkeurreeks;3. vergroting van de staafafstanden bijvloerwapeninggebruik van standaard-rasters;4. toepassing van hulpstaven ensupporten;5. gebruik van standaardkniplengten; toe-passing van stomplassen.6. gebruik van wapeningsunits voor vloe-ren, balken en kolommen;7. gebruik van verschillende staalsoortenen kwaliteiten.heeft gestudeerden gewerkt en die voor ditdoel een legaat bestemde, mag ook wordengezien als een hommage aan het geheleteam dat heeft gewerkt aan het tot standkomen van deze belangrijke schakel in hetDelta-plan.Nieuwe Waterweg 100 jaarOp donderdag 9 maart jl. werd in het con-certgebouw 'De Doelen' te Rotterdam, integenwoordigheid van de minister-president,het feit herdacht dat 100 jaar geleden deNieuwe Waterweg in gebruik genomen werd.De betekenis van het destijds stoutmoedigeplan om Rotterdam 'een rechtstreekse ver-binding met de Noordzee te geven, mag besteens worden onderlijnd. Het vormde immersde eerste fase in een ontwikkeling, die uit-eindelijk de grootste haven ter wereld op-leverde.In de laatste jaren is het Rotterdamse haven-gebied onherkenbaar veranderd. Ingenieursvan Rijkswaterstaat hebben de draad vanir.Pieter Calland overgenomen en maken hetmogelijk, dat schepen van elke tonnageEuropoort kunnen binnenkomen.144In de tweede fase zullen deze gegevensworden gerelateerd aan ontwerp en uitvoe-ring van wapeningsconstructies. Dit zal wor-den toegelicht met een aantal voorbeelden.Daarnaast zal worden getracht een aanbe-veling op te stellen voor de verrekening vanknip-, buig- en vlechtwerkzaamheden.De commissie verwacht binnen twee jaarde eindrapportage gereed te hebben. Hetligt in de bedoeling na de eerste fase dedan beschikbare gegevens bekend te maken.Het proces van toepassing van arbelds-besparende uitvoeringsmethoden komt in delaatste jaren reeds op gang. Haken aanstaven en opgebogen wapening worden alminder toegepast; het machinaal knippen enbuigen vindt steeds meer plaats. Over dedaarmee gepaard gaande kostenbesparingenis echter nog maar weinig bekend, waar-door deze meestal niet zichtbaar worden.Toch blijkt, dat reeds op vele plaatsen ge-gevens over de kostenopbouw zijn verkregen.Daar de wijze van verwerking van wapeningen daarmee het kostenaspect per bedrijf ensoort bouwwerk sterk kan verschillen, trachtde commissie zoveel mogelijk bestaande in-formatie te gebruiken.De commissie stelt het daarom bijzonder opprijs over gegevens van gemaakte kosten-studies, arbeidsanalyses e.d. te mogen be-schikken. Uw gegevens kunt u schriftelijk oftelefonisch doorgeven aan de secretaris vande commissie:AG.J.Mak, Van Beethovenlaan 44, Rotter-dam (telefoon priv?: 010- 186430, kantoor:010 - 29 0288).SCHADEGEVALLEN DOOR CORROSIEVAN VOORSPANSTAALVan CUR-rapport 49, getiteld 'Cases of dam-age due to corrosion of prestressing steel',zijn enkele gestencilde exemplaren in de Ne-derlandse taal verkrijgbaar. De prijs is f 25.Het rapport kan worden besteld bij de Beton-vereniging, postbus 61, Zoetermeer.Ofschoon 100 jaar geleden het beton in ditverband nog geen rol speelde, blijkt uit dehuidige werken, met name de bouw van denieuwe havenmonden bij Hoek van Holland,dat dit materiaal thans zeer nuttige dienstenverleent. Grote werken vormen een bron vaninspiratie om nieuwe toepassingsgebiedente exploreren. Het beton heeft daardoor inde waterbouw nieuwe kansen gekregen.De plannen, die thans verwezenlijkt worden,vormen echter geen definitieve afsluiting vande activiteiten. Er bestaat een tendens omsteeds grotere schepen te bouwen, waardoorde vaargeulen en havenbekkens steeds ver-der moeten worden uitgediept. Alles heeftzijn economische grenzen, zodat op een ge-geven moment het havengebeuren plaats zalmoeten hebben in open zee.Tijdens de genoemde herdenking in 'DeDoelen' werd ook de premi?re gehoudenvan de film 'Poort voor Europa'. Hierin wor-den de geschiedenis van de Nieuwe Water-. weg en de stand van de werken op dit mo-ment behandeld. Deze film zal in roulatieworden gebracht, zodat ge?nteresseerdenvan de inhoud kennis kunnen nemen.
Reacties