ing.E.C.Boer maProject-co?rdinator bijVan Hattum en Blankevoort BV, BeverwijkParkeergaragete HaarlemOntwerp en uitvoering'De Kamp'Cement XXV (1973) nr. 10Inleidin gNadat in nov ember 1971 de eerste Haarlem se parkee rgarage 'De Haaks' in gebruik konworden genomen, is men in Haarlem niet op zijn lauweren gaan rusten Passend in hetparkeerbeleid van deze Noordhollandse provinciehoofdstad heeft de Such unq Parkeerv oor-zieningen Haarlem gezocht naar een uitbreid ing van haar parkeeraccommodatie Nadatdiverse plaatsen waren geopperd, onderzocht en weer van de lij st werden geschrapt. werdten slotte een stuk grond in de wijk 'De Kamp' als meest gesch ikt voor een nieuwe parkeer-garage aangewezen. De nu aangewezen plaats ligt op een loopa fstand van ? 200 meter tenoo sten van de hoofdwinkelstraat de Grote Houtstraat. De te vestigen parkeergarage zoudaarmee een juist evenwicht vorme n met de reeds genoemde Haaks-qara?e. die op onge-veer gelijke afstand ten westen van de Grote Houtstraat rs gelegen .Uitgangspunten voor het ontwerpTegelij k met het besluit de nieuwe parkeergarage juist op deze plaats te vestigen, ontstondeen ontwerpcriterium dat heel wat hoofdbrekens zou kosten . de inpassing van een gebouwvan grote schaal in de kleinschalige renovatiewijk De Kamp. Zes aannemers werden uitge-nodigd een ontwerp , uiteraard met prijs en bouwtijd. voor hel geprojecteerde parkee r-gebouw te leveren. Men kreeg daarbij de volg ende uit gangspunten:Gebruik diende te wo rden gemaakt van het door de Gemeente aangekochte terrein van dedrukkerij Boom-Ruijgrok; de garage moest bi nnen bepaalde rooilijn en wo rden gerealiseerd.2. De gevels die nden zodanig te word en ontworpen dat de massaliteit van het bouwwerk zouworden doorbroken, Gesuggereerd werd een plattegrond, waar bij in drie van de vier gevelseen sprong zou ontstaan, terwijl de lift en tta ppehurzen aan de buitenzijde waren geprojec-teerd. ten einde het horizonta al lijnenspel te onderbreken,3. De dienstruimten moesten aan de voorzijde in een overtuifeld gedee lte een plaats vindenIn dit gedee lte bevinden zich tevens de loketten4. De in- en uitgang dienen gekoppeld te zij n, waarbij ??n rij baan voor inrijdend, een vooruitrijdend en ??n voor wisselend ln- of uitrij dend verkeer dienst moet doen.5. De garage moet plaats bieden aan minstens 400 auto 's.Overige r1S waren nog voorschri ften opgesteld over lift. spuitleidingen , verlichting ed.. ter-wijl de voorkeur uitging naar een kolomvrije garag e met parkeerhellingen .Procedu reOp 15 september werde n door de inschrijvenden 21 ontwe rpen ingediend. Het heeft deStichting Parkeervoo rzieningen Haarl em, geadv iseerd doo r het Bedrij f Ope nbare Werken,dan ook heel wat hoofdbrekens gekos t uit deze ontwerpen het meest geschikte te kiezen,Op basis van de cri teria - ontwer p + prij s + bouwtijd werd beslot en met het ontwerpvan Van Hattum en Blankevoort verder te gaan.In teamverband met de bedr ijfsleid er van de Stichting Parkeervoorzieningen de heerF.W Fokker, geassisteerd door dri e efdehnqen van Openbare Werken te Haarlem (stede-bouw o.l.v. ing J,RBeekmans, civiele afdeling o.l.v. ir,W. van Vlaard ingen en bouwkundigeal deling o.l.v. irLe .R?li ng, stadsarchitect) en Van Hattem en Blankevoort werd aan devormen van het ontwerp nog wat gescha afd en het geheel bestekk laar gemaakt.Tegelijkertijd startte Openbare Werken de goedkeuringsprocedures. Ten slot te kon op15 februari 1973 de defini tieve opdracht voo r de bouw wo rden gegeven met als 15 no-vember 1973 open voo r gebrui k! En van deze 9 maanden bouwtijd zou halverw ege nog2 weken worden afgesnoept door de wensel ijkheid van vervroegde opening in verb andmet de mqeb rufknerrunq van het voetgangersgebied op 3 november 1973Ontwerpa, Lay-ourBij het vaststellen van de lay-cut van de parkeergarage zijn onder meer de volgendeond erwerpen van belang geweest.BereikbaarheidHet verkeer dat van deze parkeergarage gebruik maakt. komt in principe van de zijde411ISituering parkeergarage In de renovatH~wijk'De Kamp'SjWation parking garage in therenovation quarter 'De Kemp'Cement XXV (1973) nr. 10van het Spaarne. Hel inkomend verkeer kan daarbij geen gebruik maken van de invalswegGedempte Oude Gracht, aangezien eventuele filevorming door links afslaand verkeer naarde De Witslraat onaanvaardbaar voor de brandweer Is. Het inkomend verkeer wordt nu doormidde l van sign alering geleid naar de Kamperve st en komt via de verbrede De Witstraatde parkeergarage binnen. V an dit inkomend verkeer zijn geen verstoppingen te verwa chten,aangezien voldoende opstellengte aanwezig is. Het uitgaande verkeer kan via de De Wit -straat zowel naar de Kampervest ers naar de Gedempte Oude Gracht worden afgevoerd.2. Interne verkeersalwikkelingHet binnenkomend verkeer wordt via ??n en bij grotere drukte via twee wegen toeqelaten.Beide wegen zijn veemen van controle-apparatuur (Iegitimatieschaketaar en kaartq ever).Vekano leverde en installeerde deze apparatuur. De entree is 1,10 m verdiept gele gen teneinde zoveel mogelijk parkee rplaatsen binnen de beperkte gebouwhoogte te kunnen realise?ren. Via een linksdraaiend circuit wordt de automobilist naar de onder 3% hellende parkeer?vloeren geleid. Op deze helli ngen word t geparkeerd, waarbij iedere automob ilist een par.keervak van 5,00 X 2,40 m tot zijn beschikking heeft , Een rijwegbreedte van 7 m qeran-deert een eenvoudige parkeermanoeuvre. temeer daar geen hindering van kolommen wordtondervonden, aangezien deze zich aan de buitenzijde n bevinden.Bij het uitrijden wordt van dezelfde banen gebruik gemaakt, zodat hier twee-richtingverkeeronts taat. Door de ruime rijbaanbreedte. ook aan de kopvla kken van de garage, zal ditecht er niet bezwaarlijk ZIJn. Bij de uitgang kan weer van ??n of twee rijbanen gebrui kword en gemaakt. Hier bevinden zich ook de lokenen waar afgerekend wordt. De StichtingParkeervoorzieningen Haarlem heeft onder meer voor deze oplossing (betalen bij de uit-gang) gekozen, omdat de Haarlemse automobilist deze wij ze van betalen gewend is. terwijltevens op minder stagnatie, door eventueel weigerende apparat uur, gerekend kan worden .Door middel van detectie-appara tuur wordt steeds een goed overzicht gehouden van hetaanwezige aantal auto 's. Bij overschrijding van een bepaald kwantum treedt de 'var-signa-lering in werking, zodat de automobilist een ander onderkom en kan zoeken. De vrij e hoogtebinnen de garage bedraagt overal 2,10 m' of meer, zodat behalve person enauto's, ookbestelwagens CV.W. en Transit echter zonder imperial) toegelaten kunnen worden. In totaalkunnen 440 auto 's er een plaats vinden.3. DienstruimtenOnder de luifel zijn de op figuur 2 aangegeven dienstruimten aangebracht. Twee toilettenzijn voor algemeen gebruik best emd en voo rzien van muntsloten. De groepering van dezediens truimten is zodanig gekozen dat de bewak er vanuit zij n loket een goed overzicht ophet geheel heeft , zodat eventuele ongeregeld heden kunnen worden opgemerkt en mogelijkvoor komen. Om dezelfde reden wordt de gehele garage afgesloten door spij lhekken op debegane grond-borstweringen en rolluiken ter plaatse van de luifel.b. Architec tuurBIJ het vaststellen van de uiterlijke vorm van de garage iS de aandacht in hoge male gerichtop de aanvaardbaarheid binnen de renovatiewijk 'De Kamp', In deze buurt blijft een grootgedeelte van de woningen intact, zodat de bewoners een voor hen accep tabel gebouw moestworden gepresenteerd. Enerzijds re het opheffen van de fabr ieksachtige qebouwen van devoormalige drukkerij een duidelijke verbetering, anderz!jds is de geve l van de parkeergaragemet een hoogte van ruim 12 meter een blikvanger van de eerste or de. Een aanla l maat-regelen heeft de le aanvaardbaarheid ged iend:1. Aan de zuidgevel is in de geve Uij n een sprong van 3.60 maangebracht.2. Aan de west- en oostgevel is hel horizontaal effect van de garage onderbroken door deuit springende lift-trappehui zen, terwij l in de we stgBvel tevens een sprong van 1,35 meier isaangebracht. De hft-trappehuizen zij n veemen van cannelures. zodat ook hier het massaleeffect wordt gecompenseerd.3 In het voorui tspringende gedeelte van de zuidgevel is een onderdoorgang aangebracht.zodat ook verticaal een onderbreking ontstaat. In de betonnen wand onder deze onderbre-king is door de beeldende kunstenaar de heer Ieme. een artistieke verfraaiing ontworpen.4. De entree verkrijgt een speereet karakter door verhoogde groenvoorzienIngen.5. De gevelelementen van UItgewassen sierbeton, zijn aan de onde rzijde afgerond en gevendaardoor een ?vrlendelijk effect'. Op de hoeken van het gebouw zijn de gevelelementenlager, waardoor een grotere openheid ontstaat.In de nocroqever, die slechts 1.50 tot 2 meter van het intact blijvende kantoorpand (vOO!'-heen Boom_Ruijgrok) is gelegen, worden dezelfde gevelelementen toe?epast, zodat bijeventuele sloop van dit kantoor een gave gevel ontstaat. In de ocstqeve! wordt eenbrandwerende afsluiting aangebracht. aangezien de afstand tot de ramen in de belendendepercelen te klein is .c. InstallatiesDe d,enstruimten zijn voorzien van centrale verwarmingDe elektrische mstauene voormet In de voedmQ van 11ft, bewaklflQsap ;::aratuur enz. De ver-lichting in de garage rs aangebracht in Tl?armaturen tussen de ribben van de betoncon-structie.2Plattegrond begane-grond verdIepingGround-p /en of rhe lend level floor:;: OLEAESCHEIDERUTARTISTIEKE\
Reacties