C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gPrefabricagecement 2005 4 43Het ACONTANKTM-systeem werktmet voorgespannen prefab-beton-panelen met een breedte van2400 mm. De panelen worden opde bouwplaats geassembleerd toteen waterdichte veelhoekige cir-kelvormige tank. Elke ring wordtopgebouwd uit standaardwandpa-nelen en enkele afspanpanelenvoor de horizontale naspanning.Het aantal afspanpanelen van eenring is afhankelijk van de diame-ter en van de hoeveelheid te injec-teren injectiemortel. De volledigevoeg tussen de panelen wordtonder druk ge?njecteerd, zodatdeze gegarandeerd waterdicht is.Tevens verzorgt BetonSon het aan-storten van de ringbalk ter hoogtevan de tankvloeren.O n t w e r pVoor een optimaal ontwerp van detank is het wenselijk in een vroegstadium rekening te houden metde mogelijkheden van het systeem.Aangezien er wordt gewerkt metpanelen met een constante breedteen met ringnaspanning in de tank,moet een afstemming plaatsheb-ben tussen de installateur en debetonfabrikant over plaats en afme-tingen van de sparingen.Aangezien grote sparingen ookinvloed hebben op de ligging vangrote (water)leidingen, die moge-lijk op palen worden gefundeerd,heeft de positie van een sparingdus ook invloed op het palenplanvan een leiding. Deze palenplan-nen moeten al in een vroeg stadi-um bekend zijn.In eerste instantie wordt een leg-plan gemaakt op basis van devraagspecificatie van de klant. Indit legplan wordt rekening gehou-den met de voorspanning in depanelen en de ringnaspanning vande tank.Grote sparingen zijn de basis voorhet positioneren van de panelen ende ringnaspanning. Hierna wordende kleinere sparingen in het ont-werp geplaatst en als laatste despanpanelen.Indien mogelijk worden de sparin-gen tussen de verticale ribben vande panelen aangebracht. Indien ditniet mogelijk is, kunnen de pane-len worden gedeeld, stalen spanfra-mes worden toegepast of extraspanpanelen worden geplaatst.Aangezien het ACONTANKTM-sys-teem uitgaat van panelen met eenconstante breedte, wordt de dia-meter van de tank bepaald doorhet aantal panelen waarmee dezewordt opgebouwd. Bij het bepalenvan de diameter moet hiermeedus rekening worden gehouden.P r o d u c t i eVoor de productie van de panelenwordt gebruikgemaakt van hetlange-banksysteem met mallen inverschillende lengtes, waarop perstort verschillende panelen wordengeproduceerd. De lengte van depanelen is gelijk aan de hoogte vande tank. De maximale mallengtebedraagt 50 m.Het malprincipe is zodanig geko-zen, dat op ??n mal panelen metverschillende doorsneden kunnenworden gemaakt. Hiervoor wordtgewerkt met afneembare cassettesen verwisselbare randen. Om tanksin verschillende diameters te kun-nen maken, is het noodzakelijk datde hoek tussen de malranden ende malbodem instelbaar is.Hiervoor is een traploos instelbaarmechanisme aanwezig. Als dehoek is ingesteld, wordt deze metborgpennen gezekerd.Aangezien de doorsnede van deafspanpanelen op essenti?le pun-ten afwijkt van de standaardpane-len, worden deze in een aangepas-te mal gemaakt.De panelen worden in de fabriekvoorzien van langsvoorspanning.Prefab-betonpanelen voor tanksvolgens het ACONTANKTM-systeemir. P.F. Vossen, BetonSonDe tanks voor de AWZI Harnaschpolder, RWZI Amsterdam-West en RWZIEindhoven worden gebouwd volgens het ACONTANKTM-systeem, waarvanABETONG Teknik AB uit Zweden licentie-eigenaar is. BetonSon bouwt in licen-tie en draagt zorg voor ontwerp, productie, montage en afbouw van de tanks.1 |Op de bouwplaats RWZIAmsterdam-West gestel-de panelen voor deactiefslibtanks metHDPE-betonbeschermingC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gPrefabricagecement 2005 444Na montage van de panelen is ditde verticale voorspanning van detank.Voor de ringvoorspanning van detank worden in de panelenomhullingsbuizen opgenomen,geschikt voor ??n of drie naspan-strengen. Aangezien de omhul-lingsbuizen na montage van depanelen een doorgaand kanaalmoeten vormen, zijn hiervoor inde mal vaste punten aangebracht.Na productie van de panelenwordt de afdichting aangebrachtdie nodig is om de verticale voe-gen te kunnen injecteren.Hiertoe wordt, op het tasveld ofop de vrachtwagen, ??n langszij-de van elk paneel voorzien vantwee rubber injectieafdichtingen.Indien gewenst kunnen de pane-len fabrieksmatig reeds wordenvoorzien van betonbescherming.Voor de werken AWZI Harnasch-polder, RWZI Amsterdam-Westen RWZI Eindhoven is gekozenvoor een lining van HDPE-platen(foto 1).T r a n s p o r t e n m o n t a g eAlle panelen worden over de wegaangevoerd, in omgekeerde monta-gevolgorde op de vrachtwagen gela-den.Voor aanvang van de montagewordt elke voeg tussen de panelenop de tankvloer verklikt aangege-ven door co?rdinaten en zichtlij-nen. Ook de plaats van de steun-punten in de inkassing in de tank-vloer wordt aangegeven.Bij elk steunpunt wordt een staal-plaat zuiver horizontaal gesteld incementgebonden mortel, als aan-slag voor de stelbouten in de on-derzijde van de panelen. Op elkestaalplaat komen twee stelbouten(van twee verschillende panelen)te staan.Op het deel van de panelen dat inde voet wordt ingestort wordt aan??n langszijde een zwelkit aange-bracht. Deze vormt, tezamen metde later aan te brengen zwelkit aande voet van de panelen, een water-dichte afsluiting ter plaatse van devoet van de tank.In de onderkant van elk paneelworden twee stelbouten gedraaidvoor de verticale stelmogelijkheid.Deze komen op de stalen platen inde inkassing te rusten. Tevenswordt aan de binnenzijde van devoet een bout ingedraaid alsafstandhouder in horizontale rich-ting tegen de opstorting. Hetpaneel is nu gereed voor montage.De panelen worden `met de klokmee' tegen elkaar gemonteerd, ineerste instantie iets buiten de theo-retische maatvoering. Met de verti-cale stelbouten worden de panelenexact op hoogte gesteld en met eentheodoliet verticaal (foto 2).Na montage van alle panelen vaneen tank worden diameter en vormvan de cirkel aan de onderzijdegecontroleerd en worden de hori-zontale bouten afgesteld. Dezeafstelling is zodanig dat de ring nahet aanbrengen van de eerste fasevoorspanning, aan de theoretischemaatvoering voldoet.De stabiliteit van de panelen namontage wordt geborgd door tij-delijke schoren; aantal en afmetin-gen afhankelijk van de afmetin-gen van de panelen en de belastin-gen hierop.S p a n n e n , a a n s t o r t e nv o e t , i n j e c t e r e n e nn a s p a n n e nNa het monteren van de panelenworden VZA-strengen in deomhullingsbuizen ingevoerd. Destrengen zijn fabrieksmatig voor-zien van een PE-omhulling en veten worden op coil aangevoerd opde bouwplaats.Na invoer van de strengen en hetafmonteren van de ankerplatenworden in het midden, aan devoet en, afhankelijk van de hoog-te, aan de bovenzijde van de pane-len enkele kabels op de eerste fasegespannen conform het spanpro-tocol.Hierna kunnen de schoren wor-den verwijderd.2 |Stellen panelen op bouw-plaats AWZIHarnaschpolder19020040060015050335 240 125700145prefab wandzwelbandwaterdichteafsluiting3 |Aansluiting vloer - wandC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gPrefabricagecement 2005 4 45De eerste fase naspanning wordtaangebracht op de kracht dienodig is om de injectiedruk volle-dig op te kunnen nemen. Dezevoorspankracht kan per tanktypevari?ren en wordt in het spanpro-tocol opgenomen. Gespannenwordt vanuit hoogwerkers ofvanaf steigers.Na de eerste fase naspanningwordt de maatvoering van de ringgecontroleerd. Indien nodig kaner in dit stadium nog een correctieworden uitgevoerd op de standvan de panelen.De panelen moeten aan de voetworden aangestort, aan de bin-nen- en buitenzijde van de tank,.Alvorens aan te storten wordenalle panelen aan de onderzijdevoorzien van zwelkit (fig. 3).Het aanstorten heeft plaats meteen vrij plastisch betonmengsel(consistentiegebied 4) om deruimte tussen onderkant elementen vloer goed te vullen en bescha-diging van de zwelkit te voorko-men, doordat niet mechanischbehoeft te worden verdicht.Na het aanstorten van de voet wor-den de verticale voeg en de hori-zontale kabelomhulling in ??ngang ge?njecteerd. Daartoe hebbende panelen een injectie-ingang aande voet en wordt van spanpaneeltot spanpaneel ge?njecteerd (foto4). Het aantal injectie-ingangen, endus ook het aantal spanpanelen,wordt bepaald door de in ??n keermaximaal te injecteren hoeveelheidinjectiemortel.Om te controleren of de verticalevoegen volledig zijn gevuld, wordtelke voeg afgesloten met een sta-len plaat met een dobber (foto 5).Deze laat tijdens het injecteren delucht uit de kabelomhullingen envoegen ontsnappen en komtomhoog als de injectiespecie devoeg volledig heeft gevuld, waaropde injectiekraan kan wordendichtgedraaid.Na voldoende verharding van devoet en de injectiespecie kan tot100% worden afgespannen, geme-ten en gecontroleerd aan de handvan voorgeschreven verlengingenzoals opgenomen in het spanpro-tocol.Ten slotte worden de strengenafgeslepen en afgedopt met eenkunststof dop, gevuld met vet. Deinkassingen in de spanpanelen, dehijs- en schoorvoorzieningen ende injectieopeningen wordengevuld met cementgebonden mor-tel.Indien aanwezig wordt de liningnog afgelast. 5 |Elke voeg afgesloten metstalen plaat met dobberfoto: Henk van der Veen4 |Injectie-ingang aan devoet van de panelenfoto: Henk van der Veen
Reacties