In Roosendaal wordt langs de A17 momenteel gewerkt aan een nieuwe afvalenergiecentrale (AEC) voor SITA: BAVIRO BedrijfsAfvalVerbrandingsInstallatie Roosendaal). De nieuwe installatie moet de huidige installatie vervangen, waarbij de totale capaciteit wordt vervijfvoudigd. In dit artikel aandacht voor enkele bijzondere constructies en de wijze waarop de ontwerpende en uitvoerende partijen met elkaar hebben samengewerkt.
thema
Van afval tot energie
5 2010
32
thema
Van afval
tot energie
In Roosendaal wordt langs de A17 momenteel gewerkt aan een nieuwe afvalenergiecentrale (AEC) voor SITA:
BAVIRO (BedrijfsAfvalVerbrandingsInstallatie Roosendaal). De nieuwe installatie moet de huidige installatie
vervangen, waarbij de totale capaciteit wordt vervijfvoudigd. In dit artikel aandacht voor enkele bijzondere
constructies en de wijze waarop de ontwerpende en uitvoerende partijen met elkaar hebben samengewerkt.
Een nieuwe afvalenergiecentrale: BAVIRO
Van afval tot energie5 2010
33
Constructieve aspecten van de installatie
Fundering bunker/boiler
De installatie is vooral gefundeerd op vibropalen Ø406/465,
aangebracht tot NAP -17,5 m en met een ontwerpbelasting van
1800 kN. Onderkant bunker ligt tot 5 m onder maaiveld. De
palen zijn vóór het ontgraven van de bouwkuip vanaf maaiveld
geheid. Om de bunker te kunnen bouwen is een gestempelde
bouwkuip toegepast. Dit is een open bouwkuip waarbij retour-
bemaling is toegepast.
De diepste vloer is op 5 m ?m.v. tegen de damwanden aange-
stort. De vloer is 800 mm dik, heeft een oppervlak van 40 x
70 m
2 en is zonder stortonderbreking in één keer gestort. In
overleg met de betontechnologen is hiervoor een speciaal
mengsel gekozen. Na voldoende verharden heeft de betonvloer
de stempelfunctie in de bouwkuip overgenomen en kon het
stempelraam worden verwijderd.
Bunkerconstructie
De bunkerconstructie bestaat uit 800 mm dikke wanden,
voorzien van diverse steunberen. De wanden zijn afgesteund
op de onderste vloer en hebben de schijfconstructie op NAP
+17,6 m als oplegging.
De wanden van de bunker zijn in twee fasen met een glijbekis-
ting gerealiseerd. Hierdoor was het mogelijk de bunker in twee
fasen van ongeveer 1,5 week te realiseren. Bij deze uitvoerings-
wijze wordt er 24 uur per dag beton gestort, met gemiddeld
200 mm per uur aan wand als resultaat. Essentieel bij het
glijden is het toepassen van het juiste betonmengsel en een
goede detaillering van de wapening (foto 4).
In dit project zijn in totaal vijf glijfases te onderkennen. De
bunker (in twee fasen), de kernen van het flatgebouw en een
betonnen wand in de loshal zijn gegleden.
Loshal
De loshal betreft een hal op 5 m, die via een viaduct wordt bereikt
(foto 5). Vanaf de loshal wordt alle afval door de stortgaten
(foto 6) in de bunker gestort. De loshalvloer is opgebouwd uit een
breedplaatconstructie met versterkte stroken, ondersteund door
betonnen kolommen. Bij de versterkte stroken is gekozen voor het
toepassen van een U-vormige breedplaat om te besparen op bekis-
tingswerkzaamheden.
De dakconstructie van de loshal bestaat uit vakwerkspanten die de
loshal in één keer overspannen. Door middel van 'value enginee-
ring' zijn verschillende varianten voor deze staalconstructie met
elkaar vergeleken. Uiteindelijk is gekozen voor vakwerkspanten als
meest optimale ontwerp. Deze spanten liggen aan één zijde op de
wanden van de bunker en aan de andere zijde op stalen consoles.
Deze consoles bestaan uit stalen platen die in een gegleden wand
zijn opgenomen; naderhand zijn de consoles eraan gelast zodat ze
maatvast konden aansluiten. Met glijden is een nauwkeurigheid te
behalen van maximaal 30 mm.
Onder de loshal bevinden zich diverse technische ruimtes.
Deze worden gescheiden door het opvullen met lijmblokken
die niet-constructief dragend zijn. Hierdoor is er een grote
mate van flexibiliteit in de uitvoering; sparingen voor diverse
kabels en kanalen kunnen nu achteraf worden geboord.
Turbine
De turbine van de installatie rust op een 2 m hoog machine-
fundament. Dit fundament is rechtstreeks op palen in de
1 ing. Cor van Vliet
BAM Civiel
ir. Johan Bolhuis
BAM Infraconsult 1 In Roosendaal wordt langs de A17 gewerkt
aan een nieuwe afvalenergiecentrale (AEC)
voor SITA North European Waste Services
thema
Van afval tot energie
5 2010
34
s t e p-u p t r a f o
h v
s w i t c h y a r d
a i r c o o l e d
c o n d e n s o r s
f l y
-o v e r
g a s s t o r a g e
p i p e b r i d g e w e i g h t b r i d g e i n
w e i g h t b r i d g e o u t
u t i l i t y r o o m s & o f f i c e s
s t a c k
s i l o's
s i l o'sa m o n i a c
s t o r a g e
w o r k s h o p
a l l
g r e y c o l o u r e d a r e a s
r a i n
w a t e r b a s s i n t u r b i n e
t i p p i n g h a l l
b u n k e rb o i l e r
b u i l d i n g
f l u e g a s t r e a t m e n t b u i l d i n g
b o t t o m
a s h s t o r a g e
s t o r a g e
a n d m a n o e u v e r i n g a r e a
2 De installatie is op te splitsen in een aantal componenten
3 Dwarsdoorsnede van de centrale
ondergrond geplaatst. Het fundament is geheel dynamisch
berekend, waarbij rekening is gehouden met de inbeddingen
van de palen in de ondergrond. Het fundament is geheel
gedilateerd van de overige gebouwconstructies met het oog
op trillingen.
De turbine is verankerd aan het machinefundament met
ingestorte haakankers. De vloeren rondom de turbine zijn
gefundeerd op palen en de vloer is plaatselijk in staat om
belastingen van 80 kN/m
2 te dragen. Hierdoor is het in de
toekomst mogelijk een turbine aan het einde van zijn levens-
duur te vervangen.
Bovenbouw bunker
De bovenbouw van de bunker bestaat uit uitkragende delen
(fig. 7). Deze dienen als opstelplaats voor de bunkerkranen en
zijn tevens nodig om de grijpers van de bunker voor onder -
houd en reparatie uit de bunker te kunnen laten zakken. Door
deze uitkraging moeten de krachten worden opgevangen en
naar achteren worden gebracht. Aan de westzijde van de
bunker wordt dit geheel verzorgd door een staalconstructie;
aan de oostzijde van de bunker geschiedt dit deels door een
staalconstructie en deels door een betonnen wand. Uitdaging
hierbij was de bevestiging van de staalconstructie aan de beton-
2
3
Layout Baviro
De installatie is op te splitsen in een aantal componenten (fig. 2).
De turbine en de generator zorgen voor het opwekken van elek -
triciteit met behulp van stoom. In de bunker met loshal wordt
het afval aangevoerd en gestort. In de ovens wordt het afval
verbrand en in de boilers wordt met de ontwikkelde warmte
stoom gegenereerd. In de rookgasbehandeling worden alle rook -
gassen behandeld en gereinigd, waarna deze vervolgens via de
schoorsteen weer verdwijnen. De installatie voldoet aan de
strenge, in de milieuvergunning gestelde emissienormen.
De bodemasopslag is bedoeld voor de opslag van de avi-slakken.
Aan de voorzijde van de installatie bevinden zich de zoge -
noemde Air Cooled Condensors, waar de stoom uit de turbine
wordt gekoeld tot water om vervolgens weer te kunnen worden
hergebruikt. De installatie verwerkt straks 291 000 ton afval per
jaar wat overeenkomt met het afval van 500 000 huishoudens;
49% van de elektriciteitsproductie is aangemerkt als groene
stroom. De productie aan elektriciteit bedraagt per jaar 246 000
MWh en is goed voor de elektriciteitsleverantie voor 70 000 huis-
houdens. De bouwkosten bedragen totaal ? 180 miljoen. De
installatie zal straks 24 uur per dag en 7 dagen per week in
gebruik zijn. De bouwtijd bedraagt 31 maanden.
Van afval tot energie5 2010
35
4 De wanden van de bunker zijn in twee fasen met een glijbekisting gerealiseerd
5 De loshal
3D-ontwerp
Voor de engineering is ervoor gekozen alle raakvlakken af te
stemmen in 3D. Alle partners en onderaannemers moesten
hun gegevens, zowel de procesinstallatietechnische als de
bouwkundige zaken, in 3D aanleveren. Concreet betekende dit
dat op gezette tijden de aparte modellen werden samengevoegd
in één model.
De 3D-coördinatie werd verzorgd door BAM Advies en Engi-
neering. De 3D-modellen van BAM Techniek, AE&E en
Fabricom,de staalleverancier en andere onderaannemers
4
5
constructie. Uiteindelijk zorgen acht voorspanankers voor een
vervormingsvrije verbinding (foto 8). De complexiteit lag
gezien de dikte van de wand (400 mm) en de toleranties van de
glijwand in het op elkaar afstemmen van alle disciplines en
onderaannemers. Uiteindelijk heeft dit een staalconstructie
opgeleverd waarbij de voorspanankers nog goed konden
worden aangespannen.
De vloeren van de uitkragingen zijn gemaakt van kanaalplaat-
vloeren met een druklaag. Om een vlakke onderzijde te verkrij-
gen zijn de kanaalplaten op hoedliggers gelegd.
De vloeren die zich aan de oostzijde van de bunker bevinden
zijn door de hogere vloerbelasting in het werk gestort. Om dit
mogelijk te maken is er een steigerwerk opgezet vanaf -5 m tot
aan de +17,6 m vloer (foto 9).
Schoorsteen
De twee schoorstenen zijn 80 m hoog en gefundeerd op een
2 m hoog betonblok. In het blok zijn de ankers voor de schoor -
stenen meegestort; deze waren in de fabriek reeds gecontra-
mald om de passing bij montage mogelijk te maken (foto 10).
5 2010
36
thema
level
+35.000
level
-5.000 level
+3.000
level 0 level
+6.000 level
+9.000 level
+12.000 level
+30.600
level
+25.000
level
+17.600 level
+22.000
4400
6925
6925 7025 702518581
7500 7500
7730
38653865 7730 7730 8581
7730
200
200
5600
3000
3000
3000
3000
3000
4400
5600
5000
Specifieke uitvoeringsaspecten
Het werk betreft vooral de interactie tussen de procesinstallatie en
de constructief bouwkundige zaken. Doordat een dergelijke
installatie vol zit met luchtkanalen en equipment van diverse
partijen is specifiek de afstemming buiten het complex van belang,
aangezien er op het hoogtepunt van de bouwwerkzaamheden
ongeveer 400 mensen op de bouw aanwezig zijn. Dit is ook direct
zichtbaar door de hoeveelheid aan hijsmaterieel dat op de bouw-
plaats aanwezig is. Uiteindelijk waren er naast de gebruikte drie
torenkranen ook nog de nodige mobiele kranen benodigd om alle
constructies en equipement in te hijsen.
In april 2009 is de eerste constructievloer gestort; de vloer van de
bunker op 5 m ?m.v. Precies een jaar later, april 2010, is het volle-
dige volume van de gebouwen in staal en beton aanwezig. Dit
enorme volume kon in een zeer korte tijd worden gerealiseerd
door toepassing van verschillende glijbekistingen, prefab-beton-
constructies en staalconstructies voor de procesgebouwen.
werden samengevoegd met het bouwkundige en constructieve
model. Zo konden tussen de verschillende disciplines ontstane
clashes worden gesignaleerd en opgelost, zodat ze in het
volgende model verdwenen waren. Daarbij bleek overigens dat
nog niet alle partijen in de markt al voldoende ver hierop
waren ingesteld.
8
7
6
Van afval tot energie5 2010
37
Tot aan overdacht van de gehele installatie op 1 juni 2011
resteert de inrichting van de gebouwen en de installaties en het
testen en in bedrijf stellen. Vanaf januari 2011 zullen de eerste
afvaltransporten voor de nieuwe installatie arriveren en zullen
beide lijnen na elkaar in bedrijf worden gesteld.
BAVIRO is met name uitdagend gebleken door de inpassing
van alle disciplines in één geheel. Ook nu is weer duidelijk
geworden dat ontwerp aangevuld met de nodige uitvoerings-
kennis voor alle partijen het beste resultaat kan geven. BAVIRO
zal vooralsnog juni 2011 aan SITA North European Waste
Services worden opgeleverd.
?
Samenwerkende bedrijven
Het project wordt uitgevoerd door een consortium van BAM
Civiel en AE&E (tot voor kort Von Roll Inova) uit Zwitserland. Dit is
een samenwerkingsverband dat al meer dan 20 jaar bestaat.
Hierbij neemt BAM Civiel alle bouwkundige zaken aangaande
ontwerp en uitvoering voor zijn rekening en AE&E de proces-
technische installatie. Royal Haskoning is door BAM als hoofd-
constructeur ingehuurd.
De samenwerking tussen de diverse bedrijven op afstand wordt
tot stand gebracht door middel van een virtuele organisatie.
Door het inrichten van een internet based project web en het
gebruik van een 3D-model kan op elk moment van de dag de
laatste nieuwe informatie met elkaar direct worden uitgewisseld
en is iedereen op elk moment up to date.
De doelstellingen van het project zijn met name gericht op
veiligheid en gezondheid, communicatie en 3D-ontwerpen en
overallplanning, onderlinge coördinatie en samenwerking van
alle partijen op de bouwplaats.
9
10
6 Vanaf de loshal wordt alle afval door de stortgaten (foto 7) in de bunker
gestort
7 De bovenbouw van de bunker bestaat uit uitkragende delen
8 Acht voorspanankers zorgen voor een vervormingsvrije verbinding
9 Steigerwerk, opgezet vanaf -5 m tot aan de +17,6 m vloer
10 In het fundatieblok voor de schoorstenen zijn de ankers voor de schoorstenen
meegestort
? proJeC tgegeVens
opdrachtgever SITA North European Waste Services
bouwkundig hoofdaannemer BAM Civiel
procestechnisch hoofdaannemer AE&E
ontwerpleiding BAM Infraconsult
hoofdconstructeur Royal Haskoning
leverancier turbine Fabricom
Reacties