The Robin is een van de nieuwe woongebouwen op het oude terrein van de Bijlmerbajes in Amsterdam. Het 60 m hoge gebouw bestaat uit een hoogbouw en drie lagere 'dansende' volumes. Belangrijk onderdeel in het ontwerp is het atrium in het hart van het gebouw. Dit zorgde voor de nodige constructieve uitdagingen.
1 Oostgevel van The Robin met verspringende prefab balkons (foto: BAM)
1
44? CEMENT 8 2024
The Robin is een woongebouw
met 129 koopappartementen,
ontworpen binnen de contouren
van het masterplan van het nieu -
we Bajeskwartier.
Het woongebouw
bestaat uit een witte statige hoogbouw en
een middenbouw rondom, met drie volumes
die variëren in hoogte (vier, zes en acht
bouwlagen hoog). Deze sluiten 'zwevend' aan
op de deels terugspringende plint. Hierdoor
valt de grootte van het volume minder op. De locatie van de toren komt overeen
met de oude gevangenistoren 400; in het ui -
terlijk is iets van de oude toren herkenbaar.
Zo heeft de nieuwe buitengevel van de hoog -
bouw dezelfde uitstraling, met gevels van
lichtgrijs/wit beton. Deze gevels zijn uitge-
voerd met prefab sandwich gevelelementen.
Rondom bevinden zich uitwendige prefab
balkons. De middenbouw heeft een goudkleuri -
ge gevel met veel glas, waardoor hij licht en heel open aanvoelt (fig. 2). In het midden
van het gebouw bevindt zich een verborgen
schat: het atrium. Constructieve opzet hoogbouw
The Robin staat bovenop een tweelaagse
parkeergarage. Het constructieve raster is
onderling afgestemd. De stramienmaat be-
draagt in beide bouwwerken 8,1 m. De wes-
telijke gevel van de hoge toren staat op het
middenstramien van de parkeergarage. De constructieve hoofdopzet is een
breedplaatvloer met dragende wanden en
kolommen. De vloeren spannen in één rich -
ting (fig. 3). Vanaf de 9e verdiepingsvloer naar bo-
ven, wordt de stabiliteit verzorgd door het
trappenhuis met de liftkern, in combinatie
met de gevel in as 9' (stabiliserende wanden
met rood aangegeven in fig. 3). In de langsgevel bevinden zich prefab
sandwich gevelelementen, die niet dragend ING. JEROEN VAN DRIEL RO
Projectleider BAM A&E auteur
Atrium als
constructieve uitdaging
The Robin is een van de nieuwe woongebouwen op het oude terrein van de Bijlmerbajes
in Amsterdam. Het 60 m hoge gebouw bestaat uit een hoogbouw en drie lagere 'dansende' volumes. Belangrijk onderdeel in het ontwerp is het atrium in het hart van het gebouw. Dit zorgde voor de nodige constructieve uitdagingen.
Constructief ontwerp The Robin in het Bajeskwartier
CEMENT 8 2024 ?45
zijn uitgevoerd. Deze gevelelementen zijn
tijdens de ruwbouw kort na het storten van
de onderliggende vloer geplaatst. Voor het
afschoren van het element in de jonge beton -
vloer zijn ankers met ankerplaten gebruikt
om voldoende grip te krijgen. De kopgevel in as 9' is ook in prefab
uitgevoerd, om dezelfde uitstraling te krijgen
als de rest van de gevels.
De middenbouw
Over de onderste lagen is de toren aan de
westelijke, noordelijke en oostelijke zijde
uitgebreid met de middenbouw, die aan de
bovenzijde eindigt op de 5e, 7e en 9e verdie
-
pingsvloer. Vanaf die niveaus steekt de hoog -
bouwtoren boven de middenbouw uit. De
middenbouw begint veelal op maaiveld, maar
soms ook op de 1e verdiepingsvloer. Op deze
locaties ligt de plint van de begane grond iets
terug. De platte daken van de middenbouw
zijn groene daken met gezamenlijke en privé-
terrassen voor de bewoners (fig. 2).
De stramienmaat voor de midden -
bouw bedraagt ook grotendeels 8,1 m. Het streven was de dragende lijnen zoveel moge-
lijk te respecteren en de woningen binnen
de stramienen te realiseren. Op de platte-
grond van de 4e verdieping (fig. 4) zijn de
uitbreidingen zichtbaar. Hierin is de platte-
grond van de hoogbouw met oranje aange-
geven. Onder de gevellijnen van deze hoog -
bouw bevinden zich in het werk gestorte be-
tonwanden. Ook is in de figuur het atrium
zichtbaar in het hart van de plattegrond van
de hoogbouw. Dit atrium loopt vanaf de be-
gane grond tot onderzijde van de 7e verdie-
pingsvloer. Het beslaat een oppervlak van
circa 35% van de bovenliggende toren, als
sparing. In de richting van de cijferassen wordt
de stabiliteit van de middenbouw, net als de
hoogbouw, gerealiseerd door de betonwand
in as 9' en het trappenhuis/de liftkern. Voor
de stabiliteit loodrecht daarop (evenwijdig
aan de letterassen) worden de betonwanden
langs het atrium meegenomen. De stabilise-
rende wanden van de middenbouw zijn in
figuur 4 met rood aangegeven.
2 Impressie van The Robin met een hoogbouw en drie lagere volumes (bron: Bajeskwartier Amsterdam / Beeldenfabriek)
PROJECTGEGEVENS
project
Bajeskwartier Amsterdam,
The Robin (gebouw G) opdrachtgever/
projectontwikkelaar Bajes Kwartier
Ontwikkeling C.V.
(samenwerkingsverband AM, AT Capital en
Schröders Capital) architect
Barcode Architects constructieve uitwerking
BAM Advies & Engineeringaannemer
BAM Wonen en
BAM Bouw en Techniek
prefab gevelelementen Loveld
2
46? CEMENT 8 2024
F
13
14
11'
10'
9'
D' E' G'
280+41100
280+41100 prefab
balkon
prefab
balkon
7725 810064508100
prefab
trap
1.11 1.12
2.02
liftschacht d=250
d=250
27925 2700
2575 125
125
1825
12150
4050
865 1815 3100 94754500 12575
2500
1825
8100
4050
4050180
13740
55125
4970 1735 80 3155
L150x15bordes op 2x
250 22025 8350
constructieve verbinding
tpv balkons thermisch isoleren
2070 32102400 49501290
4130 1705 2195 3330
39003080 250
230
constructieve verbinding
tpv prefab 'brievenbus' thermisch isoleren
1.15
280+41100
280+41100
280+41045 2125 58601280 3170
2501040 2885 285
855 1420
125600 980 470 980 600
d=250
2650 1060 1590
40 1020 12501060
B
B
B
B
B
B
250 7850 250125
125
250
250 2350 250 1850 250 180
250
1575
2675
250 650 250 2500 250 250 3630 250 1705 2175 250 2710 250
N
N
3 13e verdiepingsvloer van de hoogbouw, met in rood de stabiliserende wanden
4 4e verdiepingsvloer van de middenbouw, met in rood de wanden die de stabiliteit verzorgen en in oranje de
hoogbouw, met in het hart het atrium
De switch van
wanden naar
kolommen en
weer terug komt
voort uit de
wens van vrije
indeelbaarheid
3
4
CEMENT 8 2024 ?47
5
5 Dwarsdoorsnede door atrium van The Robin (gebouw G) met onderliggende parkeergarage
Begane grond
De beganegrondvloer van The Robin is nage-
noeg in zijn geheel opgetild naar 1,10 m bo-
ven peil (omsluitend maaiveld), waardoor
het mogelijk werd een souterrain te realise-
ren onder de begane grondvloer (fig. 5). Met
name de middenbouwvolumes hebben op
beganegrondniveau een heel open struc-
tuur. Op dit niveau gaat de wandenstructuur
van de 1e verdieping over naar een kolom -
menstructuur, om vrije indeelbaarheid van
de beganegrondvloer mogelijk te maken. In
het souterrain komt de wandenstructuur
weer terug. De belasting uit de kolommen
wordt verdeeld over de wanden in het sou -
terrain. De plattegrond van de beganegrond -
vloer staat in figuur 6, waarin de hoogbouw zichtbaar is in oranje en de stabiliserende
wanden in rood. Met name ter plaatse van de entree
naar de parkeergarage en bij de hoofdentree
steekt de middenbouw uit over de begane-
grondvloer, waardoor een uitkraging ont-
staat. Met de blauwe lijn in figuur 6 is de
contour van de middenbouw aangegeven.
Door effectief gebruik te maken van de be-
tonwanden op de 1e verdiepingsvloer, die
haaks op de buitengevels staan, is de uitkra -
ging eenvoudig te realiseren.
Het atrium
Vanaf de beganegrondvloer tot en met de 7e
verdiepingsvloer is, binnen de contour van
de hoogbouw, een atrium opgenomen. Dit
omdat de afstand van de woonruimtes tot de
48? CEMENT 8 2024
superkolommen
hoofdentree ingang
parkeergarage
N
buitengevels dermate groot werd dat deze
niet als gebruiksoppervlakte kon worden
aangemerkt, door het ontbreken van dag
-
licht. Het atrium heeft een inwendige vrije
hoogte van circa 18 m. Om het atrium be
-
vindt zich een rondgang die met een bouw -
kundige wandafwerking, tussen de rondgang
en het atrium, is afgewerkt. Door raamope
-
ningen in deze afwerking kan er vanuit de
rondgang het atrium in worden gekeken.
Het atrium zorgde in het ontwerp voor
de nodige uitdagingen. De dragende beton -
wanden in de tussenassen 10' en 11' vanaf de
7e tot en met 18e verdiepingsvloer (dakvloer)
bevinden zich recht boven het atrium. In het
ontwerp is ervoor gekozen de 7e verdiepings-
vloer met kanaalplaten uit te voeren, zodat
een tijdelijke ondersteuning niet nodig was.
Aan de zijde van de kern en aan de andere zijde, in as 9', worden deze kanaalplaatvloe-
ren gedragen door de opgaande betoncon -
structie. In de tussenliggende assen 10' en 11'
worden ze ondersteund door geïntegreerde
stalen liggers. Deze liggers worden gedragen
door twee superkolommen per as, aan beide
zijden één (fig. 6). Deze kolommen zijn opge-
nomen in de bouwkundige wandafwerking
tussen de rondgang en het atrium. De staalconstructie en de kanaalplaat-
vloeren moesten in de bouwfase ook de
stortbelasting uit bovenliggende wanden en
vloeren dragen (van de 7e, 8e en 9e verdie-
ping). Daarop is de staalconstructie bere-
kend. De superkolommen zijn gerealiseerd
als staal-betonkolom met een afmeting van
400 x 600 mm². Deze superkolommen lopen
door tot op de betonkolommen in de parkeer-
garage.
6
De zevende
verdiepingsvloer
is uitgevoerd met
kanaalplaten,
zodat een tijdelijke
ondersteuning
niet nodig was
6 Beganegrondvloer, met in blauw de contouren van de middenbouw. Deze steekt bij de hoofdingang en bij de
ingang van de parkeerkelder uit CEMENT 8 2024 ?49
Voor het tijdelijk
ondersteunen
van de balkons
zijn speciale
hulpconstructies
gebruikt
7 Het atrium tijdens de afbouw, met de ramen (kijkgaten) die zicht geven op het atrium vanuit de rondgang om het atruim.
Links naast de rode trap een van de superkolommen
8 Hijsbare hulpconstructie als ondersteuning voor de balkons
8
7
50? CEMENT 8 2024
Prefab balkons
Zoals eerder aangegeven, bevinden zich tegen
de twee langsgevels prefab balkons. Deze
verspringen ten opzichte van elkaar (foto 8).
De balkons zijn met de ruwbouw meegeno-
men en door middel van isokorven aan de
vloeren bevestigd. Speciale aandacht was nodig voor het
tijdelijk ondersteunen van de balkons. Er
zaten 22 kalenderdagen tussen het plaatsen
van het bovenliggende prefab balkon en het
realiseren van de verdiepingsvloer twee ver-
diepingen lager. Door aanvullende eisen te
stellen aan de verhardingstijd van het beton,
was de onderliggende vloer in staat de belas-
ting via de onderliggende prefab balkons te
dragen. In overleg met het uitvoeringsteam,
is ervoor gekozen een hijsbare hulpcon -
structie te gebruiken die alleen afdraagt op
het onderliggende balkon (foto 8). Een door-
stempeling naar nog eens twee verdiepingen
lager is hiermee voorkomen. De balkons zijn voordat ze werden geplaatst
voorzien van de leuningen, waardoor ze tij-
dens de ruwbouwfase veilig konden worden
betreden. Aangezien de sandwich gevelele-
menten ook al waren voorzien van kozijnen
met beglazing, was het mogelijk de ruwbouw
zonder steiger te realiseren. Voor de prefab balkonplaat en de iso-
korf was de bouwfase de maatgevende situa -
tie, rekening houdend met de belasting uit
de doorstempeling.
Dymaniek
De oplevering van de eerste woningen van
The Robin is op het moment van schrijven
van dit artikel begonnen (oktober 2024). Met
het aanbrengen van het groen op de daken
en het maaiveld moet het fraaie beeld van
de impressie nog werkelijkheid worden. De
mooie dynamiek op de oost- en westgevel
door de verspringing van de balkons is wel
al duidelijk zichtbaar (foto 1).
9 Afbouw van de middenbouw van The Robin
9
CEMENT 8 2024 ?51
Projectgegevens
Project: Bajeskwartier Amsterdam, The Robin (gebouw G)
Opdrachtgever/projectontwikkelaar : Bajes Kwartier Ontwikkeling C.V. (samenwerkingsverband AM, AT Capital en Schröders Capital)
Architect: Barcode Architects
Constructieve uitwerking: BAM Advies & Engineering
Aannemer: BAM Wonen en BAM Bouw en Techniek
Prefab gevelelementen: Loveld
The Robin is een woongebouw met 129 koopappartementen, ontworpen binnen de contouren van het masterplan van het nieuwe Bajeskwartier. Het woongebouw bestaat uit een witte statige hoogbouw en een middenbouw rondom, met drie volumes die variëren in hoogte (vier, zes en acht bouwlagen hoog). Deze sluiten ‘zwevend’ aan op de deels terugspringende plint. Hierdoor valt de grootte van het volume minder op.
De locatie van de toren komt overeen met de oude gevangenistoren 400; in het uiterlijk is iets van de oude toren herkenbaar. Zo heeft de nieuwe buitengevel van de hoogbouw dezelfde uitstraling, met gevels van lichtgrijs/wit beton. Deze gevels zijn uitgevoerd met prefab sandwich gevelelementen. Rondom bevinden zich uitwendige prefab balkons.
De middenbouw heeft een goudkleurige gevel met veel glas, waardoor hij licht en heel open aanvoelt (fig. 2). In het midden van het gebouw bevindt zich een verborgen schat: het atrium.
Reacties