Comfort is een belangrijk ontwerpcriterium van voetgangersbruggen. Dat komt onder meer door de slankheid die dergelijke bruggen doorgaans kenmerken. In een eerder artikel in deze rubriek is het comfort onder normale gebruiksomstandigheden beschouwd. Daarnaast moet ook de sterkte getoetst worden onder een dynamische belasting, bijvoorbeeld belasting door vandalisme. Deze berekening wordt in dit artikel met behulp van een case toegelicht.
6
8 2018 76 Rekenen in de praktijk
Belasting ten gevolge
van vandalisme
Comfort is een belangrijk ontwerpcriterium van voetgangersbruggen. Dat komt onder meer door
de slankheid die dergelijke bruggen doorgaans kenmerken. In een eerder artikel in deze rubriek is
het comfort onder normale gebruiksomstandigheden beschouwd. Daarnaast moet ook de
sterkte getoetst worden onder een dynamische belasting, bijvoorbeeld belasting door vanda-
lisme. Deze berekening wordt in dit artikel met behulp van een case toegelicht.
Rubriek Rekenen in de praktijk
Dit is de zesde aflevering in de Cement-rubriek 'Rekenen in de praktijk'. In deze
rubriek staat telkens één rekenopgave uit de praktijk centraal. De rubriek wordt
samengesteld door een werkgroep, bestaande uit: Mustapha Attahiri (Ingeni-
eursbureau Gemeente Rotterdam), Gökhan Dilsiz (Nobleo), Maartje Dijk
(Witteveen+Bos), Jorrit van Ingen (Lievense), Jacques Linssen (redactie Cement),
Bart Vosslamber (Heijmans) en Bas Wijnbeld (ABT ). Een artikel wordt steeds
opgesteld door één van de leden van deze werkgroep. Het wordt vervolgens
gereviewd door de andere leden en door minimaal één senior adviseur binnen
het bedrijf van de opsteller. Ondanks deze zorgvuldigheid, is de gepresenteerde
rekenmethode de visie van een aantal individuen. Er kan nooit volledig worden
gegarandeerd dat wat er is geschreven waar is.
moet worden beschouwd (tenzij anders vermeld in de project-
specificatie):
· verkeersklasse TC5;
· dempingsmaat 50% van de nominale demping van de
constructie.
Verkeersklasse 5 gaat uit van 1,5 personen/m
2. Deze moet
worden vertaald in een equivalent aantal personen. Dit kan
worden berekend volgens de theorie zoals beschreven in [1].
Daarbij kan voor de demping 50% worden aangehouden van de
demping gegeven in Tabel F.2 van NEN-EN 1991-1-4.
Voorbeeld
We gaan uit van een voorgespannen betonnen brug met een
breedte van 6 m en een overspanning van 15 m. De dynamische
belasting moet worden bepaald met behulp van de formules uit
NEN-EN 1991-2 NB.A [3] of de JRC-documenten [4]. De eigen-
frequentie van de brug ligt in het gevoelige gebied, waardoor
geldt dat de reductiefactor ( ?) gelijk is aan 1,0. De dynamische
belasting wordt met onderstaande formule berekend:
Formule 1:
2 1 85 1 5 15 6
1 85 280 280 280 67 N/m 15 6
,,
,n
pn
S
= = =
Formule 2:
221
DLF
12
( r\f ( r\f = +
Formule 3:
1 DLF 2r =
Formule 4:
1 DLF 156 3 2 0 0032 , , ==
Formule 5:
22 eq\biv. DLF 156 3 67 10 472 N/m 10 5 kN/m p / p , . /, =+ = = =+
Het is opmerkelijk hoe eenvoudig het is om sommige relatief
grote bruggen met slechts een aantal personen op te slingeren tot
amplitudes die absoluut als oncomfortabel zullen worden
beschouwd. Een dergelijke situatie, waarbij een groep personen
moedwillig een brug in de eigenfrequentie belast, valt in Euro
-
code 2 onder 'vandalisme'. De constructie moet de krachten en
momenten die in deze situaties optreden, kunnen weerstaan.
In artikel 5.7 van de nationale bijlage van NEN-EN 1991-2
worden enkele uitgangspunten benoemd waarmee deze situatie
77
0,00 2,50 5,00
7,50
10,00
12,50
15,00 17,50 20,00
0 50 100 150200250300
equivalente belasting per m
2
oppervlakte van de brug in m 2
voorgespannen betonbeton (met scheurvorming)staal (gelast) met:
p = dynamische belasting
n = aantal voetgangers
n' = equivalent aantal voetgangers op het belaste oppervlak S
S = belaste oppervlak van de brug
De totale belasting voor de brug bedraagt dus
67 ? 15 ? 6 = 6030 N. Dit komt overeen met ongeveer 4 à 5
vandalen die op de brug springen. Deze belasting moet worden
berekend als harmonische belasting, waarbij de frequentie
samenvalt met de eigenfrequentie van de brug.
De verhouding tussen het statische en het dynamische effect
(DLF) ten gevolge van een harmonische belasting is op basis
van onderstaande formule te berekenen:
Formule 1:
2 1 85 1 5 15 6
1 85 280 280 280 67 N/m 15 6
,,
,n
pn
S
= = =
Formule 2:
221 DLF 12 ( r\f ( r\f = +
Formule 3:
1 DLF 2r =
Formule 4:
1 DLF 156 3 2 0 0032 , , ==
Formule 5:
22 eq\biv. DLF 156 3 67 10 472 N/m 10 5 kN/m p / p , . /, =+ = = =+
In deze formule is ? de dempingswaarde en r de verhouding
tussen de excitatiefrequentie en de eigenfrequentie. Als deze
twee samenvallen ( r = 1) ontstaat resonantie en is de formule te
vereenvoudigen tot:
Formule 1:
2 1 85 1 5 15 6
1 85 280 280 280 67 N/m 15 6
,,
,n
pn
S
= = =
Formule 2:
221
DLF
12
( r\f ( r\f = +
Formule 3:
1 DLF 2r =
Formule 4:
1 DLF 156 3 2 0 0032 , , ==
Formule 5:
22 eq\biv. DLF 156 3 67 10 472 N/m 10 5 kN/m p / p , . /, =+ = = =+
Het logaritmisch decrement (? s) van de demping voor voorgespan -
nen bruggen bedraagt 0,04 (Tabel F.2 van NEN-EN 1991-1-4). Dit
komt overeen met een dempingsverhouding ( ?) van ?
s / (2? ) =
0,0064. Volgens de uitgangspunten moet hiervan 50% worden
aangehouden (0,0032). Dit levert de volgende vergrotingsfactor op:
Formule 1:
2 1 85 1 5 15 6
1 85 280 280 280 67 N/m 15 6
,,
,n
pn
S
= = =
Formule 2:
221
DLF
12
( r\f ( r\f = +
Formule 3:
1 DLF 2r =
Formule 4:
1 DLF 156 3 2 0 0032 , , ==
Formule 5:
22 eq\biv. DLF 156 3 67 10 472 N/m 10 5 kN/m p / p , . /, =+ = = =+
Op basis hiervan kan de statisch equivalente belasting worden
berekend:
Formule 1:
2 1 85 1 5 15 6
1 85 280 280 280 67 N/m 15 6
,,
,n
pn
S
= = =
Formule 2:
221
DLF
12
( r\f ( r\f = +
Formule 3:
1 DLF 2r =
Formule 4:
1 DLF 156 3 2 0 0032 , , ==
Formule 5:
=± = = =± 22 eq\biv. DLF 156 3 67 10 472 N/m 10 5 kN/m p p, . ,
Deze belasting ligt een stuk hoger dan de variabele belasting
waarmee gerekend moet worden bij de fundamentele combina
-
ties (? 5 kN/m 2). Daarnaast is de Eurocode onduidelijk of dit als
een buitengewoon belastgeval mag worden beschouwd. Ook
moet er rekening mee worden gehouden dat deze belasting zowel
in positieve als negatieve richting kan werken (vandaar + en -).
Gevoeligheidsanalyse
In figuur 1 is de statisch equivalente belasting ten gevolge
vandalisme gegeven afhankelijk van het oppervlak van de brug.
Dit is gedaan voor drie verschillende materialen:
1. Voorgespannen beton: ? = 50% ? 0,04 / (2?) = 0,0032
2. Beton (met scheurvorming): ? = 50% ? 0,1 / (2?) = 0,008
3. Staal (gelast): ? = 50% ? 0,02 / (2?) = 0,0016
1 Statisch equivalente belasting per m 2 t.g.v. vandalisme
1
Op basis van dit figuur wordt het grote verschil duidelijk tussen
de drie materialen. Door de lage demping van staal, is de te
rekenen belasting behoorlijk hoog. In iets mindere mate geldt dit
ook voor voorgespannen beton. Traditioneel gewapend beton
lijkt alleen gevoelig te zijn voor vandalisme bij kleinere overspan-
ning waarbij het oppervlak van de brug kleiner is dan 45 m
2.
Aan de andere kant geldt dat bruggen met korte overspannin-
gen mogelijk niet gevoelig zijn omdat alle eigenfrequenties
buiten het gevoelig gebied liggen. Voor bruggen met grotere
overspanningen vallen mogelijk meerdere eigenfrequenties
binnen het gevoelige gebied, waardoor het nodig is om
verschillende belastinggevallen te beschouwen.
Discussie
Bovenstaande berekening laat zien dat bruggen aanzienlijk
kunnen worden belast door moedwillige excitatie door vandalen.
De resultaten zijn echter sterk afhankelijk van de demping. Deze
demping moet laag worden aangehouden, maar zonder goede
onderbouwing rekenen met een hogere demping wordt afgera-
den. In NEN-EN 1991-2 wordt namelijk duidelijk een link
gelegd tussen de te rekenen belasting en de daarbij aan te houden
demping van 50% van de nominale demping. Een hogere
demping is misschien realistisch, maar een hogere belasting ook.
Een aandachtspunt is het frequentiebereik waarvoor de belas-
ting moet worden berekend. Hiervoor is nu het belastingmodel
voor voetgangers aangehouden. Echter, is het goed mogelijk
om ook buiten dit frequentiegebied (zowel hoger als lager) de
brug moedwillig te exciteren.
?
? LITERATUUR
1 Wijnveld, B. en Attahiri, M., Comfort voetgangersbruggen.
Cement 2018/3.
2 Rekenen in de praktijk 2: Versnellen voetgangersbrug.
Cement 2018/3.
3 NEN-EN 1990+A1+A1/C2:2011/NB:2011, artikel A.2.4.3.2. h.
4 EUR 23984 EN: Design of lightweight footbridges for
human induced vibrations.
Rekenen in de praktijk 8 2018
Reacties