MORE Architecture had een duidelijk beeld voor ogen bij het ontwerpen van de Gingko Gallery in de Chinese stad Jiaxing. Het 2500 m2 grote museum moest een ingetogen uitstraling krijgen, passend bij de natuurlijke omgeving. Daarbij moesten de draagstructuur en ruimtelijke indeling samenvallen, en eenvoudig te bouwen zijn. De oplossing werd gevonden in een gebouw dat is opgetrokken uit één materiaal: in het werk gestort beton.
1 Het leek de architect interessanter om een eenvoudig gebouw te maken, passend bij de natuurlijke omgeving
(foto: Kris Provoost)
BESCHEIDEN ÉN GROOTS
in bruut beton
Gingko Gallery, Jiaxing, China
64? CEMENT 8 2024
beton in beeld
door ir. Kirsten Hannema
EENVOUD
De opdrachtgever vroeg om
een iconisch gebouw, maar
in reactie op de 'museum-
gekte' die sinds 2010 gaande
was in China, waarbij talloze
spektakelgebouwen verre-
zen, leek het architect Daan
Roggeveen anno 2017 'inte-
ressanter' om een eenvoudig
gebouw maken, passend bij
de natuurlijke omgeving. Hij
zocht naar een manier om
het zo simpel mogelijk te
materialiseren, waarbij
draagstructuur en ruimtelijke
organisatie zouden samen-
vallen met het materiaal. In
het werk gestort beton bleek
de perfecte oplossing.
BESCHEIDEN ÉN GROOTS
in bruut beton
CEMENT 8 2024 ?65
beton in beeld
2 De oplossing werd gevonden in een gebouw dat is opgetrokken uit één materiaal: in het werk gestort beton (foto: Kris Provoost)
PROJECTGEGEVENSproject
Gingko Gallery, Jiaxing, China ontwerp
2018?2020
oplevering 2021?2023 architect
MORE Architecture opdrachtgever
Di Yuan Art Gallery constructeur/installaties
9LEON, Jiaxing aannemer
Zhejiang Zhongcheng Construction
Engineering Group
MORE Architecture had een duidelijk beeld voor ogen bij het
ontwerpen van de Gingko Gallery in de Chinese stad Jiaxing.
Het 2500 m² grote museum moest een ingetogen uitstraling
krijgen, passend bij de natuurlijke omgeving. Daarbij moesten
de draagstructuur en ruimtelijke indeling samenvallen, en
eenvoudig te bouwen zijn. De oplossing werd gevonden in een
gebouw dat is opgetrokken uit één materiaal: in het werk
gestort beton.
2
66? CEMENT 8 2024
beton in beeld
3 Op de wanden liggen bootvormige schaaldaken met een overspanning tot 17 m (foto: Kris Provoost)
4 Draagconstructie met haakse betonnen wanden en schaaldaken (bron: MORE Architecture)
SCHAALDAK ALS BOOT
De architecten ontwierpen een museum met
halfopen zalen, waarbij bezoekers zelf hun route
kiezen. De draagstructuur is opgebouwd uit een
(installatie)kelder, met daarboven haakse beton-
nen wanden, die schaaldaken dragen met een
overspanning tot 17 m. Van zuid naar noord
neemt de maat van de zalen in omvang en
hoogte toe. Hoe ze de spectaculaire schaaldaken
moesten maken, wisten de architecten niet direct.
Ze waren bezig met het ontwerp en hadden nog
maar een paar dagen tot de eerste presentatie,
toen ze op de Shenzhen Biënnale twee bevriende
Spaanse architecten tegenkwamen. Die adviseer-
den om het schaaldak te benaderen als een boot.
Op die manier is de bekisting uiteindelijk gebouwd.
3
4
CEMENT 8 2024 ?67
beton in beeld
5
6
5 Bekisting met houten planken op 10 m hoog steigerwerk
6 De afdruk van het ruwe hout geeft een fraaie textuur aan het beton (foto: Kris Provoost)
SIMPEL PROCES
Beton bood de mogelijkheid om het bouw-
proces overzichtelijk te organiseren, omdat de
ruwbouw tegelijk afbouw is. Het ruwe beton
in beeld laten kon ook makkelijk, omdat de
Chinese isolatie-eisen minder streng zijn dan
in Nederland. De bouw van de 10 m hoge
steigerwerken, het timmeren van de houten
bekisting voor de wanden en de bootvormige
schaaldaken, het plaatsen van de wapening en
het storten van het beton ? 250-300 mm dik ?
duurde in totaal 3 maanden. De planken voor
de bekisting hebben de bouwvakkers naar
eigen inzicht geplaatst; de architect gaf enkel
aan waar ze horizontaal of verticaal moesten
liggen. De afdruk van het ruwe hout geeft een
fraaie textuur aan de gevels, wanden en plafonds.
68? CEMENT 8 2024
7
7 Het meest trots is de architect op hoe de rechte wanden en de rondingen in het dak bij elkaar komen (foto: Kris Provoost)
EXPERIMENT
Het proces verliep buitengewoon soepel, ook al was
het project een soort experiment; beton wordt niet
veel op deze manier toegepast in China. Om die
reden wilde de opdrachtgever geen pigment toevoe-
gen aan het beton; er is gewerkt met een standaard
betonmix. Het meest trots is de architect op hoe de rechte wanden en de rondingen in het dak bij elkaar
komen. Als je op de entree afloopt, ontwaar je ineens
achter de massieve gevel de golvende schaaldaken.
In contrast met het 'brute' beton kozen de architecten
voor een strakke afwerking van het interieur met
warme beukenhouten details en meubels.
De Gingko Gallery in Jiaxing,
China staat uitgebreid
beschreven en geïllustreerd
op www.tektoniek.nl.
Tektoniek is het kennisnetwerk
voor architectuur in beton.
Via lezingen, projectbezoeken,
workshops, expert meetings en
online communicatie wordt
informatie, inspiratie en onder-
steuning geboden aan
(toekomstige) architecten,
constructief ontwerpers, bouw-
kundig adviseurs en producen-
ten. Daarbij gaat het altijd om
de relatie tussen vormgeving,
constructie en maakbaarheid.
CEMENT 8 2024 ?69
beton in beeld
Projectgegevens
Project: Gingko Gallery, Jiaxing, China
Ontwerp: 2018–2020
Oplevering: 2021–2023
Architect: MORE Architecture
Opdrachtgever: Di Yuan Art Gallery
Constructeur/Installaties: 9LEON, Jiaxing
Aannemer: Zhejiang Zhongcheng Construction Engineering Group
De opdrachtgever vroeg om een iconisch gebouw, maar in reactie op de ‘museumgekte’ die sinds 2010 gaande was in China, waarbij talloze spektakelgebouwen verrezen, leek het architect Daan Roggeveen anno 2017 ‘interessanter’ om een eenvoudig gebouw maken, passend bij de natuurlijke omgeving. Hij zocht naar een manier om het zo simpel mogelijk te materialiseren, waarbij draagstructuur en ruimtelijke organisatie zouden samenvallen met het materiaal. In het werk gestort beton bleek de perfecte oplossing.
Reacties