Tussen de naaldbomen van Pinetum Blijdenstein in Hilversum staat een betonnen paviljoen dat uit de gele zandgrond lijkt gegroeid. De wanden hebben een ruwe textuur, als boombast, en de vloer en het dak zijn glad gepolijst, en reflecteren de groene omgeving. Het ontwerp van architect Enzo Valerio was een experiment; de betonmix is speciaal voor deze gelegenheid ontwikkeld, met zand en stenen uit de tuin. De architect bouwde het paviljoen zelf.
1 Het paviljoen Pinetum Blijdenstein is een monoliet bouwwerk dat past bij de monumentale tuin waarin hij staat (foto: Riccardo De Vecchi)
BETON UIT
EIGEN TUIN
Paviljoen Pinetum Blijdenstein, Hilversum
50?CEMENT?1 2025beton in beeld
door ir. Kirsten Hannema
GELE ZANDGROND
Het paviljoen, dat een oud
podium vervangt, is het resul-
taat van een ontwerpprijs-
vraag die Stichting Pinetum
Blijdenstein in 2018 uitschreef.
Architect Enzo Valerio won
met het plan om een monoliet
bouwwerk te maken: een
constructie die zou passen bij
de monumentale tuin waarin
hij staat, en tijdloos oogt. Hij
ontwierp een eenvoudige open
structuur, bestaande uit drie
wanden, een vloer en een
uitkragend dak. Op dat
moment waren er in de omge-
ving graafwerkzaamheden,
waarbij de gele zandgrond
zichtbaar werd. Dat sprak de
architect aan; hij besloot om
voor het beton de grond uit de
tuin te gebruiken.
CEMENT 1 2025 ?51beton in beeld
2 Pinetum Blijdenstein lijk uit de gele zandgrond gegroeid (foto: Riccardo De Vecchi)
PROJECTGEGEVENS
project
Paviljoen Pinetum
Blijdenstein, Hilversum
opdrachtgever
Stichting Pinetum
Blijdenstein
ontwerp en uitvoering
Enzo Valerio
beton
Van den Dool, Zegveld
ontwerp
2018
uitvoering
2024
Tussen de naaldbomen van Pinetum Blijdenstein in Hilversum
staat een betonnen paviljoen dat uit de gele zandgrond lijkt
gegroeid. De wanden hebben een ruwe textuur, als boombast, en
de vloer en het dak zijn glad gepolijst, en reflecteren de groene
omgeving. Het ontwerp van architect Enzo Valerio was een
experiment; de betonmix is speciaal voor deze gelegenheid
ontwikkeld, met zand en stenen uit de tuin. De architect bouwde
het paviljoen zelf.
2
52?CEMENT?1 2025beton in beeld
3 Doorsnede van het paviljoen (bron: Enzo Valerio)
4 Het gladde dak is op de grof uitgevoerde wanden geplaatst (foto: Riccardo De Vecchi)
ÉÉN MATERIAAL, DRIE KARAKTERS
Om de positie van het gebouw tussen de bomen te bepalen,
werden allereerst een-op-een houten staketsels uitgezet.
Daarna begon het graven en opslaan van zand, dat is gebruikt
voor het beton van het dak, de wanden en de vloer. Met de
regionale betonfabriek Van den Dool ontwikkelde de architect
het betonrecept, waarvoor zij zand en stenen uit de tuin en de
directe omgeving mixten met hoogovencement. De wanden zijn
grof uitgevoerd, de gepolijste en geschuurde vloer is daartussen
geplaatst, het spiegelgladde dak erop. Valerio wilde op die
manier drie verschillende 'karakters' uit hetzelfde beton maken.
Met zijn bouwteam maakte hij eerst 1:50 maquettes en 1:1 test-
stukken voor het testen van de kleur van het beton. Om de
druksterkte van de betonmix te testen, werden kubussen gestort
door de betonfabriek.
3
4
CEMENT 1 2025 ?53beton in beeld
5
5 Bekisting van ruw gezaagd vuren (foto: Juan Benavides)
ZAND ALS BEKISTING
Omdat de wanden een ruwe
uitstraling moesten krijgen,
is de bekisting daarvoor
gemaakt van ruw gezaagd
vuren. De architect wilde
dat de stenen in het beton
tevoorschijn zouden komen.
Hij bedacht om met pneu-
matische hamers de huid
eraf te slaan en testte dat in
een 4 m hoge mock-up. Door
het hakken vielen echter ook
de stenen eruit. Het idee
ontstond om het beton in
lagen te storten. Daarbij
werden eerst stenen en zand
tegen de buitenzijde van de
bekisting aan gelegd. Het
zand diende als een extra
bekistingslaag, die nadien
met een luchtdrukspuit is
verwijderd, zodat de stenen
zichtbaar werden. Met deze
aanpak kon tijdens de stort
de hoeveelheid stenen en
zand gecontroleerd worden.
De grote stenen in de vloer
? soms meer dan 30 cm in
diameter ? zijn in plakken
gezaagd en bovenin het
beton gelegd tijdens de stort.
54?CEMENT?1 2025
7
6
6 Het zand is met een luchtdrukspuit verwijderd, zodat de stenen zichtbaar werden (foto: Juan Benavides)
7 De architect wilde dat de stenen in het beton tevoorschijn zouden komen (foto: Riccardo De Vecchi)
KLEUREFFECT
De bekisting voor het dak en de vloer, die glad moesten worden, is van beton-
plex platen gemaakt, die zijn onderstempeld met balken. De naden tussen de
platen zijn gedicht, gesmeerd en afgelakt. Daarop is het beton gestort. Als de
zon laag staat, zie je de reflectie van het licht in het dak. Doordat de wanden
in een flauwe hoek ten opzichte van elkaar geplaatst zijn, krijgt elke wand
ander daglicht, en is de reflectie in de zandkristallen ook net anders; blauw of
juist meer gelig. De uitvoering is met een team van tien mensen gedaan,
waarbij Valerio bovenin de kist zat en aanwees wie op welke plek de stenen en
het zand moest neerleggen. Buurtbewoners en vrijwilligers hielpen vooraf mee
om de stenen te verzamelen, velen keken mee met de bouw. Daardoor is het
paviljoen direct door de gebruikers omarmd, ziet de architect.
Paviljoen Pinetum Blijdenstein in
Hilversum staat uitgebreid
beschreven en geïllustreerd op
www.tektoniek.nl.
Tektoniek is het kennisnetwerk voor
architectuur in beton. Via lezingen,
projectbezoeken, workshops,
expert meetings en online commu-
nicatie wordt informatie, inspiratie
en ondersteuning geboden aan
(toekomstige) architecten,
constructief ontwerpers, bouwkun-
dig adviseurs en producenten.
Daarbij gaat het altijd om de
relatie tussen vormgeving,
constructie en maakbaarheid.
CEMENT 1 2025 ?55
beton in beeld
Het paviljoen, dat een oud podium vervangt, is het resultaat van een ontwerpprijsvraag die Stichting Pinetum Blijdenstein in 2018 uitschreef. Architect Enzo Valerio won met het plan om een monoliet bouwwerk te maken: een constructie die zou passen bij de monumentale tuin waarin hij staat, en tijdloos oogt. Hij ontwierp een eenvoudige open structuur, bestaande uit drie wanden, een vloer en een uitkragend dak. Op dat moment waren er in de omgeving graafwerkzaamheden, waarbij de gele zandgrond zichtbaar werd. Dat sprak de architect aan; hij besloot om voor het beton de grond uit de tuin te gebruiken.
Reacties