De skyline van Rotterdam krijgt er weer een nieuwe woontoren bij: de ruim 150 m hoge CoolTower of, op z'n Rotterdams gezegd: Cooltoren. Deze toren trekt de aandacht met grote uitkragende balkons en open gevels. Weggewerkt in het gebouw bevinden zich een aantal bijzondere constructies.
Bijzondere
constructies voor de Cooltoren
Draagconstructie met outrigger, overdrachtsconstructie en
uitkragende vleugels
1 Bouw van de Cooltoren, foto: Jan van Helleman/www.nieuws.top010.nl
1
24? CEMENT 2 2021
De Cooltoren wordt momenteel
gebouwd in de wijk Cool in het
centrum van Rotterdam.
De toren
bevindt zich direct achter de Schiedamse-
dijk in het Baankwartier, een van de meest
karakteristieke wederopbouwwijken van
Rotterdam. De toren is onderdeel van het
bestemmingsplan Cool, dat als doel heeft
om het Baankwartier van een introverte
stadswijk naar een levendig stedelijk gebied
te transformeren. De toren telt 52 bouwla -
gen met 280 woningen. Het vloeroppervlak
bedraagt circa 37.620 m² en de totale hoogte
is 154,4 m. Het silhouet is opvallend: het zwaarte-
punt ligt in het midden. Door de plaatsing
en variatie van de grootte van de balkons,
verloopt het beeld van luchtig op straat naar
zwaar in het midden naar wederom luchtig
in de wolken (fig. 2). Het gebouw is in twee delen gesplitst:
de plint en de toren. De bredere plint be-
staat uit zeven bouwlagen en heeft op de
onderste verdiepingen naast woningen ook
commerciële functies en bergingen. De toren
bestaat uit 45 woonlagen met drie verschil -
lende soorten appartementen: city- chic,
mid crown en penthouses (fig. 3). Aan de achterzijde loopt de Hoornbre-
kerstraat onder de toren door. Naast het ge-
bouw komt een parkeergarage die bestemd
is voor de bewoners van de toren. In deze
garage zijn diverse installaties van de toren
ondergebracht, zoals het sprinklerbassin.
Fundering
Het hele gebouw, de toren én de plint, is ge-
fundeerd op een 2,0 m dikke betonnen poer
van 31,0 m x 31,0 m (foto 4), die wordt on -
dersteund door 167 palen (fig. 5). Aan de
achterzijde, waar de poer onder de Hoorn -
brekerstraat doorloopt, ligt de constructie
2,5 m verdiept onder het maaiveld, zodat het
aanwezige riool boven de constructie kan
doorlopen (fig. 6). De palen zijn Tubex-groutinjectiepa -
len Ø720/950, een in de grond gevormde
grondverdringende trillingsvrije paal met
een permanente stalen casing en gietstalen
boorpunt. Voor dit systeem is gekozen om
trillingen aan de naastliggende belendingen
te voorkomen en het benodigde draagver-
mogen te halen (foto 7). Het paaldraagver-
mogen bedraagt 7880 kN per paal. Het aan -
brengen van de palen is uitgevoerd vanaf het
maaiveld tot een diepte van NAP -56,50 m.
In verband met de grote lengte van de palen
zijn ze in twee segmenten aangebracht. In
dit geval is bij deze palen eerst het eerste
buissegment (met daaronder de schroef -
punt) tot NAP -26 m in de grond geschroefd,
waarbij vanaf de bovenkant van de Pleis-
tocene zandlaag bentonietinjectie is toege-
past. Vervolgens is het tweede buissegment
(dat in het werk eerst uit twee delen tot één
deel is samengesteld) op het eerste buisseg -
ment gemonteerd, waarna het geheel naar
het beoogde paalpuntniveau is geschroefd
met toepassing van groutinjectie. Hierbij
De skyline van Rotterdam krijgt er weer een nieuwe woontoren bij: de ruim 150 m
hoge CoolTower of, op z'n Rotterdams gezegd: Cooltoren. Deze toren trekt de aandacht
met grote uitkragende balkons en open gevels. Weggewerkt in het gebouw bevinden zich
een aantal bijzondere constructies.
IR. ALEXANDROS GLIAS
Projectleider / constructeur
Van Rossum
Raadgevende Ingenieurs
IR. MAURICE PRUMPELER
Technisch adviseur Van Rossum
Raadgevende Ingenieursauteurs
CEMENT
2 2021 ?25
is de eerder toegepaste bentoniet door het
zwaardere grout verdrongen. Bij het instal -
leren van de palen zijn twee heistellingen
gebruikt. Eerst een lichtere stelling die de
palen tot 26,0 m heeft geschroefd en daarna
een tweede, zwaardere stelling die de palen
tot het uiteindelijke inheiniveau van 56,5 m
heeft geschroefd. De palen zijn zo gepositioneerd onder
de funderingsplaat, dat ze niet op trek wor-
den belast.
Toren
Zoals eerder aangegeven is de Cooltoren
verdeeld in twee hoofdstructuren: de plint
en de toren. De toren bestaat uit een in het
werk gestorte kern en vloeren, en prefab-
betonnen kolommen nabij de gevel. De in
het werk gestorte vloeren hebben een dikte
van 250 mm. De buitenste kernwanden wor-
den uitgevoerd met een dikte van 500 mm.
De betonsterkteklasse van de in het werk ge-
storte elementen is C55/67 (voor sommige
elementen wordt ook C70/85 gebruikt) en
C70/85 voor het prefab beton.
Open gevels? De wens van de architect was
om 'open' gevels te creëren en de constructie
de plattegronden zo min mogelijk te laten
belemmeren ten behoeve van een maximale
flexibiliteit. De open gevel is gerealiseerd
door in de gevel alleen kolommen als draag -
constructie toe te passen en de vloer langs
de gevel puntvormig ondersteund uit te
voeren.
Stabiliteit? Vanwege de hoogte van het ge-
bouw was de betonnen kern alléén niet stijf
genoeg om de horizontale windbelasting op
te nemen. Om het gebouw voldoende stijf te
maken, is een stabiliteitssysteem met op
twee niveaus outriggers (16e tot 20e en 32e
tot 36e verdieping) gekozen. Per outrigger-
niveau zijn acht wanden toegepast die de
kern met de gevelkolommen koppelt. Op
ieder niveau zijn deze outriggerwanden vier
verdiepingen hoog (fig. 8). De eerste optie was de kernwanden
met in het werk gestort beton en de outrig -
gers en gevelkolommen in staal uit te voe-
ren. In overleg met de aannemer is besloten
2 Impressie van de Cooltoren, bron: V8 Architects
PROJECTGEGEVENS
project
Cooltoren
ontwikkelaar
De Vijf Heeren bv architect
V8 Architects constructeur Van Rossum
Raadgevende Ingenieurs second opinion constructies
Zonneveld Ingenieurs
geotechnisch adviseur
MOS Grondmechanica second opinion geotechniek
Crux Engineering
installatieadviseur
Wolf Dikken Adviseurs installateur Spindler
Installatietechniek hoofdaannemer Ballast Nedam heiwerk
Funderingstechnieken Verstraeten
prefab beton Hoco Betonoplevering
medio 2022
2
26? CEMENT 2 2021
de wanden van de outriggers uit te voeren in
beton en in het werk te storten en de gevel -
kolommen in prefab beton uit te voeren. In vier van de acht outriggerwanden
zijn boven elkaar gelegen deursparingen
aanwezig. Vanwege de beperkte verdiepings-
hoogte (2,95 m) en de benodigde deurhoogte
is de lateihoogte slechts 465 mm. Om de op-
tredende dwarskrachten te kunnen opnemen
is de betonsterkteklasse van deze lateien
C70/85 en C80/95. Balkons? Elke appartement van de toren
heeft zijn eigen uitwendige balkon (fig. 9). De
uitkragingen van de balkons variëren over
de hoogte van de toren. De grootste balkons
bevinden zich in het midden van de toren.
Op de middelste verdiepingen lopen de bal -
kons zelfs helemaal rondom het gebouw. In
verband met de grotere uitkragingen zijn
deze balkons in staal uitgevoerd, omdat een
lichte constructie nodig was. De overige bal -
kons zijn in prefab beton uitgevoerd.
Omdat een straat
onder de toren
doorloopt, is een
overdrachtscon -
structie van
vier bouwlagen
gerealiseerd
3
3 Doorsnede met indeling CEMENT 2 2021 ?27
5
4
De vleugels van
de plint kragen
uit vanuit de
funderingsplaat
om invloed op
de belendingen
te beperken
Plint
De hoofddraagconstructie van de plint be-
staat voornamelijk uit in het werk gestorte
betonconstructies en deels uit prefab elemen-
ten en een staalconstructie. De stabiliteit van
de plint wordt verzorgd door de betonkern
en overige 500 mm dikke wanden (fig. 10).
De plint kan verder worden verdeeld in de
volgende hoofdconstructies: de 'vleugels' en de overdrachtsconstructie boven de Hoorn
-
brekerstraat.
Overdrachtsconstructie boven de Hoorn-
brekerstraat?
Zoals gezegd loopt aan de ach -
terzijde een straat onder de toren door. Hier
ontstaat een overspanning van circa 10 m.
Om deze mogelijk te maken, is een over-
drachtsconstructie van drie bouwlagen
4 Realisatie van de poer, foto: Fred Meijer 5 Palenplan 28? CEMENT 2 2021
Betonnen outrigger 32e t/m 36 e
Betonnen kern
Betonnen outrigger 16e t/m 20 e
Gevelkolom men in prefab beton
Gevelkolom men in prefab beton
6 Aanzicht overdrachtsconstructie
7 Heien van de palen
8 Doorsnede met constructieprincipe
6
7
8
gerealiseerd, die de bovenliggende kolom -
men en deels de kern opvangen tussen as H
en I (fig. 6, 11, foto 12). De constructie bestaat
uit vijf stalen vakwerken en twee betonnen
wandliggers. In de overdrachtsconstructie is een
tweede draagweg voorzien, waardoor een
diagonaal van de vakwerken kan bezwijken
zonder voortschrijdende instorting (fig. 13,
14). Om de krachten naar de stabiliteitswan -
den van het gebouw te brengen zijn er trek -
banden (Ø40) in de vloeren van de 3e, 4e, 6e
en 7e verdieping toegepast (fig. 10).
Vleugels? De plint heeft een groter grondvalk
dan de toren. In verband met mogelijke zet
-
tingsverschillen tussen de toren en de plint,
en om afstand naar de funderingen van de
naastliggende gebouwen te creëren, is beslo
-
ten om een uitkragende constructie te maken,
zogenoemde 'vleugels', die op de poer van de
toren zijn gefundeerd (fig. 15). Op deze manier
worden de toren en de plint door dezelfde
constructie ondersteund waardoor geen zet
-
tingsverschillen ontstaan.
CEMENT 2 2021 ?29
?
?
? ? ? ? ? ? ? ? 64506450 6450 64506450645064506450
?
?
?
?
?
?
?
?
6450
3000
3450
3225
3225
3225
3225
3450
A.18
A.06
A.04
A.07
A.08
A.09
A.10 A.11
A.12
A.18
+29.415
? ??????????????
??????????????? ???????????????
??????????????? ???????????????
???????????????
???????????????
???????????????
???????????????
??????????????? ???????????????????
???????????????
????????????????????
???????????????
??????????????????????????
??????????????????
??????????????
archit\fct
p
roj\fct
\batum
or\b\frnr.bouw\b\f\fl fas\f
op\brachtg\fv\fr
niv\fau volgnr.
status
fas\f
Van Rossum Raa\bg\fv\fn\b\f Ing\fni\furs bv
Amsterdam
ir. D.J. Kluft ci
ir. A.G. van \b\fr Sluis ci
Postbus 37290
1030 AG Amst\fr\bam
t\fl. 020 - 615 37 11
amst\fr\bam@vanrossumbv.nl www.vanrossumbv.nl
A1
proj\fctl\fi\b\fr
g\ft\fk\fn\b
schaal
formaat akkoor\b
r\fvisi\f 1 : 100
A
\b\f Vijf H\f\fr\fn b.v. Rott\fr\bam Cooltor\fn Rott\fr\bam
\b\ffiniti\ff
11-10-2017
????
T\fchnisch Ontw\frp
M. Prump\fl\fr
V8 Archit\fcts Rott\fr\bam
???????? J. St\frr\fnburg 10\f, 12\f \fn 14\f v\fr\bi\fping
A 20-04-2018 h\frzi\fning T\fchnisch Ontw\frp
JS
alg\fm\fn\f opm\frking\fn:
G\fbruikt\f bouwkun\big\f on\b\frl\fgg\frs:p
\fil = 0,000 = 0,750m. + NAP;
all\f mat\fn in mm;
V8088 20180115 platt\fgron\b\fn.\bwg
= \bikt\f / p\filmaat, in h\ft w\frk g\fstort\f vlo\fr= p\filmaat, pr\ffabvlo\fr
= b\fton, pr\ffab= b\fton, in h\ft w\frk g\fstort= m\fts\flw\frk, kalkzan\bst\f\fn
= ov\frspanningsrichting pr\ffab vlo\fr ??? ?????P=000
r\fnvooi:
??????????????????
????????????????????????
???????????????????
???????????????????????????????????????????????????
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
????????????????????????????
9
10
9 Constructieve plattegrond standaard verdiepingsvloer toren
10 Constructieve onderdelen plint
Legenda figuur 10:
uitkragende wanden plint
(hoofdconstructie)
dwarswanden
(secundaire constructie)
trekbanden
overdrachtsconstructie
30? CEMENT 2 2021
De constructie van deze vleugels bestaat uit
vier hoofdwanden (twee per zijde) (fig. 10),
die fungeren als 21 m hoge wandliggers met
een uitkraging van 6,4 m. Deze wanden dra -
gen de vloeren en de dwarswanden van de
vleugels. Omdat de krachten in de uitkra -
ging te groot waren en de palen op de rand
van de poer deze krachten niet konden heb-
ben, zijn aan beiden kanten van de poer drie
palen aangebracht (fig. 5).
Staalconstructie in de gevel? Om een zo
flexibel mogelijk gebruik van de begane
grond te realiseren en deze ruimte kolom -
vrij te houden, zijn er slanke stalen kolom -
men toegepast in de gevel. De beganegrond -
vloer en de funderingsbalken hangen in de
eindsituatie aan deze stalen kolommen, die
weer zijn opgehangen aan de uitkragende
wanden. In de bouwfase fungeerde de ko-
lommen als tijdelijk ondersteuning van de
uitkragende wanden.
Berekeningswijze / modellering
project
Voor de engineering van het project is ge-
bruik gemaakt van vier EEM-rekenmodel -
len, vanwege de complexiteit van het project
in relatie tot de ondergrond.
Een model zonder de invloed van de grond.
Hierbij staan de palen als verende onder-
steuning onder de fundering (fig. 16). De pa -
len hebben een gelijke paalstijfheid voor de
palen voor kortdurende en langdurende
belastingen.
Een model met de invloed van de grond.
Hiermee is de invloed van de zettingen op de
lange termijn bepaald. Dit rekenmodel is in
samenwerking met MOS Grondmechanica
ontwikkeld om het zettingsgedrag nauwkeu -
rig te kunnen bepalen. Naast de grondplaat
zijn in dit model de palen als staafelementen
gemodelleerd om ook de paalkopzakking en
lineaire axiale paalverkorting in rekening te
brengen (fig. 17).
Op basis van het model zonder de invloed
van de grond, zijn drie variaties gemaakt om
de krachten in de lateien van de outriggers
te toetsen.
1e model: De E-modulus van de kolommen
is gelijk aan de E-modulus van de kernwan -
den. Dit is ongunstiger voor de krachten in
de lateien, omdat verticale belastingen vanuit
de kolom naar de kern worden afgedragen
via de outriggers.
2e model: De E-modulus van de kolommen
is 20% minder dan de E-modulus van de
11 12
11 Model van de overdrachtsconstructie
12 Overdrachtsconstructie in aanbouw CEMENT 2 2021 ?31
kernwanden. Omdat de kolommen prefab
zijn, hebben deze bij montage al een deel
van hun krimp gehad. Hierdoor zijn de ko-
lommen stijver dan de kernwanden, waar-
door de lateikrachten minder hoog zullen
worden, maar de kolomkrachten hoger.
3e model: De E-modulus van de kolommen
is gelijk aan de E-modulus van de kernwan -
den (net als het eerste 1e model), maar de
E-modulus van de vloer is veel lager. Dit is
gedaan om de om de bijdrage van de vloer te
onderzoeken.
Voor de beschouwing van de uiterste grens-
toestand is per onderdeel het maatgevende
model aangehouden.
Uitvoering
De 2 m dikke poer, die deels ook nog eens ver-
diept ligt, is uitgevoerd in een bouwput met
gestempelde damwanden (foto 18). Voor de
realisatie van de bouwput moest de bestaan -
de bebouwing worden gesloopt. Een uitdaging
was de aanwezigheid van plaatselijke kelders
onder deze bebouwing. Als eerst zijn de be-
staande kelders lokaal gecrusht, zodat de dam -
wanden konden worden geïnstalleerd. Daar-
na kon de rest van de kelders binnen de ge-
sloten damwandkuip verder worden gesloopt. Door het verschil in opzet van de platte-
grond en verschil in complexiteit van de ver-
diepingen, is er door de aannemer voor geko-
zen twee verschillende uitvoeringsmethoden
14
15
13
13 Schema spant eindsituatie
14 Schema spant 2e draagweg 15 Uitkragende plint
Om de invloed
van de onder-
grond en de
stijfheden van
de elementen
mee te nemen is
gebruikgemaakt
van vier ver-
schillende
EEM-reken -
modellen
32? CEMENT 2 2021
toe te passen. Voor uitvoering van de plint is
een traditionele wand- en vloerbekisting ge-
bruikt. Na de 7e verdieping, waar de standaard
plattegrond van de toren start, zijn de wanden
van de kern met een klimbekisting uitgevoerd,
zodat een maximale bouwsnelheid kon wor-
den bereikt. De klimbekisting van de kern
loopt drie verdiepingen vooruit op de uitvoe-
ring van de gevelkolommen en de vloeren.
Om de verdiepingscyclus zo kort mogelijk te
houden, worden de gevelkolommen uitgevoerd
in prefab beton en wordt de vloer uitgevoerd
met een paneelbekisting. De verdiepingscy -
clus van de vloeren bedraagt zes werkdagen.
Vleugels? Het gedeelte van de plint dat zich
onder de toren bevindt is vooruit getrokken
op de bouw van de vleugels. Met de vleugels is
gestart, nadat de 7e verdieping gereed was. De vleugels rustten tijdens de bouwfase
op de oude palen van de oorspronkelijke be-
bouwing. In verband met het beperkte draag -
vermogen van deze palen en om grote zak -
kingen van de vleugels te voorkomen, zijn
eerst twee verdiepingen gerealiseerd. Nadat
de uitkragende wanden over de eerste twee
verdiepingen van de 'vleugels' waren gestort,
werden ze tijdelijk ondersteund totdat ze als
uitkragingen konden fungeren. Daarna zijn
de ondersteuningen verwijderd en is de rest
van de vloeren en wanden gestort, waarna
die wanden zich als uitkragende wandliggers
gedroegen. Zodoende kon het ontwerp wor-
den geoptimaliseerd en is overmatige belas-
tingen op de ondergrond voorkomen. Tijdens
gebruiksfase is het belangrijk om het niveau
van de grond te controleren zodat er geen contact is tussen de grond en de vleugels. Om
deze reden zijn plaatselijk kruipluiken geïn -
stalleerd. Om en om is steeds een plintverdieping
aan de ene zijde van de toren gebouwd en
vervolgens aan de andere zijde, zodat de uit-
kragende vleugels elkaar in evenwicht bleven
houden.
Efficiënte samenwerking
De Cooltoren is een uniek hoogbouwproject
waarbij hoogte, buitenruimte, comfort en
spectaculaire uitzichten zijn gecombineerd.
Dankzij een efficiënte samenwerking tussen
constructeur, opdrachtgever, architect, aan -
nemer en overige adviseurs is een flexibele
plattegrond ontwikkeld met rondom open ge-
vels van vloer tot plafond. Het project is mo-
menteel in uitvoering en de ruwbouw is tot de
20e verdieping gevorderd. Verwacht wordt dat
het gebouw medio 2022 wordt opgeleverd.
16 17
18
16 Model met palen als verende ondersteuningen
17 Model met palen als staafelementen (de middelste elementen)
18 De 2 m dikke poer, die deels verdiept ligt, is uitgevoerd in een bouwput met gestempelde damwanden CEMENT 2 2021 ?33
Projectgegevens
project: Cooltoren
ontwikkelaar: De Vijf Heeren bv
architect: V8 Architects
constructeur: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs
second opinion constructies: Zonneveld Ingenieurs
geotechnisch adviseur: MOS Grondmechanica
second opinion geotechniek: Crux Engineering
installatieadviseur: Wolf Dikken Adviseurs
installateur: Spindler Installatietechniek
hoofdaannemer: Ballast Nedam
heiwerk: Funderingstechnieken Verstraeten
prefab beton: Hoco Beton
oplevering: medio 2022
De Cooltoren wordt momenteel gebouwd in de wijk Cool in het centrum van Rotterdam. De toren bevindt zich direct achter de Schiedamsedijk in het Baankwartier, een van de meest karakteristieke wederopbouwwijken van Rotterdam. De toren is onderdeel van het bestemmingsplan Cool, dat als doel heeft om het Baankwartier van een introverte stadswijk naar een levendig stedelijk gebied te transformeren. De toren telt 52 bouwlagen met 280 woningen. Het vloeroppervlak bedraagt circa 37.620 m2 en de totale hoogte is 154,4 m.
Het silhouet is opvallend: het zwaartepunt ligt in het midden. Door de plaatsing en variatie van de grootte van de balkons, verloopt het beeld van luchtig op straat naar zwaar in het midden naar wederom luchtig in de wolken (fig. 2).
Het gebouw is in twee delen gesplitst: de plint en de toren. De bredere plint bestaat uit zeven bouwlagen en heeft op de onderste verdiepingen naast woningen ook commerciële functies en bergingen. De toren bestaat uit 45 woonlagen met drie verschillende soorten appartementen: city-chic, mid crown en penthouses (fig. 3).
Aan de achterzijde loopt de Hoornbrekerstraat onder de toren door. Naast het gebouw komt een parkeergarage die bestemd is voor de bewoners van de toren. In deze garage zijn diverse installaties van de toren ondergebracht, zoals het sprinklerbassin.
Reacties