In deze rubriek maken we kennis met Jasper Borst. Hij deelt zijn ervaring als jonge constructeur bij SWINN, onder meer bij een van zijn eerste projecten, het nieuwe onderzoeksgebouw van de Vrije Universiteit Amsterdam, waar hij verantwoordelijk was voor de engineeringscoördinatie.
42? CEMENT 5 20 23
Heeft je werk voldaan aan
de verwachtingen die je
had toen je eraan begon?
Mijn carrière begon als model-
leur bij SWINN. Daarnaast ben
ik in de weekenden HTI-con-
structeursopleidingen gaan vol-
gen. Het modelleren en uitwer-
ken van detailleringen, en het
deel uitmaken van het con-
structieve proces gaven mij van
tevoren al een goed beeld wat
het werk als constructeur in-
houdt. De rol als modelleur had
ik mij in die jaren eigen ge-
maakt en kon ik met succes
vervullen. Echter de stap naar
de dynamische constructeursrol
was nog wel een uitdaging, met
enkel de kennis die ik had van
de opleiding en ervaring. De
theoretische opleidingen sluiten
namelijk niet zo nauw aan op
het dynamische vak van een
constructeur in de praktijk. De
hulp van meer ervaren collega's
heeft mij erg geholpen om in-
vulling te geven aan deze rol.
De constante ontwikkeling van
het vak en de uitdaging dat
constructie en proces zo van
elkaar verschillen, geven een
interessante dynamiek aan het
werk die ervoor zorgt dat ik mij
er met enthousiasme voor kan
blijven inzetten.
Zou je jezelf liever als
specialist of allrounder
willen doorontwikkelen?
Het krachtenspel in een gebouw
en de samenwerking tussen alle
elementen, dat is wat het vak
van constructeur voor mij intri-
gerend maakt. Een integraal
ontwerp maken, waarin alle dis-
ciplines met elkaar akkoord
kunnen gaan en in goed overleg
elkaar kunnen ondersteunen.
Hiervoor zou ik me graag willen
ontwikkelen als een allrounder
en zodat ik mijn constructieve
kennis kan toepassen bij elk
soort project. Het ontwikkelen
van een brede blik, waarbij ik
meerdere facetten van een pro-
ject in het vizier kan houden
zonder zicht te verliezen op de
detaillering, is hiervoor dan ook
een persoonlijk doel. Dat onder-
steunt ook de steeds belangrij-
ker wordende rol van de coördi-
nerende constructeur, die ook
zeer brede kennis moet bezitten.
Het heeft daarom ook mijn
voorkeur om aan meerdere en
"Het krachtenspel tussen
alle gebouwelementen is
wat het constructeursvak
zo intrigerend maakt"
In deze rubriek maken we kennis met Japser Borst. Hij
deelt zijn ervaring als jonge constructeur bij SWINN,
onder meer bij een van zijn eerste projecten, het nieuwe
onderzoeksgebouw van de Vrije Universiteit Amsterdam.
verschillende soorten projecten
te kunnen werken.
Hoe kunnen we als
constructeurs leren van
andere disciplines in de
bouw of daarbuiten?
Tijdens mijn eerdere werkzaam-
heden als modelleur ben ik ook
vaak naar de bouwplaats ge-
weest, onder andere voor wape-
ningcontroles. Die ervaring
draagt bij aan een praktischer
inzicht in hoe er in de bouw
wordt omgesprongen met detail-
lering en interpretatie van de
constructietekeningen. Projecten
in de praktijk bezoeken geeft
vaak nieuwe inzichten en ideeën,
om een volgende keer misschien
op een andere manier te werk te
gaan. Je kunt ook veel opsteken
van het modelleren van een con-
structie. Het modelleren van een
gebouw heeft mij geholpen een
beter beeld te krijgen van de
totale constructie en de invloed
van verschillende onderdelen op
elkaar.
ING. JASPER BORST
leeftijd 31 jaar
opleiding
HBO Civiele Techniek
en HTI Beton en Staal werkgever SWINNfunctie
constructeur
werkzaam in functie sinds 2020
baan gekregen door doorgroeien
belangrijk in
ontwikkeling
mijn collega's, die de tijd nemen om mijn vragen te
beantwoorden
eerste grote project Vrije Universiteit Amsterdam
rol bij eerste project constructeur
Mijn mening
de jonge constructeur
Deze rubriek is tot stand gekomen in
samenwerking met YouCon, de
vereniging van en voor jonge
constructeurs.
CEMENT 5 2023 ?43
Mijn project Mijn rol
Onderzoeksgebouw Vrije
Universiteit Amsterdam
Het nieuwe onderzoeksgebouw
voor de Vrije Universiteit in
Amsterdam (foto 1) is een van de
eerst
e projecten waarmee ik als
constructeur aan de slag ging.
Het onderwijsgebouw biedt
ruimte aan verschillende trillings -
arme laboratoria. De rol van
S
WINN was coördinerend con -
structeur voor de aannemer, die
ook onz
e opdrachtgever was.
Het gebouw is ontworpen met
een strokenvloer, waarin breed -
platen zijn toegepast, onder-
steund door in het werk gestorte
en pr
efab kolommen. Op ver -
schillende locaties in het gebouw
zijn div
erse staalconstructies toe -
gepast. De stabiliteit wordt ver-
zorgd door kernen, die bestaan
uit in het w
erk gestorte wanden,
waarin zich het trappenhuis be -
vindt. Alle gevelkolommen zijn
uit
gevoerd in prefab beton en
moesten worden ingeklemd met de bovenliggende vloer. Hiermee
worden de kolommen met een
moment aan de bovenzijde be
-
last, in combinatie met een hoge
normaalkr
acht. Hier kwam tij -
dens onze uitwerking bij dat er in
de k
olommen voorzieningen
moesten worden opgenomen
voor elektra en bouwkundige
apparatuur, wat resulteerde in
een gereduceerde doorsnede.
Vanwege de combinatie van
hoge normaalkrachten, hoog
moment, gereduceerd oppervlak
en de combinatie van de wape -
ning voor de breedplaatvloeren,
w
erd besloten de knoop ook in
3D te wapenen. Zo kon de pre -
cieze positie van alle elementen
goed in beeld w
orden gebracht
(fig. 2). Door de uitwerking en
det
aillering van deze knopen, in
combinatie met de eisen uit de
gewichts- en stabiliteitsbereke -
ning, werden de kolommen een
bijz
onder onderdeel van dit
project.
Coördinatie engineering
prefab onderdelen
Bij aanvang van het project was
ik verantwoordelijk voor de en-
gineeringscoördinatie van de
prefab onderdelen. Dat hield in
dat ik zorgde voor de rekenkun-
dige uitwerking van vorm en
wapening voor de prefab kolom-
men en wanden. Uiteindelijk is
mijn rol vergroot naar de engi-
neeringscoördinatie van de
staal-betonaansluitingen en een
gedeelte van de betonconstruc -
ties. Hierbij kwamen deeluitwer-
kingen voor alle aansluitingen in
het project en de uitwerking van
de wapening ten behoeve van
een stabiliteitskern aan bod. Binnen het bureau verliep
de coördinatie van het project
in nauwe samenwerking met
collega's die voor andere pro-
jectonderdelen verantwoorde-
lijk waren. Zo heb ik veel kennis
opgedaan over verschillende
materialen en over de deeluit-
werking van verscheidende on-
derdelen. Dit project heeft mij
daarnaast veel over de coördi-
neerde rol van de constructeur
geleerd.
PROJECTGEGEVENS
project
Onderzoeksgebouw Vrije Universiteit Amsterdam
opdrachtgever
Vrije universiteit Amsterdamarchitect cepezed
aannemer
J.P. van Eesteren
hoofdconstructeur
Pieters Bouwtechniek coördinerend en uitwerkend
constructeur SWINN
installatieadviseur DWA
periode
2020-2023
1 Het nieuwe onderzoeksgebouw VU Amsterdam (foto: SWINN)
2 3D-weergave knoop in kolom
(bron: SWINN)
de jonge constructeur
Over ing. Jasper Borst
Leeftijd: 31 jaar
Opleiding: HBO Civiele Techniek en HTI Beton en Staal
Werkgever: SWINN
Functie: constructeur
Werkzaam in functie sinds: 2020
Baan gekregen door: doorgroeien
Belangrijk in ontwikkeling: mijn collega’s, die de tijd nemen om mijn vragen te beantwoorden
Eerste grote project: Vrije Universiteit Amsterdam
Rol bij eerste project: constructeur
Heeft je werk voldaan aan de verwachtingen die je had toen je eraan begon?
Mijn carrière begon als modelleur bij SWINN. Daarnaast ben ik in de weekenden HTI-constructeursopleidingen gaan volgen. Het modelleren en uitwerken van detailleringen, en het deel uitmaken van het constructieve proces gaven mij van tevoren al een goed beeld wat het werk als constructeur inhoudt. De rol als modelleur had ik mij in die jaren eigen gemaakt en kon ik met succes vervullen. Echter de stap naar de dynamische constructeursrol was nog wel een uitdaging, met enkel de kennis die ik had van de opleiding en ervaring. De theoretische opleidingen sluiten namelijk niet zo nauw aan op het dynamische vak van een constructeur in de praktijk. De hulp van meer ervaren collega’s heeft mij erg geholpen om invulling te geven aan deze rol. De constante ontwikkeling van het vak en de uitdaging dat constructie en proces zo van elkaar verschillen, geven een interessante dynamiek aan het werk die ervoor zorgt dat ik mij er met enthousiasme voor kan blijven inzetten.
Zou je jezelf liever als specialist of allrounder willen doorontwikkelen?
Het krachtenspel in een gebouw en de samenwerking tussen alle elementen, dat is wat het vak van constructeur voor mij zo intrigerend maakt. Een integraal ontwerp maken, waarin alle disciplines met elkaar akkoord kunnen gaan en in goed overleg elkaar kunnen ondersteunen. Hiervoor zou ik me graag willen ontwikkelen als een allrounder en zodat ik mijn constructieve kennis kan toepassen bij elk soort project. Het ontwikkelen van een brede blik, waarbij ik meerdere facetten van een project in het vizier kan houden zonder zicht te verliezen op de detaillering, is hiervoor dan ook een persoonlijk doel. Dat ondersteunt ook de steeds belangrijker wordende rol van de coördinerende constructeur, die ook zeer brede kennis moet bezitten. Het heeft daarom ook mijn voorkeur om aan meerdere en verschillende soorten projecten te kunnen werken.
Reacties