Ingeklemd tussen de Koninklijke Bibliotheek, de Utrechtse Baan en de Randstadrail in Den Haag, zijn twee woontorens gerealiseerd, Grotius I en II (foto 2), met in totaal 655 appartementen. De tweelaagse ondergrondse parkeergarage, de bijzondere vormen, de grote hoogte van 100 en 120 m, en de kenmerkende kronen van de torens maakten dit project een flinke uitdaging. Voor de constructeur vroeg het niet alleen technische vaardigheden om de constructie te ontwerpen en te berekenen, maar vooral de inzet om het project financieel haalbaar te maken.
Binnenstedelijke
hoogbouw haalbaar door slimme constructie
Uitdagingen Grotius Den Haag door bijzondere vormen,
grote hoogte en kenmerkende kronen
1 Woontorens Grotius I en II in Den Haag
1
6? CEMENT 5 20 22
De locatie 'Grotiusplaats' was
aanvankelijk bestemd voor kan-
toren, maar in 2015 zag ontwik-
kelaar Provast een betere moge-
lijkheid voor woningbouw.
Dit mede
dankzij de geplande plaatselijke overkapping
van de Utrechtsebaan, waardoor de geluids-
belasting fors af zou nemen. Provast selec-
teerde voor het complexe binnenstedelijke
project architectenbureau MVRDV. Dit bu-
reau is gespecialiseerd in stedelijke verdich-
ting en heeft voor Grotius een bijzonder ont-
werp gemaakt met 'gepixelde' kronen (met
schijnbaar willekeurig geplaatste blokjes),
natuurstenen gevels en een verticale gradi-
e
nt in kleuren en afmetingen van de balkons
(foto 3). Door alle randvoorwaarden, hoge
kosten en beperkte opbrengsten (gedeelte-
lijke sociale huurwoningen), stond de finan -
ciële haalbaarheid onder druk. Een logische
en efficiënte draagconstructie was daarom
een vereiste.
Constructieve opzet
Het streven naar een duidelijke en eenvou-
dige constructie is goed te zien bij de hoofd-
opzet van de grillig gevormde torens. Met
behulp van variantenstudies (zie figuur 4
voor de variantenstudie van Grotius I) kwam
al snel de meest efficiënte hoofdconstructie
(variant B) naar boven, die voor de andere
disciplines voldoende ontwerpvrijheden
bood. De dragende en stabiliserende beton- wanden zijn grotendeels woningscheidend,
terwijl de woningen op veel verdiepingen
anders zijn verdeeld. De stramienmaat van
8100 mm past op de parkeerfunctie en de
vloer is niet dikker dan nodig voor het in-
storten van leidingen.
Met het oog op een efficiënt stabiliteits-
systeem was in het ontwerp aanvankelijk
een verdieping opgenomen met versprin -
gende sparingen in de betonwanden, zodat
op de verdiepingen geen lateien nodig waren.
Later echter werd de voorkeur uitgesproken
om alle verdiepingen op dezelfde manier uit
te voeren. Hierdoor kregen de betonwanden
plaatselijk slanke, zwaar gewapende lateien,
ook in de centrale gangzone. Voor de boven-
bouw was het van belang dat de constructie
nog met verschillende bouwmethoden kon
worden uitgevoerd. Uiteindelijk is door de
aannemerscombinatie gekozen voor het ter
plaatse storten van de betonconstructie.
Constructieve analyse in twee en
drie dimensies
Als gevolg van de heldere constructieve op-
zet konden beide torens met betrekkelijk
eenvoudige 2D-berekeningen worden ge
-
anal
yseerd. Hierbij zijn er berekeningen
g
emaakt van elke wand, waarbij de horizon-
tale belastingen op basis van stijfheidsver-
schillen zijn verdeeld. Op verzoek van de aannemer is later
ter verificatie een 3D-model opgesteld
PROJECTGEGEVENS
project
Grotius Towers Den Haag ontwikkelaar Provast
aannemer
Combinatie JP van Eesteren en Besix architect MVRDV
constructeur
IMd Raadgevende Ingenieurs
geotechnisch advies Geomet
adviseur installaties
Ingenieursburo Linssen
Ingeklemd tussen de Koninklijke Bibliotheek, de Utrechtse Baan en de Randstadrail in
Den Haag, zijn twee woontorens gerealiseerd, Grotius I en II (foto 2), met in totaal
655 appartementen. De tweelaagse ondergrondse parkeergarage, de bijzonde\
re vormen,
de grote hoogte van 100 en 120 m, en de kenmerkende kronen van de torens maakten
dit project een flinke uitdaging. Voor de constructeur vroeg het niet alleen technische vaardigheden om de constructie te ontwerpen en te berekenen, maar vooral de inzet
om het project financieel haalbaar te maken.
CEMENT 5 2022 ?7
2 Links Grotius I en rechts Grotius 2, respectievelijk 100 en 120 m hoog, foto: Emmely van Mierlo / MVRDV3 De torens hebben een verticale gradiënt in kleuren en afmetingen van de balkons
IR. REMKO WILTJER RO
Raadgevend Ingenieur / Partner
IMd Raadgevende Ingenieurs
IR. MATTHIJ MOONS RC ProjectconstructeurIMd Raadgevende Ingenieurs
IR. MICHIEL NIENS RC Projectleider
IMd Raadgevende Ingenieursauteurs
2
3
8? CEMENT 5 20
22
kopgevels en tot de tweede verdieping; hier-
boven is het uitgedempt.Beide uiteinden van de langswand,
waar de krachten worden verhoogd door dit
effect, eindigen precies boven de rijbaan
van de parkeergarage en worden door een
wandligger in dwarsrichting opgevangen
(fig. 7). De kolommen onder deze wandligger
zijn zwaar gewapend en voorzien van een
versterkt staalprofiel HEB600, om de grote
kracht van 24.000 kN op te kunnen nemen. Op basis van de eerder gemaakte 2D-
berekeningen waren de belastingen uit dit
zettingsverschil nog iets hoger ingeschat en
was een vijzelconstructie met werkvolgorde
bedacht om de belasting over meerdere
kolommen te kunnen verdelen. Door de
nauwkeurige 3D-berekening bleek dit niet
meer nodig en kon worden volstaan met de
staalbetonkolommen zonder vijzels.
Het grote voordeel van de 2D-berekeningen
is dat de analyse van de resultaten betrekke-
lijk eenvoudig is. Wel moet er bij het opstel-
len van het rekenmodel meer aandacht wor-
den besteed aan de randvoorwaarden en de
wisselwerking met andere elementen. Dit
laatste gaat in een 3D-model min of meer
4 Onderzochte varianten voor Grotius I
5 3D-rekenmodel Grotius I, met vervorming door wind N-Z
Dankzij een
3D-analyse
van de krachts-
werking werd
de uitvoering
eenvoudiger
van de volledige constructie van de hoogste
toren, Grotius I, inclusief de funderingspalen
(fig. 5).
Uit de 3D-analyse bleek dat de afdracht
van de neerwaartse belasting zeer goed over-
eenkwam met het 2D-model. Voor de wind -
belasting bleek het 3D-model wat stijver dan
uit de eenvoudiger berekening werd gecon -
cludeerd. Dit is logisch, omdat de kolommen
in de gevels een kleine bijdrage leveren, die
in het 2D-model niet zijn opgenomen. Het 3D-model is ook gebruikt voor de
analyse van de effecten door de vervorming
van de overgeconsolideerde kleilaag vanaf
NAP -54,0 m, die zich circa 25 m onder het
gemiddelde paalpuntniveau bevindt. Uit de
geotechnische analyse bleek dat in deze laag
in de loop van de tijd een theoretische zet-
ting van maximaal 32 mm in het midden en
23 mm aan de rand op zal treden. Deze
waarden zijn in het 3D-model als opgelegde
vervorming bij de paalpunten ingevoerd. Hoewel de absolute waarde van de
zetting én het zettingsverschil van 9 mm be-
perkt zijn, is het effect op de krachtswerking
niet verwaarloosbaar door de grote stijfheid
van de wand in de langsrichting (fig. 6). Dit
effect is merkbaar aan de uiteinden bij de
4
5
CEMENT 5 2022 ?9
6
Voor de pixels
in de kroon
zijn een aantal
eenvoudige
constructieve
spelregels
opgesteld
6 Plattegrond Grotius I 10? CEMENT 5 20 22
00450050 001D0026 00560053 00420039
0016
0045
0045
00450050 001D0026 00560053 00420039
0016
00450050 001D 00420039 0016
00450050 001D 00420039 0016
00450050 001D 00420039 0016
00450050 001D0025 00420039 0016
00450050 001D0025 00420039 0016
00450050 001D0025 00420039 0016
0045
0045
00450050 001D0026 00560053 00420039
0016
0045
0045
00450050 001D0026 00560053 00420039
0016
00450050 001D 00420039 0016
00450050 001D 00420039 0016
00450050 001D 00420039 0016
00450050 001D0025 00420039 0016
00450050 001D0025 00420039 0016
00450050 001D0025 00420039 0016
0045
0045
00450050 001D0026 00560053 00420039
0016
0045
0045
00450050 001D0026 00560053 00420039
0016
00450050 001D 00420039 0016
00450050 001D 00420039 0016
00450050 001D 00420039 0016
00450050 001D0025 00420039 0016
00450050 001D0025 00420039 0016
00450050 001D0025 00420039 0016
0045
0045
0027
0027
0026
0025000A
0025000A
0024000A
0024000A
001B000A
001A000A
0019000A
0018000A
0017000A
0016000A
0015000A
0018
0015
001B
002A0014
0044
0044
0044
004F 004F004F0045
00150018 004F
004F
004F
004F 004F
004F
0010
0044
005A004E005A
005A004E
005A004E
005A004E
005A004E
005A004E
005A004E 005A004E
004F 004F004F0045
00150018 004F
004F
004F
004F 004F
004F
004A
00450015
00180013005B
0018 0019
0013
004A0045
0015
0018 0013005B
0018 0019
0013
004A 00450015
00180013 005B0018
0019 0013
004A0045001500180013
005B0018 0019 0013
004A 0015
00180013 0019
0045004E
0018
0015
001B
0045004E
001500190013
004A0045001500180013
005B0018 0019 0013
0045004E
0045004E
0045004E0045004E
0045004E0045004E 0045004E0045004E 0045004E
0045
0045004E0045
0045004E
0045004E
0045
0045
0045004E
0045004E
0045 004E
0045
0045004E
0045004E
0045004E
0045004E
0045004E
0045004E
0045004E
0045004E
0045004E
0045004E
00330003000E
001400150014 0015
0013
0045004E
0045004E
00150013 0018
0017
00150018 0018
0017 0015
0016 001A
0013 0018
0017 0015
0016 001A
0013 0014
0016
001400130014
0019 001A0013
0014001C0016
0015 001A001A0013
0014001C0016
0014
001500170018
0015 001800140013
0014001C0016
0015 001A001A0013
0014001C0016
0015
001500170018
0014 001800140013
0014001C0016
0015 001A001A0013
0014001C0016
0014 0016001B0018
004A
0045001500180013 005B
0018
0019 0013 004A
0045001500180013 005B
0018
0019 0013
004A
00180013 0019
004A
0045 00150018
0013 005B
0018 0019
0013
00150018 001C0014
001A001A0013 0014
001C 00190017
001A001A0013 0014
001C 00190017
001A001A0013
001800140014
0014001C 00190017
001A001A0013
001800140014 0014
001C 00190017
001A001A0013
0014001C 00190017
0016001B0018
004A
00450015
00180013005B
0018 0019
0013
004A0045 0015
0018 0013005B
0018
0019 0013
004A0045
0015
0018 0013005B
0018 0019
0013
001800140013
001800140013
0045004E
0045004E
0045004E
0045004E
0045004E0045004E
0045004E
0045004E
001600130013
00180013 0015
00180013
00140017 0013
001800140016 0015
0018 0018
0018
00140017 0015
0013 0016
0016
001B0018 0016
001B0018 0015
0013 0015
001800140017 0015
0018 0018
0018
00140017 0015
0013 0016
0016
001B0018 0016
001B0018 0014
0017 001C
00150018
0013
00180013
001300160013
0013
00150018
0013
001B
001B 0014
001B
001B
001B
001B
0017001600180019 0014 0015
0014001600160013 00150015
001A0018
001500150015 0014
0015 00150015 0018
0015001900160013 0014
0015001A001B0018
0015001A001B0018 0015
0015001500170018 00180015 00150018 00150015 0018 0015
0015
0015
0015
0015
0015
0015
0014
0017 00180015
001C
0014 0018001C
001C
0014
0017
001C
0015
0014 00180016001B
001B
001C 0015001A
0014
0014
0014
0014
001C
0014
0014
0014
001C
0014 00180016
001C
001900140014001C
0015
00140018
0014
0014
0014
0015
0015 0017
0018
0015
0018
0015
0015
0015
0018 00170013
0015001800170013
001500150015
0014
0014
001C
0017
0014
001C
0016001B0018 0014
001C00160014
001A
001A0013 0014
001C00160015
0018
00140013 0015
001700180014
001400150018 0016
001B0018 0014
001C00160015
001A
001A0013 0014
001C00160015
0018
00140013 0015
001700180014
001400150018 0016
001B0018 0014
001C00160014
001A
001A0013 0014
001C00160015
001A
001A0013 0014
001C00160015
001A001A0013 0015
0018001C0016
0014
0015 00190013
001C
0015
0015
0044
00150013
0014
001B0018
0019
001A 001A
0013
0014 001C
00190017
001A 001A
0013
0014 001C
00190017
0018 0014
0015
0015 0017
001B0015
0018 0014
0013
0014 001C
00190017
001A 001A
0013
0014 001C
00190017
0018 0014
0015
0015 0017
001B0015
0018 0014
0013
0014 001C
00190017
001A 001A
0013
0014 001C
00190017
0016 001B
0018
00470020
00510052
00470020
00510052
004F004F
0015
0014
0015
0015
0019001C
00150014
001800190014
0014
0018
0015
0014
0015
0015
0014
001C
0015
0016 00190015
0014
0015
0014
001A
001500160019001C 00140015
0015
001A
0014
001B 00180013
0014
0019
0019
001C
0014
0016001C0016
0015
0014
0016
0015
0014 00160014
0016
0015
0014
0019
0014
0015
0014
0014
001C
001B
001A
001C
0018
0016
0014 001300180013
0015
0014
0015
0015 001C001A
0014
0016
0015
0014
001A
0014
0014
001C
001C
001A
0015
0036
004A0048
00460052
002A0055
0014
0014
0015
0014
0014
0015
0016
001C
001C
0015
0014
0014 0013
0016
0014
0014
0014
001A
001A
0014
0014
0014
0017
0015
001A
0014 00130018
0014
0014
0016
0014
0014
002C
00150018
0014
001C
0016
0017
0015
0016
00180016
001A
0010
0044
0018002C
002C
00140018
0014
001A0018
0019
0018002C
002C
0018
0019
005A
0018002C
0016
00140018
0014001C 00190017
001800140015
00150017 001B0014
0016001B0018 0014
0015001A0045004E
0014001C
00190017
00180014
0015
00150017
001B0014
0016001B0018 0014
0015001A
0016001B
0018
0014 0015
001A
0016001B
0018
0014 0015
001A
0045004E
0045004E0045
0045
0045004E
0045004E 0045004E
0016001B0018
001400150018
001800140013
0016001B0018 0014
00150018
001800140013
0045
0014
0019
0029
0029
0029
+912002 2e verd. b.k. ruwe vloer
+12120 03 3e verd. b.k. ruwe vloer
+15120 0\f \fe verd. b.k. ruwe vloer 260
27\f0
260
27\f0
260
-15000 be\bane \brond b.k. ruwe vloer
+6120
01 1e verd. b.k. ruwe vloer
-3820-01 kelder
-6\f70-02 kelder
+302000a mezzanine b.k. ruwe vloer
260
6010
300
3370
250
2\f00
\f91 \f560 6915 5192\f70
7702013 7702013 7702013 7702013 7702013 770
1\f70
2740
vanzelf, echter vergt dan de interpretatie
van de resultaten de nodige aandacht.
Pixels
Een opvallend onderdeel van het ontwerp is
de kroon van beide torens. In het beeld van de architect 'verdwijnen' aan de bovenkant van
de torens steeds blokjes (pixels), waardoor
het beeld van een afbrokkelende rots ont-
staat. Mede hierdoor wordt de grote hoogte
van de torens vanaf het maaiveld als kleiner
ervaren. Bij Grotius I (120 m) begint het af-
brokkelen al op 90 m hoogte, bij Grotius II
(100 m) op 76 m.
Om deze schijnbaar willekeurige in-
breuk op de hoofdstructuur maakbaar en
financieel haalbaar te maken, is deze in
overleg gerationaliseerd, waarbij zware
overgangsconstructies moesten worden ver-
meden. IMd heeft hiervoor een aantal een-
voudige constructieve spelregels opgesteld.
De architect is erin geslaagd met deze spel-
regels het gewenste beeld te handhaven. Eén
van de randvoorwaarden was dat de pixels
moesten passen op een substramien van
2700 mm, passend in het hoofdstramien van
8100 mm. Hierdoor konden de betonwanden
van de hoofdstructuur zo veel mogelijk wor-
den doorgezet, al dan niet in een getrapte
vorm (fig. 8). Daar waar de betonwanden
konden worden doorgezet, werden ook de
standaard betonvloeren van 260 mm dikte
doorgezet. Vervolgens konden tussen de beton-
wanden verschillende combinaties van
pixels voorkomen, die werden gemaxi-
7
7 Wandaanzicht oostgevel Grotius I (wand naast 8') met staalbetonkolommen
8 Fragment kroon met pixels, met in het grijs en geel het casco van betonwanden en vloeren en in rood en
gebroken wit de substructuur bestaande uit staal en staalplaatbeton
8
CEMENT 5 2022 ?11
meerd op drie: twee naast elkaar en één
erbo
ven in alle mogelijke varianten.Het gewicht van de pixels moest kun-
nen worden opgevangen door de eerste on-
derliggende massieve betonvloer met de
standaard overspanning. Hiertoe werd deze
vloer versterkt met een stalen ligger, die
slechts een flensdikte onder de vloer uit
mocht komen. Het gewicht van de pixels is
zo laag mogelijk gehouden door staalplaat-
betonvloeren en een staalskelet van liggers
en kolommen toe te passen.
Trillingen? Door deze oplossing ontstond het
risico op het doorgeven van trillingen tussen
de appartementen met de lichtere vloeren.
Uit een analyse bleek dat dit effect beperkt
was, maar het heeft er wel toe geleid dat een
aantal stalen liggers iets stijver zijn gekozen
dan voor de sterkte nodig was.
Brand? De pixelconstructie maakt geen deel
uit van de draagconstructie onder brand-
omstandigheden. Wel moest er aan de
wbdbo-eis van 60 minuten worden voldaan.
Voor de dunne staalplaatbetonvloeren is dit
geen probleem. De stalen liggers en kolom -
men zijn voorzien van een brandwerende
beplating.
Kelder en fundering
Tussen de torens is een klein stadspark ont-
worpen, waaronder een parkeergarage met
245 plaatsen moest worden gerealiseerd. De
bouwlocatie is gelegen tussen de Koninklijke
Bibliotheek, de Utrechtse Baan en een pijler
van de verhoogde Randstadrail en daardoor
erg krap. Het was daardoor noodzakelijk om
ook onder de torens parkeerruimte te vinden.
Daarbij was het streven om een diepe en
daardoor kostbare bouwput te vermijden. In een eerste haalbaarheidsstudie is
een compacte drielaagse kelder onderzocht,
om op voldoende afstand van genoemde
belendingen te kunnen blijven. Dit bleek
echter niet realistisch. Bij de bijbehorende
ontgravingsdiepte zou een te dure onder-
water-betonvloer nodig zijn, omdat de aan-
wezige kleilaag op circa 14 m diepte op zou
kunnen barsten. Daarmee begon de zoektocht naar een
parkeeroplossing in twee lagen. Dit werd be- moeilijkt door de fundering van beide torens.
Immers, als deze fundering te breed zou zijn
en diep onder de kelder uit zouden steken,
zou er alsnog een risico op opbarsten van de
kleilaag bestaan.
Met de gekozen constructieve opzet van
Grotius I (vloeren met een overspanning van
8100 mm, gedragen door betonwanden) is er
onder deze toren ruimte om te parkeren. De
meer grillige vorm van Grotius II leent zich
hier veel minder voor. Daarom is ervoor ge-
kozen om in Grotius II de functies zoals
technische ruimten, fietsenstallingen en ber-
gingen op te nemen. Hierdoor zijn er hier
meer gesloten wanden waarmee de funde-
ring grotendeels in de onderste kelderlaag is
gerealiseerd. Onder de keldervloer kon wor-
den volstaan met stroken voor de paalfunde-
ring, met een dikte van slechts 1 m inclusief
vloer, en dat bij een hoogte van de toren van
100 m. Om ook onder Grotius I, met 120 m de
hoogste toren van de twee, zware funderings-
elementen te voorkomen, zijn de betonwan -
den in de kelder aan één zijde verlengd tot
naast de toren, passend in de parkeerlay-out
(fig. 9). Zo konden onder deze mega-consoles
van twee verdiepingen hoog, ook funderings-
palen worden geplaatst. Aan de andere zijde is de grondkerende
kelderwand betrokken bij de fundering van
de dragende dwarswanden. De paalposities
zijn daarbij zo gekozen dat het zwaartepunt
ervan vrijwel gelijk valt met het zwaartepunt
van de belasting, ondanks de asymmetrie in
de fundering. Maar dat was niet voldoende om het
grote aantal palen (550 in totaal, waarvan de
helft onder Grotius I) zonder funderings-
stroken kwijt te kunnen. Daarom is gekeken
of bredere stroken mogelijk waren, om het
benodigde aantal palen eronder kwijt te
kunnen. In overleg met de geotechnisch
adviseur is onderzocht welke strookafme-
tingen nog veilig ontgraven konden worden.
Immers de grond tussen de ontgraven stro-
ken werkt als bovenbelasting mee tegen
het opbarsten van de bouwputbodem. Het
gaat daarbij dus om zowel de diepte als de
breedte van de ontgraven stroken. Deze
strookbreedte was niet voldoende om de
benodigde drie rijen palen onder de wanden
Een drielaagse
kelder bleek
niet realistisch,
waarna een
zoektocht naar
een parkeerop-
lossing in twee
lagen begon
12? CEMENT 5 20 22
te plaatsen, tenzij deze onder een kleine
schoorstand geplaatst zouden worden. Zo
kon de hart-op-hart-afstand aan de boven-
zijde van de palen worden verkleind, en bij
de punt toch voldoende afstand worden ge-
creëerd voor het benodigde geotechnische
draagvermogen. De stroken zijn breed ge-
noeg gekozen om een relatief grote paalaf -
wijking toe te laten, zonder later de wape-
ning aan te hoeven passen. Omdat de palen
vanaf het maaiveld werden geïnstalleerd en
de bovenzijde zich op circa 6 m diepte be-
vond, was er een reële kans op een flinke
positie-afwijking, waarop op deze wijze is
geanticipeerd. Op deze manier is het funde-
ringsontwerp geoptimaliseerd op functio-
naliteit in de kelder, maakbaarheid en vei -
ligheid van de bouwput.
Paalsysteem? Ook bij de keuze voor de
schroef-combinatiepaal met groutinjectie
speelde de maakbaarheid een belangrijke
rol. De paal is niet alleen gekozen vanwege
het hoge draagvermogen en de trillingsvrije
installatie. Ook het ontgraven van de bouw-
put na het schroeven kon aanzienlijk wor-
den vereenvoudigd, doordat de achthoekige
prefab kern niet langer is dan nodig. Het ge-
deelte van de paal boven de onderste kelder-
vloer is gemaakt met een verdund grout-
mengsel, dat eenvoudig verwijderd kon
worden tijdens het ontgraven.
Damwand? De damwand, nodig om de
bouwput te kunnen maken, is in het deel van
de kelder naast de torens, permanent inge -
zet. Dit leverde een aantal voordelen op ten
opzichte
van een tijdelijke damwand met een
permanente betonwand; een besparing in
tijd, geld en ruimte en een verkleining van
het risico op schade aan de belendingen. De
Koninklijke Bibliotheek en een pijler van de
trambaan zijn immers nabij, aanleiding om
de invloed van het maken van de bouwput
nauwkeurig te onderzoeken en te monito -
ren. De damwanden zijn geotechnisch niet
dr
agend, maar dragen wel de verticale belas -
ting uit de beganegrondvloer en de -1-vloer
met behulp
van deuvels over naar de onder -
ste keldervloer. Hierbij is veel zorg besteed
aan een g
oede detaillering.
De beganegrondvloer en de kelder-
vloer -1 bestaan uit massieve betonvloeren
op verzwaarde stroken. De randoplegging
van de vloeren wordt gevormd door de per-
manente damwanden. Daar waar de stroken
eindigen op de permanente damwand, is
een kolom voor de damwand geplaatst, om
te hoge lokale spanningen in de damwand te
voorkomen. Hiermee werd tevens een tweede
draagweg mogelijk bij brand; de begane-
grondvloer kraagt dan uit en zal niet bezwij-
ken als gevolg van een door brand bezweken
deel van de damwand. Hierdoor kon op
9 Deelplattegrond Grotius I met verlengde kelderwanden
9
CEMENT 5 2022 ?13
een kostbare brandwerende coating worden
bespaard.
Parkeerkelder? De parkeerkelder, die deels
onder en deels naast de torens is gesitueerd,
is niet gedilateerd. De theoretische verticale
zettingsverschillen zijn in Den Haag niet
groot, maar treden wel op. In het ontwerp
van de parkeergarage is voldoende afstand
aangehouden tussen de wanden van de
torens en de kolommen onder het dek. De
tussenliggende buigslappe vloeren kunnen
daar de vervorming zonder schade volgen.
Toen echter de fundatie van de drie toren-
kranen dicht tegen de torens moest worden
geïntegreerd, was dit niet meer overal moge-
lijk en is er gewapend op een opgelegde
vervorming. Op initiatief van de aannemerscombi-
natie is de onderste keldervloer uitgevoerd
met gewapend staalvezelbeton. Hierbij is
ervoor gekozen om de vloer traditioneel te
wapenen op de krachtswerking in de uiter-
ste grenstoestand en de scheurvorming en
krimp te beheersen met de staalvezels.
Hiermee is het risico op krimpscheuren in
deze lange (124 m) vloer van 400 mm dik
geminimaliseerd.
Make-over
In mei 2022 werd de eerste toren, Grotius II,
opgeleverd en in juli 2022 volgde Grotius I.
Daarmee zijn de eerste contouren zichtbaar
van de complete make-over van het gebied
ten oosten van het Centraal Station, inclu-
sief het deels overkappen van de Utrechtse-
baan en het doortrekken van voetgangers-
route richting Bezuidenhout. Door de goede
samenwerking in het ontwerpteam, waarbij
alle suggesties om vereenvoudigingen in de
constructie door te voeren konden worden
besproken, is het gelukt het bijzondere archi -
tectonisch ontwerp overeind te houden.
10
10 Detail aansluiting keldervloer aan damwand 14? CEMENT 5 20 22
Projectgegevens
Project: Grotius Towers Den Haag
Ontwikkelaar: Provast
Aannemer: Combinatie JP van Eesteren en Besix
Architect: MVRDV
Constructeur: IMd Raadgevende Ingenieurs
Geotechnisch advies: Geomet
Adviseur installaties: Ingenieursburo Linssen
De locatie ‘Grotiusplaats’ was aanvankelijk bestemd voor kantoren, maar in 2015 zag ontwikkelaar Provast een betere mogelijkheid voor woningbouw. Dit mede dankzij de geplande plaatselijke overkapping van de Utrechtsebaan, waardoor de geluidsbelasting fors af zou nemen. Provast selecteerde voor het complexe binnenstedelijke project architectenbureau MVRDV. Dit bureau is gespecialiseerd in stedelijke verdichting en heeft voor Grotius een bijzonder ontwerp gemaakt met ‘gepixelde’ kronen (met schijnbaar willekeurig geplaatste blokjes), natuurstenen gevels en een verticale gradiënt in kleuren en afmetingen van de balkons (foto 3). Door alle randvoorwaarden, hoge kosten en beperkte opbrengsten (gedeeltelijke sociale huurwoningen), stond de financiële haalbaarheid onder druk. Een logische en efficiënte draagconstructie was daarom een vereiste.
Reacties