Met een moderne, technisch geoptimaliseerde betonnen brug over de rivier de Aare in de Zwitserse stad Aarau toont Christ & Gantenbein hoe je duurzaam kunt voortbouwen op het bestaande. Een eis van de gemeente was dat de brug moest passen op de plek van de gedateerde brug uit 1949. Ook moesten de bestaande betonnen pijlers worden hergebruikt. Beton bood volgens de architecten 'een moderne, kosteneffectieve oplossing die voldeed aan de hoge eisen voor stabiliteit, een lange levensduur en minimale onderhoudskosten'.
1 De bogen zijn ontworpen als een minimalistische, monoliete structuur waarbij alle componenten een naadloze
constructie vormen. Foto: ir. Stefano Graziani
BRUG TUSSEN
TRADITIE EN
VERNIEUWING
Nieuwe Aarebrug, Aarau, Zwitserland
26?CEMENT?2 2025beton in beeld
door ir. Kirsten Hannema
MODERNE BOGENBRUG
De Nieuwe Aarebrug is een duur-
zaam ontworpen bogenconstructie
van in het werk gestort beton. De
brug ? 119 m lang, 17,5 m breed ?
omvat twee rijbanen en voet- en
fietspaden aan beide kanten. De vijf
overspanningen, verschillend van
lengte, met 44 m als hoofdoverspan-
ning, rusten deels op de twee pijlers
van de oude brug. De bogen zijn
ontworpen als een minimalistische,
monoliete structuur waarbij alle
componenten ? fundering, pijlers,
keermuren, bogen, wegdek, balus-
trades ? een naadloze constructie
vormen. De gebogen vormen keren
terug in de elliptische uitsparingen
die in de betonmassa van de brug-
pijlers zijn gemaakt.
CEMENT 2 2025 ?27beton in beeld
2 Er is alleen beton toegepast waar dat echt nodig is. Foto: ir. Stefano Graziani
PROJECTGEGEVENS
project
Nieuwe Aarebrug,
Aarau, Zwitserland
ontwerp
2010 ? 2019
uitvoering
2019 ? 2023
opdrachtgever
Kanton Aargau,
Switzerland
architect
Christ & Gantenbein
ontwerpteam/
adviseurs
WMM Ingenieure AG,
Henauer Gugler AG,
August + Margrit
Künzel Landschafts
architekten
bouwkosten
ca. 33 miljoen CHF
Met een moderne, technisch geoptimaliseerde betonnen brug
over de rivier de Aare in de Zwitserse stad Aarau toont
Christ&Gantenbein hoe je duurzaam kunt voortbouwen op het
bestaande. Een eis van de gemeente was dat de brug moest
passen op de plek van de gedateerde brug uit 1949. Ook moesten
de bestaande betonnen pijlers worden hergebruikt. Beton bood
volgens de architecten 'een moderne, kosteneffectieve oplossing
die voldeed aan de hoge eisen voor stabiliteit, een lange
levensduur en minimale onderhoudskosten'.
2
28?CEMENT?2 2025beton in beeld
5
3 Langsdoorsnede. Bron: Christ & Gantenbein
4 Dwarsdoorsneden. Bron: WMM Ingenieure AG
5 Bovenaanzicht. Bron: Christ & Gantenbein
EVOLUTIE VAN BETON
Toen de oude brug in 1949 werd opgeleverd,
gold beton als een modern materiaal, dat de
mogelijkheid bood om groot, hoog en veel te
bouwen. Tegenwoordig ligt de focus ? met
het oog op duurzaamheid ? op efficiëntie,
lichtere constructies en materiaaloptimalisa-
tie. Het gebruik van beton in deze brug
draagt bij aan deze ontwikkeling, door
alleen beton te gebruiken daar waar het
echt nodig is. Overdimensionering is verme-
den en elementen zonder constructieve
functie zijn weggelaten. Het dek, de zijwan-
den, de borstweringen en de bogen zijn
essentiële onderdelen van de integraal
ontworpen draagstructuur. De bekisting voor
de onderkant van de brug kon pas worden
verwijderd nadat alle elementen waren
voltooid, zeggen de architecten.
3
4
CEMENT 2 2025 ?29beton in beeld
6
6 De afdruk van het ruw gezaagd larikshout geeft een uitgesproken textuur aan het beton. Foto: ir. Stefano Graziani
PRECIEZE BEKISTING
De bekisting van ruw gezaagd larikshout werd met
grote precisie ontworpen om de elliptische vormen
van de brug te maken. De afdruk van het hout geeft
een uitgesproken textuur aan het beton, waarbij de
richting van de planken varieert, zodat je de verschil-
lende elementen in de brug subtiel herkent. De
betonmix is ontwikkeld voor dit project, waarbij gele
pigmenten zijn toegevoegd voor een warme toon,
die aansluit bij de lokale kalkstenen gebouwen.
Uiteraard moest ook rekening gehouden worden met
voldoende druksterkte, vereiste milieuklassen, weer-
stand tegen alkali-silicareactie (ASR) en een zo laag
mogelijke krimp. Verschillende proefstukken zijn
vooraf getest om de gewenste kleur en de beno-
digde constructieve eigenschappen voor de brug te
kunnen garanderen.
30?CEMENT?2 2025
8
7
7 Wapening. Bron: WMM Ingenieure AG
8 In het ontwerp is veel aandacht besteed aan het behoud van de vloeiende lijnen. Foto: ir. Stefano Graziani
VLOEIENDE LIJNEN
De uitvoering is gebaseerd op 2D-tekeningen, maar de
geometrie werd tijdens het ontwerpproces ontwikkeld en
gemonitord met behulp van 3D-modellen. Daarbij is veel
aandacht besteed aan het behoud van de vloeiende lijnen,
de oppervlaktetextuur en naadloze detaillering.
In juni 2019 is eerst een hulpbrug gebouwd, waarna begin
2020 de oude brug werd afgebroken. Vervolgens is de
bekisting gemaakt en werden de elementen van de nieuwe
brug in fases gestort. De hulpbrug is daarna afgebroken, en
de afbouwwerkzaamheden zijn in 2023 afgerond. Tegelijk
kregen de wandel- en fietspaden langs de rivier een
upgrade. Zo is met de bouw van de nieuwe brug een
aantrekkelijke openbare ruimte gecreëerd voor het publiek
dat langs de rivier wandelt, jogt en fietst.
De nieuwe Aarebrug in Aarau staat
uit gebreid beschreven en geïllustreerd op
www.tektoniek.nl.
Tektoniek is het kennisnetwerk voor
architectuur in beton. Via lezingen,
projectbezoeken, workshops, expert
meetings en online communicatie wordt
informatie, inspiratie en ondersteuning
geboden aan (toekomstige) architecten,
constructief ontwerpers, bouwkundig
adviseurs en producenten. Daarbij gaat
het altijd om de relatie tussen vormgeving,
constructie en maakbaarheid.
CEMENT 2 2025 ?31
beton in beeld
De Nieuwe Aarebrug is een duurzaam ontworpen bogenconstructie van in het werk gestort beton. De brug – 119 m lang, 17,5 m breed – omvat twee rijbanen en voet- en fietspaden aan beide kanten. De vijf overspanningen, verschillend van lengte, met 44 m als hoofdoverspanning, rusten deels op de twee pijlers van de oude brug. De bogen zijn ontworpen als een minimalistische, monoliete structuur waarbij alle componenten – fundering, pijlers, keermuren, bogen, wegdek, balustrades – een naadloze constructie vormen. De gebogen vormen keren terug in de elliptische uitsparingen die in de betonmassa van de brugpijlers zijn gemaakt.
Reacties