vakblad over betonconstructies
vakblad over betonconstructies
1 2019
De B+BTEC gepatenteerde Renovatie Anker Systemen (RAB) bieden een betrouwbare oplossing voor het
versterken van breedplaatvloeren die van beide of enkel van de onderzijde bereikbaar zijn.
Het B+BTEC RAB Breedplaatvloer Renovatie Systeem is reeds in meerdere gebouwen toegepast en heeft
inmiddels ook de goedkeuring gekregen van de Gemeente Amsterdam en een gerenomeerd Nederlands
onafhankelijk Ingenieursbureau.
Onmiddelijk na het instorten van de parkeergarage op 27 mei 2017 op Eindhoven Airport is
B+BTEC begonnen met de ontwikkeling van een oplossing voor het versterken van de zoge-
naamde bubbledeck vloeren.
Dit heeft geresulteerd in een verankeringssysteem dat een oplossing biedt voor het repareren
van breedplaatvloeren die van boven en onder bereikbaar zijn en voor vloeren die alleen van
onder te benaderen zijn.
Het reparatie principe baseert zich op het herstel van de gedelamineerde zone ter hoogte van de
koppelstaven door de prefab laag en de opgestorte laag weer tegen elkaar te spannen middels
verankeringen door en door of van onderuit, welke onder voorspanning verlijmd worden.
Renovatie Anker Breedplaatvloeren
Voordelen
? Stofvrij
? Geluidsarm
? Toepasbaar tussen
bestaande installaties
? Toepasbaar in kleine ruimtes
? Toepasbaar in gebouwen terwijl
ze in gebruik zijn
Referenties
? Verschillende Kantoorgebouwen/
Hotels in Utrecht en Amsterdam
De Boor- en Installatiewerkzaamheden
van de bovenstaande projecten zijn door
Interboor Midsland (BRL 0509 gecertif-
ceerd) succesvol opgeleverd.
Interboor Midsland 030- 241 19 19
B+BTec 0168 - 331 240
bbtec.nl - bbtectools.nl
MEER INFO?
1809_CEMENT.indd 1 12-09-18 11:13
70 jaar
Breedplaatvloeren
vakblad over betonconstructies
1 2019
Beton
verduurzamen,
hoe doe je dat?
Laat u inspireren op:
betonhuis.nl0348 484 400
info@betonhuis.nl
Beton wordt duurzamer door meer samen te werken in de
keten zonder concessies te doen aan kwaliteit, veiligheid
en levensduur van beton. Opdrachtgevers, constructeurs
en ingenieurs kunnen bij Betonhuis aangesloten bedrijven
om advies vragen.
Veel informatie is te vinden op
betonhuis.nl/beton-verduurzamen
Bestel het boek voor ? 19,95
Verzamelde columns over de bouwwereld
www.verbeeldingenwerkelijkheid.nl
werkelijkheid
Rob Nijsse bespreek\lt in zijn boek act\luele
k\festies in de bou\f\l. Op een directe en\l
ko\bische \banier daa\lgt hij je uit o\b op\l
een andere \banier n\laar vaak herkenbar\le
situaties te kijke\ln. In korte verhale\ln spreekt
hij zijn be\fonderin\lg uit over een aan\ltal
prachtige, eeu\fenou\lde bou\f\ferken, \baar \l
ook zijn verbazing\l en so\bs zelfs erge\lrnis
over hoe het er in\l de bou\f nu vaak aa\ln toe
gaat.
R
Verbeelding
Verbeelding
Verbeelding
Partners1
Meer informatie over deze bedrijven en over het
partnerschap staat op www.cementonline.nl/partners.
partners
1 2019
Ce ntraal overleg Bouwconstruc ties
fb Studievereniging b -N ederland
Cement wordt mede mogelijk gemaakt door onze partners
Cement is een platform van én voor constructeurs. Het platform legt
kennis vast over construeren met beton, en verspreidt deze onder
vakgenoten. Om het belang hiervan te onderstrepen kan een bedrijf
partner worden.
Een partner geniet een aantal voordelen, zoals een flinke korting op het
lidmaatschap, gratis vacatures plaatsen en meepraten over de inhoud van het
platform. Heb je ook interesse om partner te worden, neem dan contact op met
Marjolein Heijmans, m.heijmans@aeneas.nl.
2
4 Het dossier breedplaatvloeren belicht T
Dankzij een enorme inzet en samenwerking heeft
de markt de breedplaatvloerenproblematiek nu
aardig onder schot. Toch zal er nog veel werk
moeten worden verzet.
8 Oorzaken instorting parkeergarage
Eindhoven
T
In 2017 stortte de in aanbouw zijnde parkeergara-
ge bij Eindhoven Airport in. Diverse onderzoeken
volgden. Een samenvatting van de resultaten van
TNO, Hageman en OVV.
16 Risicoanalyse breedplaatvloeren T
Met een risicoanalyse kan de veiligheid van
gebouwen worden beoordeeld. Een aantal prak -
tijkervaringen met het stappenplan uit het infor -
matiedocument van OVV.
22 Niet-lineaire analyse breedplaatvloeren T
De capaciteit van het voegdetail van de breedplaat -
vloeren in de garage in Eindhoven bleek veel lager
dan voorzien. In een fysisch niet-lineair volumemo -
del is het gedrag van de vloeren nagebootst.
28 Versterken met CFRP-lamellen T
Een van de oplossingen om gebouwen construc -
tief te versterken is het toepassen van uitwendig
gelijmde koolstoflamellen (CFRP). Een analyse aan
de hand van een niet-lineair FEM-model.
32 Versterken met bolankers T
Een andere versterkingsoplossing van breedplaat -
vloeren is het toepassen van voorgespannen ankers
in de bollen. Een niet-lineaire eindige-elementen-
berekening laat een grote capaciteitstoename zien.
38 Verbetering bollenvloeren Polak-
gebouw
T
Een deel van de bollenvloeren in het Polak-gebouw
van de Erasmus Universiteit bleek niet voldoende
sterk. Na een uitvoerige studie is besloten de vloe -
ren te versterken met verankerde stalen strippen.
48 Uitdaging kort voor opening T
Een kantoor in Utrecht met dezelfde vloeren als de
ingestorte parkeergarage in Eindhoven moest na
een stapsgewijze beoordeling, vlak voor opleve -
ring worden versterkt met door-en-door-ankers.
4 ? 112
Cement 2019/1
Breedplaatvloeren
In dit themanummer aandacht voor de techni-
sche kant van de breedplaatproblematiek. Met
onder meer terugblikken, onderzoeksresultaten,
beoordelingen en versterkingsoplossingen.
58 ? 66
Versterking breedplaatvloeren
onderzocht
Hoe kan worden vastgesteld of constructies
met breedplaatvloeren wel veilig genoeg
zijn en hoe kunnen ze worden versterkt?
Een onderzoek naar de mogelijkheden van
versterking met ingeboorde ankers.
82 ? 88
Detailengineering plaatnaden
breedplaatvloeren
In de praktijk wordt er onvoldoende eenduidig-
heid ervaren bij het ontwerpen van breedplaat -
vloeren met een positief moment bij de plaatnaad.
Een aantal handvatten voor een constructief veilig
ontwerp bij nieuwbouw.
1 Partners
112 Service / online
112 Colofon
februari 2019 / jaargang 71
inhoud
1 2019
Inhoud
3
54 Een spannend voorstel T
Na analyse van de vloeren op basis van het informa-
tiedocument van het ministerie van BZK, bleek een
winkelcentrum in Vlaardingen een risico. Gekozen is
versterking met voorgespannen strippen.
67 Rollen en verantwoordelijkheden
constructeur in het breedplaatvloeren-
dossier
T
Constructeurs zijn in verschillende rollen betrok -
ken bij ontwerp en engineering van breedplaat -
vloeren. Dankzij kennisontwikkeling en -deling
wordt de impact van de problematiek zo veel
mogelijk beperkt.
70 Proefbelastingen breedplaatvloeren 1 T
Toelichting op de mogelijkheden van proef-
belastingen en een praktijkvoorbeeld van het
proef belasten van breedplaatvloeren in een
schoolgebouw met watertanks.
76 Proefbelastingen breedplaatvloeren 2 T
Een praktijkvoorbeeld met het proefbelasten van
een schoolgebouw in aanbouw, uitgevoerd door
middel van vijzels.
90 Forensic engineering instorting
parkeergarage
T
Om de oorzaak van de instorting van parkeergarage
P1 bij Eindhoven Airport te achterhalen, is onder -
zoek gedaan door middel van forensic engineering.
98 Herbouw Multi Purpose Building
Eindhoven Airport
T
Bij Eindhoven Airport wordt gebouwd aan een
nieuwe parkeergarage. Het wordt een kwalitatief
beter en constructief veiliger gebouw, mét (bollen)
breedplaten. Uiteraard wel met de nodige
aanpassingen.
T
Oppassen!? Voorzichtigheid is natuurlijk altijd op zijn plaats.
Bij belangrijke innovaties zijn we wel gewend dat te betrachten.
Sterker nog, misschien zijn we daarbij soms wel te voorzichtig, waar -
door innovaties worden belemmerd. Bij geringe aanpassingen op
het bestaande maken we ons veelal minder druk over de eventuele
consequenties. Maar daar moeten we wel mee oppassen! In het
geval van meerdere opeenvolgende kleinere aanpassingen, kan
het zijn dat we in een toepassing belanden, die niet de vereiste
aandacht heeft gekregen en onveilig is. Dat is naar mijn idee aan
de hand bij de huidige breedplaatvloerenproblematiek.
De breedplaatvloer, vroeger ook bekistingsplaatvloer genoemd,
was een fantastische uitvinding voor het produceren van vloeren.
Geen aparte bekisting nodig en een eenvoudige ondersteunings-
constructie. Vloeren tussen dragende wanden, waar het mee
begon, konden veel eenvoudiger worden gemaakt. In de loop der
jaren zijn er diverse aanpassingen gekomen en is het toepassings-
gebied telkens uitgebreid. Toepassingen waarbij ter plaatse van
de naad een aanzienlijk positief buigend moment moet worden
overgebracht deden hun intrede, en gewichtsbesparende elemen-
ten en zelfverdichtend beton resulteerden in respectievelijk een
lichtere vloer en betere arbeidsomstandigheden. Al met al prima
ontwikkelingen, maar ondertussen waren we met z'n allen één
detail, dat belangrijker en belangrijker werd, uit het oog verloren.
De gedeeltelijke instorting van de parkeergarage bij Eindhoven
Airport was een harde wake-up call voor ons allemaal.
Er is de laatste anderhalf jaar heel veel gedaan op het gebied van
breedplaten. En hoewel we er met elkaar nog niet helemaal uit zijn
en het onderwerp ons nog lang zal bezighouden, heeft de redactie
gemeend dat het goed is om de tot nu toe opgedane kennis te
delen met dit themanummer.
Tot slot: zoals u wellicht hebt vernomen, zal ik mijn werkzaamheden
aan de TU Delft per aanstaande 1 maart beëindigen. Na er zes jaar
met zeer veel plezier te hebben gewerkt, zal ik me de laatste jaren
van mijn carrière volledig gaan richten op mijn werk bij Adviesbu-
reau Hageman. Ook al weet ik niet of ik het ga invullen met oppas-
sen, ik hoop in ieder geval ook meer tijd te hebben voor mijn familie.
Dick Hordijk
Voor reacties: d.hordijk@cementonline.nl
Redactioneel
1 2019
Inhoud
4
thema
Het dossier
breedplaat-
vloeren belicht
1 Het begon allemaal bij de gedeeltelijke instorting van de
parkeergarage P1 bij Eindhoven Airport op 27 mei 2017. Naar
de oorzaak was het aanvankelijk gissen. Maar al snel, toen in
september van dat jaar de onderzoeken van TNO [1] en
Adviesbureau Hageman [2] beschikbaar kwamen, volgde een
eensluidende conclusie: de momentcapaciteit ter plaatse van de
plaatnaden van de bollenplaatvloer was onvoldoende om het
optredende positieve moment te kunnen weerstaan. Dit kwam
doordat de trekkracht in de wapening op die plaatsen niet kon
worden overgedragen als gevolg van onvoldoende afschuif-
sterkte van het aansluitvlak tussen de breedplaten en het ter
plaatse gestorte beton. Dat had waarschijnlijk weer te maken
met het feit dat de breedplaten waren vervaardigd met zelfver-
dichtend beton en aan de bovenzijde niet waren opgeruwd.
Gezien de ernst van het probleem startte ook de Onderzoeks-
raad voor Veiligheid met een onderzoek. De resultaten kwamen
in oktober 2018 beschikbaar [3]. Hoewel de nadruk in dat
rapport meer op het ontwerp lag dan op de detaillering, was de
conclusie ook daar dat de instorting te wijten was aan het feit
Wat als een veel toegepaste constructieoplossing zich anders blijkt te gedragen dan waar je van uitgaat?
Dat zou wel eens verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Precies dat is er aan de hand bij de recente
breedplaatproblematiek. Dankzij een enorme inzet en samenwerking heeft de markt dit probleem nu toch
aardig onder schot. Maar er zal nog veel werk moeten worden verzet. In dit nummer van Cement proberen
we meer duidelijkheid te scheppen rond dit thema.
foto: Dycore
alle breedplaatvloeren breedplaatvloeren met plaatnaden met
positief moment
breedplaatvloeren met zelf verdichtend
beton en niet opgeruwd breedplaatvloeren
met hoog risico na
risicoanalyse
schuifspanning bij fundamentele
belastingscombinatie volgens
NEN 8700 > 0,40 N/mm
2 in aansluitvak
thema
Het dossier breedplaatvloeren belicht 1 2019
5
dat de trekkracht in de wapening ter plaatse van de plaatnaden
niet volledig kon worden overgedragen.
1)
Een constructief probleem dus, dat de gemoederen in de
constructeurswereld nu al 1,5 jaar flink bezighoudt. Temeer
omdat de constructie, zoals die is toegepast in Eindhoven, verre
van uniek was.
Informatiedocument
Het beoordelen van andere gebouwen met een vergelijkbare
constructie kreeg onmiddellijk hoge prioriteit. Direct na het
uitkomen van de onderzoeksrapporten in 2017, riep toenmalig
minister Plasterk (BZK) gemeenten op om de risico's te inven-
tariseren. Nog geen twee weken later bracht BZK een door
Adviesbureau Hageman opgesteld informatiedocument uit
over hoe bestaande gebouwen kunnen worden beoordeeld [5].
In dit document staat een stappenplan op basis waarvan kan
worden bepaald wat het veiligheidsrisico van een gebouw is.
Belangrijke criteria in dat stappenplan zijn de aanwezigheid
van een positief buigend moment ter plaatse van plaatnaden en
de schuifspanning in het aansluitvlak ter plaatse. Is die hoger
dan 0,40 N/mm
2, dan komen de vloeren in het kritische rode
gebied en zijn een risicoanalyse of zelfs directe maatregelen
nodig (fig. 1). Voor de vloeren in het oranje en blauwe vlak zijn
directe maatregelen niet noodzakelijk, maar moet worden
gewacht op aanvullend onderzoek.
Snel werd duidelijk dat het informatiedocument niet voor
iedereen even helder was. Daarom stelde Adviesbureau
Hageman, in opdracht van BZK en in overleg met diverse
partijen, een aanvullend document op, dat verscheen in
december van 2017 [6]. Hierin zijn de afzonderlijke beoorde-
lingsstappen toegelicht en zijn rekenvoorbeelden en informatie
over proefbelastingen gegeven.
Oplossingen
Naar aanleiding van de eerste inventarisaties werden enkele
gebouwen gesloten. Waar nodig werd in allerijl gezocht naar
oplossingen. Soms waren die tijdelijk, bijvoorbeeld door het
reduceren van gebruiksbelasting, het niet-ontoegankelijk
maken van kritische ruimten, het aanbrengen van tijdelijke
ondersteuning, het monitoren van scheurvorming of het
uitvoeren van een proefbelasting. Op diverse plekken werd
ir. Jacques Linssen
Redactie Cement / Aeneas Media
1) Meer over de oorzaak van de instorting staat in het artikel 'Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven' [4]. 1
Schema maatregelen breedplaatvloeren [5]
2 Aanbrengen versterking
Politiek
De kwestie is voor de politiek niet onopgemerkt gebleven. De
Tweede Kamer heeft diverse malen om meer informatie gevraagd.
Zowel op 31 mei 2018 als op 12 december 2018 vond een ronde -
tafelgesprek plaats over de veiligheid van betonvloeren. Daarin
werden onder meer vragen gesteld aan Eindhoven Airport, TNO,
Adviesbureau Hageman, OVV, VNconstructeurs, Centraal Bureau
Bouwbegeleiding, Bouwend Nederland, FNV en BubbleDeck. De
Tweede Kamer gebruikt deze gesprekken ook voor de discussie
omtrent de ophanden zijnde Wet Kwaliteitsborging.
gekozen voor een permanente oplossing, zoals het toepassen
van ankers (allerlei typen, foto 2), strippen of koolstofwape-
ning. Diverse leveranciers ontwikkelden hun eigen oplossing
en er werd een taskforce gestart op zoek naar een geschikte en
economische versterkingsmethode [7].
Risicoanalyses speelden bij de beoordelingen een grote rol.
2
Het dossier breedplaatvloeren belicht 1 2019
6
3 Figuur F.1 uit de informatieve bijlage F
'Ontwerp en berekening van breed-
plaatvloeren' van NEN-EN 13747
Samenwerking
Het betreft een probleem dat vele partijen aangaat: gebouweige-
naren, aannemers, vloerenleveranciers en constructeurs. Al
vanaf het begin zochten partijen elkaar op en werd er veel kennis
ontwikkeld en gedeeld. BZK riep een klankbordgroep in het
leven met vertegenwoordigers van deze partijen. Bij VNcon-
structeurs kwam het onderwerp boven aan de agenda te staan.
De brancheorganisatie organiseerde diverse kennisbijeenkom-
sten, verzorgde een juridische helpdesk, ontwikkelde een juri-
disch informatiedocument, richtte een technische werkgroep
in en zette samen met Cement een informatieve website op
( www.platfombreedplaatvloeren.nl). Ook dit nummer van
Cement is een resultaat van gezamenlijke inspanningen in de
branche.
Onderzoek
Voor een groot deel van de gebouwen ? de gebouwen die
volgens het stappenplan in het oranje en blauwe gebied zitten
? is het nog altijd wachten op meer informatie. Adviesbureau
Hageman is in samenwerking met de prefab-betonindustrie,
in opdracht van BZK, bezig met een onderzoek naar de daad-
werkelijke capaciteit van breedplaatvloeren onder verschillende
omstandigheden. Hierbij worden vloeren experimenteel onder -
zocht in het Structures Laboratory van de TU Eindhoven.
Helaas zijn de resultaten van dat onderzoek op het moment
van het verschijnen van dit nummer nog niet beschikbaar. Wel
is duidelijk dat het eerder gevonden beeld over de problematiek
grotendeels overeind blijft. In Cement verschijnt binnenkort
meer informatie over de resultaten (zie ook kader 'Symposium
breedplaatvloeren').
Nieuwbouw
Naast bestaande bouw, moet er ook meer duidelijkheid komen
over de noodzakelijke maatregelen in nieuwbouwprojecten.
Belangrijk hierbij is de detaillering. In een advies van de werk-
groep Onderhoud Eurocode 2 van TGB Betonconstructies, die al
a) met extra wapeningsstaven opgenomen in het ter plaatse gestorte beton
b) met wapeningsstaven die uitsteken uit de breedplaten
c) met gebogen wapeningsstaven die uitsteken uit de breedplaten
d) met extra, in de breedplaten verankerde wapeningsstaven V + l
0 V + l 0
V + l 0 /2
V + l 0 /2
l
b,rqd
lb,rqd
l0
V
V
3
Symposium breedplaatvloeren
Cement organiseert binnenkort samen met VNconstructeurs en
Stufib een symposium over breedplaatvloeren. Daar zullen
onder meer de resultaten van het onderzoek naar de capaciteit
van breedplaatvloeren worden gepresenteerd. De datum van
dat symposium is nog niet bekend, omdat er eerst duidelijk
-
heid moet zijn over het moment waarop de resultaten beschik -
baar zijn. Houd www.cementonline.nl in de gaten voor meer
informatie.
2) Over risicoanalyses, proefbelastingen en de toegepaste oplossingen staan in dit nummer van Cement diverse artikelen met praktijkvoorbeelden.
Eenvoudig bleek zo'n analyse echter niet, onder meer
doordat het geen concrete berekening is maar eerder een
subjectieve beoordeling.
2)
thema
Het dossier breedplaatvloeren belicht 1 2019
Het dossier breedplaatvloeren belicht 1 2019 7
? LITERATUUR
1 Rapport 2017 R11127, Onderzoek naar de technische
oorzaak van de gedeeltelijke instorting van de in aanbouw
zijnde parkeergarage P1 Eindhoven Airport. Delft: TNO,
22 september 2017.
2 Rapport 9663-1-0, Bezwijken parkeergarage Eindhoven
Airport ? Analyse naar de oorzaak. Rijswijk: Adviesbureau
ir. J.G. Hageman, 25 september 2017.
3 Bouwen aan constructieve veiligheid ? Lessen uit instor -
ting parkeergebouw Eindhoven Airport. Den Haag:
Onderzoeksraad voor Veiligheid, oktober 2018.
4 Linssen, J.J., Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven.
Cement 2019/1.
5 Informatiedocument Onderzoek constructieve veiligheid
breedplaatvloeren in bestaande bouwwerken opgeleverd
na 1999. Rijswijk: Adviesbureau Hageman, 5 oktober 2017.
6 Toelichting op informatiedocument beoordeling construc-
tieve veiligheid breedplaatvloeren. Rijswijk: Adviesbureau
ir. J.G. Hageman, 21 december 2017.
7 Hordijk, D.A., Van der Wal, V., & Vos-Pols, M.J.A., Versterking
breedplaatvloeren onderzocht. Cement 2019/1.
8 VARCE 12 Detaillering aansluitvlak breedplaatvloeren,
Vraag 39 aansluitvlak breedplaatvloeren. Cement 2017/7.
in september 2017 in de VARCE-rubriek van Cement is gepubli-
ceerd [8], zijn enkele details gegeven die ervoor moeten zorgen
dat de momentweerstand ter plaatse van de naad tussen twee
breedplaten voldoende is (fig. 3). Veel leveranciers van breed-
plaatvloeren hebben hun producten aangepast op deze aanbeve-
lingen. Ook moet het aansluitvlak tussen de koppelwapening en
de wapening in de breedplaat worden getoetst. Het is in ieder
geval belangrijk de aangenomen ruwheid van de vloeren af te
stemmen met de producent van de betreffende breedplaten.
Behalve op detailniveau is het aan te raden ook op meer globaal
niveau anders om te gaan met breedplaatvloeren die in twee rich
-
tingen dragen. Vooral de positie van de plaatnaden moet kritisch
worden bekeken, zeker daar waar zich grote positieve momenten
voordoen. Je kunt je dus afvragen of je in alle gevallen zomaar
naden dwars op de overspanningsrichting moet toepassen.
Op basis van de kennis die inmiddels beschikbaar is en nog
verder wordt ontwikkeld, zal regelgeving waar nodig worden
aangepast. Die aanpassingen zijn momenteel in voorbereiding.
In de loop van 2019 zal daar meer over bekend worden, onder
meer via Cement .
Energie
De gevolgen van de instorting van de parkeergarage in Eindho-
ven zijn erg groot en niet alleen voor die parkeergarage zelf.
Jarenlang is een constructiedetail toegepast dat eigenlijk niet
voldeed, zonder dat iemand daar erg in had. Dat het probleem
nu zo serieus wordt opgepakt, toont aan dat als het nodig is, de
branche in gezamenlijkheid in beweging komt, zowel adviseurs,
bouwers, leveranciers als opdrachtgevers.
De energie die door alle partijen in het dossier is gestoken, mag gerust indrukwekkend worden genoemd. Maar het eind is nog
niet in zicht. Er moet nog de nodige informatie beschikbaar
komen en veel gebouwen zullen nog onder handen worden
genomen. Deze uitgave van Cement kan daarbij een handig
hulpmiddel zijn.
?
foto: Havebo
8
thema
Oorzaken instorting
parkeergarage
Eindhoven
Samenvatting resultaten onderzoeken TNO, Hageman en OVV
thema
Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven 1 2019
9
Nederland werd op 27 mei 2017 opgeschrikt door
de instorting van een in aanbouw zijnde parkeer-
garage bij Eindhoven Airport. Direct klonk de
vraag hoe dit kon gebeuren. Diverse onderzoeken
volgden. Die wijzen min of meer in dezelfde rich-
ting: daar waar bij de plaatnaad een groot positief
moment aanwezig was, kon de trekkracht in de
wapening niet van de ene naar de andere breed-
plaat worden overgedragen.
Eind mei 2016 werd gestart met de bouw van het zogenoemde
Multi Purpose Building (MPB) van Eindhoven Airport, met als
belangrijk onderdeel parkeergarage P1. Het plan was het
gebouw in juni 2017 in gebruik te nemen. De instorting in mei
2017 gebeurde dus vlak vóór de geplande opening. Op het
moment van het ongeluk vonden er geen bouwwerkzaamheden
plaats en waren er geen mensen aanwezig op het terrein.
Slachtoffers zijn er daardoor gelukkig niet gevallen.
1
ir. Jacques Linssen
Redactie Cement / Aeneas Media
Verantwoording
De redactie van Cement heeft ervoor gekozen
zelf een samenvatting van de onderzoeksrap
-
porten te schrijven. Dit onder meer vanwege de
grote overeenkomsten tussen de conclusies
van de onderzoeken.
De leverancier van het betreffende vloersys-
teem en de branchevereniging van de prefab-
betonindustrie is de gelegenheid geboden een
artikel te schrijven over hun visie op het
ongeval in Eindhoven. Die hebben daar echter
om verschillende redenen vanaf gezien.
1 Ingestorte parkeergarage
P1 Eindhoven Airport
foto: SQ Vision Mediaprodukties
Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven 1 2019
10
Direct na de instorting zijn diverse onderzoeken gestart,
waarmee de technische oorzaak moest worden achterhaald.
Opdrachtgever Eindhoven Airport gaf opdracht aan TNO [1]
en bouwer BAM schakelde Adviesbureau Hageman [2] in. De
OVV besloot, na een review van deze onderzoeken, aanvullend
onderzoek te doen [3] en beoordeelde daarbij onder andere de
restanten van de garage. Voor de technische onderbouwing
liet de OVV zich bijstaan door Horvat & Partners en SGS
INTRON. In het onderzoek is met name aandacht besteed aan
de wijze waarop de bouwsector omgaat met (constructieve)
veiligheid.
De onderzoeken van TNO en Adviesbureau Hageman werden
nagenoeg gelijktijdig afgerond. De resultaten werden gezamen-
lijk toegelicht op een persconferentie op 25 september 2017,
zo'n vier maanden na het ongeval. Het rapport van de OVV
kwam ruim een jaar later, op 18 oktober 2018, beschikbaar.
zijde B
zijde A wapeningsnet (onder)onderschil beton
opstort beton
kunststofbol
tralieligger
wapeningsnet (boven)
2
4
3
thema
Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven 1 2019
11
?Vloer 3 bezwijkt door de impact van vloer 4
?Overige vloeren bezwijken op eenzelfde wijze Startpunt van instorting na falsicatie van mogelijke
startpunten: middelste langsnaad van vloer 4
Begrenzing van het ingestorte deel
2 Plattegrond MPB, met rood
omcirkeld het ingestorte
deel
bron: Adviesbureau Hageman3 Doorsnede breedplaat -
vloer
bron: Adviesbureau Hageman4 Principe opbouw bollen-
plaatvloer
bron: OVV5 Wijze van instorten in drie
fasen
bron: TNO6 Startpunt instorting bij
langsnaad
bron: TNO
De verdiepingsvloeren zijn uitgevoerd in zogenoemde bollen -
plaatvloeren (type BubbleDeck). Dit zijn vloeren die zijn opge-
bouwd uit breedplaten van 70 mm dik, waarin onderwapening
en tralieliggers zijn opgenomen. Op de breedplaten (deels erin)
worden gewichtsbesparende kunststofbollen aangebracht. Op
de bouwplaats wordt op de vloeren een laag beton gestort, de
druklaag.
De totale vloerdikte in het gehele project bedraagt 450 mm
(fig. 3). Het grootste deel van de breedplaten heeft een opper -
vlakte van 10 × 3 m
2.
De vloer rust op ronde kolommen, uitgevoerd in ter plaatse
gestort beton. Daarmee ontstaat dus een puntvormig onder -
steunde vloer die in twee richtingen belasting moet afdragen.
De overspanning tussen de kolommen bedraagt maximaal
15 m, in de richting van de cijferassen (fig. 4). In de andere
richting (letterassen) varieert de overspanning van 5 tot 9 m.
De breedplaten zijn dwars op de hoofdoverspanning geplaatst.
Omdat de breedte van de platen 3 m bedraagt, bevinden zich in
die richting dus meerdere platen en dus meerdere plaatnaden.
De tralieliggers liggen in de lengterichting van de breedplaten
en op enige afstand van de plaatnaden.
Ten behoeve van de krachtsoverdracht tussen de breedplaten
zijn ter plaatse van de plaatnaden koppelstaven aangebracht.
In de zones nabij de kolommen zijn de bollen weggelaten en is
extra wapening aangebracht om dwarskracht- en ponsbezwij-
ken te voorkomen.
Bezwijken vloer
De instorting van de parkeergarage is begonnen bij de vierde-
verdiepingsvloer, zo volgt uit beelden van bewakingscamera's
en getuigenverklaringen. Doordat deze bovenste vloer na het
bezwijken op de onderliggende vloeren terechtkwam, zijn ook
deze andere vloeren bezweken (progressive collapse).
Het eerste breukvlak in de vierdeverdiepingsvloer ontstond ter
plaatse van de middelste langsnaad tussen twee naast elkaar
gelegen breedplaten (fig. 6). Ter plaatse van dit breukvlak was de
Dit artikel is gebaseerd op alle drie de onderzoeken. Er wordt
alleen ingegaan op de technische oorzaken. Op de procesma-
tige oorzaken, waarop de OVV zich ook heeft gericht, wordt
met uitzondering van het kader 'Tekortkomingen proces' niet
ingegaan.
Omdat grote delen van de bevindingen uit de (technische)
onderzoeken overeenkomen, worden ze niet afzonderlijk
behandeld. Daar waar de informatie specifiek uit één van de
drie onderzoeken afkomstig is of afwijkt van de andere onder
-
zoeken, is dit in het artikel vermeld.
Beschikbare informatie
Bij de onderzoeken is gekeken naar het ontwerp en de uitvoering
van de draagconstructie van het gebouw. Relevante informatie is
door de betrokken partijen beschikbaar gesteld. Ook zijn inspec-
ties ter plaatse uitgevoerd. Omdat de bouwplaats, in verband met
veiligheid, in de eerste maanden na het ongeval niet toegankelijk
was, moesten die inspecties aanvankelijk van enige afstand
gebeuren, bijvoorbeeld vanuit een verreiker. Omdat het onder -
zoek van de OVV langer liep, konden alleen daarbij restanten na
de instorting technisch worden onderzocht.
Voorts hadden de onderzoekers beschikking over beelden die
zijn opgenomen door bewakingscamera's en over enkele getui-
genverklaringen.
Bij het onderzoek van Adviesbureau Hageman zijn beproevingen
uitgevoerd in het Structures Laboratory van de TU Eindhoven.
Gebouwopzet
Het MPB heeft vier verdiepingen, is ongeveer 120 m breed en
65 m diep. De vierdeverdiepingsvloer is tevens de dakvloer en
is bedoeld als parkeerdek. Halverwege de lengterichting van het
gebouw is over de volle breedte een dilatatie aangebracht, waar -
door het gebouw is onderverdeeld in twee driehoekvormige
delen (fig. 2). Het deel van het gebouw dat is ingestort, bevond
zich in gebouwdeel B.
5
6
Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven 1 2019
12
1. trek
2. afschuiving
f
300
300
thema
kracht te kunnen overdragen tussen twee naast elkaar gelegen
platen. Om de krachtsoverdracht plaats te kunnen laten vinden,
moet de trekkracht in de wapening in de breedplaten worden
overgedragen naar de koppelstaven.
Ten behoeve van de benodigde krachtsoverdracht zijn voldoende
koppelstaven nodig, met genoeg laslengte met de wapening in de
breedplaat. Omdat de koppelstaven in de druklaag zijn opgeno-
men, is de sterke van de overlappingslas ook afhankelijk van de
schuifsterkte in het aansluitvlak tussen breedplaat en druklaag
ter plaatse van de overlappingslas. Daarnaast is het mogelijk dat
door het direct op de breedplaten leggen van de koppelstaven, de
verankering van deze staven aan het omhullende beton minder
capaciteit zou kunnen hebben.
Beoordeling
Er bestonden vooral twijfels over de momentweerstand in het
veld van de vloer ter plaatse van de langsnaden tussen de
breedplaten. Deze weerstand is in de onderzoeken beoordeeld,
zowel rekenkundig als op basis van experimenteel onderzoek.
Rekenkundig
De constructieve berekeningen van de draagconstructie zijn
nauwkeurig beoordeeld. Daarbij zijn een aantal onjuistheden
breedplaat van de druklaag 'afgepeld' (fig. 7). Deze scheur liep
nabij de beëindiging van de aanwezige koppelstaaf omhoog de
druklaag in (fig. 8). Bij het bezwijken zijn de tralieliggers uit de
breedplaat getrokken en zijn de uiteinden van de koppelwape-
ningsstaven over een beperkte lengte uit de druklaag getrokken.
Krachtsverdeling in de vloer
In het midden van de vloer was een positief buigend moment
aanwezig (en dus trek aan de onderzijde, druk aan de boven-
zijde). Het maximale veldmoment bevond zich ongeveer ter
plaatse van de bezweken plaatnaad.
Een positief moment leidt tot een trekkracht in de onderzijde
van de vloer en dus in de wapening in de breedplaat. De
eerdergenoemde koppelstaven dienen ervoor om deze trek
-
breuk 1 onder
vloer 4 onder
plaat 1054
naad 3
vloer 4 onder:
plaat 1047 ? in situ beton
koppelwapening door impact gelijkmatig vervormd ? 1e tralieligger breedplaat intact
7a
8
7b
Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven 1 2019
13
verticaal deel
bezwijkvlak door naad
tussen breedplaten
verticaal deel bezwijkvlak
door bollen, nabij einde
koppelstaven
koppelstaven
horizontaal deel
bezwijkvlak door
aansluitvlak ter plaatse
gestort beton aan
breedplaat
300 300
7 Breedplaten van de druklaag
afgepeld
bron foto 7a: Adviesbureau Hageman;
foto 7b: OVV
8 Verloop scheur ter plaatse van
de plaatnaad
bron: TNO9 Krachtsoverdracht ter plaatse
van plaatnaad
bron: TNO
plaat en de druklaag (foto 10). De in deze scheur aanwezige
tralieligger is bij het bezwijken uit de breedplaat getrokken. De
capaciteit van het aansluitvlak bleek daarbij in alle gevallen
maatgevend voor de momentweerstand van het detail.
Naast de eerder beschreven proeven zijn ook langsafschuif-
proeven uitgevoerd, waarbij een druklaag is gestort op een
breedplaat met een lengte van 3 m, dus zonder naad. Bij de
voor deze proeven vervaardigde proefstukken zonder tralielig-
gers is gebleken dat de hechting tussen de druklaag en de
breedplaat zeer beperkt was.
De proeven hebben laten zien dat er een groot verschil is tussen
de momentweerstand op basis van het volledig benutten van de
wapening (uitgaande van gemiddelde materiaaleigenschappen
bedroeg die 260 tot 300 kNm) en de momentweerstand die
gevonden wordt in de proeven (100 kNm).
Analyse oorzaak
Zoals gezegd zijn er drie belangrijke criteria voor een
voldoende krachtsoverdracht in de naad: de treksterkte van de
koppelwapening, de verankeringslengte, en de afschuifsterkte
in het aansluitvlak.
Afschuifsterkte
De afschuifsterkte van het aansluitvlak ter plaatse van kritische
de naad was onvoldoende. Dit bleek uit het verloop van het
bezwijkvlak, de berekeningen én de proefresultaten. Die laatste
lieten zien dat de verbinding niet de constructieve capaciteit
heeft om de koppelwapening op de breedplaten of de wapening
in de breedplaten tot bezwijken te krijgen. Volgens TNO en
Adviesbureau Hageman was dit de belangrijkste oorzaak van
het bezwijken.
Belangrijke oorzaak van de onvoldoende afschuifsterkte is
waarschijnlijk het gladde oppervlak van de aansluiting vanwege
toepassing van zelfverdichtend beton. In tegenstelling tot
normaal beton is het oppervlak zeer glad, zeker als dat niet
wordt opgeruwd, wat hier het geval was.
aan het licht gekomen. Dit werd bevestigd door controlebere-
keningen, onder meer aan de hand van de geldende norm
NEN-EN 1992-1 en een additionele controle volgens fib
Model
Code 2010 (dit laatste specifiek bij het onderzoek van TNO).
Om de oorzaak van de instorting te achterhalen is er door TNO
ook gekeken naar de belastingssituatie ten tijde van de instor -
ting, gecombineerd met een inschatting van de capaciteit op
basis van engineering judgement door TNO en de opsteller van
de fib Model Code 2010.
In de detailberekening van de vloeren is een aantal zaken niet
getoetst, zoals de afschuifsterkte van het aansluitvlak. Ook zijn
enkele parameters voor de laslengte niet in rekening gebracht,
zoals voor het bundelen van staven en het 'koud' op de plaat
leggen van de staven.
Opgemerkt wordt dat bij een dergelijke berekening het
aansluitvlak tussen de breedplaatvloer en de druklaag als 'glad'
had moeten worden aangemerkt, omdat het oppervlak na
storten niet kon worden opgeruwd. Uit de door Adviesbureau
Hageman uitgevoerde proeven bleek dat vanwege het gebruik
van zelfverdichtend beton bij de fabricage van de betreffende
vloeren men beter uit kan gaan van 'zeer glad', zoals ook aange-
geven in VARCE 12, vraag 39 [5].
Dat de hechting van het contactvlak slecht was, bleek overigens
ook uit betonkernen uit het puin van de ingestorte parkeerga-
rage, die in het onderzoek van de OVV door SGS INTRON zijn
geanalyseerd.
Experimenteel onderzoek
Bij het onderzoek van Adviesbureau Hageman is zoals gezegd
ook gebruikgemaakt van beproevingen in het Structures Labo-
ratory Eindhoven. Er zijn twee vloervelden nagemaakt, elk met
een afmeting van 5 × 6 m
2. Uit deze vloervelden zijn in totaal
tien proefstukken gezaagd met een lente van 3,8 m en een
breedte van 0,8 m. Deze proefstukken varieerde wat betreft
koppelwapening en bolconfiguratie.
De proefstukken zijn beproefd met een vierpuntsbuigproef.
Het bezwijkgedrag van de proefstukken kwam onderling rede-
lijk goed overeen. Alle proefstukken zijn bezweken door het
ontstaan van een scheur in het aansluitvlak tussen de breed-
9
Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven 1 2019
14
thema
Adviesbureau Hageman heeft in een aanvullende rapportage,
dat het bureau heeft geschreven in opdracht van het ministerie
van BZK, laten weten het niet eens te zijn met die conclusie.
Het bureau baseert zich daarbij onder meer op het eerderge-
noemde experimenteel onderzoek maar ook op vervolgonder-
zoek dat recent op de TU/e is uitgevoerd. Over de inhoud van
deze rapportage is overeenstemming in een klankbordgroep
van BZK
1) [4].
Oriëntatie platen
Een van de belangrijke conclusies van de OVV was dat de
instorting het gevolg was van de overspanningsrichting van de
breedplaten, namelijk dwars op de langste overspanning van de
vloer in plaats van evenwijdig eraan, een voor dit vloersysteem
meer gebruikelijke oriëntatie. Dit resulteerde in plaatnaden ter
plaatse van het maximale moment in de vloer, waardoor de
naad extra kritisch werd. De benodigde ontwerp- en detaille-
ringsaanpassingen zijn niet afdoende beschouwd. Deze proble-
men hadden volgens de OVV voorkomen kunnen worden bij
een andere ontwerpkeuze.
Een andere factor die volgens alle onderzoekers een rol speelde
bij de onvoldoende afschuifsterkte was een gebrek aan goed
verankerde wapening die de breedplaat en de druklaag met
elkaar verbindt, zoals tralieliggers. Bij de onderhavige vloeren
lagen deze liggers echter relatief ver van de rand af. Een scheur
in het aansluitvlak die begint ter plaatse van de naad kan dan
relatief ver open gaan staan, alvorens de wapening van de
tralieligger effectief wordt.
Verankeringslengte
Ten aanzien van de verankeringslengte van de koppelstaven
bestaat een verschil van inzicht tussen de onderzoekers. Het
verloop van het bezwijkvlak duidt volgens zowel Hageman als
TNO op het bezwijken als gevolg van onvoldoende capaciteit
van het aansluitvlak en niet op bezwijken als gevolg van onvol-
doende lengte van de koppelstaven. Ze concluderen weliswaar
dat deze lengte volgens de normen mogelijk onvoldoende was
om de maximale kracht over te kunnen dragen, maar dat deze
door lagere aanwezige spanning in de staven ten tijde van de
instorting (nog niet alle belasting was aanwezig) niet noodza-
kelijkerwijs kritisch was.
De OVV is daarentegen van mening dat in het ontwerp
aanzienlijk langere wapeningsstaven nodig waren. Volgens de
OVV was zelfs een doorlopende (koppel)wapening nodig.
1)
In deze klankbordgroep hebben zitting: TNO, Vereniging Bouw- en Woningtoe-
zicht Nederland, Bouwend Nederland, VNconstructeurs, Bond Federatie van
Betonfabrikanten (Betonhuis), TU Delft, Rijksvastgoedbedrijf en Adviesbureau
ir. J.G. Hageman.
10
Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven 1 2019
15
Momenten ten gevolge
van temperatuursgradi?nt.Dwarskrachten ten gevolge
van temperatuursgradi?nt. Krachten die ontstaan
om dat vervorming wordt
verhinderd door de
steunpunten.Ongehinderde vervorming
t.g.v. temperatuursgradi?nt
met hoge temperatuur aan
de bovenzijde.
10
Bezwijken proefstuk bron: Adviesbureau Hageman 11 Extra positieve momenten als gevolg van opwarming bron: Adviesbureau Hageman
?
LITERATUUR
1 Rapport 2017 R11127, Onderzoek naar de technische
oorzaak van de gedeeltelijke instorting van de in aanbouw
zijnde parkeergarage P1 Eindhoven Airport. Delft: TNO,
22 september 2017.
2 Rapport 9663-1-0, Bezwijken parkeergarage Eindhoven
Airport ? Analyse naar de oorzaak. Rijswijk: Adviesbu reau
ir. J.G. Hageman, 25 september 2017.
3 Bouwen aan constructieve veiligheid - Lessen uit instor -
ting parkeergebouw Eindhoven Airport. Den Haag: Onder -
zoeksraad voor Veiligheid, oktober 2018.
4 Onderzoek constructieve veiligheid breedplaatvloeren in
bestaande bouwwerken opgeleverd na 1999. Rijswijk:
Adviesbureau ir. J.G. Hageman B.V., 5 december 2018.
5 Varce 12 Detaillering aansluitvlak breedplaatvloeren,
Vraag 39 aansluitvlak breedplaatvloeren. Cement 2017/7.
Hageman laat in [4] weten dat ook bij andere plaatconfiguraties
de plaatnaden een significant positief moment hadden moeten
weerstaan.
Trigger
De onderzoekers zijn ook nagegaan waarom de vloer juist op
27 mei is ingestort, circa vier maanden nadat de vloer was
aangebracht. Er was geen sprake van een belastingstoename;
doordat de parkeergarage nog niet in gebruik was, was de
veranderlijke belasting nog niet aanwezig.
De reden moet worden gezocht in de omgevingsfactoren. Het
was die dag bijzonder warm, warmer dan op enige dag ervoor
sinds het storten van de betreffende vloer. Door de zoninstra-
ling ontstond een temperatuurverschil over de dikte van de
vloer. Vanwege de verhinderde vervorming door de kolommen,
heeft dit geresulteerd in extra trekspanningen aan de onder -
zijde van de vloer nabij de betreffende naad of een toename van
de rotatie, als door de aanwezige belasting de momentweer -
stand al was bereikt.
De opwarming was niet de oorzaak, maar wel de trigger.
Tot slot
In de onderzoeken zijn diverse andere mogelijke oorzaken
onderzocht. Ook zijn er diverse zaken bekeken die tijdens de
uitvoering hebben gespeeld. Voorbeelden hiervan zijn plassen
op de vloer, scheurvorming rond de kolommen, het 'schrikken'
van de vloeren en het hoogteverschil tussen de breedplaten.
Alles beschouwende is volgens de onderzoekers de meest
aannemelijke oorzaak dat daar waar bij de plaatnaad een groot
positief moment aanwezig was, de trekkracht in de wapening in
de breedplaten ter plaatse van de naad niet van de ene naar de
andere breedplaat kon worden overgedragen.
?
Tekortkomingen proces
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV ) heeft in
zijn onderzoek aandacht besteed aan de wijze
waarop de bouwsector omgaat met (constructieve)
veiligheid. De OVV heeft daarbij tekortkomingen in
de uitvoeringsfase geconstateerd maar die waren
niet hoofdzakelijk de oorzaak van de instorting. De
OVV is zeer kritisch over het proces in de bouwsec -
tor. Zo is een van de conclusies dat de bouw onvol-
doende leert van ongevallen, ondanks bevindingen
uit eerdere onderzoeken van de OVV. Bouwwerken
worden nog te veel als uniek beschouwd. Daarnaast
wordt de schuldcultuur genoemd als probleem. Partijen lijken na een incident meer bezig te zijn met
het afwentelen van de schuld dan dat zij centraal
stellen wat zij zelf kunnen bijdragen aan het verbete
-
ren van de veiligheid. Die schuldcultuur moet
worden omgezet in een leercultuur.
Ook de versnippering wordt als probleem gezien.
Een bouwproject wordt uitgevoerd door verschil-
lende ondernemingen, en dat worden er eerder
meer dan minder. Door deze opdeling wordt de kans
op fouten groter. Dit onder meer door de diffuse
verantwoordelijkheidsverdeling. Ook wordt de bouw
de focus op de laagste prijs kwalijk genomen. Tot slot stelt de OVV dat de sector niet zonder
publiek toezicht kan en dat er vooruitlopend op de
wet Kwaliteitsborging voor het bouwen een vacuüm
is ontstaan in het toezicht. Anticiperend op de gevol-
gen van dit wetsvoorstel, hebben veel gemeenten
gesneden in hun afdeling bouw- en woningtoezicht.
De bouwsector slaagt er volgens de Onderzoeksraad
voor Veiligheid al met al onvoldoende in om het
proces van ontwerp en uitvoering zo te organiseren
dat constructieve veiligheidsrisico's goed worden
beheerst.
11
Oorzaken instorting parkeergarage Eindhoven 1 2019
16
thema
Risicoanalyse
breedplaatvloeren
Naar aanleiding van de instorting van de parkeergarage bij
Eindhoven Airport moeten diverse andere gebouwen worden
beoordeeld. Met een risico analyse kunnen constructeurs
daarbij tot een gewogen oordeel komen. In dit artikel worden
ervaringen met dergelijke analyses gedeeld.
Praktijkervaring met stappenplan uit
informatiedocument inclusief risicoanalyses
Stap 1 t/m 4
Bij de eerste vier stappen in het stappenplan is het van belang
dat de oorspronkelijke berekeningen en tekeningen van de
breedplaatvloer uit de archieven van de gebouweigenaar,
opdrachtgever, constructief adviseur, vloerleverancier en/of
gemeente worden opgehaald.
Aan de hand van het uitgevoerde legplan en bijbehorende bere-
kening is in stap 2 te beoordelen of er positieve momenten ter
plaatse van de naden aanwezig zijn. Veelal is dit het geval bij
een in twee richtingen overspannende breedplaatvloer waarbij
geen aanvullende voorzieningen zijn getroffen.
De volgende belangrijke stap is het beoordelen van de produc-
tie van de breedplaatvloer. Hierbij moet een antwoord worden
gegeven op de vraag of de breedplaatvloer is geproduceerd met
zelfverdichtend beton zonder opruwen. De meeste vloerleve-
In oktober 2017 kwam de notitie 'Onderzoek constructieve
veiligheid breedplaatvloeren in bestaande bouwwerken opgele
-
verd na 1999' (het 'informatiedocument' [1]) uit en in decem-
ber van dat jaar volgde de 'Toelichting op informatiedocument
beoordeling constructieve veiligheid breedplaatvloeren' [2].
Belangrijk in de notities is een stappenplan (fig. 1, 2).
Inmiddels zijn vele gebouwen op basis hiervan beoordeeld.
thema
Risicoanalyse breedplaatvloeren 1 2019
17 978 0 N o e 0 5 -1 0-2 01 7 3
Stap 4?Uitvoering breedplatenBepaal of breedplaten van niet-opgeruwd
zelfverdichtend beton zijn toegepast.
Niet-opgeruwd zelfverdichtend beton toegepast?
Stap5?Beoordeel detail
Bepaal de grootte van de schuifspanning die door het
aansluitvlak moet worden overgedragen bij de
fundamentele belastingscombinatie volgens NEN 8700.
Schuifspanning in aansluitvlak>0,40 N/mm
2?
Stap 6?Risicoanalyse
Een constructeur voert een risico analyse uit.
Hoog risico?
Urgent maatregelen treffen -belastingen aanpassen;
- constructie versterken. Geen toename van
belasting.
Wachten op nader onderzoek.
Stap 1-Verzamelen eersteinformatie-constructietekeningen;
- legplan breedplaten.
Geen maatregelen
noodzakelijk.
Stap 3-Verzamelen aanvullende informatie-producent breedplaten;
- wapeningstekeningen en berekeningen;
- informatie over eventuele constructieve gebreken.
Zijn er in de vloer bij naden
positieve momenten aanwezig?
ja
nee
nee
nee
nee
ja
ja
ja
Stap 2?Beoordeel krachtsverdelingBepaal ofer sprake is van een positief moment ter
plaatse van naden tussen de breedplaten.
Vooralsnog geen
maatregelen noodzakelijk.
Wachten op nader onderzoek.
figuur 1 en 2_COR.pdf 1 31-01-19 11:48
figuur 1 en 2_COR.pdf 1 31-01-19 13:15
978 0 N o e 0 5 -1 0-2 01 7 3
Stap 4?Uitvoering breedplaten
Bepaal of breedplaten van niet-opgeruwd
zelfverdichtend beton zijn toegepast.
Niet-opgeruwd zelfverdichtend beton toegepast?
Stap5?Beoordeel detailBepaal de grootte van de schuifspanning die door het
aansluitvlak moet worden overgedragen bij de
fundamentele belastingscombinatie volgens NEN 8700.
Schuifspanning in aansluitvlak
>0,40 N/mm 2?
Stap 6?RisicoanalyseEen constructeur voert een risico analyse uit.
Hoog risico?
Urgent maatregelen treffen
-belastingen aanpassen;
- constructie versterken.
Geen toename van
belasting.
Wachten op nader onderzoek.
Stap 1-Verzamelen eersteinformatie
- constructietekeningen;
- legplan breedplaten.
Geenmaatregelen
noodzakelijk.
Stap 3-Verzamelen aanvullende informatie
- producent breedplaten;
- wapeningstekeningen en berekeningen;
- informatie over eventuele constructieve gebreken. Zijn er in de vloer bij naden
positieve momenten aanwezig?
ja nee
nee
nee
nee
ja
ja
ja
Stap
2?Beoordeel krachtsverdeling
Bepaal ofer sprake is van een positief moment ter
plaatse van naden tussen de breedplaten.
Vooralsnog geen
maatregelen noodzakelijk.
Wachten op nader onderzoek.
figuur 1 en 2_COR.pdf 1 31-01-19 11:48
figuur 1 en 2_COR.pdf 1 31-01-19 13:15
1 Stap 1 t/m 4 van informatiedocument [1]
2 Stap 5 en 6 [1]
ranciers hebben deze informatie online gedeeld (https://hand-
boek-prefab-beton.betonhuis.nl/algemeen-prefab/breedplaat-
--zelfverdichtend-beton).
Veel situaties met in één richting overspannende breedplaat-
vloeren zullen in stap 2 worden ingedeeld in het groene vak,
'Geen maatregelen noodzakelijk'. Deze vloeren behoeven verder
geen aandacht.
Een gedeelte van de breedplaatvloeren zullen na stap 2 verder
afdalen in het stroomschema. De vloeren die in stap 4 worden
beoordeeld met een 'nee', zijn breedplaatvloeren die niet zijn
gerealiseerd met zelfverdichtend beton zonder opruwen. Deze
breedplaatvloeren zijn ingedeeld in het blauwe vak, 'Vooralsnog
geen maatregelen noodzakelijk. Wachten op nader onderzoek'.
Op dit moment loopt er een onderzoek in opdracht van het
ministerie van BZK. De resultaten van dit nog te publiceren
onderzoek zullen een richting moeten geven of er aanvullende
maatregelen of vervolgstappen noodzakelijk zijn. Op het
moment van schrijven van dit artikel is deze informatie nog
niet beschikbaar.
Stap 5
Helaas is er ook een aantal vloeren die wel voldoen aan de vraag
'Niet-opgeruwd zelfverdichtend beton' (stap 4). Deze vloeren
moeten verder worden meegenomen naar stap 5 (fig. 2).
In stap 5 van het stroomschema begint het werk voor de
constructeur pas echt. In deze stap moet de schuifspanning ter
plaatse van de naden worden bepaald. Hiervoor wordt in de
toelichting op het informatiedocument achtergrondinformatie
gegeven hoe deze spanningen zijn te bepalen. Aan de hand van
deze toelichting hebben wij op basis van de wapeningsdiameter
een spreadsheet gerealiseerd, waarmee de grenswaarden
kunnen worden bepaald (fig. 3).
Schuifspanning
Bij het beoordelen van het vloersysteem waarbij gewichtsbespa-
rende elementen worden gebruikt, is het van belang te weten
hoeveel procent van de brutodoorsnede van het afschuifvlak
wordt ingenomen door de gewichtsbesparende elementen. In
situaties waar de gewichtsbesparende elementen kort langs de
rand van de breedplaatschil voorkomen, ontstaat snel een situ-
atie waarmee het bruto-oppervlak meer wordt gereduceerd dan
20%. In die situaties reduceren wij de toelaatbare schuifspan-
ning recht evenredig met het verminderde brutovloeropper -
vlak. In het voorbeeld van de spreadsheet in figuur 3 is bij
wapeningsconfiguratie A de reductie ten gevolge van de
gewichtsbesparende elementen groter dan 20%, namelijk
(100% ? 69,6% =) 30,4%. De toelaatbare schuifspanning wordt
hier gereduceerd naar (0,40 × 69,6% / 80% =) 0,348 N/mm
2. Voor de controle van de maximaal toelaatbare schuifspanning
kunnen de gegevens van de deelconstructeur van de breed-
plaatvloeren worden gebruikt. Vanuit die detailberekeningen
zijn de figuren met de berekende wapeningsbenodigdheden te
gebruiken. Dit is veelal een aantal figuren met wapening in de
breedplaatvloer in twee verschillende richtingen. Voor de
controle van de schuifspanning ter plaatse van een naad wordt
de gekozen koppelwapening gebruikt.
ing. Jeroen van Driel
BAM Advies en Engineering
1
2
Risicoanalyse breedplaatvloeren 1 2019
18
3
thema
Risicoanalyse breedplaatvloeren 1 2019
19
3
Spreadsheet voor bepalen grenswaarde
wapening in breedplaatschil
0,40 N/mm 2), moet een risicoanalyse worden uitgevoerd. Daar
is de optredende schuifspanning immers hoger dan de grens-
waarde. In de situaties die onder de waarde van de spreadsheet
zitten, kan in stap 5 de vloer worden ingedeeld in het oranje
'Geen toename van belastingen. Wachten op nader onderzoek'.
Stap 6: risicoanalyse
In stap 6, de risicoanalyse, wordt het risico van de te hoge
schuifspanning op de voeg beoordeeld volgens een aantal in het
informatiedocument voorgeschreven punten. Deze verschil-
lende punten zijn:
1. Schuifspanning bij quasi-permanente belastingscombinatie
2. Type belasting
3. Belastingshistorie
4. Betonmengsel en ruwheid
5. Herverdeling
6. Locatie van naad
7. Vaststellen delaminatie
8. Regelmatige inspectie
9. Proefbelasting
10. Gedrag constructie bij bezwijken kritische naad
1. Quasi-permanente belastingscombinatie
Het eerste punt is de quasi-permanente belastingscombinatie,
waarbij nogmaals de schuifspanning van de naad wordt uitre-
kenend. Echter, bij deze berekening worden de belastingsfacto -
ren verlaagd naar het niveau van de quasi-permanente belas-
tingscombinatie. Daarbij is het van belang dat de constructeur
de vloer heeft aanschouwd en weet welke belasting er gemid-
deld genomen aanwezig is. Door deze dagelijkse belasting bij
normaal gebruik van de vloer te gebruiken in de berekening bij
de quasi-permanente belastingscombinatie, wordt duidelijk in
hoeverre de vloer in staat is de belastingen rekenkundig te
kunnen dragen.
Daarbij moet wel worden aangemerkt dat de uitkomst van de
quasi-permanente belastingscombinatie geen toets is voor de
vloer, maar een van de onderdelen van de risicoanalyse. Bij een
positief oordeel van deze berekening voldoet de vloer nog niet,
maar is dit gedeelte van de analyse alleen positief beoordeeld.
2. Type belasting
Bij het tweede punt wordt door de constructeur een oordeel
geveld over de aard van de belasting. Is de aanwezige belasting
een dynamische of statische belasting? Bij dynamische belastin-
gen is de impact van de belastingswisseling van invloed op de
naad. Bijvoorbeeld bij een technische ruimte waar geregeld
zware machines staan te draaien, kunnen deze wisselingen van
belasting een negatieve invloed hebben.
De verhouding tussen veranderlijke en permante belasting is
hierbij wezenlijk van belang. Zodra er een vloer aanwezig is
In het voorbeeld in figuur 3 wordt de benodigde wapening in
de breedplaatschil bepaald. Dit aan de hand van de toegepaste
koppelwapening en de maximaal toelaatbare schuifspanning.
Hierbij wordt uiteraard gebruikgemaakt van de toelaatbare
reducties conform het informatiedocument. Hierdoor zitten er
in de spreadsheet een aantal variabelen, die, afhankelijk van de
situatie, voor extra reductie kunnen zorgen.
In de spreadsheet worden verder de uitgangspunten vanuit het
ontwerp van de breedplaatvloer meegenomen, zoals:
?
gevolgklasse van het gebouw en bijbehorende basisreferentie-
periode;
? inwendige hoogte van de wapening in de breedplaatvloer en
de koppelwapening op de breedplaat;
? aangehouden permanente en veranderlijke belasting met
bijbehorende momentaanfactoren.
Belastingen
Voor het gebruik van de spreadsheet is het van belang te weten of
bij de gemaakte detailberekening ten tijde van het ontwerp
gebruik is gemaakt van alleen gelijkmatig verdeelde belastingen.
Bij veel lokale lijn- en puntlasten is het noodzakelijk om ofwel
het model van de vloer te reproduceren ofwel de eerdere detail-
constructeur in te schakelen om de vloer her te berekenen op
basis van een eventuele reductie van de permanente of verander -
lijke belasting en volgens het afkeurniveau uit NEN 8700.
Voor het reduceren van de permante en veranderlijke belasting
is het van belang dat het huidig gebruik bekend is. Zo kwam
het in een aantal situaties voor dat ten tijde van de realisatie
van het gebouw de afwerking op de vloer is gewijzigd of dat de
veranderlijke belasting hoger was dan volgens de norm nood-
zakelijk is. Een voorbeeld hiervan is een kantoorpand waarbij
in het oorspronkelijke ontwerp nog is uitgegaan van een
verdiepingsvloer met gangen en kantoorkamers met een veran -
derlijke belasting van 4,0 kN/m
2. Deze vloer was inmiddels
gewijzigd naar een kantoortuin zonder interne wanden en
beperkte kastruimten op de vloer. Bij deze vloeren is het
verantwoordelijk terug te gaan naar de grens van de Eurocode,
waarbij een veranderlijke belasting van 2,5 kN/m
2 normaal
gebruikelijk is. Het is daarbij uiteraard wel van belang dat in
overleg met gebouweigenaar en gebruikers wordt afgestemd het
huidige functiebehoud op de vloer te handhaven.
Beoordeling
Aan de hand van de wapeningsconfiguratie van de koppelwa-
pening en de toelaatbare schuifspanning wordt de vloer gecon-
troleerd. Voor de locaties waar de benodigde vloerwapening
volgens de oorspronkelijke berekening van de vloerleverancier
meer is dan de gevonden waarde (A
sber,5 ) in de spreadsheet (dus
de wapening bij een maximaal toelaatbare schuifspanning van
Risicoanalyse breedplaatvloeren 1 2019
20
maal onder de waarde van de kritische schuifspanning moet
blijven (in de berekening van stap 5 uit het stappenplan). Het is
uiteraard vanzelfsprekend dat de onderliggende constructies
voldoende capaciteit moeten hebben om de belastingen van de
herverdeling te kunnen dragen.
Bij het maken van de herberekening is het verstandig te kijken
naar de uitgangspunten van de eerdere detailberekening van de
vloer. De parameters die in die berekening zijn meegenomen,
zorgen er soms al voor dat je laag hangend fruit kunt plukken.
Al meerdere keren konden door het meenemen van een verend
ingeklemde kolom in plaats van een scharnierende kolom, de
eerste quick wins worden behaald.
6. Locatie van naad
Het zesde punt van de risicoanalyse is het nagaan of het een
kopnaad of een langsnaad betreft. Bij kopnaden lopen de tralie-
liggers door tot aan de rand van de vloer, waardoor dit een
lager risico geeft.
7. Vaststellen delaminatie
Het zevende punt is het beoordelen van eventuele delaminatie
van de vloer. Hierbij zal de vloer op locatie moeten worden
beschouwd en worden afgeklopt om te horen of er delaminatie
aanwezig is. Dit is een tijdrovend en lastig punt. Bij inspecties ter
plaatse komen er nog wel eens verrassingen voor. De ene keer
kan men overal relatief eenvoudig bij, een volgende keer wordt
een inspectie misschien gehinderd door de aanwezigheid van
stucwerkplafonds, installatieleidingen of andere hindernissen.
Op veel plekken wordt beperkte delaminatie ontdekt ter plaatse
van een zone van 100 à 150 mm langs de randen van de vloer.
Dit komt ook voor op plekken waar geen positieve momenten
aan de onderzijde van de breedplaatvloer aanwezig zijn.
Bijvoorbeeld naast de middenkolommen waar vanzelfsprekend
een steunpuntsmoment aanwezig is. Deze beperkte delaminatie
langs de randen van de vloerplaten wordt niet beschouwd als
een verhoogd risico.
waarop continu een hoge permanente belasting aanwezig is
(bijvoorbeeld tuindak met 0,5 m hoog zandpakket), is de
impact van de veranderlijke belasting vele malen minder dan
wanneer het een monolithisch afgewerkte vloer van een
parkeergarage betreft. Het constructief oordeel dat van een
constructeur op dit punt wordt gevraagd, is na te gaan hoe
groot de invloed is van het type belasting en hoe groot het
aandeel hiervan is ten opzichte van de totale belasting.
3. Belastingshistorie
De belastingshistorie (derde punt) zegt natuurlijk ook veel over
de capaciteit van de vloer. Zo kan worden nagegaan aan de
hand van bijvoorbeeld foto's hoe de ondersteuning onder de
vloer heeft gestaan en hoeveel bovenliggende vloeren deze
vloer ten tijde van de bouwfase heeft gedragen. Daarnaast kan
ook naar voren komen dat in het verleden op de vloer over een
bepaald gebied vaker bijeenkomsten of dergelijke hebben
plaatsgevonden. Deze belastingsgeschiedenis geeft inzicht in de
capaciteit van de vloer.
4. Betonmengsel en ruwheid
De ruwheid en het betonmengsel van de vloer is een wegings-
punt voor het beoordelen van de vloerconstructie. Alleen bij
onderbouwing met foto's en dergelijke dat de vloer en de
bewuste naad zijn opgeruwd, kan dit punt enige verlichting
geven. Normaliter is dit altijd een negatief punt in de risicoana-
lyse.
5. Herverdeling
Het vijfde punt in de risicoanalyse is de mogelijke herverdeling
van de belasting. Dit punt kan worden meegenomen om de capa-
citeit van de vloer te onderbouwen. Dit is echter veelal een
arbeidsintensieve sessie. De constructeur moet een rekenkundige
onderbouwing maken, waarbij met de aanwezige bovenwapening
van de vloer de belasting kan worden herverdeeld. Ten gevolge
van de herverdeling van de belastingen zal de spanning op de
kritische naad dermate ver moeten terugzakken, dat deze mini-
thema
Risicoanalyse breedplaatvloeren 1 2019
21
Weging aanwezige risico
Na het beoordelen van deze tien punten van de risicoanalyse is
het voor de constructeur mogelijk een weging te maken van het
aanwezige risico van de kritische naad. Deze risicoanalyse moet
worden uitgevoerd per locatie waar een overschrijding van de
spanning in stap 5 aanwezig is. In tabel 1 staat een risicoanalyse
van een willekeurige, kritische naad in een project.
Een risicoanalyse is een middel om na te gaan in hoeverre de
constructieve veiligheid van de vloerconstructie in gevaar
komt. De afweging is een subjectief oordeel van een construc-
teur. Het is geen berekening, maar een handvat om een oordeel
te kunnen afwegen. Het is daarbij van belang teksten zo te
formuleren dat een niet-bouwkundige begrijpt waar het over
gaat en de juiste conclusies hieruit overneemt. De gevolgen van
de risicoanalyse moeten niet het direct ontruimen en sluiten
van een geheel gebouw zijn, maar bijvoorbeeld rondom de
kritische naden beperkingen opleggen en aanvullend maatrege-
len vaststellen met gebouweigenaren en gebruikers. In goed
overleg met elkaar moeten er vervolgstappen worden geformu-
leerd en de situatie worden beheerst. Van daaruit kan de strate-
gie verder worden bepaald.
?
8. Regelmatige inspectie
Regelmatige inspectie (achtste punt) is een beheeronderdeel dat
alleen wordt ingezet voor kortere perioden. Deze inspecties,
waarbij frequent de kritische situaties moeten worden beoor -
deeld, zijn arbeidsintensief. Hierbij is het essentieel om vooraf
de randvoorwaarden vast te stellen met gebouweigenaar en
gebruikers en hoe hier moet worden gehandhaafd.
9. Proefbelasting
Het doen van een proefbelasting is een onderdeel van de risico-
analyse om aan te tonen dat de kritische naad en vloercon-
structie in staat zijn de belastingen te kunnen dragen/afvoeren.
Hierbij zal volgens de aanvulling op het informatiedocument
wel een analyse op moeten worden toegepast omtrent de
manier van belasten en tot hoever een en ander kan worden
belast.
Tijdens het proefbelasten is het van belang aanvullende maatre-
gelen te nemen om bij bezwijken van de voeg de schade te
beperken. Door het toepassen van een tijdelijke ondersteuning
onder de vloer, die circa 100 mm vrij staat, kan bij een calami-
teit van de proefbelasting voortschrijdende instorting worden
voorkomen.
10. Gedrag constructie bij bezwijken kritische naad
Het laatste punt van de risicoanalyse is het voorspellen van het
gedrag van de constructie bij het uitvallen/bezwijken van de
kritische naad. Dit kan door middel van een rekenexercitie.
Hierbij is het uiteraard van belang dat de omliggende kritische
naden en onderliggende constructies de belastingen kunnen
afdragen naar de fundering. Deze voorspelling is een intensieve
en tijdrovende bezigheid, waarbij het van belang is op de
hoogte te zijn van alle afwijkingen of veranderingen vanaf het
ontwerp tot aan het heden.
Sommige werken blijken te zijn voorzien van trekbanden
conform NEN 1991-1-7 [3], waardoor de voorspelling bij
bezwijken wat eenvoudiger kan.
Tabel 1 Risicoanalyse van willekeurige, kritische naad in project
beschouwing beoordelingrisicotoelichting/commentaar
1. quasi-blijvende belasting voldoethoger
2. type belasting quasi-statischlagergeen dynamische belasting aanwezig
3. belastingshistorie aanwezig-
4. betonmengsel en ruwheid zelfde producenthoger
5. herverdeling -
6. locatie naad kopnaadlager
7. vaststellen delaminatie n.v.t.-exacte locatie niet beoordeeld
8. regelmatige inspectie n.v.t.-
9. proefbelasting mogelijk n.v.t.-niet zinvol/noodzakelijk
10. gedrag constructie bij bezwijken kritische voeg trekbandenlagertrekbanden aanwezig volgens NEN EN 1991-1-7, A5
? LITERATUUR
1 Informatiedocument Onderzoek constructieve veilig-
heid breedplaatvloeren in bestaande bouwwerken
opgeleverd na 1999. Rijswijk: ir. J.G. Adviesbureau
Hageman, 5 oktober 2017.
2 Toelichting op informatiedocument beoordeling
constructieve veiligheid breedplaatvloeren. Rijswijk:
ir. J.G. Adviesbureau Hageman, 21 december 2017.
3 NEN-EN 1992-1-1:2005 - Eurocode 2: Ontwerp en
berekening van betonconstructies - Deel 1-1:
Algemene regels en regels voor gebouwen.
Risicoanalyse breedplaatvloeren 1 2019
themathema
Niet-lineaire analyse
breedplaatvloeren
Uit experimenteel onderzoek na de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport bleek dat de
capaciteit van het voegdetail van de breedplaatvloeren veel lager was dan oorspronkelijk voorzien. Het
gedrag van de vloeren is in een fysisch niet-lineair volumemodel nagebootst. Hiermee werd een vergelijk-
baar beeld gevonden.
ing. Mark Verbaten,
ir. Kris Riemens
ABT
ir. Han Schijffelen
1)
Iv-Infra
Voegdetail en versterkingsmethoden geanalyseerd
met niet-lineair FEM-model (1)
1) Han Schijffelen heeft het artikel gereviewd namens VNconstructeurs.
twee halve bollen aanwezig en is koppelwapening op twee plaat-
sen met een hart-op-hartafstand van 400 mm aangebracht.
De druksterkte van de druklaag is voorafgaand aan de proef
getest en bedroeg 36,6 N/mm
2. De koppelwapening bestond uit
3 Ø16 en 1 Ø10 per bol.
Het proefstuk is bezweken bij een belasting van circa 120 kN en
een doorbuiging van 4,4 mm. Dit is slechts ongeveer 1/3 van de
capaciteit die kon worden verwacht op basis van de aanwezige
koppelwapening.
Beproeving
Een van de onderzoeken naar de instorting is gedaan door
Adviesbureau Hageman. Dit onderzoek is onder andere uitge-
voerd door middel van vierpuntsbuigproeven op de TU Eind-
hoven. In figuur 1 en 2 is de proefopstelling weergegeven.
Voor het fysisch niet-lineair volumemodel is een van de zeven
proefstukken als basis aangehouden (VL34A). Dit proefstuk had
een totale dikte van 450 mm. De lengte was 3,8 m en de breedte
0,8 m. Over de breedte van het proefstuk zijn één hele bol en
Niet-lineaire analyse breedplaatvloeren 1 2019 22
= bollen verwijderen
draadeinden Ø16 8.8
h.o.h. 204 mm lang
h.o.h. 400 mm breed
koppelwapening draadeinden Ø16 8.8
h.o.h. 204 mm lang
h.o.h. 400 mm breed
300 816 800800
816300 400
Reacties