\037\036\035\034\033
\037\036
\032
\037\036\037\036\037
\037 \025\024\023\027\034\022\027\035\021\020\027\032
\016\r\f\036\034\036\023\023\027\013\027\017
\037\037\037
\037\036\035\034
\032\031\030\027\036\034\030\026
I
met passie
v \037\037\036\035\034\034\033\035\032
\020\033\035\021
\037\036\035\034\037\033\032\031\034\030
\032\035\024\034\037\023\013
\034
\007\025\037\n\035
\035\022\037\006\035\034\037\f\035\032\031\022\024\037\035\026\017
\035\035\022\037\f\035\n\026\021\004\030\037\033\031\026\034\022\035\026\
\037\003
\024\035\022\021\035\034\037\035\035\022\037\031\031\022\034\013
\032\035\022\005\037\t
\032\021\n\025\031\031\034\020\016\006\031\033\033\035\022\005\037\024\026\
\017
\033\026
\036\035\f\037\004\035\037\027\027\023\037\021\022\034\013
\n\035\022\005\037\022\035\035\025\037\n\031\022\037\016\027\022\034
\025\035\034\020\005\037\037\036\035\034\033\032\035\031\030\033\027\033\030\035 \036\025
\037
\037\036\035\036\034\033
\037 \036\035\035\034\037\033\032\037\035\032\037\030\037 \r\f\017\026\016\037\r\025\037
\037\013\013\013
\037\027 \003
partners
CEMENT 7 2024 ?1
2? CEMENT 7 2024
38 Innovatieve ecologische
verbinding
Doorlaatmiddel Vismigratierivier
combineert vismigratie, waterkering,
verkeersinfrastructuur en beleving.
48 Bodembescherming met
colloïdaal beton
Breuksteen gevuld met colloïdaal
beton als bodembescherming bij
de nieuwe spuigroepen.
56 Een nieuwe jas voor de
Afsluitdijk
Dijkbekleding met XblocPlus.
Artikelen
6 Afsluitdijk: spectaculaire
eenvoud
Een overzicht van de project-
onderdelen van de versterking en
vernieuwing van de Afsluitdijk.
16 400 jaar geschiedenis
De Afsluitdijk en Zuiderzeewerken
in historisch perspectief.
24 Spuien als het kan, pompen
als het moet
Bij Den Oever komen nieuwe pomp-
en spuigroepen; indrukwekkende
bouwwerken met specifieke eisen.
24 38
Foto voorpagina:?De Afsluitdijk in vogelvlucht (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview Luchtfotografie)
COLOFON
Cement, vakblad over betonconstructies, is hét
vakblad van en voor constructeurs en verschijnt
8 keer per jaar. Het vakblad is een onderdeel
van het kennisplatform Cement, een uitgave
van Aeneas Media bv in opdracht van het
Cement&BetonCentrum.
Uitgave Aeneas Media bv, Veemarktkade 8,
Ruimte 4125, 5222 AE 's-Hertogenbosch
T 073 205 10 10, www.aeneas.nl
Redactie prof.dr.ir. Max Hendriks (hoofd-
redacteur), ir. Maartje Dijk, ir. Paul Lagendijk,
ir. Jacques Linssen, ir. René Sterken, ir. Cindy
Vissering, ing. Henk Wapperom, dr.ir. Rob Wolfs
Redactieraad ir. Edwin Vermeulen (voorzitter),
ing. Dick Bezemer, ir. Geoffrey van Bolderen,
prof.dr.ir. Jos Brouwers, ir. Henco Burggraaf,
ir. Tom Diks, ir. Maikel Jagroep, ir. Lise Jansen,
ir. Hans Kooijman, ing. Michael van Nielen PMSE,
ir. Paul Oomen, ir. Dirk Peters, ir. Ruud van der
Rakt, ir. Paul Rijpstra, ir. Dick Schaafsma,
ing. Roel Schop, dr.ir. Raphaël Steenbergen,
prof.dr.ir. Kim van Tittelboom, ir. Rob Vergoossen,
dr.ir. Rutger Vrijdaghs, prof.ir. Simon Wijte
Uitgever/vakredacteur ir. Jacques Linssen
j.linssen@aeneas.nl, T 06 10333180
Planning, coördinatie & eindredacteur
Hanneke Schaap, h.schaap@aeneas.nl,
T 073 205 10 19
Ontwerp daily creative agency,
Miranda van Agthoven
Vormgeving daily creative agency,
Maarten Bosch
Community manager & media-advies
Coen Smets, c.smets@aeneas.nl, T 06 10705780
Klantenservice klantenservice@aeneas.nl
T 073 205 10 10
Website www.cementonline.nl
Overname artikelen Overname van artikelen en
illustraties is alleen toegestaan na schriftelijke
toestemming.
Lidmaatschappen 2024 Kijk voor meer
informatie over onze lidmaatschappen op
www.cementonline.nl/lidworden of neem
contact op via klantenserice@aeneas.nl of
073 205 10 10.
Voorwaarden Je vindt onze algemene voor-
waarden op www.cementonline.nl/algemene-
publicatievoorwaarden Hoewel de grootst
mogelijke zorg wordt besteed aan de inhoud van
het blad, zijn redactie en uitgever van Cement
niet aansprakelijk voor de gevolgen, van welke
aard ook, van handelingen en/of beslissingen
gebaseerd op de informatie in deze uitgave.
Niet altijd kunnen rechthebbenden van gebruikt
beeldmateriaal worden achterhaald. Belang-
hebbenden kunnen contact opnemen met de
uitgever.
ISSN 0008-8811
Inhoud
Vakblad over betonconstructies
CEMENT 7 2024 ?3
Twee zomers geleden zat ik in
de openlucht op een stampvol-
le tribune in Oudemirdum (Fr.),
met uitzicht op het IJsselmeer.
Orkater speelde Het verdriet van
de Zuiderzee, een indringende
muziekvoorstelling waarop
Orkater patent lijkt te hebben.
Het speelt ongeveer honderd
jaar geleden: Inne wil vooruit en
omarmt de nieuwe Afsluitdijk in
aanbouw. Voor zijn broer Minne
hoeft dit allemaal niet, 'hij heeft
zout in zijn bloed'. Grietje is ver-
liefd op de aandoenlijke Minne
maar trouwt met Inne, want hij
is voor de vooruitgang. Het is
een meeslepende tragedie over
de ecologische gevolgen van
het zoet maken van de zee.
Kunnen we ons een dergelijk
civiel project nu nog voor-
stellen? Natuurlijk niet! Een
milieueffectrapport bestond
nog niet en was dus ook niet
verplicht. Lely, civiel ingenieur
uit Delft, kon het plan niet
alleen bedenken, maar later als
minister ook nog eens door-
drukken. Het waren andere
De zoete zee
tijden waarin constructeurs en
andere vernuftelingen konden
excelleren én domineren. Dat
is overigens een constatering,
geen waardeoordeel.
Honderd jaar later - de Afsluit -
dijk is bejaard - hebben we
weer dat vernuft nodig, maar in
een nieuwe context. Zo mogen
we nu bedenken hoe we water
kunnen blijven keren, maar ook
vissen kunnen doorlaten. We
hebben megapompen nodig,
omdat we door de stijgende
zeespiegel op alleen spuien
niet meer kunnen vertrouwen.
Ook mogen we nadenken hoe
we de bekleding van de dijk
duurzaam kunnen ontwerpen
met een lage CO2-voetafdruk.
Welkom in de tijd waarin con-
structeurs kunnen excelleren én
liëren.
Het zijn andere tijden. De zee
blijft zoet. Constructeurs zoeken
de verbinding. En Grietje zou in
deze tijd misschien wel verliefd
op de bezonnen Inne worden.
Max Hendriks
Voor reacties: cement@aeneas.nl
Suggested for you: in his first column
Diederik Veenendaal, structural
engineer of the year, takes a bite of
the reality sandwich! It's all about ?
48
En verder
5 Technische uitdagingen bij
herstel historische kade
Dordrecht
Gesponsord artikel van onze
partner BRIS.
5 Verankering met T-heads
Gesponsord artikel van onze
partner HRC Europe.
70 De taalsandwich
Column Diederik Veenendaal,
Constructeur van het Jaar 2024.
72 Rustiek roestig 'rotshuis'
In Zuidwest Ierland is een betonnen
woninguitbreiding gerealiseerd, die
opgaat in het ruige heuvellandschap.
78 De jonge constructeur
Rozemarijn Veenstra vertelt over
haar werk als onderzoeker en docent
aan de Hanze Groningen en Kennis-
centrum NoorderRuimte.
4? CEMENT 7 2024
auteurs
ir. Christiaan Bijl
Levvel / BAM Infraconsult p. 38 ? 47
ir. Kirsten Hannema Freelance
architectuurjournalist p. 72 ? 77 ir. Coen Kuiper
Witteveen+Bos p. 56 ? 67
ir. Michael van de Koppel Levvel / BAM Infraconsult p. 56 ? 67
ing. Ruud Keesom
Levvel / BAM Infraconsult p. 24 ? 37 ir. Hans Ramler
TU Delft, voorheen BAM Infra p. 6 ? 15, p. 16 ? 23
dr.sc.ir. Diederik Veenendaal Summum Engineering p. 70 ? 71
ir. Ineke Vos
Levvel / BAM Infraconsult p. 48 ? 55
ing. Harry Corporaal MICT
Levvel / BAM Infraconsult
p. 48 ? 55
Arno Insing
Levvel / BAM Infra
p. 38 ? 47 ir. Peter Meijvis
Levvel / BAM Infraconsult
p. 24 ? 37
ir. Liz Kemp
Levvel / BAM Infraconsult
p. 48 ? 55 ir. Bas Reedijk
Levvel / BAM Infraconsult
p. 56 ? 67
ir. Rozemarijn Veenstra
Hanze Groningen -
Kenniscentrum NoorderRuimte
p. 78 ? 79
Aan dit nummer van Cement werkten mee:
CEMENT 7 2024 ?5
gesponsorde berichten
Wapening wordt in veel ge-
vallen verankerd door gebo-
gen staven of haken.
Meestal
voldoet dat, maar verankering
met zogenoemde T-heads, wape-
ning met een platte verankering
aan een of beide uiteinden, is een
interessant alternatief. In zwaar-
belaste constructies kunnen ze
bijdragen aan besparing van ma-
teriaal en daarmee CO?, aan een
kortere bouwtijd en aan verbeter-
de veiligheid door eenvoudige en
goed uitvoerbare details. Ook
regelgeving biedt meer ruimte om T-heads toe te passen. Zo zijn in
de herziene Eurocode 2 meer
richtlijnen en voorschriften opge-
nomen dan in de huidige versie. HRC Europe heeft T-head
verankeringsoplossingen in veel
bekende Nederlandse projecten
toegepast, zoals de renovatie van
de Galecopperbrug in Utrecht, de
Groene Boog in Rotterdam, de
Zeesluis IJmuiden, de Wilhelmina-
brug, de Nieuwe Sluis Terneuzen,
de Afsluitdijk, de Cooltoren, Casa
Nova en de Terraced Tower in
Rotterdam.
Verankering met T-heads
In het hart van Dordrecht vor -
dert een ambitieus project dat
de historische kade herstelt.
Ingenieursbureau Drechtsteden
staat hier voor een reeks uiteen-
lopende technische uitdagingen.
Constructief puzzelen is daarbij de
rode draad. Het betreft over een
lengte van slechts 200 m de recon
-
structie van zes kadesecties, waar -
van er een vervalt. Ze variëren in
type constructie en er staan zeven
woningen gefundeerd op houten
palen, op slechts 7,5 m van de kade.
Deze diversiteit vereist een zorg-
vuldige werkwijze, planning en uit -
voering om aan de hedendaagse
constructienormen te voldoen.
Elke sectie vraagt om specifieke
technische oplossingen die reke
-
ning houden met bodemcondities,
belastingen en met milieu eisen.
Bouwbibliotheek BRISwaren-
huis ondersteunt Ingenieursbureau
Drechtsteden bij het voldoen aan de
laatste veiligheidsnormen en voor-
schriften, zo onderstrepen adviseur
Lisa van Geffen en projectregisseur
Ray Westerhuis van het team
Constructies & Geotechniek.
Technische uitdagingen
bij herstel historische kade Dordrecht
WWW.CEMENTONLINE.NL
/DRECHTSTEDEN
Meer over het herstel van de historische kade in
Dordrecht en de meerwaarde die BRISwaren-
huis heeft gespeeld, staat in het volledige
artikel op www.cementonline.nl/drechtsteden.
WWW.CEMENT ONLINE.NL
/T-HEADWAPENING
Meer over de verankeringsoplossingen
met T-heads van HRC Europe staat in
het volledige artikel op
www.cementonline.nl/t-headwapening .
Werkzaamheden aan de kade
T-headwapening in gebruik
Afsluitdijk:
spectaculaire eenvoud
Overzicht projectonderdelen versterking en vernieuwing Afsluitdijk
1 De eerste fietsers en wandelaars passeren de vernieuwde Afsluitdijk, juli 2023
(foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
1
6? CEMENT 7 2024
De Afsluitdijk is rond 1930 aange-
legd op basis van de toen bekende
inzichten met betrekking tot zee-
spiegelstijging en mogelijke
stormvloeden
(zie ook artikel 'Afsluit-
dijk: 400 jaar geschiedenis', elders in deze
special). De Staatscommissie onder leiding
van Hendrik Lorentz ging uit van een storm -
vloedpeil van NAP +3,5 m en een significante
golfhoogte Hs van 2,5 m. Tegenwoordig zijn
er vernieuwde inzichten in waterveiligheid.
Nu wordt er op basis van het Hydra-NL mo-
del uitgegaan van een stormvloedpeil van
NAP +5,5 m met een kans van optreden van
eens in de 10.000 jaar. De significante golf -
hoogte Hs is 4 m. Behalve de toename in
hoogte, is een nieuw criterium geïntrodu -
ceerd: het maximale overslagdebiet van
10 liter per seconde per strekkende meter
(l/s/m) (tabel 1). Door deze hogere waterstanden en golven
moet niet alleen de dijk worden versterkt,
er ontstaat ook een nieuw probleem met het
afvoeren van het water uit het IJsselmeer. De
periodes waarin het spuien van water vanuit
het IJsselmeer naar de Waddenzee mogelijk
is ? nodig om het waterpeil op het IJsselmeer
te handhaven ? worden namelijk korter. Dit
is uitgelegd in figuur 3. De groene lijn geeft
de waterstanden aan bij eb en vloed aan de
Waddenzeezijde en de grijze lijn het peil op
het IJsselmeer. Het groen gearceerde deel
geeft aan wanneer het peil op het IJsselmeer
hoger is dan in de Waddenzee en laat dus het
venster zien waarin kan worden gespuid. Als
de waterstanden in de Waddenzee stijgen
(rode lijn) wordt dit venster kleiner. De hoe-
veelheid water die moet worden gespuid
neemt echter niet af; er zal dus in kortere
tijd meer moeten worden gespuid.
PROJECTGEGEVENS
project
Versterking en
vernieuwing Afsluitdijk opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer
Levvel, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis ontwerp
BAM Infraconsult
De Afsluitdijk doet al meer dan 90 jaar dienst als waterkering
en heeft een belangrijke taak om het achterland te beschermen tegen overstromingen. Maar dit iconische waterbouwkundige project is niet 'slechts' een stormvloedkerende dam.
De versterking en vernieuwing omvat dan ook vele
uiteenlopende en interessante onderdelen. Rijkswaterstaat
heeft daarbij veel aandacht besteed aan de cultuurhistorische waarde, waardoor een samenspel is ontstaan tussen respect
voor het oude en de noodzakelijke vernieuwing. De uitstraling van spectaculaire eenvoud is hierdoor zelfs versterkt.
Tabel 1?Hydraulische randvoorwaarden toen en nu
Golfcondities ToenNu
Stormvloedpeil NAP +3,5 mNAP +5,5 m
Significante golfhoogte Hs = 2,5 mHs = 4 m
Kans van optreden 1:100 jaar1:10.000 jaar
Overslagdebiet max 10 l/s/m
CEMENT 7 2024 ?7
Kortgezegd heeft dat geleid tot de volgende
uitvraag van Rijkswaterstaat (RWS) aan de
markt:
Het verhogen en versterken van de dijk;
Het toevoegen van pompcapaciteit om het
verkleinde spuivenster in de toekomst te
compenseren.
Winnende aanbieding
RWS heeft in 2018 het project definitief ge -
gund aan het bouwconsortium Levvel voor
het ontwerpen, bouwen, financieren en on
-
derhouden gedurende 25 jaar. Levvel bestaat
uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis. De naam
Levvel is gebaseerd op 'Lely's Erfgoed Veilig
-
gesteld' in palindroom (fig. 4). Daarnaast ver -
wijst de naam naar het peilbeheer van het
IJsselmeer en het keren van hoog water, twee
belangrijke functies van de Afsluitdijk.
De contractvorm is Design, Build, Fi -
nance and Maintain (DBFM). Het voert voor
dit artikel te ver om dit DBFM-contract uit-
voerig te behandelen.
Het winnende idee van Levvel heeft een eigen
invulling gegeven aan de uitvraag van RWS:
Het verhogen en versterken van de dijk is
voor een belangrijk deel uitgevoerd met het
door BAM zelf ontwikkelde XblocPlus, voor
dit project omgedoopt tot Levvel-blocs (zie
het artikel 'Een nieuwe jas voor de Afsluit-
dijk', elders in deze special van Cement).
De gevraagde afvoercapaciteit is tweeledig
ingevuld:
? Zes nieuwe pompen, die ondanks de enor-
me omvang slechts een deel van de gevraag -
de extra waterafvoer leveren (zie het artikel
'Spuien als het kan, pompen als het moet',
elders in deze special).
? De rest van de gevraagde afvoercapaciteit
wordt geleverd door de toevoeging van extra
spuicapaciteit (2x vier nieuwe spuikokers) in
het spuicomplex Den Oever.
Dankzij de extra spuicapaciteit kan de inzet
van de pompen worden beperkt en daarmee
de energiebehoefte aanmerkelijk worden
gereduceerd.
In het navolgende worden de meest interes-
sante projectonderdelen die deel uitmaken
van het project van Levvel beschreven, van
west (Den Oever) naar oost (Kornwerder-
2 Uitstraling van spectaculaire eenvoud
3 Verkleining spuivenster als gevolg van zeespiegelstijging 4 Logo bouwconsortium Levvel
IR. HANS RAMLER
TU Delft,
voorheen BAM Infra auteur
2
3
4
8? CEMENT
7 2024
zand). Op een deel van de onderdelen wordt
in afzonderlijke artikelen in deze special
dieper ingegaan. Waar dat het geval is, wordt
daar naar verwezen. In het kader 'Overige
projecten op de Afsluitdijk' is meer te lezen
over andere projecten.
Inkoopstation Den Oever
Rijdend vanaf de A7 in Noord Holland richting
Afsluitdijk, is het inkoopstation het eerste
nieuwe onderdeel van het project (foto 7). In
dit gebouw komt de voedingskabel voor de
stroomvoorziening richting Spuicomplex
Den Oever binnen. Deze voedingskabel
wordt in dit inkoopstation verdeeld en met
ondergrondse boringen naar de juiste loca -
ties gebracht. Het gebouw is onopvallend
ingepast in het landschap aan de IJssel -
meerzijde langs de A7. Voor de volledigheid:
ook aan de Friese zijde (oostzijde) is een
Inkoopstation gebouwd.
Keersluis Den Oever
De schutsluizen in Den Oever en Kornwer-
derzand waren onderdeel van de primaire
waterkering en zouden met de versterking
van de Afsluitdijk ook moeten worden ver-
hoogd. Omdat ze ruim 90 jaar oud zijn, was
dit echter te risicovol. Daarom is ervoor ge-
kozen om voor de schutsluizen nieuwe keer-
sluizen te bouwen, om het achterland te
beschermen. Bij dit sluiscomplex moesten
tevens de omliggende dijken worden ver-
hoogd tussen de draaibruggen en de nieuwe
keersluis (foto 6). Bij het bouwen van de keersluis is ook
de oude schutsluis aan een grondige renova -
tie onderworpen. Tijdens het droogzetten
bleek deze oude sluis nog in opmerkelijk
goede staat te verkeren, hetgeen het duurza -
me karakter van het materiaal beton nog
eens onderstreept.
5 Overzicht Afsluitdijk (bron: Rijkswaterstaat)
TERMINOLOGIE SLUIZEN
Schutsluis: Sluis die het mogelijk
maakt schepen van het ene naar het
andere waterpeil te brengen (schutten).
Spuisluis of spuigroep: sluis of bouw-
werk bedoeld om overtollig binnenwa-
ter te spuien. Niet bedoeld om scheep-
vaart te laten passeren.
Spuikoker: onderdeel van spuisluis,
waar water doorheen stroomt.
Keersluis: sluis om (hoog)water te kun-
nen keren. Als het waterpeil normaal is,
is de sluis open. In gesloten toestand
niet bedoeld om schepen te laten pas-
seren.
Spuimiddel: spuisluis of pomp voor het
afvoeren van water.
Spuicomplex: het geheel aan spuimid-
delen (spuisluizen en pompen).
5
CEMENT 7 2024 ?9
Uitstroomconstructie gemaal
Leemans
Naast de schutsluis bij Den Oever ligt het ge-
maal Leemans. Dit was samen met het meer
zuidelijk gelegen gemaal Lely verantwoorde-
lijk voor het droogmalen van het Wieringer- meer. En samen zorgen ze ervoor dat de
Wieringermeerpolder droog blijft. Door de
hogere dijken (foto 6) moest de onderliggende
afvoerkoker van gemaal Leemans worden
verlengd (in de bocht van de verhoogde dijk,
zie foto 6).
7
6
6 De twee draaibruggen (A), de nieuwe keersluis (B), de schutsluis (C), de hogere dijken tussen de draaibruggen
en de nieuwe keersluis (D) bij Den Oever en de verlengde afvoerkoker van gemaal Leemans (E) 7 Inkoopstation Den Oever (foto's: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview) 10? CEMENT 7 2024
A
B
D D
E C
8 Golfbrekers in de Waddenzee bij Den Oever: D15 (A), de Lucifer (B) en de Banaan (C) 9 Bovenaanzicht kazematten
(foto's: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview)
10 Werkzaamheden aan de kazematteneilanden (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
Dammen bij Den Oever
Om de golfcondities bij Den Oever te beper-
ken, zijn bij de aanleg van de Afsluitdijk drie
dammen gebouwd aan de Waddenzeezijde
(foto 8). Deze dienen als golfbrekers en heb-
ben een belangrijke ecologische functie voor
lepelaars. Deze dammen zijn recent ver-
sterkt. Twee dammen hebben vanwege hun
vorm de bijnamen 'lucifer' en 'banaan' ge-
kregen. De derde dam heet D15.
Kazematten Den Oever
Zowel aan de kant van Noord-Holland als
Friesland zijn bij de aanleg van de Afsluitdijk
fortificaties gebouwd met zogenoemde kaze
-
matten (relatief kleine betonnen of stenen
bunkers, foto 9). De kazematten zijn groten
-
deels intact gebleven en de eilanden waarop
8
ze liggen zijn zo goed mogelijk in oorspron -
kelijke staat terug gebracht, vanwege de
grote cultuurhistorische waarde (foto 10).
Spuicomplex Den Oever
Iets ten oosten van de eerder genoemde
schut- en keersluis ligt het spuicomplex Den
Oever. Dit is samen met het versterken van
de dijk het meest complexe gedeelte van de
Afsluitdijk. Levvel werkt hier aan de volgen -
de onderdelen (letters corresponderen met
figuur 11):
A?Twee nieuwe pompgebouwen aan weers-
zijden van het spuicomplex, met daarin 2x
drie pompen met een totale gegarandeerde
pompcapaciteit van 235 m³/s (zie het artikel
'Spuien als het kan, pompen als het moet',
elders in deze special);
9 10
CEMENT 7 2024 ?11
C
B
A
11
11 Spuicomplex Den Oever (bron: Rijkswaterstaat/Levvel)
OVERIGE PROJECTEN OP DE AFSLUITDIJK
Een aantal onderdelen van de versterking en vernieuwing van de Afsluitdijk wor-
den op een later moment aangepakt of zijn al eerder aangepakt:
? Draaibruggen
Twee draaibruggen in de A7 bij Den Oever geven toegang tot de achterliggende
keer- en schutsluis en zijn binnenkort aan groot onderhoud of vervanging toe.
Hetzelfde geldt voor de draaibruggen bij Kornwerderzand.
? Bestaande spuisluizen
De bestaande spuisluizen bij Den Oever (3x vijf betonnen spuikokers) en Kornwer-
derzand (2x vijf spuikokers) zorgen al meer dan 90 jaar voor het op peil houden
van het IJsselmeer. Deze moeten allebei worden gerenoveerd.
? Vlietermonument
Bij de Vlieter bevindt zich het Vlietermonument. Dit bestaat uit een basis waarin
zich een horecagelegenheid bevindt, een platform met balustrade en luifel, en
een uitkijktoren. Het monument, ontworpen door Willem Dudok, is onlangs geres-
taureerd en er zijn plannen om de horecagelegenheid geheel te vernieuwen.
? Schutsluis Kornwerderzand
Net als bij Den Oever bevindt zich bij Kornwerderzand ook een schutsluis. Er
bestaan plannen om deze sluis te verruimen.
Meer informatie over alle onderdelen staat op www.deafsluitdijk.nl.
B?Nieuwe spuisluizen met 2x vier betonnen
kokers onder de A7, tussen de bestaande
spuisluizen in.
In elke koker bevinden zich twee stalen hef -
schuiven. De verwachte afvoer van deze
nieuwe spuisluizen bedraagt 2063 m³/s
(bij een verval van 1 m en alle spuikokers
geopend).
Om het karakter van de bestaande heftorens
te behouden is ervoor gekozen de aandrij-
ving van de nieuwe stalen deuren op een zeer vernuftige wijze beneden het wegdek
aan te brengen (zie het artikel 'Spuien als
het kan, pompen als het moet', elders in
deze special).
De dijk en de A7
Na het passeren van spuicomplex Den Oever
gaat de A7 over naar een dijk. Om deze dijk
te beschermen tegen hogere golven is een
hogere kruinhoogte nodig en aan de Wad -
denzeezijde een zwaardere dijkbekleding
(foto 12). Die dijkbekleding, waarvoor onder
meer het Quattroblock en het XblocPlus is
toegepast, is beschreven in het artikel 'Een
nieuwe jas voor de Afsluitdijk', elders in deze
special. Behalve de werkzaamheden aan de
Waddenzeezijde van de dijk is ook de ver-
nieuwing van de A7 het vermelden waard. In
de oude situatie voldeden de vluchtstroken
niet meer aan de huidige vereiste breedte.
Om te voorkomen dat voor de nieuwe
vluchtstrookbreedte van 3,50 m een verbre-
ding van het dijklichaam nodig zou zijn, is
ervoor gekozen om de middenbermbreedte
te verkleinen (fig. 13). De verkleining was
echter dusdanig dat het standaard type ge-
leiderail niet meer kon worden toegepast.
Hiervoor is een nieuw type geleiderail ont-
wikkeld.
Breezanddijk
Breezanddijk is een plaats halverwege de
Afsluitdijk die veel automobilisten kennen
als de enige locatie waar je op de Afsluitdijk
12? CEMENT 7 2024
A
B
B A
kunt keren. Breezanddijk was ten tijde van
de aanleg van de Afsluitdijk een distributie-
locatie geworden. Daarna deed het dienst
als een vluchthaven. Ook voor de vernieu -
wing van de Afsluitdijk was dit een belang -
rijke logistieke hub (foto 14).
Verbeelding tankversperring op
de Afsluitdijk
De Afsluitdijk had vroeger een belangrijke
militaire functie. Deze functie heeft de Af -
sluitdijk niet meer, maar verwijzingen naar
het verleden zijn nog te zien. Op de fiets rij-
dend vanuit Breezanddijk richting het oos-
ten is vlak voor de Vismigratierivier (zie ver-
derop) een onderbreking te zien van het
patroon van het boventalud aan de Wadden -
zeezijde (foto 15). Dit staat symbool voor de
tankversperring die tijdens de Tweede We-
reldoorlog op de dijk is gezet (foto 16). Tot de
vernieuwing en versterking van de Afsluit-
dijk is de tankversperring blijven staan,
maar tegenwoordig ligt deze onder de ver-
nieuwde dijk.
14
12
13
12 Versterking van de Afsluitdijk (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
13 Dwarsdoorsnede van de vernieuwde A7 met de verbrede vluchtstroken en de versmalde middenberm met het nieuwe type geleiderail (bron: Saferoad)
14 Breezanddijk met links de loswal (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview) CEMENT 7 2024 ?13
15 Voormalige tankversperring (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/ Jan Wessels)?
16 Symbolische onderbreking in het boventalud (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
17 Impressie van de nu al mondiaal vermaarde Vismigratierivier (bron: Feddes/Olthof-Landschapsarchitecten) 18 De in aanbouw zijnde stormvloedkerende schuifdeur (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview)
17
15
18
16
Vismigratierivier
Eén van de hoogtepunten van de vernieuwde Afsluitdijk
is de Vismigratierivier vlakbij het spuicomplex Korn -
werderzand. Zoals ook in het artikel 'Afsluitdijk: 400 jaar
geschiedenis' is beschreven, had de aanleg van de Af -
sluitdijk in 1932 een enorme impact op de natuur. Be-
halve het verdwijnen van de natuurlijke overgang van
zout naar zoet water, werd ook een belangrijke vismi -
gratieroute abrupt afgesneden. Met de aanleg van de
Vismigratierivier, met het zogenoemde Doorlaatmiddel
Vismigratierivier die de dijk doorkruist, wordt deze in -
breuk op de natuur voor een deel hersteld. Net als des-
tijds de waterbouwkundige wereld over onze schouders
meekeek tijdens de aanleg van de Afsluitdijk, kijkt nu de
ecologische wereld mee hoe dit fraaie kunststukje gaat
uitpakken. Meer over de aanleg is te lezen in het artikel
'Doorlaatmiddel Vismigratierivier: innovatieve ecologi -
sche verbinding', elders in deze special.
14? CEMENT 7 2024
Keersluis Kornwerderzand
Voor de keersluis bij Kornwerderzand geldt
hetzelfde als bij Den Oever: de schutsluis
volstaat niet om stormvloeden vanuit de
Waddenzee te kunnen keren. In Den Oever
is een verhoogde keersluis aan de schutsluis
gebouwd. Kornwerderzand behoort samen
met de kazematten tot een beschermd
dorpsgezicht. Een hogere keersluis met
puntdeuren direct voor de schutsluis in de
tussenhaven, zoals bij Den Oever, zou hier-
aan afbreuk doen. Daarom is aan de noord -
kant van de twee draaibruggen onder het
maaiveld een roldeur gebouwd die, ook weer
vanwege dat beschermde dorpsgezicht, gro-
tendeels aan het oog onttrokken is. Een bij-
zonder detail van deze enorme keerdeur is
het vermelden waard. De rails waarover de roldeur loopt liggen 2 m onder de bodem en
zijn bedekt met slib. Om sluiting van de keer-
deur mogelijk te maken, zijn op de kopse
kant van de deur waterjets geïnstalleerd die
tijdens het sluiten het slib wegspuiten.
De Keersluis bij Kornwerderzand is inmid -
dels in beheer bij RWS.
Trots
Vanuit 'Google Maps' lijkt de Afsluitdijk een
saaie dam waar weinig valt te beleven. Maar
dit artikel, tezamen met het artikel 'Afsluit
-
dijk: 400 jaar geschiedenis' elders in dit num -
mer, maakt hopelijk duidelijk dat de Afsluit -
dijk van enorme cultuurhistorische waarde
is, een verzameling van innovaties, een toeris
-
tische trekpleister en een project waar we als
Nederland heel trots op mogen zijn!
19 De plaatsing van de stalen roldeur (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
20 Het Kazemattenmuseum bij Kornwerderzand (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
21 Het Afsluitdijk Wadden Center uit 2018 (foto: Wikimedia/Dominicus Johannes Bergsma)
TOERISTISCHE TREKPLEISTER
De Afsluitdijk is niet alleen een bijzon-
der civieltechnisch kunststuk, het is
ook een toeristische trekpleister. Dat
komt onder meer tot uiting in het
Kazemattenmuseum bij Kornwerder-
zand, waarin wordt ingegaan op de
Slag om de Afsluitdijk bij de Duitse
aanval op Nederland in 1940. Bij het
Afsluitdijk Wadden Center kunnen
bezoekers kennismaken met de
geschiedenis en toekomst van de
Afsluitdijk, de Waddenzee (UNESCO
Werelderfgoed) en het IJsselmeer. Ook
de nieuwe Vismigratierivier wordt toe-
gankelijk voor het publiek. Al met al
meer dan genoeg aanleiding voor een
bezoek!
20 21
19
CEMENT 7 2024 ?15
Afsluitdijk: 400 jaar geschiedenis
Afsluitdijk en Zuiderzeewerken in historisch perspectief
1 Aanleg van de Afsluitdijk in 1931; Stevinsluizen bij Den Oever (foto: Rijkswaterstaat/L. Verbost)
1
16? CEMENT 7 2024
De Zuiderzeewerken, het geheel
van de projecten waarmee de
Zuiderzee werd afgesloten en
ingepolderd en met de Afsluitdijk
als iconisch onderdeel, hebben
een ongekend grote invloed ge-
had op de cultuurhistorie van
Nederland.
Geen enkel mondiaal project
heeft relatief gezien zo'n grote impact gehad
op een land als de Zuiderzeewerken. Dat de
Afsluitdijk wordt gezien als hét huzarenstuk
van de Zuiderzeewerken is niet zo vreemd.
Niet alleen zette de aanleg Nederland op de
waterbouwkundige wereldkaart, ook de
impact op geografie, waterhuishouding,
waterveiligheid, weginfrastructuur, militaire
infrastructuur, economie, levenswijze rond -
om en op de eilanden in de Zuiderzee en
vooral de natuur was enorm.
Aanleiding
De Afsluitdijk is onlosmakelijk verbonden
met de historie van de Zuiderzee. De Zuider-
zee was eeuwenlang een open verbinding
met de Noordzee en bracht, behalve veel
overstromingen, ook zout water met zich
mee. Dat deze problemen al vroeg werden
onderkend, blijkt uit de plannen van Hendrik
Stevin (1614-1668), zoon van de vermaarde
Simon Stevin. Hendrik ontwikkelde name-
lijk het vroegst bekende plan (1667) om de
Zuiderzee af te sluiten via dammen die de
Waddeneilanden met elkaar zouden verbin -
den (fig. 2). Het plan van Hendrik Stevin
bleek in die tijd echter niet uitvoerbaar,
maar het uiteindelijke spuicomplex bij Den Oever is wel naar hem vernoemd: 'Stevin
-
sluizen' prijkt nog altijd op de eerste heftoren
van de spuisluizen. Tegelijkertijd zou de
Waddenvereniging een zucht van opluchting
hebben geslaakt omdat de negatieve invloed
op de natuur nog veel groter zou zijn geweest
dan bij de huidige Afsluitdijk.
Zuiderzeevereniging? Na het plan van Hen -
drik Stevin zijn vele vruchteloze pogingen
ondernomen om de Waddenzee en Zuider-
zee af te sluiten en in te polderen. De plan -
nen werden als te kostbaar en te riskant
gezien. De problemen bleven echter bestaan
en in 1884 hebben een aantal initiatiefnemers
het Zuiderzeecomité gevormd dat zich in
1885 heeft gewend tot alle Nederlandse
provincies, de aan de Zuiderzee gelegen
gemeenten en waterschappen om geld te
verwerven voor het indammen van de Zui -
derzee. Deze werving was zo succesvol dat
op 4 januari 1886 te Amsterdam de Zuider-
zeevereniging werd opgericht (toen officieel
Zuiderzeevereeniging, met dubbel e). De Zuiderzeevereniging ging vervol -
gens in 1887 met een boot op verkenning en
kwam tot de ontdekking dat de bodem bij
de Waddeneilanden voornamelijk uit zand
bestond. In die tijd was het nog niet mogelijk
om stormvloedbestendige dijken op de zan -
dige waterdoorlatende Waddenbodem aan
te leggen. De doelstelling van de Zuiderzee-
vereniging om de Waddenzee in te dammen
werd daarom verlaten. Ongetwijfeld zal
daarbij ook het belang van de in die tijd be-
langrijke exporthaven van Harlingen een
IR. HANS RAMLER
TU Delft,
voorheen BAM Infra auteur
De Afsluitdijk, die het IJsselmeer scheidt van de Waddenzee, beschermt ons al
ruim 90 jaar tegen de kracht van het water. Dit staaltje ingenieursvernuft kent een lange en indrukwekkende ontstaansgeschiedenis.
CEMENT 7 2024 ?17
rol hebben gespeeld. Interessant om te be-
noemen is dat men ook ontdekte dat er
vruchtbare grond aanwezig was op de plaats
van de huidige Noordoostpolder.
Cornelis Lely? De Delftse ingenieur Cornelis
Lely (foto 3) begon in 1886 als assistent bij de
Zuiderzeevereniging en nam vanaf oktober
1887 de leiding over van het Technisch Bureau
van de vereniging. Lely wist de bestuurders
van de Zuiderzeevereniging te overtuigen
dat het inperken van het plan tot alleen het
indammen van de Zuiderzee (en niet ook de
Waddenzee) juist was. En dat het mogelijk
moest zijn om de Zuiderzee af te sluiten
vanaf het toenmalige eiland Wieringen in
één lijn tot aan de Friese kust ten zuiden
van Harlingen. Lely ronde zijn zogenoemde
Zuiderzeeplan af en werd vervolgens be-
noemd tot minister van Waterstaat, Handel
en Nijverheid van 1891-1894. Lely benoemde al snel een Staatscommissie die positief over
de plannen oordeelde en adviseerde om het
Zuiderzeeplan uit te laten voeren. Het kabi -
net struikelde echter in 1894 en daarmee
stokte ook de uitvoering van het plan. In 1897 werd Lely opnieuw minister
van Waterstaat en in 1901 was het wetsont-
werp voor de Zuiderzeewerken (de Zuider-
zeewet) gereed. Maar dit strandde opnieuw
vanwege een liberale nederlaag bij de Kamer-
verkiezingen. Daarna volgde een lange periode waar-
in het plan op een heel zacht pitje stond. Lely
was zelfs nog Gouverneur van Suriname
van 1902-1905. Pas in 1913 werd Lely voor de
derde maal minister van Waterstaat in het
oorlogskabinet (1913-1918). Weliswaar stond
de Zuiderzeewet op het programma, maar
het kabinet had de handen vol aan het
handhaven van de Nederlandse neutraliteit
tijdens de Eerste Wereldoorlog. Tijdens deze
2 Eerst bekende plan voor de afsluiting van de Waddenzee en de Zuiderzee
2
18? CEMENT 7 2024
periode kwam door hongersnood de nood-
zaak van eigen nationale voedselvoorziening
naar voren en de behoefte aan extra land -
bouwgrond. Tegelijkertijd deed zich in de
nacht van 13 op 14 januari 1916 een storm -
vloed voor met grote overstromingen, schade
en slachtoffers in de gebieden rondom de
Zuiderzee tot gevolg (fig. 4).
Zuiderzeewet? Zoals de geschiedenis al
vaker heeft aangetoond, worden drastische
besluiten pas genomen als zich ernstige ge-
beurtenissen hebben voorgedaan. Zo werd
ruim twee jaar na de stormvloed en ruim
30 jaar na het eerste idee, op 14 juni 1918 de Zuiderzeewet aangenomen. Dit markeerde
de start van de uitvoering van de plannen
van Cornelis Lely. De wet behelsde veel meer dan alleen
de Afsluitdijk. Het betekende ook de aanleg
van de Wieringermeerpolder, de Noordoost-
polder, Oostelijk en Zuidelijk Flevoland en
de Markerwadden (oorspronkelijk de Mar-
kerwaardpolder). Dit gigantische project
heeft de landkaart van Nederland compleet
veranderd. Het leverde meer dan 5% extra
land op, het grootste zoetwaterbekken van
Europa en een directe verbinding tussen
Noord-Holland en Friesland (fig. 5).
3 Standbeeld van Cornelis Lely op de Afsluitdijk (foto: Rijkswaterstaat/Henri Cormont)
4 Overstromingsgebied als gevolg van de stormvloed in 1916 (bron: Wikipedia/Rijkswaterstaat)
5 (a) De situatie rondom de Zuiderzee rond 1900; (b) De situatie rondom het IJsselmeer voor het besluit over de Marker Wadden, 2023
(bron: Wikipedia)
In 1927 werd
begonnen met
de bouw van
de Afsluitdijk,
die gereed was
in 1932
3
4
5a 5b
CEMENT 7 2024 ?19
Aanleg van de Zuiderzeewerken
Eerste onderdeel van de Zuiderzeewerken
was de aanleg van de Amsteldiepdijk (gereed
1924), ook wel de 'kleine Afsluitdijk' genoemd.
Deze dijk ligt tussen Van Ewijcksluis en het
toenmalige eiland Wieringen (fig. 5). Tijdens
de aanleg kwam men er achter dat het
ruimschoots aanwezige keileem, gevormd
door de Saale-ijstijd van 135.000 jaar gele-
den, zich uitstekend leende als basismateri -
aal voor de aanleg van dijken in getijdewater. Omdat de aanleg van polders in zee
geen dagelijkse bezigheid was, is een proef -
polder aangelegd bij Andijk (gereed 1927). Met
deze kennis en ervaring is daarna de Wierin -
germeerpolder drooggemalen (gereed 1930).
Afsluitdijk? Na deze succesvolle activiteiten
is in 1927 begonnen met de bouw van de
Afsluitdijk (gereed 1932). In slechts vijf jaar
werd dit spectaculaire en gewaagde water-
bouwkundige project afgerond, dat met
argusogen werd gevolgd door waterbouw -
kundige ingenieurs over de hele wereld. De
gedenkplaat ter gelegenheid van de opleve-
ring van het project spreekt van 'in 5 jaren
tot stand gebracht door het vernuft en den
arbeid van Nederlandsche ingenieurs, aanne- mers en werklieden' (foto 6). Toen al begreep
men dat grote en complexe projecten in
goede harmonie moeten worden uitgevoerd. Na de oplevering van de Afsluitdijk
volgden de Noordoostpolder (1942), Oostelijk
Flevoland (1957), Zuidelijk Flevoland (1967)
en als laatste de Houtribdijk (1975) met als
doel om de Markermeer in te polderen.
Vanwege het toenemend besef van de im -
pact daarvan op de natuur, is besloten het
Markermeer niet in te polderen, maar om
met de Marker Wadden (2023) te zorgen
voor het natuurherstel van het Markermeer.
Het hierboven geschetste is slechts een
beknopte samenvatting van de Zuiderzee-
werken. Aan elk onderdeel zit een verhaal
vast met veel meer diepgang.
De werking van de Afsluitdijk
Het beschermen van het achterland tegen
stormvloeden, het creëren van een enorm
zoetwaterbekken, de mogelijkheid om enor-
me polders aan te leggen en de verbinding
tussen de provincies Noord-Holland en
Friesland, had met een lange dam tot stand
gebracht kunnen worden. Het hierdoor ont-
stane IJsselmeer wordt echter gevoed door
7 6
6 Gedenkplaat Afsluitdijk (foto: redactie Cement)
7 De werking van de spuiencomplexen van de Afsluitdijk 20? CEMENT 7 2024
De Zuiderzeewet
was de start
voor de
uitvoering van
de plannen van
ingenieur
Cornelis Lely
8 Aanvoer water door de rivieren en afvoer water door de spuisluizen bij Den Oever (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview)
9 De spuisluizen bij Kornwerderzand (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview)
meerdere rivieren, de Overijsselse Vecht, de
Vecht, de Eem en met de grootste bijdrage
van de IJssel (fig. 7). Deze rivieren zorgen
ervoor dat het IJsselmeer als een badkuip
zou overstromen. Net zoals bij een badkuip
een afvoerplug wordt toegepast, zijn in de
Afsluitdijk twee 'afvoerpluggen' gebouwd,
namelijk de spuisluizen bij Den Oever en bij
Kornwerderzand (foto 8 en 9). Op basis van
natuurlijk verval worden deze spuisluizen
opengezet bij laagwater in de Waddenzee
om het waterpeil op het IJsselmeer te hand -
haven. Dat functioneert al meer dan 90 jaar
zonder grote problemen. Wat je verder nog moet weten
van de Afsluitdijk
Een dijk of een dam? Een dijk beschermt
land tegen water en een dam bevindt zich
tussen twee wateren, waarom heet de afslui -
ting van de Zuiderzee dan 'Afsluitdijk' en
niet 'Afsluitdam'? Dat heeft waarschijnlijk te
maken gehad met de vele voorafgaande
plannen, waarbij men behalve de dijk ook
het inpolderen van het achtergelegen deel in
gedachten had.
Zichtbaar vanuit de ruimte? De Afsluitdijk is
één van de weinige menselijke werken
8
9
CEMENT 7 2024 ?21
die met het blote oog vanuit de ruimte is
waar te nemen. Om eerlijk te zijn helpt het
kleurverschil tussen zoet en zout water
daarbij een handje (foto 10).
De dubbele knik in de Afsluitdijk? Dat
Cornelis Lely alle eer toekomt, er een stand -
beeld van hem op de Afsluitdijk staat (foto 3)
en de provinciale hoofdstad van Flevoland
naar hem is vernoemd, is volkomen terecht.
Maar zeker niet minder onverdienstelijk
was de rol van Nobelprijswinnaar Hendrik
Lorentz. Hij heeft de golfvergelijkingen op-
gesteld waarmee de water- en golfhoogten
zijn berekend als basis voor de dijkhoogten.
De rekenresultaten van Lorentz komen
overigens nog steeds goed overeen met de
huidige computermodellen. Behalve het leggen van de basis voor
de dijkhoogte was Lorentz ook verantwoor- delijk voor de dubbele knik in de Afsluitdijk.
Hij had namelijk aangetoond dat de oor-
spronkelijke aansluiting op de Friese kust
niet bij het plaatsje Piaam maar bij Zurich
terecht moest komen, vanwege de ongunsti -
ge omstandigheden bij Piaam. De dubbele
knik is ontstaan om de getijdegeul bij Korn -
werderzand loodrecht te kruisen. Dat is dan
ook de reden om het spuicomplex de naam
'Lorentzsluizen' mee te geven (foto 11).
De slag om de Afsluitdijk? De Slag om de
Afsluitdijk was een poging van Nazi-Duits-
land in 1940 om de Afsluitdijk in te nemen.
Deze poging mislukte doordat de Neder-
landse verdedigers, ongeveer 225 soldaten,
de 17.000 Duitsers tegen wisten te houden
dankzij de sterke fortificaties (kazematten)
van de Stelling Kornwerderzand (fig. 12). Ze
konden van daaruit de eerste Duitse cavale-
11
12
10
10 Duidelijke scheiding tussen zout (Waddenzee) en zoet water (IJsselmeer) (bron: Sentinel 2) 11 Lorentzsluizen bij Kornwerderzand (foto: Wikimedia/Gouwenaar)12 De beroemde Stelling van Kornwerderzand (bron: Wikimedia) 22? CEMENT 7 2024
riedivisie de doorgang beletten. Het is de
enige plek in West-Europa waar de Duitse
Blitzkrieg vastliep. Het Kazemattenmuseum
bij Kornwerderzand getuigt nog steeds van
deze heroïsche strijd. Saillant detail: het marinefregat dat de
strijd ondersteunde kon zich achter de knik
in de Afsluitdijk verschansen.
De feestelijke opening van de Afsluitdijk?
Op 28 mei 1932 werd het laatste sluitgat van
de Afsluitdijk gedicht bij de Vlieter, op circa
een kwart van de Afsluitdijk vanaf Den Oever
(foto 13). Voor deze feestelijke gelegenheid
was een protocol opgezet met allerlei hoog -
waardigheidsbekleders. Dit protocol werd
echter onverwacht verstoord door toeschou -
wer Grietje Bosker die spontaan haar rok
optilde en door de modder naar de overzijde
strompelde (foto 14). Zij was voor even we-
reldberoemd in Nederland. In 1957, bij de
viering van 25 jaar Afsluitdijk, was ze er
opnieuw bij, ditmaal eleganter gekleed.
De downside? De Afsluitdijk heeft veel posi -
tiefs gebracht voor Nederland, maar had
ook zeker negatieve gevolgen. Allereerst
voor de visserij en de manier van leven van
de gemeenschappen rondom het IJssel -
meer, maar ook voor de natuur. Het gehele
ecosysteem van de Zuiderzee veranderde
vanwege het zoete water. Daarnaast werd een belangrijke vismigratieroute pardoes
afgesneden. Gelukkig wordt dit laatste bij de
versterking en vernieuwing opgelost met
een unieke Vismigratierivier (zie artikel
'Vismigratierivier: innovatieve ecologische
verbinding', elders in dit nummer).
Kennis en lef
De Afsluitdijk is niet zomaar een dijk. Het
project getuigt van een sterk staaltje Neder-
landse waterbouwkundige kennis en lef. De
Afsluitdijk is bovendien verweven met de
geschiedenis van Nederland door de enorme
impact die het heeft gehad en nog steeds
heeft.
14
13
13 Dichten laatste sluitgat Afsluitdijk gedicht bij de Vlieter, 28 mei 1932 (foto: Rijkswaterstaat/L. Verbost)
14 Grietje Bosker ging als eerste burger over de Afsluitdijk
BRONNEN
1?Wikipedia.
2?Banning, C., Cornelis Lely, Ingenieur
van het nieuwe Nederland. Pharos
Uitgeverij, 2018.
3?Vriend, E., Eens ging de zee hier
tekeer, Het verhaal van de Zuiderzee
en haar kustbewoners. Uitgeverij Atlas
Contact, 2020.
CEMENT 7 2024 ?23
Spuien als het kan,
pompen als het moet
Nieuwe pomp- en spuigroepen in Afsluitdijk bij Den Oever
1 Spuimiddelen bij Den Oever in aanbouw (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview luchtfotografie)
1
24? CEMENT 7 2024
Het IJsselmeer wordt gevoed
door meerdere rivieren.
Om te voor-
komen dat het meer overstroomt, zijn bij
de bouw van de Afsluitdijk spuicomplexen
aangebracht: één bij Den Oever (drie spui -
groepen met ieder vijf spuikokers) en één
bij Kornwerderzand (twee spuigroepen met
ieder vijf spuikokers). Bij laagwater in de
Waddenzee worden de spuikokers opengezet,
waardoor op basis van natuurlijk verval het
waterpeil op het IJsselmeer wordt beheerst.
Deze bestaande spuicomplexen heb -
ben in de toekomst te weinig capaciteit. Dat
komt door de zeespiegelstijging, waardoor
het verval tussen het water in het IJsselmeer
en laag water op de Waddenzee kleiner
wordt en de spuivensters (periodes waarin
het water in het IJsselmeer hoger staat dan
in de Waddenzee) korter worden. Daarmee
neemt dus de totale capaciteit van de spui
-
complexen af. Daarnaast is de verwachting
dat in de toekomst de aanvoer van water uit
rivieren en kanalen toeneemt, waardoor er
meer water moet worden geloosd.
Het gebrek aan afvoercapaciteit wordt opge-
lost door bij Den Oever, op de eilanden tus-
sen de bestaande spuigroepen (spuigroep
1.1 ? 1.3, fig. 2) twee nieuwe spuigroepen te
bouwen (spuigroep 1.6 en 1.7), met elk vier
spuikokers. Bovendien worden aan beide
zijden van dit spuicomplex pompgroepen
gebouwd, met elk drie pompen. Deze pom -pen kunnen praktisch getij-onafhankelijk
extra water afvoeren (in tegenstelling tot het
spuien onder vrij verval). De gegarandeerde
capaciteit van de zes pompen bedraagt in
totaal 235 m³/sec. Daarmee wordt dit een
van de grootste gemalen van Europa. Om zo
energie-efficiënt mogelijk te werken, han -
teert Levvel het motto 'spuien als het kan,
pompen als het moet'.
Ontwerplevensduur
Het nieuwe spuicomplex is erop ontworpen
om naast het spuien ook te keren. Het
1/10.000 jaar optredend hoogwater vanuit de
Waddenzee moet worden gekeerd, conform
de hydraulische randvoorwaarden zoals
vastgesteld door Rijkswaterstaat. Ook het
IJsselmeerwater moet worden gekeerd met
dezelfde normfrequentie. De civiele betonconstructie van de
pomp- en spuigroepen heeft een kerende
hoogte van NAP +7,0 m. De 1/10.000 jaar
waterstand op de Waddenzee bedraagt NAP
+6,47 m in 2120 in het ongunstigste scenario
met betrekking tot zeespiegelstijging (+1,5 m).
Door Rijkswaterstaat is een ontwerplevens-
duur (in combinatie met een aantoonbare
onderhoudbaarheid) van 100 jaar geëist,
waarbij de hoogwaterveiligheid en het af -
voeren van water continu moeten zijn ge-
borgd, en het wegverkeer minimale hinder
mag ondervinden.
IR. PETER MEIJVIS
Integraal Ontwerpleider Levvel / BAM Infraconsult
ING. RUUD KEESOM
Integraal Ontwerpleider Levvel / BAM Infraconsult auteurs
In de Afsluitdijk bij Den Oever komen zowel nieuwe spuigroepen als nieuwe
pompgroepen. Dat is nodig om in de komende decennia voldoende water uit het
IJsselmeer te kunnen blijven afvoeren naar de Waddenzee. Het zijn indrukwekkende bouwwerken met een reeks aan specifieke eisen.
CEMENT 7 2024 ?25
Deze ontwerplevensduur wordt in de beton-
constructie onder meer verkregen door het
toepassen van een uitgekiend C30/37 beton-
mengsel in combinatie met een betondek -
king van 70 mm op de wapening. De levensduureisen hebben ook op
andere manieren invloed gehad op het ont-
werp, bijvoorbeeld door het toepassen van
extreem duurzame materialen op moeilijk
bereikbare plekken, duplex glijstrippen voor de schuifgeleidingen (foto 3), het toepassen
van een zeer robuust coating systeem in
combinatie met kathodische bescherming,
het zorgen voor bereikbaarheid/vervang -
baarheid van componenten (inclusief het
koker voor koker kunnen droogzetten van
de pomp- en spuigroepen), het voorzien van
permanente hijsvoorzieningen en het creë-
ren van geschikte kraanopstelplaatsen in de
permanente situatie.
2 Overzicht spuicomplex Den Oever
3 Montage duplex schuifgeleidingen
2
PROJECTGEGEVENS
project
Afsluitdijk,
Nieuwe spuimiddelen opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer
Levvel, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis
ontwerp en levering pompen
Flowserve
levering prefab pomphuizen Waco
mallen prefab pomphuis
Verhoeven
Timmerfabriek
3D-laserscannen Coenadie
3
26? CEMENT 7 2024
Pompgroepen
Onderdeel van de nieuwe spuicomplexen
zijn twee pompgroepen (foto 4). Deze be-
staan uit verschillende onderdelen (fig. 5).
Aan de kant van het IJsselmeer is een in -
stroomkanaal met een strekdam gebouwd
om te zorgen dat het water recht het gemaal
instroomt. Daar zit ook een enorm 'kroos-
hek' (foto 6) om te voorkomen dat er (grof )
vuil in de pompen komt, terwijl het wel vis-
sen doorlaat. Aan het eind van het instroom -
kanaal (NAP -15 m) wordt het water omhoog
gezogen met de verticale zogenoemde 'con -
crete volute' pompen (pomp in een betonnen
omhulling, fig. 7). Deze bijna 12 m hoge pom -
pen hangen boven een instroom/zuigkast, in
een betonnen pomphuis. Dit pomphuis be-
staat uit de zuigmond (suction bell), met
daarin een metalen pompwaaier, en het
slakkenhuis (volute) met de spiraal. Aan de
4 Bouw van een van de nieuwe pompgroepen (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview luchtfotografie)
De spuigroepen
spuien onder
vrij verval, de
pompen kunnen
getij-onafhanke-
lijk extra water
afvoeren bovenzijde van de pompen bevinden zich de
elektromotoren die boven het maaiveld uit-
steken in een glazen koepel. Het water stroomt via het pomphuis
het pompkanaal in (voor elke pomp een ka -
naal van 5,5 x 5,5 m² in doorsnede en met de
bodem op NAP -6 m) richting de Waddenzee.
De pompkanalen lopen onder de dijk door,
en dus ook onder de snelweg en het fietspad.
Aan de Waddenzeezijde bevindt zich, vóór
het uitstroomkanaal, een schuivenhuis. De
(dubbel uitgevoerde) pompschuiven daarin
dienen als (hoog)waterkering wanneer de
pompen zijn uitgeschakeld. Ter hoogte van
het schuivenhuis zijn zogenoemde 'terug -
slagkleppen' gemonteerd, die als functie
hebben om de pompen voldoende tegen -
druk te geven bij het opstarten, en om de
instroom van zout water richting het
4
CEMENT 7 2024 ?27
3x krooshek3x pompkanaalMotorsubframe
Fundatiering
Slakkenhuis (Volute)
Zuigmond ("Suction Bell")
3x krooshekreiniger
3x motor3x schuivenruimte3x terugslagklep
3x pompinstallaties
Pompgebouw Zuid
Pompgebouw Noord
5
7 6
5 Indeling pompgroepen?6 Krooshek (ca 16 x 16 m²) (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
7 Pomphuis met zuigmond (suction bell) en slakkenhuis (volute)
IJsselmeer tijdens het afschakelen van de
pompen en het sluiten van de pompschui -
ven tot een minimum te beperken.
Eisen en functies pompgroepen
De pompgroepen hebben als hoofdfuncties
het afvoeren van water en het keren van
(hoog)water (uiteraard ook tijdens de bouw -
fase). De eis dat er ook wegverkeer moet
kunnen passeren wordt geborgd door de civiele constructie met het daarop gelegen
weglichaam. Tevens moet het aanzien van
de pompgroepen recht doen aan het monu -
mentale karakter van de witte heftorens van
de bestaande spuigroepen. Deze laatste eis heeft veel invloed ge -
had op het ontwerp. Alle constructieonderde -
len, met uitzondering van de glazen koepels
met elektromotoren, moesten zich onder het
dijkniveau ter plaatse bevinden (NAP +7 m).
Elektromotor
VasthoudinrichtingKoppeling
BovenlagerLagerstoel
"Spiral"
Waaier
Anti-rotatieschot
Instroom/zuigkast
Slijtring Pompkanaal
28? CEMENT
7 2024
Hierdoor zijn diverse aanlegniveaus bepaald
en konden bijvoorbeeld geen opbouwen wor
-
den gebruikt om (waterdichte) toegangen te
creëren voor de gebouwen en (ondergrondse)
technische ruimten. De in het zicht komende
delen, zoals de glazen koepels, de gevels (aan
IJsselmeerzijde) en de prefab betonnen
schorten, die de afwerking van de damwan
-
den van in- en uitstroom van het gemaal vor -
men, zijn gebonden aan hoge esthetische ei -
sen (zoals al te zien is op basis van de huidige
stand (oktober 2024) van zaken van de koe
-
pels (foto 8)). Er geldt: 'Lely's Erfgoed Veilig
gesteld' (waarop de naam van de bouwcom
-
binatie Levvel is gebaseerd).
Integratie ontwerp en uitvoering
pompgroepen
Zaken die de pompgroepen uniek en complex
maken en die het ontwerp en de bouwfase-
ring sterk hebben bepaald:
Er wordt gebouwd in een primaire water-
kering: spuien en (hoog-)water keren moeten
altijd doorgang vinden.
Het werken in/aan de dijk is gedurende
alle jaren tijdens de bouw gebonden aan het
stormseizoen; van 1 oktober t/m 1 april moet
de dijk inclusief tijdelijke voorzieningen
stormveilig zijn. Dat betekent dat de plan -
ning zo is ingedeeld dat werkzaamheden die
de waterveiligheid negatief kunnen beïn -vloeden steeds voor 1 oktober zijn afgerond.
Back-up scenario's zoals het gecontroleerd
inunderen van een bouwkuip bij voorspelde
extreme waterstanden, waren steeds achter
de hand.
De Afsluitdijk met de daarop gelegen
Rijksweg A7 betreft een relatief smal lijn -
vormig object, aan weerszijden begrenst
door water, met diverse dicht op elkaar ge-
legen deelprojecten (zie ook het deel over de
fasering, verderop in het deel over de spui -
groepen).
Het betreft een langlopend project (8 jaar)
met vele faseringen (meer dan 30), onder-
linge en externe afhankelijkheden, ruimte-
lijke beperkingen, veel hulpwerk, inclusief
20 m diepe bouwkuipen, en grote beton-
volumes.
Er is bovendien rekening gehouden met
enkele bijzondere belastingen:
kraanbelastingen voor het inhijsen van
pompen (100 ton/stuk), zowel tijdens de
bouw als toekomstig onderhoud;
droogzetten voor onderhoud van pomp-
kokers (het geheel van de diepe instroom/
zuigkast, het pomphuis en het pompkanaal,
inclusief pompschuiven), waardoor ook de
(deels vrij uitkragende) wanden tussen de
verschillende pompkokers op grote
waterdrukken worden belast;
Het nieuwe
spuicomplex is
erop ontworpen
om naast het
spuien ook te
keren
8 Plaatsen glazen koepels pompgebouw (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
8
CEMENT 7 2024 ?29
ijsbelasting;
extreme conditie met overslaande golfbe-
lasting vanuit de Waddenzee op de glazen
koepels;
voorkomen van golfbelasting (uit het IJssel -
meer) op de gevels van de pompgebouwen.
Door een sterk geïntegreerde opzet van alle
ontwerpdisciplines met het werkvoorberei -
dings-, uitvoerings- en onderhoudsteam,
alsmede een nauwe samenwerking met het
technische team van Rijkswaterstaat, is
Levvel in staat geweest een bouwbaar, be-
trouwbaar en onderhoudbaar ontwerp te
maken voor dit complexe project.
Pomphuis
Vanaf de bodem van de diepe bouwput is
het opgaande betonwerk van het pomphuis
in vele fasen opgebouwd. Het meeste is in
het werk gestort. Alleen de zes pomphuizen
waarin de pompen draaien, komen uit de
prefab-betonfabriek. Precisie was hierbij
van groot belang. Ze zijn op de millimeter
nauwkeurig geproduceerd om te zorgen
voor de benodigde levensduur en optimaal
functionerende pompen, met nauwe tole
-
ranties en glad beton. Dat laatste moest
voorkomen dat er storende luchtbellen of
onnodige turbulenties in de waterstroom
ontstaan. Het pomphuis oogt heel anders
dan het typische civieltechnische beton
-
werk van de rest van het aanstroomkanaal
(foto 9).
Eisen betonconstructie? Voor de betoncon -
structie van het pomphuis gelden enkele
specifieke en ontwerpbepalende eisen:
Groot/zwaar
Elk van de zes pompen weegt circa 90 ton,
de waaier heeft een diameter van ruim 4,5 m
en verpompt 40 ton water per seconde.
Strenge stijfheids- en vervormingseisen
Uit het beheersen van het dynamisch ge-
drag alsmede het op lange termijn kunnen
beheersen van de positie van de pompen
binnen de geplande nastelmogelijkheden
komen strenge stijfheids- en vervormings-
eisen voort.
Geometrie
De vorm van het pomphuis is afgestemd op
een optimale aanstroming naar de zuig -
mond en pompwaaier, voor het voorkomen
van ongewenste wervelingen en het beheer-
sen van het cavitatierisico (het imploderen
van met de stroming meegevoerde damp-
bellen). Deze vormgeving is door Levvel ont-
worpen in nauwe samenwerking met de
pompleverancier. Door de leverancier is het
ontwerp verder gefinetuned op basis van
modeltesten (foto 10 en 11).
Strakke toleranties
Voor de passing van de pompwaaier in het
beton golden strenge tolerantie-eisen. Voor
Alle mallen en de
geproduceerde
betonelementen
voor het pomp-
huis zijn inge-
meten met een
3D-scantechniek
9
9 Suction bell en pompwaaier (ca 4.5 m diameter) (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels) 30? CEMENT 7 2024
de pompwaaier nominaal 8 mm vrijloop
en voor de vlakheid van het prefab beton
+/- 2 mm. Deze tolerantie en vlakheidseisen
zijn van belang in verband met een optimale
performance van de pompen. Dit was een
belangrijke reden om te kiezen voor een
prefab uitvoering van het pomphuis.
Scannen
De suction bells (fig. 12) zijn elk opgedeeld in
vier gelijke (gewapend betonnen) elementen
(ca. 27 ton/st), de volutes (fig. 13) zijn opge-
deeld in acht delen (tot ruim 40 ton/st). Om
de toleranties van het beton van het pomp-
huis waar te kunnen maken, zijn speciale
mallen ontwikkeld aan de hand van de
3D-modellen. Tijdens voorbereiding en pro-
ductie zijn alle mallen én de geproduceerde
betonelementen nauwkeurig ingemeten met
behulp van een 3D-scantechniek. Tevens is
elke mal tussentijds (na productie van enke-
le elementen per mal) met scannen nog -
maals gecontroleerd. Op die manier is elke
vervorming of beschadiging van de mal snel
opgemerkt en verholpen. Elke puntenwolk, die uit de scans
volgt, is met hoge precisie in elkaar gezet en
vervolgens gecontroleerd door middel van
doorsneden over de X-, Y- en Z-as. Het resul -
taat is een perfecte, betrouwbare punten -
wolk die de basis vormt voor het maken van
een 3D-mesh. Deze 3D-mesh is vervolgens in
detail vergeleken met het basismodel. Deze
gegevens zijn verwerkt tot een visuele afwij-
kingsrapportage (fig. 14), waarbij in één
12
10
13
11
10 Modeltest zuigkast van een van de twee pompen
11 Werkelijke zuigkast (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
12 Suction bell (4 delen)?13 Volute (8+1 delen) CEMENT 7 2024 ?31
oogopslag de geleverde kwaliteit van het
eindproduct kan worden beoordeeld en waar
nodig bijgewerkt, en waarbij aantoonbaar is
gemaakt dat alles conform specificatie is
geproduceerd. Met behulp van een gedegen survey-aanpak,
de nodige hulpconstructies en vakmanschap
is een en ander in fasen op site keurig binnen
toleranties samengesteld en ingestort in de
omringende betonconstructie (foto 15).
14 3D-scan rapportage prefab element
15 Plaatsen van de prefab suctionbell (foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Jan Wessels)
15
14
32? CEMENT 7 2024
Spuigroepen
Naast de nieuwe pompgroepen worden er
ook twee nieuwe spuigroepen gebouwd
(foto 16). Deze twee identieke spuigroepen
zijn gesitueerd op de twee eilanden tussen
de drie bestaande spuigroepen (fig. 2). Ze
bestaan uit in het werk gestorte, gewapende,
monoliete betonconstructies, die worden
gebouwd in bouwkuipen op een onderwater-
betonvloer, verankerd met Gewi-palen (fig. 17).
Iedere spuigroep beslaat een oppervlak van
55 m breedte bij 84 m lengte. De betonconstructie vormt de behui -
zing voor een dubbele rij stalen keerschuiven
(spuischuiven). De hoofdfuncties van de nieu -
we spuigroepen zijn het afvoeren van water,
het keren van hoogwater en het faciliteren
van de vismigratie. Het moest bovendien
mogelijk zijn wegverkeer te laten passeren. Onderdelen van de nieuwe spuig -
roepen met een levensduur korter dan
100 jaar zijn vervangbaar, zonder dat sloop
16 Nieuwe spuigroep 1.7 Den Oever met zuidelijk deel nog in aanbouw in oktober 2024
(foto: Rijkswaterstaat/Levvel/Topview luchtfotografie)
16
van andere constructiedelen nodig is. Zo
zijn de aandrijving en de keermiddelen uit
de spuigroepen te hijsen via sparingen in
het dak.
Fasering spuigroepen
Er is voor gekozen de spuigroepen gefaseerd
te bouwen. Eerst het noordelijk deel in de
noordelijke bouwkuipen en daarna het res-
terende deel in de zuidelijke bouwkuipen.
De reden hiervoor is het mogelijk maken
van een zogenoemd '2-0 verkeerssysteem'.
Bij dit systeem wordt de hoofdrijbaan van
de Rijksweg A7 in één rijrichting afgesloten
en wordt het wegverkeer tijdelijk over één
rijstrook van de andere rijbaan geleid. Zo
blijft tijdens de bouwfase altijd één hoofdrij-
baan beschikbaar voor verkeer. Om in de
bouwfase een sluitende hoogwaterkering te
hebben, zijn de bouwkuipen ontworpen als
tijdelijke (hoog)waterkering.
CEMENT 7 2024 ?33
ontluchtingsschachtvleugelwand met
prefab betonschorten
vleugelwand met
prefab betonschorten spuischuif
technische ruimte
schuivengebouw
De betonconstructie is ontworpen als een
monoliete constructie in de eindtoestand.
Aan problemen met betrekking tot vervor-
ming (krimp, kruip en temperatuur) is tege-
moet gekomen door tussen de beide spui -
groepdelen noord en zuid krimpstroken aan
te brengen. Deze worden pas in een laat
stadium van de bouw aan elkaar gestort.
Spuikokers
Iedere nieuwe spuigroep bevat vier spuiko -
kers die de verbinding vormen tussen het IJs -
selmeer en de Waddenzee (fig. 18). De spuiko -
kers hebben een hoogte van 7 m en een
breedte van 12,6 m. Ten behoeve van beheer
en onderhoud bestaat de mogelijkheid om
een willekeurige spuikoker droog te zetten.
De in- en uitstroomzijden van de spuigroe-
pen zijn voorzien van bodembescherming
om erosie van de bodem als gevolg van
spuien te voorkomen en het risico op onder-
mijning van de spuigroepen te elimineren
(zie ook het artikel 'Bodembescherming met
colloïdaal beton', elders in dit nummer).
18
17
17 3D-overzicht civiele constructie nieuwe spuigroep 1.6
18 3D-overzicht civiele constructie nieuwe spuigroep 1.6 met
in inzet, rood omcirkeld, de aangepaste betonvorm voor golfklappen 34? CEMENT 7 2024
liercassette met
twee lieren
spuikokerwand
lierdraden spuischuif
20
Schuivengebouw
Aan de Waddenzeezijde bevindt zich het be-
tonnen schuivengebouw (fig. 18). Dit betreft
de ruimte waarin de stalen keerschuiven in
geheven toestand zijn gepositioneerd. Het
gaat om twee identieke stalen keerschuiven
per spuikoker. De noordelijke en zuidelijke
schuiven worden afwisselend gebruikt om
aangroei op de schuiven zoveel mogelijk te
beperken. Het schuivengebouw speelt, in
combinatie met de spuischuiven, een pro-
minente rol bij de functie keren hoogwater. De schuiven worden gesteund door
schuifgeleidingen lopend van onderkant
spuikoker tot boven het dak. Onderdeel van
het schuivengebouw zijn tevens de techni -
sche ruimten, waarin de technische installa -
ties voor de bediening en besturing van de
aandrijving staan opgesteld. De nieuwe spuigroepen mochten con -
form het esthetisch programma van eisen
geen concurrent vormen voor het bestaande
monument van de Stevinsluizen. Dat bete-
kende dat alle installaties uit het zicht, dus
onderdeks in de spuigroep moesten worden
ingepast. Dit had grote invloed op het ont-
werp. Door het ruimtegebrek leidde deze eis
tot een complex spanningsveld ten aanzien
van het voldoen aan de machinerichtlijn.
Spuischuiven en aandrijving
Als gevolg van gewijzigde hydraulische rand -
voorwaarden, zijn beide spuigroepen na gunning verbreed met 1,4 m om meer plaats
te bieden aan de aandrijving van de spui-
schuiven. Dit zodanig dat de aandrijving niet
in het zicht hoeft te komen bovenop de dijk
en in het schuivenhuis kan worden onder-
gebracht. Als gevolg van de toegenomen
golfbelasting uit het IJsselmeer conform
dezelfde wijziging, is het hefconcept met
drukcilinders onder water gewijzigd in een
hefconcept met draden en lieren. Om te
voorkomen dat de golfklappen op de spui -
schuiven van de golven uit het IJsselmeer
die de kokers binnenlopen te groot zouden
worden, is de betonvorm op de positie vóór
de schuiven zo aangepast dat golven niet
worden opgesloten in de spuikokers en via
ontluchtingsopeningen kunnen ontsnappen
(fig. 18). Daartoe is onder de hoofdrijbaan
een grote ontluchtingsschacht ontworpen
die uitkomt in de middenberm van de A7.
Aandrijving? Iedere schuif wordt hangend
aan acht (2x vier) staaldraden door twee
lieren (in een liercassette) omhooggetrokken
of neergelaten in de spuikoker (fig. 20 en
foto 21). Op iedere liertrommel zijn vier dra -
den bevestigd, die zijn vastgemaakt aan een
evenaar aan de onderkant van de schuif. De
lieren staan aan weerszijden van de schuif
opgesteld in een betonsponning op de spui -
kokerwanden. Door de draden op de lieren
te wikkelen, beweegt de schuif zich omhoog
naar geopende toestand.
20 Overzicht van een spuischuif van de nieuwe spuigroepen met lieraandrijving CEMENT 7 2024 ?35
Om ruimte te besparen is de motor van de
lier in de liertrommel geïntegreerd. Een ge-
lijkloopregeling zorgt ervoor dat de beide
lieren de schuif rechtstandig omhoog of
omlaag bewegen. Geleidingen bestaan uit
duplex roestvaststalen strippen met daarop
glijlagers die zijn gemonteerd op de spui -
schuiven. De ontwerplevensduur voor de mecha -
nische uitrusting bedraagt 50 jaar.
Schuiven? De schuiven worden uitgevoerd in
staalkwaliteit S355. Materialisatie in beton,
vezelversterkte kunststof of hout zouden
vanwege de gewenste zelfsluitendheid van
de schuiven (onder eigen gewicht) en de ver-
eiste sterkte een niet-economisch ontwerp
opleveren. Aangezien vermoeiing door gol -
ven maatgevend is, loont het niet om de
schuiven in een staalkwaliteit hoger dan
S355 uit te voeren. De schuiven krijgen een onderhouds-
stand op twee in de spuigroep geïntegreerde
uitklapbare bokken.
Vleugelwanden spuigroepen
De in- en uitstroomconstructie van de spui -
groepen worden gevormd door damwanden
(net als bij de pompgroepen). In de bouw-
fase fungeren deze als bouwkuipwanden.
De functie van de vleugelwanden is
Reacties