\037
\037\036\035\036\034\033\036\032\037\036\037
\037\037\036\037
\034\033\032\031\030
\037\036\035\034\033\032
\031\030\036\027\026
\037\036\035\034\033\032\033 \025
\023
I
met passie
v \037\037\036\035\034\034\033\035\032
\020\033\035\021
\037\036\035\034\037\033\032\031\034\030
\032\035\024\034\037\023\013
\034
\007\025\037\n\035
\035\022\037\006\035\034\037\f\035\032\031\022\024\037\035\026\017
\035\035\022\037\f\035\n\026\021\004\030\037\033\031\026\034\022\035\026\
\037\003
\024\035\022\021\035\034\037\035\035\022\037\031\031\022\034\013
\032\035\022\005\037\t
\032\021\n\025\031\031\034\020\016\006\031\033\033\035\022\005\037\024\026\
\017
\033\026
\036\035\f\037\004\035\037\027\027\023\037\021\022\034\013
\n\035\022\005\037\022\035\035\025\037\n\031\022\037\016\027\022\034
\035\035\026\037\036\035\034\034\033 \036\023
\037
\037\036\035\034
\032\031\030\027\036\034\030\026
\037\036\035\036\034\033
\037 \036\035\035\034\037\033\032\037\035\032\037\030\037 \r\f\017\026\016\037\r\025\037
\037\013\013\013
\037\027 \003
partners
CEMENT 8 2024 ?1
2? CEMENT 8 2024
36 Stapeling van uitkragende
volumes
In het constructief ontwerp van
woontoren The Martin waren de
uitkragingen bepalend.
44 Atrium als constructieve
uitdaging
The Robin, een hoogbouw met drie
lagere 'dansende' volumes en een
atrium in het hart van het gebouw.
52 Van in-situ naar prefab
Na de DO-fase werd de draagcon-
structie van The Jay van in-situ
omgezet naar prefab, met de nodige
gevolgen voor het constructief
ontwerp.
Artikelen
6 Bijlmerbajes getransformeerd
tot hub voor duurzaam leven
Een overzicht van het Masterplan
Bajeskwartier Amsterdam.
16 Één project, verschillende
bouwsystemen
Het Bajeskwartier kent een gemê-
leerd pallet aan bouwsystemen, met
verschillende achtergronden.
20 Parkeren onder het
Bajeskwartier
Om tot het optimale ontwerp van
de parkeergarage te komen, zijn 14
varianten onderzocht.
28 Tunnelgietbouw in het
Bajeskwartier
De uitkragingen en verschillende
oriëntaties van The Starling
vroegen om extra aandacht.
6 20
Voorpagina:?The Robin, Bajeskwartier Amsterdam. Foto: Vijlbrief Fotografie
COLOFON
Cement, vakblad over betonconstructies, is hét
vakblad van en voor constructeurs en verschijnt
8 keer per jaar. Het vakblad is een onderdeel
van het kennisplatform Cement, een uitgave
van Aeneas Media bv in opdracht van het
Cement&BetonCentrum.
Uitgave Aeneas Media bv, Veemarktkade 8,
Ruimte 4125, 5222 AE 's-Hertogenbosch
T 073 205 10 10, www.aeneas.nl
Redactie prof.dr.ir. Max Hendriks (hoofd-
redacteur), ir. Maartje Dijk, ir. Paul Lagendijk,
ir. Jacques Linssen, ir. René Sterken, ir. Cindy
Vissering, ing. Henk Wapperom, dr.ir. Rob Wolfs
Redactieraad ir. Edwin Vermeulen (voorzitter),
ing. Dick Bezemer, ir. Geoffrey van Bolderen,
prof.dr.ir. Jos Brouwers, ir. Henco Burggraaf,
ir. Tom Diks, ir. Maikel Jagroep, ir. Lise Jansen,
ir. Hans Kooijman, ing. Michael van Nielen PMSE,
ir. Paul Oomen, ir. Dirk Peters, ir. Ruud van der
Rakt, ir. Paul Rijpstra, ir. Dick Schaafsma,
ing. Roel Schop, dr.ir. Raphaël Steenbergen,
prof.dr.ir. Kim van Tittelboom, ir. Rob Vergoossen,
dr.ir. Rutger Vrijdaghs, prof.ir. Simon Wijte
Uitgever/vakredacteur ir. Jacques Linssen
j.linssen@aeneas.nl, T 06 10333180
Planning, coördinatie & eindredacteur
Hanneke Schaap, h.schaap@aeneas.nl,
T 073 205 10 19
Ontwerp daily creative agency,
Miranda van Agthoven
Vormgeving daily creative agency,
Maarten Bosch
Community manager & media-advies
Martine Geeratz, m.geeratz@aeneas.nl,
073 2051010
Klantenservice klantenservice@aeneas.nl
T 073 205 10 10
Website www.cementonline.nl
Overname artikelen Overname van artikelen en
illustraties is alleen toegestaan na schriftelijke
toestemming.
Lidmaatschappen 2025 Kijk voor meer
informatie over onze lidmaatschappen op
www.cementonline.nl/lidworden of neem
contact op via klantenserice@aeneas.nl of
073 205 10 10.
Voorwaarden Je vindt onze algemene voor-
waarden op www.cementonline.nl/algemene-
publicatievoorwaarden Hoewel de grootst
mogelijke zorg wordt besteed aan de inhoud van
het blad, zijn redactie en uitgever van Cement
niet aansprakelijk voor de gevolgen, van welke
aard ook, van handelingen en/of beslissingen
gebaseerd op de informatie in deze uitgave.
Niet altijd kunnen rechthebbenden van gebruikt
beeldmateriaal worden achterhaald. Belang-
hebbenden kunnen contact opnemen met de
uitgever.
ISSN 0008-8811
Inhoud
Vakblad over betonconstructies
CEMENT 8 2024 ?3
Gevangenissen zijn níet con-
structief, volgens hoogleraar
Tom Daems, een bekende cri-
minoloog en verbonden aan de
Katholieke Universiteit Leuven:
"opsluiting heeft verregaande
gevolgen voor een mensen-
leven, op vlak van familie,
relaties, wonen en werken". Hij
ziet meer heil in straffen die wél
constructief zijn, zoals elektro-
nisch toezicht of een werkstraf.
Of je het nu wel, deels, of niet
met hem eens bent, feit is dat
de Bijlmerbajes sinds 2016 als
gevangenis gesloten is. Ook
constructief is er van het oude
complex niet veel over. Van
de oorspronkelijk zes torens,
onderling verbonden door de
'Kalverstraat', is er één blijven
staan om te worden herbe-
stemd.
In de Cement-redactie kwam
eind 2023 René Sterken met het
idee om een themanummer te
maken over het Bajeskwartier,
zoals de nieuwe wijk op de
locatie van de gevangenis heet.
We hebben te maken met één
Constructief
project met vele gebouwen.
Hoe komen de keuzes voor de
verschillende bouwssystemen
tot stand? En, als er aanvanke-
lijk al keuzes worden gemaakt,
waarom wordt dan in de
DO-fase de draagconstructie
toch nog omgezet? De voltalli-
ge redactie, partners in crime in
dezen, was meteen enthousiast.
Een constructief idee! Het is
een nieuwe invalshoek voor een
themanummer: één project,
op zoek naar de verschillen.
Bovendien voelde het goed
om na verschillende thema-
nummers over civiele bouw, nu
weer eens een themanummer
over woningbouw te hebben.
Daarna hoefde dit idee 'alleen
nog maar' te worden uitge-
werkt. Het resultaat tref je in dit
nummer.
Ik wens jullie veel leesplezier.
Het kan constructief zijn om
tijdens de komende feestdagen
gericht aandacht te schenken
aan andere zaken dan werk.
Maar toch, het openslaan van
dit kerstnummer terwijl ande-
ren de afwas verzorgen, kan
ook zeer inspirerend werken.
Bijvoorbeeld als het gaat om
goede voornemens. Construc -
tief Talent van het Jaar Lon-
neke van Haalen doet in haar
column een suggestie: afkicken
van 'fout' beton. Waar ik aan
zou willen toevoegen: op straffe
van een werkstraf?
Max Hendriks
Voor reacties: cement@aeneas.nl
36
En verder
62 Afkicken van 'fout' beton
Column van Talent van het Jaar
Lonneke van Haalen.
64 Bescheiden én groots in
bruut beton
De Gingko Gallery in Jiaxing, China,
werd opgetrokken uit één materiaal:
in het werk gestort beton.
70 De jonge constructeur
Thijs Noordhoek vertelt over het
constructeursvak en zijn bijdrage
aan de richtlijn voor hergebruik
van prefab betonelementen.
72 Gelezen in Structural
Concrete Vol. 25/4 en 25/5
Een samenvatting van een selectie
van de meest interessante papers.
4? CEMENT 8 2024
auteurs
ing. Jeroen van Driel RO
BAM A&E
p. 6 ? 26, p. 44 ? 60
ir. Kars Haarhuis ABT
p. 36 ? 43 ir. Thijs Noordhoek
Nebest
p. 70 ? 71
ir. Ronald Wenting RO ABT
p. 6 ? 19, p. 28 ? 43, p. 52 ? 60
ir. Lonneke van Haalen
ABT
p. 72 ? 73
ir. Kirsten Hannema
Freelance architectuurjournalist
p. 64 ? 69 ing. Stephan Toonen
ABT
p. 28 ? 35
Aan dit nummer van Cement werkten mee:
Efficiënte
wapening-
oplossingen
? lokaal geproduceerd
? robuust en flexibel ontwerp
? ultieme capaciteit
? BIM tools
Bekijk alle producten op www.hrc-europe.nl
CB-reeks
Meer informatie of direct bestellen? Ga naar de shop op boekenbeton.nl
Wil jij je kennis verbreden over beton?
Wil jij je kennis verbreden over beton, van het materiaal
tot aan de betonconstructie? Dan is de CB-reeks iets
voor jou! De boeken gaan in op constructie, uitvoering,
betontechnologie en duurzaamheid.
De CB-reeks bestaat uit:
Basiskennis Beton (CB1)
Constructieleer Gewapend Beton (CB2)
Constructieleer Voorgespannen Beton (CB3)
Ontwerpen in Gewapend Beton (CB4)
Praktische Betonkennis (CB5)
1
2
3
4
5
Bijlmerbajes
getransformeerd tot hub voor duurzaam leven
Overzicht van het Masterplan Bajeskwartier
1 Hoogste punt van The Robin bereikt, december 2023 (foto: BAM Wonen)
1
6? CEMENT 8 2024
De oorspronkelijke Bijlmerbajes
? een gevangenis tussen 1978 en
2016 ? was ontworpen als een ge-
meenschap die gevangenen een
mate van vrijheid bood, onder
meer om re-integratie te verge-
makkelijken.
Het complex had een ad -
ministratief gebouw (hoofdgebouw) en zes
gevangenistorens. Deze werden verbonden
door een corridor, ook wel de Kalverstraat
genoemd. Aan de Kalverstraat grensden
gemeenschappelijke ruimtes, een kerk en
een reeks binnenplaatsen en tuinen (foto 4).
Naast het hoofdgebouw, in een laag bijge-
bouw bevond zich een gaarkeuken. Op de onderste lagen van de gevange-
nistorens lagen de algemene ruimtes en
daarboven de cellen. Net buiten de gevange-
nismuur in het Bajesdorp, lagen woningen
voor het personeel, waaronder een direc-
teurswoning.
Ontwikkeling
Voor de ontwikkeling van het Bajeskwartier
zijn de grond en de gebouwen door het
Rijksvastgoedbedrijf verkocht aan vastgoed -
ontwikkelaar Bajes Kwartier Ontwikkeling CV
(BKO), een samenwerking van AM, Schroders
Capital en AT Capital.. In het masterplan blijft
een deel van de gebouwen bewaard: het
hoofdgebouw, één toren, het ketelhuis, de
kerk en de gevangenismuur. Vijf torens zijn
gesloopt en maken plaats voor nieuwe
woongebouwen. En er worden nieuwe wan -
del- en fietspaden geïntroduceerd, die het
terrein verbinden met de rest van de stad. Het geheel biedt plaats aan een residentieel,
commercieel en cultureel programma. Het masterplan omvat in totaal 1.350
koop- en huurappartementen, waarvan 30%
sociale huurwoningen. Dit op een gebied van
circa 7,5 hectare (11 voetbalvelden). Een be-
perkt gebied (ca. 3%) is bestemd voor auto-
verkeer. De ontwikkeling staat gelijk aan de
omvang van een dorp met al zijn bijbehoren -
de voorzieningen. Voor de ontwikkelingen
van de in totaal 16 gebouwen hebben diverse
partijen meegewerkt, waaronder 11 verschil -
lende architectenbureaus (tabel 1).
Vier clusters? De nieuwe gebouwen op het
haast rechthoekige terrein zijn georganiseerd
in vier clusters (fig. 5). Het geheel is omge-
ven door water (het wordt daarom ook wel
het Bajeseiland genoemd). Elk cluster heeft
een eigen karakter, programmering en uit-
straling. Van zuid naar noord vind je hier
straks het Kennis Cluster, waar scholing en
experiment centraal staan, het Design Clus-
ter, het kloppende culturele hart van de wijk,
het Centraal Cluster, waar Bajeskwartier
nadrukkelijk verbonden wordt met de stad
en het Amstel Cluster, dat een visuele verbin -
ding aangaat met het nabijgelegen Amstel-
kwartier. De originele Kalverstraat, in de
nieuwe situatie omgedoopt tot de Amstel -
stroomlaan, wordt een centraal wandel- en
fietspad dat de clusters met elkaar verbindt.
Parkeren? Aan de gehele oostzijde komt
onder de gebouwen een tweelaagse onder-
grondse parkeergarage voor ongeveer
De Bijlmerbajes was een gevangeniscomplex dat in de jaren 70 werd gebouwd in de
zuidoostelijke periferie van Amsterdam. Naarmate het stadscentrum in de daaropvolgende
decennia uitbreidde, begon het complex een meer centrale locatie in Amsterdam in te nemen, terwijl het omsloten bleef door muren, los van de stad. De Bijlmerbajes krijgt nu een nieuw leven: diverse gebouwen worden getransformeerd en er komen nieuwe gebouwen bij. Het
Masterplan Bajeskwartier beslaat een ontwikkeling van 135.000 m² op een 7,5 ha groot terrein.
IR. RONALD
WENTING RO
Senior Adviseur Constructies ABT
ING. JEROEN VAN DRIEL RO
Projectleider BAM A&Eauteurs
CEMENT
8 2024 ?7
400 plekken. De in- en uitrit komen aan de
Dijkmeerlaan, een nieuwe centrale weg in
het Centraal Cluster. Naast openbare par-
keerplaatsen en plaatsen voor bewoners,
komt er ook een mobiliteitshub met leenvoer-
tuigen, met onder meer elektrische auto's. Het Bajeskwartier heeft hoge ambities
op het gebied van duurzaamheid, groen en
gezondheid. Eén van de doelstellingen is dat
bewoners langer en gezond leven. Om dat te
bereiken wordt de wijk autoluw gemaakt, op
veel plekken zelfs vrijwel geheel autovrij. Ook
het ondergronds parkeren betekent meer
groen en alle ruimte voor wandelaars en
fietsers.
Kennis Cluster
In het Kennis Cluster (of Learning District)
zijn het Hotel Jansen (gebouw A) en het
Spinoza20first Lyceum gehuisvest. Deze ge-
bouwen bevinden zich op de locatie van het oude Bajesdorp, waar destijds de woningen
voor de directeur en personeel van de oude
gevangenis waren gesitueerd. Deze wonin -
gen zijn inmiddels allemaal gesloopt en de
nieuwbouw is al in gebruik genomen. In totaal omvat dit cluster zo'n 280
wooneenheden en 200 short-stay apparte-
menten.
Design Cluster? Het bruisende, creatieve
hart van het Bajeskwartier is het Design
Cluster (of Design District), met cultuur,
food, wonen en duurzame innovatie. Dit is
de locatie van het voormalige hoofdgebouw,
het ketelhuis, de kerk en de gevangenistoren
700, ook bekend als de vrouwentoren. Het
hoofdgebouw was de locatie waar de gedeti -
neerden binnen kwamen en bezoek ontvin -
gen. Daarnaast was er ook plaats voor de
werkplaatsen en overige centrale voorzie-
ningen.
2 Render Bajeskwartierontwikkeling
3 Stand van werkzaamheden, oktober 2024
2
PROJECTGEGEVENS
project
Bajeskwartier Amsterdam
opdrachtgever/
projectontwikkelaar Bajes Kwartier
Ontwikkeling C.V. (BKO), een samenwerkings- verband van AM, AT Capital en
Schröders Capital masterplan
OMA in samenwerking
met LOLA Landscape en FABRICations architect
diversen, zie tabel 1 constructieve uitwerking
ABT en BAM Advies & Engineering
geotechnisch advies ABT
aannemer diversen
3
8? CEMENT 8 2024
Directeursw oning
Hoofdg ebouw
Zevende toren
Kerk
Kalver straat
Gevang enism uur
Cellentoren
Bajesdorp
Het oude hoofdgebouw wordt gerenoveerd
en krijgt een nieuwe bestemming met aan
design en cultuur gerelateerde bedrijfs-
ruimtes en horeca. Tot die tijd biedt het
hoofdgebouw tijdelijk ruimte aan een aantal
duurzame en innovatieve ondernemers. Het
naastgelegen ketelhuis heeft ook reeds een
nieuwe tijdelijke bestemming gevonden, in
de vorm van een unieke brouwerij en horeca -
locatie. Bovenop het oorspronkelijke ketel -
huis is een nieuwbouw, The Stern (gebouw B),
voorzien. De vrouwentoren blijft in het master-
plan behouden en wordt omgedoopt tot de
'Groene Toren', een toren met verticale
groenvoorziening en een uitkijkplatform
voor de buurt. In deze toren wordt onder
andere de centrale energievoorziening voor
het totale project gehuisvest (ESCO). Het nieuwe gebouw The Cardinal
(gebouw C) sluit het Design Cluster aan de noordzijde af. The Cardinal wordt over de
bestaande kerk gerealiseerd, die verder
intact blijft. In totaal komen er in dit cluster zo'n
200 woningen in twee nieuwe woongebouwen.
Centraal Cluster
Het Centraal Cluster (of Central District) is de
locatie waar voorheen vier gevangenistorens
stonden. Deze zijn alle vier gesloopt en er
komen vier nieuwe woongebouwen voor
terug: The Starling (gebouw D), The Martin
(voorheen The Ruby, gebouw E), De Vrijheid
(voorheen The Finch, gebouw F) en The Robin
(gebouw G). Vanuit het masterplan was de gedach -
te om in The Robin de bestaande gevangenis-
toren 400 volledig te integreren in het nieuwe
ontwerp. Vanwege onder andere de onder-
grondse parkeergarage is ervoor gekozen
om dit volume te herbouwen en uit te
4 De oorspronkelijke Bijlmerbajes, een gevangenis met verschillende gebouwen
PROJECTTEAM CONSTRUCTIES
Het projectteam voor de constructieve
uitwerking bestaat uit ir. Ronald Wenting,
ir. Kars Haarhuis, ir. Lonneke van Haalen,
ing. Marco van Geemen ir. Eric Brok, ing.
Stephan Toonen, ir. Harm Boel, ir. Lorenzo
Lazzaroni, Bart Renting, ir. Corné Hagen,
ing. Bart Stump, ing. Jelle Roks en ir. Marco
Kimenai van ABT. En ir. Bart Elferink, Rob
van Beusekom en ing. Jeroen van Driel
van BAM A&E.
4
CEMENT 8 2024 ?9
Amstel clusterCentraal cluster
Design clusterKennis cluster
5
5 Planoverzicht met vier clusters
Tabel 1?Gebouwen Bajeskwartier
Gebouw
ArchitectBouwlagenHoogte [m] Status**
Kennis Cluster
Hotel Jansen (gebouw A)* Moke Architecten Gereed
Spinoza20first Lyceum* BDG Architecten Gereed
Design Cluster
Hoofdgebouw (bestaand) OMAIn voorbereiding
Ketelhuis (bestaand)
The Stern (gebouw B) OMA625In voorbereiding
Vrouwentoren (bestaand) Fabrications In voorbereiding
Kerk (bestaand) OMA25
The Cardinal (gebouw C) OMA825In voorbereiding
Centraal Cluster
The Starling (gebouw D) Arons en Gelauff1960In aanbouw
The Martin (voorheen The Ruby, gebouw E) OMA1651In aanbouw
De Vrijheid (voorheen The Finch, gebouw F) Atelier Kempe Thil1550In oplevering
The Robin (gebouw G) Barcode1960In oplevering
Amstel Cluster
The Jay (gebouw H) OMA1858Opgeleverd
The Oriole (gebouw J) Fabrications1240In ontwikkeling
The Emerald (gebouw KLM) Civic Architects / Arons en Gelauff8-1625-50 In ontwikkeling
Overig
Parkeergarage MH1 Architecten2- 7, 5 Gereed
* Buiten de opdracht van BAM A&E / ABT
** Stand van zaken december 2024
10? CEMENT 8 2024
7
6
6 Ligging Bajeskwartier in omgeving
7 Plattegrond Bajeskwartier
Een deel van
de gebouwen
blijft bewaard,
vijf torens zijn
gesloopt en
maken plaats
voor nieuwe
woongebouwen
breiden met drie in elkaar grijpende, lagere
volumes. In het hart van het Centraal Cluster,
tussen de vier gebouwen, komt een centraal
plein, waar de nieuwe toegangsweg (de Dijk -
meerlaan) kruist met de Amstelstroomlaan.
Alle vier gebouwen kragen uit over het plein
om het intieme karakter van het plein te be-
nadrukken. De in- en uitrit van de parkeergarage
maken deel uit van The Martin en The Robin
en komen uit op de Dijkmeerlaan. In het
Centraal Cluster komen zo'n 560 woningen.
Naast de woningen is er in dit gebied ook
ruimte voor commerciële activiteiten, een
kinderopvang en een gezondheidscentrum. Amstel Cluster
In het Amstel Cluster (of Amstel District),
waar voorheen een toren stond, komen
drie nieuwe woongebouwen, namelijk The
Oriole (gebouw J), The Jay (gebouw H) en
The Emerald (gebouw KLM). The Emerald was
in eerste instantie opgezet als drie geschakel
-
de volumes, die gedurende de ontwerpfase
tot één gebouw zijn samengesmolten. In deze
toren komt één van de entrees voor voetgan
-
gers naar de ondergrondse parkeergarage.
The Jay wordt ook wel de (nooit ge-
bouwde) 7e toren genoemd. In het oude plan
van de Bijlmerbajes is één toren (toren 100)
nooit gerealiseerd. Deze toren wordt nu in
het masterplan meegenomen als woon -
CEMENT 8 2024 ?11
toren met dezelfde afmetingen als de oude
gevangenistorens, waarmee het oude plan
wordt vervolmaakt. In het totaal komen er in het Amstel
Cluster zo'n 290 woningen.
Openbaar gebied
De Amstelstroomlaan, in het hart tussen de
gebouwen, wordt voorzien van een pergola, gerealiseerd met de tralies van de voormalige
gevangenis (fig. 13). Het wordt een autoluwe
zone, bestemd voor voetgangers en fietsers.
Deze Amstelstroomlaan buigt voor The Eme-
rald af naar het noordwesten en komt uit bij
het metrostation Spaklerweg. Het bestaande eiland blijft omsloten
door de huidige bajesmuur. Alleen halver-
wege het Centraal Cluster zijn aan de oost-
8
9
8 Publieke tuin voor de Cardinal (gebouw C)) (bron: Bajeskwartier Amsterdam / Beeldenfabriek) 9 Buitenaanzicht Design Cluster (bron: OMA)
BORGING CONSTRUCTIEVE
VEILIGHEID
De projecten zijn in de ontwerpfase per
ontwerpteam verdeeld over de twee
partijen uit het consortium, BAM Advies
& Engineering en ABT. Per ontwerp-
team treedt één van deze bureaus op
als ontwerpend constructeur, het
andere als adviserend en toetsend
constructeur.
Door onderscheid te maken tussen de
ontwerpend en toetsend constructeur
en die taken goed te verdelen, wordt
de constructieve veiligheid maximaal
geborgd. Bij die borging is het Kennis-
portaal Constructieve Veiligheid
gevolgd. Hierbij is gekozen voor een
risicogestuurde aanpak en het zoge-
noemde zesogenprincipe in de ont -
werpfase van het project. Dit principe
werkt als volgt:
- De ontwerpend of coördinerend con-
structeur controleert zijn eigen werk en
geeft dit voor controle vrij (twee-ogen-
principe).
- Een bevoegd collega met minimaal
dezelfde kennis en ervaring controleert
de documenten met een 100% controle
(vierogenprincipe).
- Het andere bureau, dat optreedt als
adviserend en toetsend constructeur,
voert een controle uit op basis van
een selecte risicogestuurde steekproef
(zesogenprincipe).
12? CEMENT 8 2024
en westzijde twee nieuwe bruggen aangelegd,
waarmee de Dijkmeerlaan een verbinding
maakt tussen de Spaklerweg en de H.J.E.
Wenckebachweg (fig. 7).
Duurzaam
Het Bajeskwartier wordt een samenhangend
geheel, ook op het gebied van duurzaam -
heid. Ten aanzien van ecologie, energie- opwekking en waterverbruik werkt de hele
wijk straks samen met de omgeving. Het
Bajeskwartier is 100% energieneutraal. Er
is een systeem geïnstalleerd dat organisch
afval omzet in aarde en energie. Het master -
plan heeft een eigen warmte-koude-opslag-
installatie onder de grond en PV-installaties
op daken en gevels. 98% van de materialen
van de gesloopte Bijlmerbajestorens,
11
10
10 Het bruisende, creatieve hart van het Bajeskwartier is het Design Cluster
11 In het Centraal Cluster, waar voorheen vier gevangenistorens stonden, komen vier nieuwe woongebouwen
(bron: Bajeskwartier Amsterdam / Beeldenfabriek)
Aan de oostzijde
komt onder de
gebouwen een
tweelaagse
ondergrondse
parkeergarage
CEMENT 8 2024 ?13
zoals beton, tralies en celdeuren, zijn gere-
cycled of hergebruikt in de nieuwe con -
structies. Ook in de letterlijke betekenis van het
woord is duurzaamheid een belangrijke pij-
ler. Interventies in de stad of nieuwe stuk -
ken stad moeten lang meegaan. Dit betekent
niet dat de stad altijd in de meest letterlijke
vorm moet blijven bestaan, maar eerder dat
hij in staat moet zijn zich aan te passen aan
verandering. Soms betekent dit nieuwe
functies voor oude gebouwen, soms gedeel -
telijke verbouwingen met al dan niet grote
consequenties voor de verschijning, en soms
sloop met hergebruik van materialen of ele-
menten. Voor de Bijlmerbajes geldt dat het
complex niet is opgevat als een monument,
dat al dan niet moest worden behouden,
maar als een stuk infrastructuur dat juist
strategisch kan worden gebruikt voor nieu -
we vormen van gebruik.
Constructieve uitdagingen
De constructieve uitdagingen van het mas-
terplan zijn in ieder bouwblok anders door
de architectonische opzet en het variërende
programma. Bij een aantal gebouwen is
sprake van uitdagende uitkragingen: een
stuk van de gevel springt eruit en hangt als
het ware zo in de lucht. De plint, die ont- moeting moet faciliteren, wordt voorzien
van een open structuur van kolommen en
uitkragingen over de centrale pleindelen.
Vanaf de eerste verdieping gaat deze struc-
tuur over in een wandenstructuur zoals ge-
bruikelijk in woongebouwen. Die overgang
tussen constructievormen is een interessante
uitdaging. In de parkeergarage, onder The Martin,
The Robin en The Emerald, moet de kolom -
structuur van de bovenbouw en de onder-
bouw goed op elkaar worden afgestemd. The Cardinal en The Stern worden
volgens het masterplan deels van hout ge -
maakt. The Cardinal bevat een stalen tafel -
constructie op poten met houten structuur
boven de centrale fietsweg en de oorspron -
kelijke kerk. The Stern wordt zoals gezegd
grotendeels boven de oorspronkelijke gaar-
keuken en het ketelhuis gerealiseerd. De westzijde van het Bajeskwartier ligt
naast het spoor waar qua engineering reke-
ning moest worden gehouden met trillingen
uit het treinverkeer. Zeker bij hout vraagt dit
om trillingsbewust ontwerpen.
Meer over de constructieve uitdagingen staat
in de diverse artikelen over de The Starling
(gebouw D), The Martin (gebouw E), The Robin
(gebouw G), De Vrijheid (gebouw H) en de
parkeergarage, elders in dit nummer.
12 In het hart van het Centraal Cluster, tussen de vier gebouwen, komt een centraal plein
(bron: Bajeskwartier Amsterdam / Beeldenfabriek)
Door het
variërende
programma
zijn de
constructieve
uitdagingen in
ieder bouwblok
anders
12
14? CEMENT 8 2024
Samenwerking
Voor het constructief ontwerp en de con -
structieve uitwerking hebben, in verband met
de omvang van het project, BAM Advies &
Engineering en ABT samen een consortium
gevormd (met BAM Advies & Engineering als
penvoerder). Daarmee is voldoende capaciteit
en aandacht gegarandeerd. In de gezamenlij
-
ke opdracht zit de engineering van de gebou -
wen van het Design Cluster, het Centrale
Cluster en het Amstel Cluster. Het vierde clus
-
ter (Kennis Cluster) zit niet in de opdracht.
Door de samenwerking kon ondanks
de twee identiteiten het ontwerp goed wor-
den gestuurd. Beide bureaus kijken er met
volle tevredenheid op terug.
Stand van zaken
Een aantal gebouwen is al opgeleverd, maar
voor het overige is het project op dit moment
(eind 2024) nog volop in ontwikkeling en uit-
voering. Hotel Jansen en het Spinoza20first Lyceum
in het Kennis Cluster (buiten de scope van
BAM/ABT) zijn al in bedrijf. De parkeergarage
is in principe gereed en wacht tot die in ge-
bruik wordt genomen. De woningen van The
Jay zijn inmiddels opgeleverd en de wonin -
gen van The Robin en De Vrijheid worden
ook spoedig opgeleverd. De woontorens The
Starling en The Martin zijn volop in aanbouw.
De woontorens The Emerald en The Oriole
worden op dit moment verder doorontwik -
keld, waarna ze in uitvoering kunnen wor-
den genomen. Tussentijds wordt het open -
bare groen rondom de torens meegenomen,
waarmee het Amstel Cluster en het Centrale
Cluster steeds meer vorm krijgen. Het ziet ernaar uit dat de ontwikkeling
van het Design Cluster, met onder meer The
Stern en The Cardinal, het sluitstuk zal wor-
den van de totale herontwikkeling van de
oude Bijlmerbajes. Tot die tijd is een deel
daarvan tijdelijk in gebruik genomen.
13 De Amstelstroomlaan in het hart tussen de gebouwen, met pergola (bron: Bajeskwartier Amsterdam / Beeldenfabriek)
13
CEMENT 8 2024 ?15
Één project,
verschillende
bouwsystemen
Gemêleerd pallet aan bouwsystemen in het Bajeskwartier
1 Bouw Bajeskwartier in vogelvlucht, 2023 (foto: Bajeskwartier Amsterdam / Topview Fotografie)
1
16? CEMENT 8 2024
De Bijlmerbajes krijgt een nieuw
leven: in vier clusters (Kennis,
Design, Centraal en Amstel)
worden diverse gebouwen ge-
transformeerd en er worden
nieuwe gebouwen gerealiseerd.
In het masterplan is een visie op circulair
bouwen en ontwerpen geformuleerd. Het
vrijkomende puin is hergebruikt met name
voor terreinverhardingen en ? ophogingen.
Ook diverse elementen zijn hergebruikt,
waaronder celdeuren (in picknicktafels en
bruggen) en tralies (in pergola's en hekwer-
ken). Om dit te faciliteren is een oogststrate-
gie opgesteld. Voor nieuwe materialen is
gestreefd naar een zo laag mogelijke milieu-
impact.
Basisopzet draagstructuren
De circulaire ambitie komt tot uiting in het
behoud van enkele gebouwen: het hoofdge-
bouw, de kerk en de vrouwentoren ('Groene
toren'). Daarnaast is in het masterplan inge-
zet op houtbouw voor twee woongebouwen
in het Design Cluster: The Stern (gebouw B)
en The Cardinal (gebouw C). Hout is een her-
nieuwbaar materiaal en functioneert in feite
als CO?-opslagplaats. De overige zeven woongebouwen, gele-
gen in het Centraal Cluster en het Amstel
Cluster, zijn ontworpen met een betonnen draagstructuur. Dankzij uitkragingen en
verspringingen is die structuur relatief com -
plex. Om hierop te kunnen anticiperen, is
in het constructief ontwerp van deze torens
uitgegaan van in-situ wanden met breed -
plaatvloeren.
Wijziging bouwsystemen
Na afronding van het definitief ontwerp is op
verzoek van de aannemers besloten om voor
twee woontorens, The Starling (gebouw D)
en The Jay (gebouw H) het bouwsysteem te
wijzigen. Beide wijzigingen hebben tot een
kortere ruwbouwtijd geleid.
The Jay? Voor The Jay is de ter plaatse ge-
storte, monoliete constructie omgezet naar
prefab beton. Dit in verband met de heldere
en repeterende structuur. Het maakte een
hogere bouwsnelheid mogelijk, met een vier
maanden kortere bouwtijd tot gevolg. Daar-
naast was het in prefab mogelijk de gevel als
sandwichelement in zijn geheel te monteren
en steigerloos te bouwen. De bouwplaats
veranderde in een assemblageplaats, met
alle voordelen van dien. Ook de hoeveelheid
personeel werd hiermee beperkt. De omzetting vond plaats voor de start
van het uitvoeringsgereed ontwerp. De inde-
ling van de prefab elementen is zorgvuldig
ingepast en er moesten koppelingen tussen
IR. RONALD
WENTING RO
Senior Adviseur Constructies ABT
ING. JEROEN VAN DRIEL RO
Projectleider BAM A&Eauteurs
De keuzes voor de bouwsystemen voor het Bajeskwartier in Amsterdam hebben elk
hun eigen achtergrond. Ze komen deels voort uit het masterplan, deels uit de inzichten van de uitvoerende partijen gedurende het proces.
CEMENT 8 2024 ?17
de elementen worden ontworpen. Daarbij
moest rekening worden gehouden met het
krachtenspel uit de hoofdberekening, het
borgen van samenhang en uitvoeringstech -
nische aspecten, zoals het maximale hijsge-
wicht. Speciale aandacht is besteed aan de
uitwerking van de stabiliteitswanden en de
uitkraging ter plaatse van de hoofdentree.
Meer over het constructieve ontwerp van
The Jay staat in het artikel 'Van in-situ naar
prefab', elders in dit nummer.
Naast de technische omzetting moes -
ten ook procesmatige afspraken worden
gemaakt over de rolverdeling en verantwoor
-
delijkheden van de betrokken constructeurs.
Zeker op het gebied van de samenhang was
het risico dat er zaken tussen wal en schip
zouden vallen. Het prefab beton is ingekocht
volgens categorie 3 en 4, conform bijlage VIII
van KIWA Criteria 73/07 (31 maart 2017).
Hierdoor was een extra deelconstructeur
nodig om de samenhang te bewaken. Van de
hoofdconstructeur wordt hierbij slechts een
meer toetsende rol verwacht. De ervaring
leert dat dit vaak meer tijd vergt dan in eer
-
ste instantie wordt ingeschat.
The Starling? Voor The Starling (gebouw D)
is na afronding van het definitief ontwerp
met de aannemer een turnkey realisatie-
overeenkomst gesloten. De aannemer had
voor de realisatie van de constructie een
voorkeur voor tunnelgietbouw, mede in ver-
band met de identieke beukmaten. De keuze voor tunnelgietbouw is kos-
tentechnisch vaak interessant, omdat de
bouwtijd in de ruwbouw korter wordt. De
haalbaarheid is onderzocht, waarbij is geke-
ken naar de routing van de tunnelbekisting,
de beukmaten, de benodigde installatietech -
nische voorzieningen en de bouwtijd. Het
oorspronkelijke constructief ontwerp is uit-
eindelijk een-op-een overgenomen. Meer over het constructieve ontwerp
van The Starling staat in het artikel 'Tunnel -
gietbouw in het Bajeskwartier', elders in dit
nummer. Ook voor dit project zijn procesmatige
afspraken gemaakt voor de uitwerking en de
rolverdeling tussen de betrokken partijen.
Aandachtspunten bouwsystemen
Bij de wanden en breedplaatvloeren is veel
ondersteunings- en bekistingmaterieel nodig.
Ook is er veel personeel nodig op de bouw -
plaats. Het bouwtempo ligt wat lager dan bij
tunnelgietbouw en prefab beton. Voor tunnelgietbouw geldt als belang -
rijke voorwaarde een hoog repetitie-effect,
zodat de tunnelbekisting niet keer op keer
hoeft te worden aangepast. In verband met
de veiligheid moet de tunnelbekisting kun -
nen worden uitgehesen boven het bouwter-
rein, voordat deze naar de bovenliggende
verdieping wordt verplaatst. Verder is het
van belang dat de tunnelgietbouwploeg een
ingespeeld team is, samen met de installa -
teurs. Dagelijks wordt de tunnel doorgetrok -
ken en volgestort, waarbij de installaties,
wapening en overige instortvoorzieningen
zijn aangebracht voordat het beton wordt
gestort. Dagelijks komt er groot transport
aan op de bouw met betonstaal en installa -
ties in de vloeren. En aan het einde van de
dag arriveren de betonmixers voor het vul -
len van de tunnelbekisting. Bij prefab betonbouw is het mogelijk
op een kleinere bouwlocatie te werken dan
bij tunnelgietbouw. Er is alleen lokaal een
hijszone nodig om de elementen naar boven
te hijsen. Ook bij deze bouwmethode is veel
groot transport op de bouwplaats nodig om
alle prefab elementen op juiste locatie te
krijgen. Bij The Jay varieert het gewicht van
een prefab-sandwichelement tussen de 10
en 15 ton, waardoor er veelal maar twee ele-
menten op een vrachtwagen kunnen worden
getransporteerd.
Voor twee
woontorens is op
verzoek van de
aannemers het
bouwsysteem
gewijzigd
18? CEMENT 8 2024
Cement is hét kennisplatform over betonconstructies. Het speelt al 75 jaar een onmisbare
rol voor constructeurs. Omdat kennis juist voor aankomende constructeurs essentieel is,
is het belangrijk dat ook jij de weg naar Cement weet te vinden.
Via Cementonline.nl, het vakblad en via onze nieuwsbrief krijg je toegang tot een schat
aan informatie over onder meer actuele projecten en ontwikkelingen op het gebied van
constructietechniek, materiaal en regelgeving. Je kunt nu een compleet lidmaatschap
afsluiten voor slechts ? 53,? per jaar. Een online lidmaatschap is voor jou, zolang je
student bent, zelfs helemaal gratis!
Meld je nu aan bij het kennisplatform Cement WWW.CEMENTONLINE.NL/VOOR-HET-ONDERWIJS.
CEMENTONLINE.NL
WORD LID
VANAF ? 0,-
STUDENT? LEER VAN DE PRAKTIJK.
Parkeren onder het Bajeskwartier
Constructief ontwerp van de parkeergarage
1 Bouw ondergrondse parkeergarage Bajeskwartier (foto: Bajeskwartier Amsterdam)
1
20? CEMENT 8 2024
De parkeergarage ligt aan de oos-
telijke zijde van het bajeseiland
in het Centraal Cluster en Amstel
Cluster.
Vanuit de variantenstudies in het
voortraject bleek de grootste kostendrijver
het realiseren van de tijdelijke bouwkuip.
Keuze varianten
Het gebied van het Bajeskwartier maakt
deel uit van de Venserpolder. De grondwa -
terstand rondom het Bajeseiland wordt op
NAP -2,5 m gehouden. In het bodemprofiel bevindt zich tus-
sen NAP -5,00 m en NAP -6,25 m en tussen
NAP -11,0 m en NAP -13,0 m (hoogte van de
eerste zandlaag) een slappe veenlaag. Boven
en tussen deze veenlagen in is een kleipak -
ket aanwezig. Het toekomstige bouwpeil van het
Bajeskwartier komt op NAP -0,40 m. Vanuit
het kavelpaspoort geldt de eis dat, indien de
grond openbaar terrein is, er minimaal een
gronddekking van 1,0 m bovenop de onder-
grondse bebouwing moet komen te liggen.
Deze uitgangspunten zijn meegenomen in
de verschillende varianten.
Enkellaagse parkeergarage? Voor een enkel -
laagse parkeergarage (inwendige hoogte 2,50 m) zou de bovenzijde van de kelder-
vloer op circa 4,50 m beneden maaiveld
(ca. NAP -5,0 m) komen te liggen en de fun -
dering in de eerste veenlaag. Omdat deze
laag niet stabiel genoeg is voor het realiseren
van een bouwwerk, zou deze veenlaag tijdens
de bouwfase moeten worden vervangen
voor een draagkrachtigere ondergrond.
Daarnaast zou de oppervlakte van een enkel -
laagse parkeergarage veel groter zijn dan
bij twee of drie lagen. Dit zou leiden tot een
grotere bouwkuip en dus hogere kosten
voor de tijdelijke damwanden. Om deze redenen is de enkellaagse
parkeergarage afgevallen.
Drielaagse parkeergarage? Vanwege de
grote diepte onder het grondwater, is een
drielaagse parkeergarage alleen mogelijk
met een bouwkuip met onderwaterbeton,
tegen opbarsten. De kosten hiervoor zijn
dermate groot, dat ook deze variant is afge-
vallen.
Keuze: tweelaagse parkeergarage? Uitein -
delijk is de keuze gevallen op een tweelaagse
parkeergarage met tijdelijke bouwkuip met
damwanden (AZ37) en een stempelraam
(foto 1 en 2).
PROJECTGEGEVENS
project
Bajeskwartier Amsterdam,
Parkeergarage
opdrachtgever/
projectontwikkelaar Bajes Kwartier
Ontwikkeling C.V. (een
samenwerkingsverband van AM, AT Capital en Schröders Capital) architect
MH1 architecten constructieve uitwerking
BAM Advies & Engineering
geotechnisch advies ABT
aannemer
BAM Wonen / BAM Bouw en Techniek
leverancier prefab liggers
Haitsma Beton
In het nieuwe Bajeskwartier komt een ondergrondse
parkeergarage voor circa 400 auto's, gelegen onder drie
nieuwe woontorens. De toegangen worden geïntegreerd in het ontwerp van de bovenliggende gebouwen. Om tot het optimale ontwerp te komen zijn 14 varianten onderzocht, met een variatie in het aantal auto's, bouwlagen en oppervlakte.
CEMENT 8 2024 ?21
Ontwerp parkeergarage
De parkeergarage heeft in de uiteindelijke
variant een afmeting van 33 × 200 m² (excl.
uitbouwen voor in- en uitritten). Hij loopt
vanaf het toekomstige gebouw The Cardinal
(gebouw C) in het Design Cluster aan de
zuidzijde tot aan het noordelijkste gebouw
The Emerald (gebouw KLM) in het Amstel
Cluster. Hierdoor komen de gebouwen The
Martin (gebouw E) en The Robin (gebouw G)
en een deel van The Emerald bovenop de
parkeergarage te staan. In het hart van de parkeergarage be-
vindt zich een draaglijn, met aan beide zijden
twee parkeervakken met rijbaan ertussen
(fig. 3). In het deel naast de gebouwen, met
openbaar terrein op de garage, overspant de
vloer in één keer, met een overspanning van
16,20 m (fig. 4). Door het vermijden van de
kolommenstructuur, ontstaat er een ruim -
telijke garage waar iemand zich niet snel
kan verschuilen. Voor het opvangen van de belasting uit de
bovengelegen torens, bevindt zich in het
deel onder de gebouwen wel een kolom -
menstructuur, met twee rijen kolommen
(1200 × 600). In langsrichting bedraagt de
h.o.h.-afstand in basis 8,1 m. Dit sluit aan op
de kolommenstructuur van de bovengelegen
gebouwen.
Op niveau K-2 loopt de parkeerlaag over de
hele lengte door. Op niveau K-1 is de garage
tussen The Martin en The Robin onderbro-
ken. Op maaiveld wordt hier de Dijkmeer-
laan gerealiseerd, met daaronder, tot 3,1 m
onder maaiveld, een infrastructuur die de
parkeergarage doorkruist (fig. 3).
Integratie met gebouwen
De toegangen van de parkeergarage moeten
zoals gezegd worden geïntegreerd in de ge
-
bouwen. In The Robin komt de ingang voor
het autoverkeer en een toegang voor de
2 Bouwkuip parkeergarage, met damwanden en een stempelraam (foto: Bajeskwartier Amsterdam)
ING. JEROEN VAN DRIEL RO
Projectleider BAM A&E auteur
2
22? CEMENT
8 2024
PRI SO N WALL
F O UND ATIO N L INE
( 4 .5M O FF SE T)
S W ECO W ATE R LINE
BES
TEMMI NGSPLAN
LI NE
PA
RKING
PE RIM IT E R W ALL
PA RKING
PE RIM IT E R W ALL
bewonerstrap bewoners &
vluchten openbaar
vk evk lp
niveau -1B : 73pp
niveau -1A : 97pp gebouw C
74°
74°
04650-P
04650-P luchttoevoer garage
-1.150
-1.154
-1.155
-1.011-1.012-1.013 -1.014 -1.015
-1.016
-1.017
-1.080 naar niveau 0
lucht overstroom
gebouw L
gebouw M
-1.002
-1.004-1.001 -1.005
-1.006-1.007 -1.008
-1.009-1.010
-1.061
-1.062
-1.147
-1.039-1.040-1.042 -1.041
totaal : 170pp (niveau -1) + 220pp (niveau -2) = 390pp totaal (was \
469pp in variant 12)
74°
74°
-1.058 -1.003
-1.018
-1.037
-1.038 -1.032-1.031
-1.137 -1.138
van niveau -2
-1.135
-1.136
lift
lift
A
B B
C C
A
gebouw
E -1.146
water-
invoer & mr sprinklerpompruimte lijngoot
lijngoot
traforuimte
+
kabelkelderinkoopruimte +
kabelkelder
laagspanning
c02 c03 c04 c05 c06 c07 c08c09 c10 c22 c21 c20 c18 c19 c16 c17 c15 c12c13 c11 8100 8100 8100 8100 8100 8100 4050 8100 8100 8100 4050 8100 8100 8070 8100 8100 8100 8100 8100 8100
cA
cC
8100
cD
cE
4500
7200
cF
cJ4500
7200
45004500
cG
cH
c06 c07 c08c09 c10 c23 c22 c20 c21 c18 c19 c16 c15 c12c13 c11 8100 8100 4050 8100 8100 8100 4050 8100 8100 8070 8100 8100 8100 8100 8100 8100 8100 c03 c04 c05 8100 8100 8100
c14
c14 c17
cK4050
c248100
c248100
cB4050
c028100
D1 B1 C1 A1 8100c23
D1 B1 C1 A11800 1800 1800 1800
1800 1800 1800 1800 cA
cCcD
cEcF
cJ
cG
cH
cK
cB8100
4500
7200
4500
7200
45004500
4050
4050
E1
E11800
1800 c258100
c258100
c018100 c00
c00 c018100
c264050
c264050
5400c16'
c16'5400
bergingen
ventilatieschacht verslepen naar Bajesmuur
ventilatieschacht verslepen naar Bajesmuur
542549505425400
4950
542549505425400
4950 5425
5425
5425
5425
5007 6573 77850 500 52450 21776 17931 21776 56169 25611566 67550
-1.079
16506450 8100 13725 8100
-1.033 -1.043-1.044
-1.139 -1.140
-1.156
500 2430500 365054883825 9150 89912 500 50401 500 1450 39575 55185 57500 1650 500 25570 26154050 500 68220 500 11600
10435
7510240
755250
04650-P
30000
500
11250
9500
11250
500
500 4050
33000
7054
2582
33074050 -1.036 -1.030 04650-P
vk evk lp
-1.132-1.133 -1.130 -1.127-1.128 -1.129
-1.125
-1.112
-1.141-1.142
-1.168 -1.169-1.170
-1.149-1.148
-1.116
-1.121-1.120
-1.117
-1.118
-1.124
-1.102
vk evk lp
-1.019 -1.020
-1.021-1.022
-1.023 -1.024
-1.029
-1.028
-1.051
-1.052 -1.053
-1.054
-1.055
-1.034-1.035
-1.064-1.065-1.066-1.067-1.068-1.069 -1.070-1.071
-1.072
-1.078
-1.075 -1.074
-1.097 -1.094-1.093-1.092 -1.081-1.082
-1.084
-1.085 -1.086
-1.087-1.088 -1.091-1.090
-1.089
-1.103-1.104-1.105
-1.106
-1.107
-1.108 -1.110-1.109
-1.157-1.158
-1.167
-1.166-1.165
-1.157
-1.158
-1.159 -1.160-1.161-1.162 -1.163-1.164
ventilatie
hellingbaan 10% hellingbaan 14%
4666
3400100
4003080100
300010030001003000
290029002900100100100
2330
16793 4012129234222572200231422572257 5606968
500200040040503650
vluchtweg naar gebouw C,
locatie deur en verbindingsgang in overleg met architect gebouw C van niveau -2
van niveau 0 naar niveau -2 naar niveau 0hellingbaan 14%hellingbaan 10%
gebouw K liftsasberging
500
-1.025-1.026-1.027
-1.045
-1.046
-1.047
-1.077-1.076
-1.096
-1.095
-1.101 -1.111
-1.119
-1.134
-1.131
-1.126
brandveilige verbindingsgang
5425
650
luchtdoorstroom naar niveau -2
luchtdoorstroom naar
niveau -2
-1.122 -1.156 liftlift
lift
6060bewoners
trappenhuis openbaar
-1.048
-1.049-1.050
-1.056
-1.057 -1.059 -1.060
-1.063
-1.073-1.083
-1.098
-1.099
-1.100
-1.113
-1.114
-1.115
-1.123 -1.143 -1.144-1.145
-1.151-1.152-1.153
c06 c07 c08c09 c10 c23 c22 c20 c21 c18 c19 c16 c15 c12c13 c11 c03 c04 c05 c14 c17 c24 c02 810018008100 8100 8100 8100 8100 8100 8100 8070 8100 8100 4050 8100 8100 8100 4050 8100 8100 8100 8100 8100 8100
00000=Pbk vloer
04650-Pbk vloer07650-Pbk vloer
00400-NAP
05050-NAP
08050-NAP
D1 B1 C1 A1 1800 1800 1800 1800E1
00600-NAP00200-Pmaaiveld03700-NAP 00000=Pbk vloer
04650-Pbk vloer07650-Pbk vloer
00400-NAP
05050-NAP
08050-NAP
00600-NAP00200-Pmaaiveld03700-NAP 03300-Pok leidingtracé 03300-Pok leidingtracé
c258100 c264050 c16'5400 c018100
gebouw K
gebouw L
gebouw M gebouw G
gebouw E
doorsnede A-A
3100 25001100850500 SPRINKLERWATERBASSIN 234m³ 2500500
85011002500500
3 Doorsnede en plattegrond parkeergarage met links The Emerald (gebouw KLM), in het midden The Robin en rechts The Martin
4 Dwarsdoorsnede buiten bovenliggende gebouwen
5 Dwarsdoorsnede ter plaatse van gebouw The Robin
3
4
5
CEMENT 8 2024 ?23
bewoners en bezoekers. In de The Martin
komt de uitgang voor het autoverkeer, een
toegang voor bewoners en een nooduitgang
voor bezoekers. Aan de zuidzijde komt een
ondergrondse toegangsverbinding voor be
-
woners en bezoekers van The Cardinal. Aan
de noordzijde van de parkeergarage, bij The
Emerald, komt ook een entree voor bezoekers.
De uiteindelijke vormgeving van de
toegangsverbindingen is ontworpen door
desbetreffende architecten van de gebou -
wen. Dit om deze toegangsverbindingen deel
uit te laten maken van het ontwerp van het
gebouw.
Bestaande bajesmuur
De oude Bijlmerbajes bestond uit zes gevan -
genistorens die op een centrale corridor zijn
verbonden met het oude hoofdgebouw. Deze
zes torens waren op de onderste lagen ook
verbonden met de zogenoemde bajesmuur,
die de afscherming vormt van het eiland
met de omsluitende gracht. Vanuit de ar-
chiefstukken uit 1972 is achterhaald dat
deze bajesmuur tussen de torens op zichzelf
staat en ter plaatse van de torens deel uit-
maakt van de gebouwen.
Ter plaatse van de gebouwen steunt de
bajesmuur af op de fundatie van de gebou
-
wen (fig. 6). Na het slopen van de bestaande
gevangenistorens ontbreekt daardoor de ver
-
binding op eersteverdiepingsniveau, waar -
mee de bajeswanden worden gestabiliseerd.
Hierdoor zouden aanvullende voorzieningen
nodig zijn om de wanden tijdens de uitvoe
-
ringsfase van de bouwkuip te stabiliseren. In
plaats daarvan zijn wanden tijdelijk verwij
-
derd en in depot gezet. Ze worden na realisa -
tie van het gehele project teruggeplaatst, om
het karakter van het eiland te behouden.
Paalfundatie
Onder de bestaande gebouwen van de oude
gevangenis bevindt zich een paalfundatie,
waarvan slechts beperkte gegevens beschik -
baar zijn. Onder de parkeergarage bevinden
zich ongeveer 300 bestaande palen. In het begin van het project is een
model gemaakt op basis van de bestaande
tekeningen. Hoewel de exacte locatie en af -
meting van de oude palen niet bekend waren,
kon hiermee de impact van de bestaande
palen op het nieuwe palenplan worden be-
oordeeld. Voor de parkeergarage en de daarop
afdragende gebouwen zijn ongeveer 1000
nieuwe fundatiepalen nodig. Er is een com -
binatie van trekpalen en trek/drukpalen
6
6 Oude bouwtekening bajesmuur
Het realiseren
van de tijdelijke
bouwkuip was
de grootste
kostendrijver
24? CEMENT 8 2024
7
The Martin en
The Robin
komen bovenop
de parkeer-
garage te staan
7 Principe opzet parkeergarage (links), bovenliggend gebouw (midden) en overdrachtsconstructie (rechts)
(maten wijken af van uiteindelijke oplossing)
toegepast. Er zijn zoals gezegd twee slappe
veenachtige lagen in de ondergrond aan -
wezig. Hierdoor is gekozen voor een vibro-
combipaal Ø550. Deze combipaal heeft als
grote voordeel dat deze op diepte kan wor-
den afgehangen en dat bij de overgang van
slappe op draagkrachtige lagen, geen in -
snoering van het paalsysteem kan ontstaan. De palen zijn aangebracht vanaf het
bouwterrein op circa NAP -2,00 m (1,5 m
onder het toekomstige maaiveld). De palen
zijn verdiept aangebracht, waardoor de
paalkop zich op circa 1,0 m boven het afgraaf -
niveau van de bouwput (op circa NAP -7,50 m)
bevindt. Door het verdiept aanbrengen kan
het zandpakket boven de nieuwe fundatie-
palen sneller worden afgegraven. Uitgangs-
punt daarbij was dat de fundatiepalen die
men bij het afgraven tegenkwam, de oude
palen waren. Deze oude palen zijn als verlo-
ren beschouwd en zijn tot minimaal 0,30 m
onder de nieuwe fundaties gesneld.
Constructieve uitwerking
Het assenstelsel van de parkeergarage is
zoals eerder aangegeven afgestemd op het
assenstelsel van de bovenliggende gebouwen
(8,10 × 8,10 m²). Het skelet van de bovenbouw
bestaat uit een kolommen- en/of wanden -
structuur. Voor de interactie tussen gebouw
en parkeergarage is gebruikgemaakt van
wandliggers, waarmee de belasting vanuit
de bovenbouw wordt afdragen op de kolom -
menstructuur in de onderbouw (fig. 7).
K-2-vloer? De parkeergarage ligt met boven -
zijde parkeerlaag K-2 op 7,65 m onder peil
(NAP -8,05 m). Tegen de onderzijde van de parkeerbak is daardoor een grondwater-
druk aanwezig van circa 5,50 m ten opzichte
van de omliggende Venserpolder (waterpeil
NAP -2,50 m). De K-2-vloer is een in het werk gestor-
te betonvloer van 500 mm dik (fig. 4). Deze
vloer wordt met trekpalen in een raster van
2,00 × 2,70 m² op diepte gehouden. Er wordt
een maximale scheurwijdte toegelaten van
0,15 mm. Met de CIRIA-methode is de kans
op scheurvorming op korte en lange termijn
beoordeeld. Met name door de horizontale
verhindering van de vloer ten gevolge van
de fundatiepalen, was het in lengterichting
niet mogelijk de vloer achter elkaar door te
storten. In plaats daarvan is de vloer in vier
nagenoeg gelijke moten van 50 m opgedeeld.
Deze moten worden na elkaar gestort,
waar-
bij een stortstrook van 1 m breedte wordt
opengehouden. Deze stortstrook is uiteinde-
lijk zo'n 28 dagen na het storten van het
laatste aansluitende vloerveld aangestort.
K-1-vloer? De K-1-vloer bestaat uit een kanaal -
plaatvloer 400 mm dik met een 100 mm
druk laag (fig. 4). Deze kanaalplaat overspant
de 16,20 m in één keer. Deze kanaalplaatvloer
is zowel in het deel naast, als het deel onder
de gebouwen toegepast. Ter plaatse van de
kolommen onder de gebouwen is een stort
-
strook opgenomen, zodat de kolommenstruc -
tuur kan worden doorgezet naar laag K-2.
Op parkeergarageniveau K-1 is de par-
keerlaag tussen The Martin en The Robin
zoals gezegd onderbroken, vanwege de Dijk -
meerlaan (fig. 8). Hier heeft de architect
ervoor gekozen om de inwendige hoogte
van de parkeerlaag K-2 te verhogen: geen
CEMENT 8 2024 ?25
Dijkmeerlaan
2,50 m maar 3,55 m. Vanwege de aanwezig-
heid van het zandpakket is de kolommen -
structuur van de gebouwen doorgezet
(8,10 × 8,10 m²). De K-1-vloer in dit gebied
(onder de Dijkmeerlaan) is een in het werk
gestorte betonvloer van 800 mm dik met
lokaal balken van 1500 × 1500 mm² (fig. 8).
De balken steken boven de vloer uit, waar-
door aan de onderzijde een vlak plafond
ontstaat (bovenzijde 'verdwijnt' in het zand -
pakket.)
Dek? Voor het dak van de parkeergarage
ter plaatse van de gebouwen is een breed -
plaatvloer met een dikte van 300 mm toege-
past (fig. 5). Deze vloer is de souterrainvloer
van het gebouw, waarop zich de fietsenstal -
ling en bergingen bevinden. Naast de gebouwen ligt de dakvloer
onder een openbaar terrein, waarop een
daktuin aanwezig is met minimaal 1,00 m
volle grond. Aangezien dit terrein ten tijde
van het ontwerp van de parkeergarage nog
niet volledig was uitgewerkt, is ervoor geko-
zen om uit te gaan van 1,30 m volle grond.
In dit deel is gebruikgemaakt van prefab
volstortliggers (HKO XL-liggers van Haitsma
beton) (fig. 4). Deze liggers kunnen de 16,20 m
in een keer vrij overspannen en hoeven in
de bouwfase niet te worden ondersteund.
Dit heeft als voordeel dat de onderliggende
kanaalplaatvloer geen tijdelijke stortbelas-
ting hoefde te dragen en de parkeergarage
op de lagen K-1 en K-2 niet volledig in de stempels hoefde te staan. Ook kon tijdens de
uitvoering van de woontorens met zwaar
bouwverkeer op de dekken worden gereden
en materiaal worden opgeslagen.
Tot slot
Het ontwerp en uitvoering van het project
liggen al weer enige tijd achter ons en de
parkeergarage ligt begraven onder een
zandpakket, waarop rondom The Robin in -
middels de Dijkmeerlaan is aangelegd en
het openbaar terrein wordt ingericht. De
parkeergarage wacht op het moment dat
de eerste bewoners en bezoekers er vanaf
begin 2025 kunnen gaan parkeren en deze
mooie betonconstructie in zijn eenvoud
kunnen aanschouwen.
De bajesmuur
steunt deels af op
de fundatie van
de gebouwen
8
8 Dwarsdoorsnede ter plaatse van Dijkmeerlaan 26? CEMENT 8 2024
Is jouw bedrijf al\?
partner bij Cement?
Heb jij belang bij\c het vastleggen en delen\c van kennis
over betonconstr\fcties? Als partner van Cement
onderste\fn je de \fit\bisseli\cng en borging van onze
vakkennis. Een partnerschap biedt bovendien veel
andere interessante voordelen.
Interesse? Neem contact op met Martine Geeratz
via m.geeratz@aene\cas.nl of via 073 ?\c 205 10 10.
Tunnelgietbouw in het Bajeskwartier
Uitkragingen en verschillende oriëntaties The Starling
vragen extra aandacht
1 Impressie The Starling (bron: Bajeskwartier Amsterdam / Beeldenfabriek)
1
28? CEMENT 8 2024
The Starling (Engels voor spreeuw)
is het zuidwestelijke gebouw
(gebouw D) in het hart van het
Centraal Cluster van het Bajes-
kwartier, aan een centraal plein.
Het hoogste deel bevat 110 sociale huurwo-
ningen. De drie lagere bevatten samen 75
koopwoningen met twee-, drie en vierkamer-
appartementen van 45 m² tot 150 m² (waar-
onder vier lofts). Op het middelhoge volume
ligt een gemeenschappelijk daktuin met
vrijwel 360° uitzicht op de Amstel en de stad
Amsterdam. In de plint komt een gezond -
heidscentrum, fitnessruimte en een winkel.
Bouwkundige opzet
Het hoge volume (60 m hoog) heeft een vier-
kante plattegrond van 20,1 x 20,1 m², met in
langsrichting (noord-zuid) drie beuken met
een beukmaat van 6,7 m. Deze toren wordt
deels voorzien van een souterrain en bestaat
inclusief dat souterrain uit 20 bouwlagen.
Aan één zijde kraagt het bouwvolume uit
over het plein. In de noordwesthoek wordt een volume
van 13 bouwlagen in het hoge volume ge-
schoven (fig. 2). Dit middelhoge volume heeft
identieke plattegrondafmetingen en beuk -
maten. De woningen in dit deel zijn in oost-
west georiënteerd, dus haaks op die in het
hoge volume. In de oksel met de aansluiting
van de hoge woontoren ligt een gezamenlijk
inpandig trappenhuis met wenteltrap in een
40 m hoog atrium. Op de onderste drie bouwlagen breidt
dit volumedeel zich verder uit in de richting van de bestaande gevangenismuur (westen).
Onder dit deel bevindt zich een souterrain.
In dit souterrain en de begane grond bevin -
den zich een health centre en een fietsen -
berging. In de bovenste laag bevinden zich
patiowoningen (inpandig patio). In de zuidwesthoek is een zevenlaags
L-vormig volume met plattegrond tegen het
hoge volume gepositioneerd. Ook hier be-
draagt de beukmaat 6,7 m. Vanwege de
L-vorm ontstaat in het hart een binnenhof.
Ook dit deel heeft een souterrain met een
fietsenkelder.
Draagconstructie hoog volume
De draagconstructie van de hoge toren is
opgebouwd uit ter plaatse gestorte betonnen
woningscheidende wanden (h.o.h.-afstand
6,7 m, 250 mm dik) en breepdlaatvloeren
(280 mm dik). De wandenstructuur is van
boven naar beneden zo veel mogelijk door-
gezet, waardoor een heldere structuur met
een rechtstreekse krachtsafdracht ontstaat. In de langsgevel (oostzijde) bestaat de
dragende lijn uit betonnen gevelpenanten in
combinatie met versterkte stroken (fig. 3).
De breedte van de penanten is mede geba -
seerd op het constructieve ontwerpvertrek -
punt dat de gevel voor circa 30% tot 40%
moet bestaat uit betonnen wandschijven.
De gehele woontoren werkt vanuit construc-
tief oogpunt als één geheel en wordt dan ook
ongedilateerd uitgevoerd. In het hart van het
hoge volume ligt in de kern het trappenhuis
en liftpartij. De stabiliteit in de hoofdrich -
IR. RONALD
WENTING RO
Senior Adviseur Constructies ABT
ING. STEPHAN TOONEN
Projectleider ABT
auteurs
Een van de nieuwe woongebouwen in het Bajeskwartier is The Starling, gevormd door
vier in elkaar geschoven volumes van verschillende hoogtes. In afwijking van het definitief ontwerp is het project uitgevoerd in tunnelgietbouw. Extra aandacht ging hierbij uit naar
de uitkragingen en de verschillen in oriëntaties van de beuken.
CEMENT 8 2024 ?29
N
ting wordt geborgd door de woningscheiden-
de wanden. De stabiliteit haaks hierop wordt
geborgd door een aantal wanden in die rich -
ting. Door het grote aantal deursparingen in
deze wanden werken voor de stabiliteit in
deze richting ook een aantal wanden in de
middelhoge en lage woontoren mee (fig. 4).
Aan de zijde van het plein liggen de
wanden op de onderste bouwlaag circa 2,0 m
terug, waardoor aan deze zijde een uitkra
-
ging ontstaat (fig. 5). Deze uitkraging wordt
opgevangen door de bovenliggende wand
-
schijf in de middenbeuk, en door uitkragen -
de versterkte stroken in iedere verdieping in
de oostgevel. De wandschijf wordt ingezet als
verdiepingshoge wandligger. Belangrijk aan
-
dachtspunt waren de deursparingen, die de
wandligger aanzienlijk verzwakken.
Rondom de woontoren zijn prefab
betonnen uitkragende glazenwasbalkons
aanwezig met een beperkte diepte. Aan de
westzijde is een ruim uitkragende prefab
betonnen balkon voorzien, met een diepte
van circa 1,8 m.
Draagconstructie middelhoog en
laag volume
De draagconstructie van het middelhoge
volume bestaat tevens uit woningscheidende
wanden (h.o.h.-afstand 6,7 m, 250 mm dik)
en breepdlaatvloeren (280 mm dik). Tussen
de woningen aan zuid- en westzijde bevindt
zich een gang (fig. 4). Aan weerszijden van
de gang bevinden zich kopse wanden, die worden uitgevoerd in beton, ten behoeve
van de stabiliteit van dit bouwdeel in
noord-zuidrichting. De structuur loopt grotendeels van
boven naar beneden door, tot in het souter-
rain. Zoals eerder aangegeven breidt dit
volumedeel zich over de onderste drie
bouwlagen uit richting de bestaande gevan -
genismuur, ten behoeve van de patiowonin -
gen en functies in het souterrain. De kelder-
bak voor het souterrain wordt gevormd door
betonnen wanden met een dikte van 300 mm
en een waterafsluitende betonvloer met een
dikte van 300 mm. Aan de westflank is het fundament
van de bestaande gevangenismuur aanwe-
zig. Vanuit het masterplan is ervoor gekozen,
onder meer in verband met kosten, dit fun -
dament in tact te laten en de bovengelegen
gebouwstructuur met uitkragende betonnen
balken op te vangen. Rondom de woontoren zijn prefab
betonnen uitkragende glazenwasbalkons
aanwezig met een beperkte diepte. Aan de
west- en noordzijde is een ruim prefab-be-
tonnen balkon voorzien met een diepte van
circa 1,8 tot 2,0 m. De draagconstructie van het laagste
volume is een voortzetting van de structuur
van het middelhoge volume.
Tunnelgietbouw
Na afronding van het definitief ontwerp is
vanuit de aannemer een voorkeur voor
2 The Starling (gebouw D) bestaat uit een ensemble van een hoog, middelhoog en laag bouwvolume
(bron: Arons & Gelauff Architecten)
In de langsgevel
van de hoogbouw
bestaat de
dragende lijn uit
betonnen gevel -
penanten en
versterkte stroken
2
PROJECTGEGEVENS
project
Bajeskwartier Amsterdam,
The Starling (gebouw D) opdrachtgever/
projectontwikkelaar Bajes Kwartier
Ontwikkeling C.V.
(samenwerkingsverband AM, AT Capital en
Schröders Capital)
samen met de Alliantie architect
Arons en Gelauff constructieve uitwerking
ABT en BAM Advies & Engineering.aannemer
Hillen & Roosen
bekistingsleverancier Klink Bekistingen
30? CEMENT 8 2024
breedplaatvloer:d=280mm
betonnen wandpenanten dragende gevel:
-250*1600mm2
betonnen versterkte strook: 600*280mm2
wapening op de breedplaat
- breedte wandschijven, d=250mm
-c a. 35-40% geveldichtheid
- maximale overspanning ca. 2,4m
bijvoorbeeld:
- penantbreedte 1600mm + raam 2400mm;
- penantbreedte 1200
mm + raam 1800mm;
betonnen wanden: d=250mm
uitkragende gebouwhoek
versterkte strook/verdieping 600*280mm2
betonnen gevelpenanten
boven elkaar positioneren
betonnen gevelpenanten afstemmen
op onderliggende lagen - zie bouwlagen 7-11 uitkragende prefab betonnen balkonplaat
d=200/250mm bevestigt met Isokorven
uitkragende prefab betonnen balkonplaat
d=200/250mm bevestigt met Isokorven
breedplaatvloer: d=280mm
betonnen wandpenanten dragende gevel:
-250*1600mm2 betonnen versterkte strook:
600*280mm2
wapening op de breedplaat- breedte wandschijven, d=250mm
-c a. 35-40% geveldichtheid
- maximale overspanning ca. 2,4m
bijvoorbeeld:
- penantbreedte 1600mm + raam 2400mm;
- penantbreedte 1200 mm + raam 1800mm;
betonnen wanden:d=250mm
uitkragende gebouwhoek
versterkte strook/verdieping 600*280mm2
uitkragende prefab betonnen balkonplaat
d=200/250mm bevestigt met Isokorven
uitkragende prefab betonnen balkonplaat d=200/250mm bevestigt met Isokorven
uitkragende prefab betonnen balkonplaat
d=200/250mm bevestigt met Isokorven
3 Typische constructieve plattegrond hoge woontoren The Satrling (bron: ABT)
4 Plattegrond verdieping 2-6 (bron: ABT)
3
4
CEMENT 8 2024 ?31
N
N
5
6
In het hoge
gebouw liggen
de wanden op
de onderste
bouwlaag 2,0 m
terug, waardoor
een uitkraging
ontstaat
5 3D-weergave constructie, met de oostgevel en de uitkraging (bron: ABT)
6 Tunnelbekisting The Starling (foto: ABT)
oostgevel
uitkraging
32? CEMENT 8 2024
N
Legenda
Tunnel A T0301-A
Tunnels storten
Sparing
Stellen/sluiten wand
Storten wand
Tunnels gestort
Stellen prefab
Tunnel B T0302-ATunnel C T0303-A
dag 2
dag 5
dag 9 dag 3
dag 6
dag 10 dag 4
dag 8
dag 11
7
7 Inzet van de tunnels (bron: Hillen & Roossen / Klink Bekistingen) CEMENT 8 2024 ?33
tunnelgietbouw uitgesproken, met name in
verband met de identieke beukmaten (zie
ook artikel 'Één project, verschillende
bouwsystemen', elders in dit nummer).
Hierbij worden in een dagelijkse cyclus wan -
den en vloeren tegelijkertijd gestort (foto 6).
De haalbaarheid van de toepassing van
dit bouwsysteem is onderzocht. Daarbij is
gekeken naar routing van de tunnelbekis
-
ting, de beukmaten, de benodigde installatie -
technische voorzieningen en de bouwtijd. Uit
dit onderzoek bleek dat tunnelgietbouw goed
mogelijk was. De opzet in het DO, die uitging
van wanden-breedplaat, leende zich hier
goed voor en het constructief ontwerp is in
de nieuwe opzet gevolgd. Aandachtspunt was de aansluiting van de dwarswanden op de
tunnel en een goede routing van de tunnel.
Er is gekozen voor een aanpak waarbij
in basis drie tunnelbekistingen naast elkaar
worden gebruikt. Met drie tunnelkisten
konden de monteurs van verschillende disci -
plines tegelijk hun werk doen en in een
'treintje' achter elkaar door werken, in een
continue bouwstroom. Globaal werden twee
tunnels op één dag gestort. Bij de derde tun -
nel werden voorbereidingen getroffen voor
de volgende dag. De onderste lagen van het
woongebouw zijn gerealiseerd in een cyclus
van 11 dagen, terwijl de lagen in het deel van
de hoge toren een cyclus van 6 dagen hadden
(de routing is weergegeven in figuur 7).
De verschillende
oriëntaties van
de wanden
maakten tunnel-
gietbouw
minder efficiënt
8
9
8 Het leidingwerk en de luchtkanalen worden elders op de bouwplaats op de onderwapening aangebracht.
Wanneer de tunnel gereed is wordt het geheel ingehezen op de tunnel (foto: ABT) 9 Detail bevestiging prefab balkons (bron: Schöck) 34? CEMENT 8 2024
De installateurs brachten op maaiveldniveau,
op de onderwapening, het leidingwerk in
de vloeren aan, waarna de wapeningsploeg
bovenwapening aanbracht. In zijn geheel
werd dit vervolgens op het dek van de tunnel
geplaatst (foto 8).
Aansluitingen wanden? Tunnelgietbouw is
vooral effectief als alle beuken van de wo-
ningen wat betreft maatvoering gelijk zijn.
Of in ieder geval het overgrote deel. Dit is in
de plattegrond van de woontoren het geval.
De verschillende oriëntatie van de wanden
maakten het proces van tunnelgietbouw
echter minder efficiënt. Door deze variatie
in oriëntatie zijn er namelijk veel aansluitin -
gen van wanden dwars op de tunnelstruc-
tuur. Samen met de benodigde dwarswan -
den voor de stabiliteitsvoorzieningen zorgt
dit voor een verstoring in het bouwproces. Om de dwarswanden te realiseren zijn
in de wanden stekkenbakken ingebracht.
Ter plaatse van de dwarswanden is in het
vloergedeelte van de bekisting een strook
opengehouden (zie gele delen figuur 7), die
zijn afgezet met haringraatstaal. De wand -
wapening voor deze dwarswanden is dóór
deze openingen aangebracht. De wand werd
vervolgens ? nadat de rest van de tunnel
was gestort ? inclusief de open strook in de
vloer afgestort.
IDocksysteem
Door uitvoering in tunnelgietbouw is het
nodig de prefab balkons achteraf te monte-
ren. Dit omdat de balkons bij montage voor-
af in de weg zouden zitten bij het uitrijden
van het tunnelsegment. Om dit mogelijk te
maken, is het zogenoemde IDock-systeem
(Schöck) toegepast. Hierbij worden met
kunststof bakken open sleuven in de beton -
vloer gerealiseerd. Daarin worden de bal -
kons via stekken die uit het prefab element
steken, verankerd. Ten behoeve van koude-
brugonderbreking zijn de prefab elementen
geleverd met ingebouwde Isokorf-elemen -
ten. Na het stellen van de balkons worden
de sleuven met K70-gietmortel vastgezet.
Afhankelijk van de omstandigheden zijn de
balkons al na 24 uur volledig belastbaar.
Tot slot
De tunnelkist heeft inmiddels (november
2024) het hoge torendeel bereikt. De komen -
de maanden worden de bovenste bouwlagen
gerealiseerd. Dit deel heeft een bouwtijd van
slechts zes dagen per bouwlaag. De ver-
wachting is dan ook dat al in het eerste
kwartaal van 2025 het hoogste punt wordt
bereikt, waarna de verdere afbouw kan be-
ginnen. Op naar de eindsprint!
11
10
10 Staven vanuit het balkon worden verankerd in sparingen in de vloer (foto: ABT)
11 Aangieten van de sleuven (foto: ABT) CEMENT 8 2024 ?35
Stapeling van
uitkragende volumes
Uitkragingen bepalend in constructief ontwerp
The Martin in het Bajeskwartier
1 The Martin in uitvoering (foto: BAM)
1
36? CEMENT 8 2024
The Martin (voorheen heette deze
toren The Ruby) is een 50 m hoge
woontoren, voor 103 appartemen -
ten.
Bepalend voor de constructieve op
Reacties