In deze rubriek maken we kennis met de jonge constructeur Job ter Kuile. Hij deelt zijn ervaring bij zijn eerste project, de Oosterweelverbinding in Antwerpen, en geeft zijn visie op het constructeursvak.
de jonge constructeur 34?CEMENT?1 2025Deze rubriek is tot
stand gekomen in
samenwerking met
YouCon, de
vereniging van en
voor jonge
constructeurs.
De Oosterweelverbinding
Het eerste project waarbij ik
betrokken ben geweest, en
waar ik nog steeds aan werk, is
de Oosterweelverbinding. Deze
gigantische infrastructurele
opgave bestaat uit het sluiten
van de ring rondom Antwerpen,
maar ook het verbeteren van
de leefbaarheid voor de omwo-
nenden. Sinds juli 2024 ben ik
aangesloten bij het DO-ont-
werpteam van het deelgebied
de Vork. De Vork is een onder-
gronds kruispunt dat het nieuwe
gedeelte van de ring verbindt
met de bestaande snelweg
richting Nederland. Ons team
is verantwoordelijk voor het
tunneldeel dat de bestaande
spoorwegen kruist.
De uitdaging van het ont-
werp zit in de inpassing van de
constructie in de omgeving. De
spoorwegen moeten in gebruik
blijven tijdens de uitvoering. De
aanleg van de tunnel gebeurt
dus onder de spoorbruggen en
tussen de bestaande funderin-
gen, terwijl de Eurostar er 'ge-
woon' overheen rijdt. Gedetail-
leerde geotechnische modellen
worden gebruikt om de vervor-
mingen van de constructie en
omgeving in kaart te brengen
tijdens elke fase van het bouw-
proces. Daarnaast dienen ze als
input voor het constructieve
ontwerp.
Elk tunneldeel heeft zijn
eigen unieke randvoorwaarden,
maar er zijn ook onderdelen
waarbij uniformiteit belangrijk
"Op de universiteit leer je
nog onvoldoende hoe je een
ontwerp op een heldere en
begrijpelijke manier
overbrengt"
In deze rubriek maken we kennis met de jonge
constructeur Job ter Kuile. Hij deelt zijn ervaring bij
zijn eerste project, de Oosterweelverbinding in
Antwerpen, en geeft zijn visie op het constructeursvak.
is, zoals de diepwanden. Het
ontwerp van de diepwanden is
grotendeels geautomatiseerd.
Veranderingen van de uit-
gangspunten in bijvoorbeeld
de geotechnische input of
wapeningskorven kunnen hier-
door gemakkelijk en efficiënt
worden verwerkt in alle tunnel-
delen.
Mijn rol
Constructeur
Tijdens het begin van een nieu-
we fase in het DO ben ik als
constructeur aangesloten bij
het ontwerpteam. Aanhaken bij
zo'n groot project als begin-
nend constructeur kan in eerste
instantie overweldigend zijn.
Witteveen+Bos is al sinds 2012
betrokken bij de Oosterweel-
verbinding, dus er was meer
PROJECTGEGEVENS
project
Oosterweelverbinding
Antwerpen
deelproject
De Kanaaltunnels
opdrachtgever
Lantis
opdrachtnemer
TM ROCO
IR. JOB TER KUILE
leeftijd
26 jaar
opleiding
Master Civiele
Techniek, TU Delft
afstudeerproject
Innovatieve
mechanische
verbindingen tussen
vezelversterkte
kunststof brugdekken
en stalen onderbouw
werkgever
Witteveen+Bos
functie
constructeur
werkzaam sinds
januari 2024
baan gekregen door
sollicitatie
belangrijk in
ontwikkeling:
communicatieve
vaardigheden
eerste project
Oosterweel
verbinding
rol bij eerste project
constructeur
Mijn project
de jonge constructeur CEMENT 1 2025 ?35
Mijn mening
Welk onderdeel van het
constructeursvak is wat
jouw betreft onderbelicht?
Als student ben je gewend dat
collega's ? medestudenten en
professoren ? vergelijkbare
kennis over het vakgebied be-
zitten. Hierdoor lukte het om
tijdens colleges of gezamenlij-
ke opdrachten zonder veel in-
troductie en context gelijk de
diepte in te duiken. Tijdens
mijn eerste maanden als con-
structeur merkte ik het belang
van het toespitsen van de in-
formatie op de persoon waar-
mee je praat. Praat je met een
andere constructeur, dan kun
je uitgebreid vertellen over de
modellen en gebruikte reken-
methodes. Sta je bijvoorbeeld
tegenover een projectleider,
dan is het beter om de focus te
leggen op de uitgangspunten
en resultaten. Zo kun je de juis-
te informatie communiceren
zonder te verzanden in alle
technische details van het ont-
werp. Het overbrengen van
jouw ontwerp op een heldere
en begrijpelijke manier is iets
waar ze op de universiteit meer
aandacht aan zouden mogen
besteden.
Hoe zal het constructeurs-
vak zich in de toekomst
ontwikkelen?
Ervaren collega's zijn perfect
om mee te sparren wanneer je
vastloopt tijdens een lastig
ontwerp. Door de jarenlange
ervaring kennen ze vaak een
project met vergelijkbare uit-
dagingen. Bovendien kunnen
ze je wijzen op mogelijke aan-
dachtspunten als het gaat om
uitvoerbaarheid en haalbaar-
heid. Ik verwacht dat deze rol
van sparringpartner in de toe-
komst steeds meer wordt ge-
automatiseerd. Large language
models (LLM), zoals Chat-GPT,
worden al veel gebruikt als
klankbord tijdens het studeren
of programmeren.
Het gebrek aan openbare data
van civieltechnische projecten
maakt Chat-GPT minder ge-
schikt voor een constructeur.
Als het bedrijven lukt de ber-
gen aan projectdata te digita-
liseren, zou je hiermee een LLM
kunnen trainen voor intern
gebruik en de rol van sparring-
partner laten overnemen.
Doorsnede kanaaltunnels in ondergronds kruispunt de Vork in de Oosterweelverbinding (bron: Lantis)
dan tien jaar aan informatie
om door te spitten. Gelukkig
werd ik goed opgevangen door
het team en kon ik al snel mee-
draaien met het ontwerp van
de nieuwe funderingen voor de
spoorbruggen.
Door de beperkte ruimte
en de volgebouwde omgeving
was er vanaf het begin een
intensieve samenwerking met
de ontwerpers. Zo konden on-
verwachte clashes met andere
constructieonderdelen, be-
staande funderingen en tijdelij-
ke grondkeringen snel worden
opgespoord. Ik merkte hoe las-
tig het is om eigen ideeën op
papier te krijgen in de vorm
van duidelijke schetsen en hoe
belangrijk het is om vanaf het
begin de inpasbaarheid van
het ontwerp te waarborgen.
Een tunnelproject bevindt
zich op het constructieve en
geotechnische raakvlak. Door
de verschillen in vakgebied
ervaar je dat een geotechnisch
adviseur en constructeur vaak
een andere ontwerpaanpak
hebben. Daarom is continue
terugkoppeling bij het uitwisse-
len van belastingen, beddingen
en andere gegevens enorm
belangrijk. Iets wat ik zeker zal
meenemen naar volgende
projecten.
ir. Job ter Kuile
Leeftijd: 26 jaar
Opleiding: Master Civiele Techniek, TU Delft
Afstudeerproject: Innovatieve mechanische verbindingen tussen vezelversterkte kunststof brugdekken en stalen onderbouw.
Werkgever: Witteveen+Bos
Functie: Constructeur
Werkzaam sinds: Januari 2024
Baan gekregen door: Sollicitatie
Belangrijk in ontwikkeling: Communicatieve vaardigheden
Eerste project: Oosterweelverbinding
Rol bij eerste project: Constructeur
De Oosterweelverbinding
Het eerste project waarbij ik betrokken ben geweest, en waar ik nog steeds aan werk, is de Oosterweelverbinding. Deze gigantische infrastructurele opgave bestaat uit het sluiten van de ring rondom Antwerpen, maar ook het verbeteren van de leefbaarheid voor de omwonenden. Sinds juli 2024 ben ik aangesloten bij het DO-ontwerpteam van het deelgebied de Vork. De Vork is een ondergronds kruispunt dat het nieuwe gedeelte van de ring verbindt met de bestaande snelweg richting Nederland. Ons team is verantwoordelijk voor het tunneldeel dat de bestaande spoorwegen kruist.
De uitdaging van het ontwerp zit in de inpassing van de constructie in de omgeving. De spoorwegen moeten in gebruik blijven tijdens de uitvoering. De aanleg van de tunnel gebeurt dus onder de spoorbruggen en tussen de bestaande funderingen, terwijl de Eurostar er ‘gewoon’ overheen rijdt. Gedetailleerde geotechnische modellen worden gebruikt om de vervormingen van de constructie en omgeving in kaart te brengen tijdens elke fase van het bouwproces. Daarnaast dienen ze als input voor het constructieve ontwerp.
Elk tunneldeel heeft zijn eigen unieke randvoorwaarden, maar er zijn ook onderdelen waarbij uniformiteit belangrijk is, zoals de diepwanden. Het ontwerp van de diepwanden is grotendeels geautomatiseerd. Veranderingen van de uitgangspunten in bijvoorbeeld de geotechnische input of wapeningskorven kunnen hierdoor gemakkelijk en efficiënt worden verwerkt in alle tunneldelen.
Reacties