Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Constructeur in de Oosterweelverbinding

De jonge constructeur Job ter Kuile, Job ter Kuile - 7 februari 2025

In deze rubriek maken we kennis met de jonge constructeur Job ter Kuile. Hij deelt zijn ervaring bij zijn eerste project, de Oosterweelverbinding in Antwerpen, en geeft zijn visie op het constructeursvak.

ir. Job ter Kuile

Leeftijd: 26 jaar
Opleiding: Master Civiele Techniek, TU Delft
Afstudeerproject: Innovatieve mechanische verbindingen tussen vezelversterkte kunststof brugdekken en stalen onderbouw.
Werkgever: Witteveen+Bos
Functie: Constructeur
Werkzaam sinds: Januari 2024
Baan gekregen door: Sollicitatie
Belangrijk in ontwikkeling: Communicatieve vaardigheden
Eerste project: Oosterweelverbinding
Rol bij eerste project: Constructeur

Mijn project

De Oosterweelverbinding

Het eerste project waarbij ik betrokken ben geweest, en waar ik nog steeds aan werk, is de Oosterweelverbinding. Deze gigantische infrastructurele opgave bestaat uit het sluiten van de ring rondom Antwerpen, maar ook het verbeteren van de leefbaarheid voor de omwonenden. Sinds juli 2024 ben ik aangesloten bij het DO-ontwerpteam van het deelgebied de Vork. De Vork is een ondergronds kruispunt dat het nieuwe gedeelte van de ring verbindt met de bestaande snelweg richting Nederland. Ons team is verantwoordelijk voor het tunneldeel dat de bestaande spoorwegen kruist.

De uitdaging van het ontwerp zit in de inpassing van de constructie in de omgeving. De spoorwegen moeten in gebruik blijven tijdens de uitvoering. De aanleg van de tunnel gebeurt dus onder de spoorbruggen en tussen de bestaande funderingen, terwijl de Eurostar er ‘gewoon’ overheen rijdt. Gedetailleerde geotechnische modellen worden gebruikt om de vervormingen van de constructie en omgeving in kaart te brengen tijdens elke fase van het bouwproces. Daarnaast dienen ze als input voor het constructieve ontwerp.

Elk tunneldeel heeft zijn eigen unieke randvoorwaarden, maar er zijn ook onderdelen waarbij uniformiteit belangrijk is, zoals de diepwanden. Het ontwerp van de diepwanden is grotendeels geautomatiseerd. Veranderingen van de uitgangspunten in bijvoorbeeld de geotechnische input of wapeningskorven kunnen hierdoor gemakkelijk en efficiënt worden verwerkt in alle tunneldelen.

De uitdaging van het ontwerp zit in de inpassing van de constructie in de omgeving

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2025. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren