"Het mooiste onderdeel vond ik het ontwerpen van de constructieve en esthetische logica", aldus Wim van 't Land, constructeur bij Movares. In deze aflevering van De jonge constructeur vertelt hij over het constructeursvak en zijn rol bij het ontwerp en de bouw van drie zoutloodsen t.b.v. de gladheidsbestrijding voor Rijkswaterstaat.
Mijn mening
60? CEMENT 03 2019
Hoe kunnen we als con-
structeurs leren van andere
disciplines in de bouw of
daarbuiten?
Leren van andere disciplines is
verrijkend en tegelijk heel erg
leuk. Bij een multidisciplinair
bedrijf als Movares gaat dat
bijna vanzelf. De meeste ge-
bouwen en lichte constructies
waar ik aan werk hebben een
sterke link met mobiliteit en
infrastructuur. En dus ook met
projecten die binnen die disci-
plines worden ontwikkeld.
Binnen de projecten zoeken
we elkaar op en verkennen we
de raakvlakken. Bijna altijd
leidt dat tot goede inzichten
die je vervolgens in je eigen
projecten kunt verwerken. Zo-
als slimmere bouwfasering, erg
belangrijk bijvoorbeeld bij
OV-knopen waar we bouwen
'met de winkel open'.
Wat is voor jou de grootste
uitdaging in je werk?
Misschien een open deur, maar
mijn grootste uitdaging is om
mijn opdrachtgever en mijn
team van goede adviezen te
voorzien. Dat is nooit simpel. Als
constructeur heb je de verant -
woordelijkheid om met slimme
oplossingen te komen om aan
alle (deels tegenstrijdige) belan- gen en eisen recht te doen.
Vaak betekent dat optimalise-
ren tussen wat wenselijk en wat
haalbaar is. Die belangen moet
je goed kunnen afwegen.
Een voorbeeld daarvan is de
renovatie van monumentale
ijzeren constructies. Die voldoen
vaak niet meer aan de huidige
normen. Om deze toch te be-
houden, ontwerpen we een
samenhangende reeks van
kleine en relatief onzichtbare
verbeteringen.
Hoe zal het constructeurs-
vak zich in de toekomst
ontwikkelen?
Volgens mij verandert het vak
door de ontwikkeling van
parametrische ontwerptools
zoals Grasshopper en Dynamo.
Architecten jagen deze ontwik -
keling aan omdat zij hiermee
meer vormvrijheid krijgen.
Aannemers kunnen hierin mee-
gaan dankzij robotisering
"Constructeurs zullen
steeds vaker hun eigen
tools in elkaar zetten"
In deze rubriek maken we kennis met de jonge
constructeur Wim van 't Land. Hij deelt zijn mening
over het vak en belicht een van zijn eerste projecten.
(3D-printen, CNC-technie-
ken). Ook maatschappelijke
ontwikkelingen zoals circu-
lair bouwen en duurzame
materiaaltoepassing vragen
om gereedschap voor
ontwerpoptimalisatie en
materiaalkeuze. De stan-
daardaanpak voor bereke-
ningen voldoet niet altijd.
Constructeurs zullen op
basis van hun theoretische
bagage steeds vaker hun
eigen tools in elkaar zetten
met behulp van (visueel)
programmeren. Zo werken
we samen met Bruil Prefab-
printing en diverse architec -
ten aan parametrische
modellen die printbaar zijn
in beton. We optimaliseren
daarin constructieve para-
meters. Daarmee kunnen we
daadwerkelijk onze vormvrije
ontwerpen realiseren en
materiaal besparen. Dit
heeft echt de toekomst.
IR. WIM VAN 'T LAND
leeftijd
29 jaar
opleiding
TU Delft, Civiele
Techniek, master
Building Engineering
afstudeerproject
Toepassing van
biobased materials in
stationsoverkappingen
werkgever
Movares Nederland B.V.functie
senior constructeur werkzaam sinds
2014
baan gekregen door
afstudeerstage
belangrijk in
ontwikkeling Jong Talent
Programma van Movares
eerste project
kleine constructies bij station Nijmegen Goffert
rol bij eerste project
constructeur
staalconstructies
Deze rubriek is tot stand gekomen in
samenwerking met YouCon, de
vereniging van en voor jonge
constructeurs.
de jonge constructeur
CEMENT 03 2019 ?61
Mijn
project Mijn rol
Duurzame zoutloodsen
Door Movares is voor Rijkswa-
terstaat een concept ontwikkeld
voor zogenoemde steunpunten
voor gladheidsbestrijding. Van-
uit deze steunpunten worden
de snelwegen in de winter ge-
strooid. De gebouwen, grote
zoutloodsen en stallingen voor
strooiers zijn eigenlijk onderge-
schikt. Betrouwbaarheid, snel-
heid en veiligheid van het
strooien zijn veel belangrijker.
Met een breed ontwerpteam
hebben we bij Movares aan de
ontwikkeling van deze steun-
punten gewerkt. Het ontwerp
van de wegen en gebouwen is
sterk gebaseerd op logistieke
simulaties en praktijkervaring
van de gebruikers. Daarmee
werden goed onderbouwde
ontwerpkeuzes gemaakt. Daar-
naast is er veel aandacht be-
steed aan de vormgeving. Veel
steunpunten bevinden zich op zichtlocaties langs snelwegen
en zijn daarom visitekaartjes
voor Rijkswaterstaat. Door als
constructief ontwerpers nauw
samen te werken met de archi-
tecten ontstonden beeldbepa-
lende constructies, zoals de ka-
rakteristieke houten constructies
en de vormgegeven prefab be-
tonnen keerwanden en barriers.
Een grote constructieve
uitdaging was de materiaalkeu-
ze. In de sterk zoute omgeving
viel staal al snel af vanwege de
corrosiegevoeligheid. Vervol-
gens zijn verschillende construc -
tieprincipes met beton en hout
onderzocht. Een houten drie-
scharnierspant bleek in dit geval
de beste oplossing voor de meer
dan 30 m overspanning van de
zoutloods. Deze materiaalkeuze
werd doorgetrokken naar de
grote luifels. Aan de hoogte van
de liggers kun je als het ware
het momentenverloop aflezen. Een andere grote con-
structieve uitdaging waren de
betonnen vloeren. Om milieu-
schade te voorkomen moeten
deze vloeistofdicht zijn. Tegelijk
zijn het grote vloervelden die
Constructieve en
esthetische logica
De projecten voor de steunpun-
ten in Houten, Baarn en
Delfgauw heb ik van begin tot
eind meegemaakt: van ontwerp
tot backoffice tijdens de uitvoe-
ring. In de eerste fases dacht ik
mee in het ontwerp van de
hout- en betonconstructies en
maakte ik de berekeningen.
Vanuit mijn afstuderen nam ik
kennis mee over de toepassing
van bio-based materials. Dat
kwam goed van pas bij het ont -
werp van deze houtconstructies. Het mooiste onderdeel
vond ik zelf het ontwerpen van
de constructieve en esthetische
logica, samen met het team
van constructeurs en architec -
ten. Het ontstaan van die logi-
ca levert veel energie op en
zorgt ervoor dat iedereen in het
team uiteindelijk trots is op het
ontwerp. Ook interessant waren
de innovaties die we konden
ontwikkelen binnen dit project,
zoals de toepassing van zonne-
panelen als waterdichte dak -
huid bij steunpunt Houten.
Inwoners van Houten rondom
het steunpunt zijn nu mede-
eigenaar van deze zonnepane-
len. Hoe duurzaamheid en
maatschappelijke betrokken-
heid worden vormgegeven in
projecten, is misschien wel het
belangrijkste wat ik van dit
project geleerd heb. Dit zou wel
eens een leidend thema kunnen
zijn in toekomstige projecten.
niet zomaar zonder dilataties
kunnen worden uitgevoerd. De
grote belastingen op de vloe-
ren, vanwege de zwaarbela-
den vrachtwagens met zout,
maken deze opgave nog inge-
wikkelder. Er is daarom veel
aandacht besteed aan ro-
buuste, waterdichte dilataties
en een betrouwbare wateraf
-
voer.
PROJECT
GEGEVENS
project
Steunpunten
gladheidsbestrijding opdrachtgeverRijkswaterstaat architect
StudioSK (onderdeel van Movares)
ingenieursbureau Movares
Nederland B.V. aannemer
Peek Bouw & Infra B.V. en Van Norel Bouwgroep
(combinatie)
Reacties