Dat Groningen er heel anders uit zou zien zonder de inbreng van Ingenieursbureau Dijkhuis, is niet eens zo'n gewaagde stelling. Immers, het aantal projecten in de stad waarbij het bureau van Theo van Wageningen en zijn compagnon betrokken is, is legio. Uitdagingen zijn er bij die projecten altijd al volop geweest. Recent is daar de aardbevingenproblematiek bijgekomen, waarmee het vak nog weer veel complexer is geworden.
56
interview
Theo van Wageningen
De dienstbare
constructeur
De dienstbare constructeur 2 2017
interview
57 2 2017
CV
Al zijn hele leven is Theo van Wageningen gefascineerd door
gebouwen. Hoe er vanuit het niets uiteindelijk een heel bouw-
werk ontstaat, hoe zijn ideeën daadwerkelijk in de praktijk
worden uitgevoerd; het geeft hem een enorme voldoening. En
als mensen zich dan ook nog eens prettig voelen in zo'n
gebouw is hij helemaal gelukkig. Die fascinatie betreft overigens
niet alleen zijn 'eigen' gebouwen. Noem het beroepsdeformatie,
maar ook als hij in 'andermans' gebouwen is, kan hij het niet
nalaten de draagconstructie te doorgronden.
De interesse voor de bouw begint al in zijn kleutertijd. Vaak is
hij te vinden in de blokkenhoek en de zandbak, het liefst zo
vaak mogelijk. Hij bouwt dan allerhande constructies. Van
Wageningen groeit op in Amsterdam Buitenveldert en ziet van
dichtbij hoe in de jaren 70 grote hoeveelheden woningen in
korte tijd uit de grond worden gestampt. Vaak neemt hij een
kijkje op de bouw, wat zijn interesse verder aanwakkert. Toch
moet uiteindelijk een beroepskeuzetest de doorslag geven.
Daar kwam niets verrassends uit: hij wil naar de Technische
Hogeschool in Delft.
Aanvankelijk was Bouwkunde de eerste keuze ? hij heeft veel
interesse in architectuur ? maar hij komt erachter dat het
aandeel techniek bij die faculteit eigenlijk maar heel gering is.
Daarom gaat hij toch voor Civiele Techniek. Dat de markt voor
architecten in die periode heel slecht is, speelt daarbij zeker
een rol.
Theo van Wageningen
De dienstbare
constructeur
naam ir. Theo van Wageningen
leeftijd 51
opleiding TU Delft
werkgevers Austin Nederland,
Grabowsky & Poort, Pieters
Bouwtechniek, Ingenieursbureau
Dijkhuis
1 Theo van Wageningen in het
RDW-kantoor in Veendam,
waarvan het gebouw duurzaam
is getransformeerd van label G
naar A, terwijl het in één moeite
door aardbevingsbestendig is
gemaakt
foto: Ronald Zijlstra Fotografie
Dat Groningen er heel anders uit zou zien zonder de
inbreng van Ingenieursbureau Dijkhuis, is niet eens zo'n
gewaagde stelling. Immers, het aantal projecten in de stad
waarbij het bureau van Theo van Wageningen en zijn
compagnon betrokken is, is legio. Uitdagingen zijn er bij die
projecten altijd al volop geweest. Recent is daar de aard-
bevingenproblematiek bijgekomen, waarmee het vak nog
veel complexer is geworden.
2 2017
58
breken. Toch blijft hij tijdens zijn diensttijd bezig met het vak.
Via InterAT voert hij voor Grabowsky & Poort berekeningen
uit voor prefab-betonleveranciers. Eenmaal afgezwaaid is hij
toe aan zijn eerste volwaardige baan, bij Pieters Bouwtechniek
in Haarlem.
Bij die eerste werkgevers komt hij erachter dat de opleiding aan
de Technische Hogeschool theoretisch weliswaar erg goed is,
maar niet erg praktisch is. "Ik kon gerust een wapeningsnet
van Ø8 ? 165 voorschrijven of een stalen vakwerkspant met
allemaal verschillende wanddiktes. Geen idee dat dat helemaal
niet praktisch was."
Halverwege de jaren 90 verhuist de werkomgeving van Van
Wageningen van Haarlem naar Amsterdam. Pieters Bouwtech-
niek neemt een klein Amsterdams bureau van Tom Tukker
over, die is omgekomen bij een tragisch vliegtuigongeval.
In 1989 rondt Van Wageningen zijn studie af. Zijn interesse
voor constructies is ondertussen verder gevoed, onder meer
dankzij vakbladen als Cement
en Bouwen met Staal.
Eerste werkervaring
Omdat hij ook nog in militaire dienst moet, overbrugt hij de
tijd met uitzendwerk bij Austin Nederland, een zeer breed
georiënteerd Amerikaans ingenieursbureau. Na Austin is hij
nog een korte periode werkzaam bij Grabowsky & Poort. Maar
hoewel dat bureau nog pogingen doet Van Wageningen uit
militaire dienst te houden, moet hij zijn carrière al snel onder -
foto: Ronald Zijlstra Fotografie
"Een ontwerp van een architect
berust voor een deel op willekeur"
2
De dienstbare constructeur 2 2017
interview
59
2 De bouw van wooncomplex De Zaag in Groningen
omvat 72 aardbevingsbestendige appartementen
foto: KAW Architecten3 Op advies van Ingenieursbureau Dijkhuis en
Zonneveld Ingenieurs is De Zaag op een
balkenframe met base isolation geplaatst
heb gedaan. Dat kan blijven knagen." Maar Van Wageningen
rondt de opleiding niet af. Belangrijke reden om te stoppen, is
dat hij dankzij tien jaar ervaring als constructeur al best een
belangrijke stempel op het ontwerp van gebouwen kan
drukken. Als architect zou hij min of meer opnieuw moeten
beginnen. Bovendien merkt hij dat hij het constructieve
ontwerp gewoon leuker vindt. Maar het heeft ook praktische
redenen. De opleiding is haast niet te combineren met zijn
jonge gezin en zijn drukke baan.
Takenpakket constructeur
De willekeur van sommige ontwerpen is niet alleen voorbe-
houden aan architecten. Hij komt het ook tegen in zijn eigen
vak. "Ik kan me nog goed herinneren dat ik voor een 'all-
weather-terminal' voor schepen op vrijdagmiddag een spant
had uitgewerkt en dat doorgaf aan de aannemer. De maandag
erop had ik een nieuw idee en bedacht ik een variant. En wat
bleek bij oplevering: beide spantvormen zijn toegepast. Hoe
dat precies is gelopen weet ik niet eens, maar toeval speelde
daarbij zeker een rol." Van Wageningen leert ook dat een
gebouw nooit af is. "Ik zeg wel eens dat een gebouw pas af is
als het wordt gesloopt. Ook al tijdens de bouw wijzigt er heel
veel en sommige oplossingen ontstaan pas gaandeweg, zeker
als een aannemer zijn invloed op het ontwerp uitoefent.
Natuurlijk proberen wij zo goed mogelijk rekening te houden
met uitvoerbaarheid, maar vaak hebben aannemers toch ook
zo hun eigen ideeën. Prettig is dat niet altijd, zeker voor archi-
tecten niet. Maar uiteindelijk kunnen we het altijd wel eens
worden met aannemers, ook al ontstaan daarbij nog wel eens
discussies over wat wel en niet in ons takenpakket hoort. We
willen graag servicegericht en dienstbaar zijn, dus zeggen we
niet gauw dat we iets niet willen doen. Dat zit ook niet in het
karakter van constructeurs. Maar je moet natuurlijk wel in de
gaten houden welke verantwoordelijkheid je naar je toe haalt.
Als je een verkeerd antwoord geeft op een vraag die niet voor
jou was bestemd, heb je toch een probleem. Maar als een
aannemer met een goed voorstel komt waarmee hij geld kan
besparen, wil ik graag met hem meedenken. Ik vind overigens
wel dat wij dan ook mee moeten profiteren en dus betaald
moeten worden voor onze extra inspanningen."
Dijkhuis
In 2006 leest Van Wageningen in Cement over een vacature bij
Ingenieursbureau Dijkhuis. Het Groningse bureau zoekt een
projectleider die op termijn kan toetreden tot de directe. Dat
lijkt Van Wageningen wel wat. Groningen is voor hem geen
vreemde omgeving. Hij is er geboren en hoewel hij op zijn
tweede al naar Amsterdam verhuist, heeft hij altijd een band
gehad met de stad. "Natuurlijk had het nogal wat impact, ook
Gaandeweg ontstaat in de hoofdstad een volwaardige neven-
vestiging van Pieters. Na een aantal jaren wordt Van Wageningen
er vestigingsleider.
Academie voor bouwkunst
Zijn interesse in architectuur blijft in de periode als jonge
constructeur sluimeren. Eind jaren 90 besluit Van Wageningen
naar de Academie voor Bouwkunst te gaan. Hij is vooral
nieuwsgierig naar het ontwerpproces, hoe een architect soms
vanuit bijna niets tot een ontwerp komt. "Wat mij wel duidelijk
werd, is dat de totstandkoming van een ontwerp van een archi-
tect voor een deel toch ook op willekeur en smaak berust. En
vaak een logisch, onvermijdelijk gevolg lijkt van zelf gekozen
uitgangspunten. Hoe vaak komt het niet voor dat die ene
geniale schets waaruit alles zou zijn ontstaan, pas later wordt
bedacht? Dat geeft in mijn ogen helemaal niet, maar ik vind
het goed om het te weten. En architecten presenteren hun
plannen meestal heel goed en met veel overtuiging. Ik zie
architecten dan ook vaak als verhalenvertellers. Neem Rem
Koolhaas. Ik vind zijn gebouwen eigenlijk veel minder interes-
sant dan zijn verhalen. Die zijn echt fantastisch. Je ziet duidelijk
dat hij is opgeleid als scenarioschrijver."
Het idee om een architectenopleiding te gaan volgen hinkt op
twee gedachten. Hij vindt het vanuit zijn vak als constructeur
leerzaam om te weten hoe architecten denken. Tegelijk houdt
hij de mogelijkheid open om zelf architect te worden. "Ik heb
liever spijt van dingen die ik wel heb gedaan, dan dat ik ze niet
3
De dienstbare constructeur 2 2017
60
Maar in wezen is een Gronings bureau niet anders dan een
bureau in Friesland of de Randstad; de sommetjes blijven
hetzelfde. Onderlinge verschillen zijn er natuurlijk wel. Het
typerende van Dijkhuis is volgens Van Wageningen dat het een
praktisch en pragmatisch bureau is, met een platte organisatie
die dicht op de uitvoering zit. Andere bureaus hebben net weer
wat andere accenten.
Van Wageningen is heel tevreden met het grote aandeel
Groningse projecten en is er niet per se op uit om veel werk
binnen te halen uit andere regio's. Als je dat wil moet je ook ter
plekke aanwezig zijn, is zijn overtuiging. En het is niet zijn
ambitie andere vestigingen te openen. Dus wat hem betreft
hoeft Dijkhuis geen groot bureau te worden. Op dit moment
werken er zo'n 18 mensen. Dat is wel eens meer geweest. Begin
jaren 80 telde het bureau ruim 40 werknemers. "Door de crisis
liep dat binnen twee jaar terug naar zo'n 12 man. Ook in 2008
hebben we een flinke tik gehad en moesten we maatregelen
nemen. Het personeelsbestand kromp van 30 naar 20. Iets later
liep het zelfs weer terug tot 15. Nu zitten we weer in de lift. Ik
zou er zo een ervaren constructeur en een modelleur bij willen
hebben."
Aardbevingen
De toenemende hoeveelheid werk is voor een deel te danken
aan de aardbevingenproblematiek. "Het is razend interessante
maar ook enorm complexe materie, zowel technisch als maat-
schappelijk. Want het gaat niet alleen om het juiste sommetje,
er komt ook een hoop politiek bij kijken. Hoeveel heeft een
voor het gezin. Want ikzelf was er dan wel geboren, maar mijn
vrouw had niets met de regio. En ik heb een zoon, zes was die
destijds. Volgens ons een leeftijd waarop het nog wel kon.
Bovendien was het nog helemaal niet zeker dat ik er zou
blijven. Als het niets zou worden, wilde ik de mogelijkheid
openhouden om weer terug te keren."
Maar van een terugkeer is geen sprake, het bevalt Van Wage-
ningen goed in Groningen. Hij bouwt er een goed netwerk op
van architecten, aannemers en bouwbedrijven. "Zo'n netwerk
is in ons vak heel belangrijk. Zeker in een regio als Groningen.
Als ik de stad in loop kom ik bijna altijd een bekende tegen. Ik
zie heel duidelijk het belang van dicht bij je klanten zitten. Je
kent de mensen, de cultuur. En een bezoek aan de bouw is snel
geregeld. Het grootste deel van onze projecten bevindt zich
dan ook in Groningen, in de stad en de provincie. Ook in
Drenthe doen we een hoop. Gek genoeg hebben we in Fries-
land veel minder werk. Projecten daar worden grotendeels
door Friezen zelf gedaan. Opvallend is overigens dat Friezen
wel het nodige werk in Groningen doen."
"Het constructieve concept van rijtjes-
woningen met kalkzandsteen en
kanaalplaatvloeren is echt helemaal
tot het minimum uitgeknepen"
4
De dienstbare constructeur 2 2017
interview
61
4 Het Provinciehuis Drenthe in Assen werd een aantal jaren geleden in een
renovatie door Ingenieursbureau Dijkhuis geschikt gemaakt voor het Nieuwe
Werken
foto: Ingenieursbureau Dijkhuis 6 De markante torens van La Liberté aan de westelijke stadsrand van Groningen,
een project waar Van Wageningen met trots op terugkijkt
foto: Jim Ernst Fotografie
opdrachtgever over voor een aardbevingsbestendig gebouw?
En wie gaat dat betalen?"
Het werk wordt voor ingenieursbureaus een stuk ingewikkelder.
Het vraagt aanzienlijk meer tijd en advieswerk wordt daarmee
ook duurder. "Een gebouw dat getoetst moet worden op aard-
bevingen kost ons zeker twee keer zoveel tijd. Aanvankelijk
kwam dat deels doordat het nieuw was, maar inmiddels
hebben we de nodige ervaring en nog steeds is het echt heel
bewerkelijk. Het is namelijk niet zo dat je direct een oplossing
hebt voor een probleem, zeker bij bestaande bouw. Als je daar
de belastingen uit de NPR 9998 op loslaat, reken je echt alles
kapot. Het wordt zo heel duidelijk hoe ver we eigenlijk zijn
doorgeslagen met efficiënt bouwen. Het constructieve concept
van rijtjeswoningen met kalkzandsteen en kanaalplaatvloeren
is echt helemaal tot het minimum uitgeknepen. Die zijn bij
lange na niet opgewassen tegen de enorme aardbevingsbelas-
tingen waarmee je moet rekenen. Ook al ga je uit van de helft
van de belastingen uit de NPR, dan nog gaat het om belastingen
die vijf tot tien keer zo groot zijn als de maximale windbelasting.
Dan heb je het over orkaankracht 12, iets wat in Nederland
eigenlijk niet voorkomt. Je kunt je afvragen of dat allemaal wel
de bedoeling is. Er moet daarom snel duidelijkheid komen in
de regelgeving. We hebben nu weliswaar een NPR, maar die
heeft geen wettelijke status, want hij wordt niet aangestuurd
vanuit het Bouwbesluit. Het is dus in feite vrijwillig of je je
eraan wilt houden of niet. Echter, negeren kun je het natuurlijk
niet en dat moet je ook niet willen. Maar is er wel een ongelijk
speelveld; de serieuze, goedwillende partijen worden ingehaald
door snelle projectontwikkelaars. Die ontwikkelen goedkope
en, wat aardbevingen betreft, ondeugdelijke gebouwen. Het
gaat dan misschien wel heel ver wat er in de NPR staat, maar
aan deze onduidelijke situatie moet snel een einde komen, ook
al kost het allemaal heel veel geld. Toch zou geld niet het
probleem moeten zijn. Het tragische is dat doordat dit allemaal
afspeelt in de provincie Groningen, een gebied met maar
600 000 inwoners, het niet de aandacht krijgt die het verdient.
Er wordt wel eens gezegd dat als deze problemen zich in de
Randstad zouden afspelen, het nooit zo ver was gekomen. En
ik denk dat dat klopt. Neem de problemen op de Vijzelgracht
bij de Noord-Zuidlijn. Het hele land was in rep en roer om drie
huisjes die waren verzakt. Drie! Slechts weinigen beseffen dat
er in Groningen inmiddels al zo'n 100 gebouwen zijn afgebroken.
En dan te bedenken dat het hele land wel profiteert van de
gaswinning. Mijn vrouw vroeg het zich al af toen we hierheen
verhuisden, nog ver voor dat de aardbevingenproblematiek
Ingenieursbureau Dijkhuis
De geschiedenis van Ingenieursbureau Dijkhuis gaat terug tot 1950.
In dat jaar richt Sjabbo Dijkhuis een bureau op in Groningen. Na
enkele jaren nemen Aldert Koerts en Max van der Mark het over. Zij
bepalen jarenlang het gezicht van Dijkhuis en bouwen een groot
netwerk op in het noorden van het land. Eind jaren 70 is het tijd
voor de derde generatie, bestaande uit Dick Hoogendoorn en
Herman Kedde. In 2006 wordt de leiding overgenomen door Theo
van Wageningen en Wiebe Kuipers.
"Ik vind dat er veel meer
gebouwen gesloopt moet worden"
5
De dienstbare constructeur 2 2017
De dienstbare constructeur 2 2017 62
interview
gebouwen een nieuw leven te geven. Het is zo zonde dat een
gebouw, dat voor minimaal 50 jaar wordt neergezet, die leeftijd
vaak niet haalt omdat de functie niet meer voldoet. Je zou dus
in het ontwerp al veel meer rekening moeten houden met
wijzigende bestemmingen en flexibiliteit moeten aanbrengen.
Bijvoorbeeld door uit te gaan van een kolomstructuur en ter
plaatse gestort beton. Wij zien nu dat dat de constructies zijn
waar je nog het meest aan kunt wijzigen. Een gat maken in een
vloer of een wand is meestal geen probleem, de belastingen
herverdelen zich uiteindelijk toch wel."
Overigens vindt Van Wageningen niet dat je voor bestaande
gebouwen koste wat kost een nieuwe bestemming moet zien te
vinden. "Ik vind dat er veel meer gesloopt moet worden. Er
staan zoveel gebouwen leeg die eigenlijk waardeloos zijn.
Waarom zou je die niet slopen? Zorg dan wel dat je slim
sloopt, zodat je materialen en elementen kunt hergebruiken.
Want vroeg of laat is al het materiaal op de aarde op. Daar
moeten we serieus rekening mee houden."
Het zijn aspecten die allemaal vallen onder de noemer sustai-
nability of circulariteit. Thema's die ook constructeurs bezig-
houden. Een van de belangrijkste maatregelen is zoals gezegd
het aanbrengen van flexibiliteit en hergebruik. "Op het gebied
aan het licht kwam: hoeveel ziet Groningen eigenlijk terug van
de gasbel?"
"Het is misschien wat negatief zoals ik het nu schets. Voor
onze beroepsgroep is het natuurlijk ook een kans. Laatst zei
een bevriende arts tegen mij dat zij alleen maar bezig is met
zieke mensen beter maken, maar dat die blij zijn dat ze door
haar geholpen worden. Zo kun je er ook tegenaan kijken. En
natuurlijk zijn er initiatieven, vanuit de NAM, het Centrum
Veilig Wonen en sinds kort ook de Nationaal Coördinator
Groningen. Maar feit is dat er eigenlijk nog maar heel weinig
echt duidelijk is en er niet echt daadkrachtig wordt opgetreden.
Dat terwijl de bekende aardbeving in Huizinge, waarmee de
hele zaak begon te rollen, al weer vijf jaar geleden plaatsvond."
Renovaties
Aardbevingen is een onderwerp dat Van Wageningen sterk
bezighoudt. Maar de grootste voorkeur in zijn werk heeft hij
waarschijnlijk voor renovaties. Een van zijn pronkstukken is
het RDW-kantoor in Veendam. Maar ook het Provinciehuis in
Assen en het Prinsenhof in Groningen vindt hij geweldige
projecten. "Ik zie het als een enorme uitdaging om bestaande
6
Studentenhuisvesting Planck
Paddepoel in Groningen, een
van de nieuwbouwprojecten
van Ingenieursbureau Dijkhuis
foto: Ingenieursbureau Dijkhuis
7 De bijzonder slanke woon toren
432 Park Avenue in New York
was een reis naar de VS waard
8 Stadswerf, Groningen
foto: Ingenieursbureau Dijkhuis
6
De dienstbare constructeur 2 2017 63
1:15! Van Wageningen is recent naar New York geweest om dat
gebouw met eigen ogen te aanschouwen. "Het is echt indruk-
wekkend. Rationeel is het natuurlijk allemaal niet. In New York
zou je nog kunnen zeggen dat je vanwege de hoge grondprijs
de hoogte in moet, maar enkele tientallen kilometers verderop
speelt dat helemaal niet. En wat er in het Midden-Oosten
gebeurt, is ook niet rationeel te noemen. Het gaat bij dit soort
ontwikkelingen veel meer om status."
Belangstelling
Aardbevingen, bestaande bouw, duurzaamheid; het zijn lang
niet de enige thema's die hem bezighouden. Zo maakt hij zich
druk om de kwaliteit van het onderwijs, over het imago van de
constructeur en over de terugtredende overheid. Ook ziet hij
volop kansen, dankzij BIM bijvoorbeeld. Het zijn zaken die,
net als het runnen van een bureau, zijn werk in zijn ogen zo
boeiend maken en waarmee je gerust een hele editie van
Cement kunt vullen. En dat is tekenend voor de brede belang-
stelling van Van Wageningen.
?
Jacques Linssen
van materialen kun je ook best wat winnen, bijvoorbeeld door
een langzamer hardend beton toe te passen dat minder CO
2
uitstoot. Maar op dat gebied is de praktijk vaak weerbarstig.
Als een aannemer vanwege zijn planning snel moet ontkisten,
reken maar dat er dan een sneller beton komt. Weg milieu-
w i n s t ."
Naast bestaande bouw zijn er ook speciale nieuwbouwprojecten
waarvan zijn hart sneller gaat koppen. Zo is hij trots op het
project La Liberté, waar zijn eigen kantoor op uitkijkt. Zeer
onder de indruk is hij van enkele internationale projecten. Zo
is hij erg gefascineerd door 432 Park Avenue, dat onlangs in
Cement is beschreven. Een gebouw met een slankheid van
"Het gaat dan misschien wel heel ver
wat er in de NPR 9998 staat, maar aan
deze onduidelijke situatie moet snel
een einde komen"
7
8
Reacties