In deze aflevering van de serie De jonge constructeur maken we kennis met Lee van Kessel. Hij geeft zijn visie op het constructeursvak en deelt zijn ervaringen in het project Uitbreiding knooppunt Holendrecht.
ik ben
1
naam Lee van Kessel
leeftijd 29 jaar
opleiding TU Delft, Civiele Techniek, Master Structural
Mechanics
afstudeerproject Schadepredictie in metselwerkgevels
als gevolg van zettingen door tunnelboren
werkgever Wagemaker
functie constructeur
werkzaam sinds 2012
baan gekregen door sollicitatie na kennismaking Civiele
Bedrijvendagen Delft
belangrijk in ontwikkeling collega's bij Wagemaker en
variërende projecten
eerste project Onderbouw Fietsbrug Lent ('Het
Groentje', integraalconstructie)
rol bij eerste project constructeur
Lee van
Kessel
Mijn mening
Van mogelijkheden
tot risico's
Na het afstuderen ben je in de veronderstelling dat je alle kennis
in huis hebt om een constructie door te kunnen rekenen. In de
praktijk blijkt dat een uitdaging te zijn. Pas wanneer je werkelijk
gaat rekenen aan (gecompliceerde) constructies begrijp je hoe
complex, divers en uitdagend het constructeursvak kan zijn.
Constructeur zijn is veel meer dan een aantal sommen maken.
Inmiddels werk ik bijna vijf jaar als constructeur bij Wagemaker
en nu pas heb ik het idee dat ik weet wat er van een constructeur
wordt verwacht: het dragen van de verantwoordelijkheid voor de
complete constructie, de boven- en onderbouw, het verzorgen
van de afstemming met de geotechnisch adviseur, overleg met de ontwerper zodat de details die je hebt bedacht goed op tekening
komen en communicatie met de uitvoering (je ontwerp moet
immers ook uitvoerbaar zijn). In mijn geval ? ik ben actief in de
infrasector ? is het daarnaast belangrijk alle raakvlakken in beeld
te hebben, zoals het wegontwerp, aanwezige kabels en leidingen,
ankers voor geluidsschermen, belendingen etc. De laatste jaren
krijg je als constructeur ook steeds meer te maken met ingewik-
kelde faseringen, beperkte werkruimtes en strakke deadlines. Dat
is ook het mooie aan constructeur zijn: het oplossen van die
puzzel. Niet één project is hetzelfde, elke dag leer je weer iets
bij. Gelukkig worden ook de mogelijkheden voor de construc-
teur steeds groter. EEM-programma's worden toegankelijker,
standaard Excel-files worden veel gebruikt en doorsnede
programma's worden beter. Hierin zit naar mijn mening ook
meteen het grootste risico. Omdat 3D-rekenmodellen veel
gebruiksvriendelijker zijn, worden ze ook sneller toegepast. Het
is belangrijk dat je gevoel blijft houden bij de krachtwerking in
een constructie. Bij elk belastinggeval moet je jezelf afvragen of
de resultaten die je ziet, ook voldoen aan je verwachtingen. Dat
is ook mijn tip aan de startende constructeur: maak een hand-
berekening of raamwerkmodel en onderzoek hoe een constructie
reageert voordat je in 3D gaat werken. En maak dankbaar
gebruik van de kennis van je collega's!
Mijn project
Uitbreiding
knooppunt
Holendrecht
De A9 Gaasperdammerweg wordt uitgebreid naar tweemaal vijf
rijstroken plus een wisselstrook. Voor een goede doorstroming
was het noodzakelijk ook knooppunt Holendrecht uit te breiden.
Hiervoor worden de viaducten 'Alida' (KW12) en 'Snipwijk'
(KW13) verbreed. Beide viaducten zijn horizontaal gekromde
voorgespannen kokerbruggen, statisch onbepaald doorgekoppeld
op de steunpunten. Deze viaducten, die eind jaren 70 zijn
gebouwd, zijn niet berekend op de huidige verkeersbelastingen.
De jonge constructeur
de jonge constructeur
1 2017
79 1 2017
Een belangrijke randvoorwaarde was dan ook dat de uitbreiding
niet mocht zorgen voor extra belasting van de bestaande koker
(hoge stijfheid van de uitbreiding). Uiteindelijk is gekozen de
verbreding uit te voeren met voorgespannen prefab kokerliggers,
gekoppeld aan de bestaande kokerbrug door middel van een
druklaag en in te boren stekken (foto 1 en fig. 2). Ter plaatse van
de tussensteunpunten worden de liggers statisch onbepaald
doorgekoppeld. De gebruikte prefab kokerliggers zijn speciaal
voor dit project geproduceerd en ook door Wagemaker tot in
detail uitgewerkt. De tussensteunpunten van de uitbreiding van
kokerliggers zijn los gefundeerd van de bestaande fundering. Bij
de eindsteunpunten worden de bestaande landhoofden verlengd.
Uit architectonisch oogpunt is ervoor gekozen de stramienen
van de uitbreiding te verdraaien ten opzichte van de stramienen
van de bestaande viaducten, wat het ontwerp extra complex
maakte (torsie).
Om de invloed van de verbreding van de viaducten op de
bestaande constructie te bepalen, is een 3D-rekenmodel
gemaakt van de bestaande viaducten met de uitbreiding. De
krachtswerking in de bestaande viaducten en de uitbreidingen
zijn geverifieerd aan de hand van de originele berekeningen en
vereenvoudigde raamwerkmodellen (langs- en dwarsrichting).
Met de rekenmodellen is aangetoond dat de bestaande bruggen
de belastingen door de nieuwe wegindeling kunnen dragen.
Vervolgens is de uitbreiding tot in detail uitgewerkt, inclusief
prefab liggers, onderbouw en opleggingen.
Mijn rol
Gevoel bij de
krachtswerking
In goede samenwerking met collega Dennis Schoenmakers,
die het kunstwerk 'Snipwijk' voor zijn rekening nam, heb ik het
constructief ontwerp van de bovenbouw van het kunstwerk
'Alida' uitgewerkt. De krachtwerking vanuit de bovenbouw diende
als input voor collega Jeffrey Haverhals, die de dimensionering
van de onderbouw van beide kunstwerken op zich heeft
genomen. Dit onder toezicht van collega's Jan-Willem de Vos (hoofdconstructeur) en Stefan Schoenmakers (technisch
ontwerpleider).
Het was een erg leerzaam project. Dit project had alles in zich:
- Een complexe herberekening: voor de herberekening van
vrijwel elk constructieonderdeel moest een verdiepingsslag
worden uitgevoerd om aan de gestelde eisen te voldoen, elke
wapeningstaaf was nodig. Die verdiepingsslagen betroffen o.a.
de wijze van modelleren, de in rekening gebrachte belastingen,
het in rekening brengen van het aandeel van gemeten beton-
sterktes en wijze van toetsing (in overeenstemming met RBK);
- De krachtwerking tussen bestaand en nieuw, veranderend over de (rest)levensduur van 100 jaar;
- De complete berekening van een statisch onbepaalde uitbrei- ding, inclusief prefab liggers.
Het heeft veel tijd gekost om echt gevoel te krijgen bij de
krachtswerking van de constructie, vooral omdat elke parameter
die wijzigde invloed had op de krachtswerking. Als extraatje
heb ik inzicht gekregen in de originele berekening. Knap dat
een dergelijke constructie in die tijd berekend kon worden en
overeenstemt met de resultaten die we vinden in onze huidige
3D-rekenmodellen!
? PROJECTGEGEVENS
project Uitbreiding knooppunt Holendrecht
opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer IXAS (bestaande uit Ballast Nedam,
Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure)
engineering KW12 en KW13 Wagemaker
leverancier kokerliggers Haitsma
Rubriek
'De jonge constructeur'
In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij of
zij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haar
eerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerking
met YouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.
Meer in Cement
Eerder verscheen op Cementonline
het bericht 'Kokerliggers verbreden
bestaande kokerbruggen bij Holendrecht'.
Binnenkort verschijnt een uitgebreid Cement-
artikel over dit project, geschreven door Haitsma
Beton en Wagemaker.
wisselstrook
vlucht-
strook ± 8150
± 5 % ± 5 %
14 490 5480
6980
± 12 950 A9 A9
± 12 870
2900 10 940
2900
vluchtstrook
± 5 %
A9 A9
1 Montage kokerligger
2 Dwarsdoorsneden viaducten 'Alida' (boven) en 'Snipwijk' (onder)
2
De jonge constructeur
Reacties