Dit is het eenentwintigste artikel in de serie De jonge constructeur. In deze editie het woord aan Roland Snelders. Hij geeft zijn visie op het constructeursvak en belicht een van zijn eerste projecten, Het station in Eindhoven.
De jonge constructeurde jonge constructeur7 2016ik ben* 9460 breedte bestaande tunnel15901201480508gws 15.50 + (indicatief)20 4920glijdconstructieoverkluizingovergangsplatenbestaande tunnel doorbraakkolomconsolefunderingspalenkolomdilatievoorgespannendekvloer nieuwepassagefunderingspalenwest oost1naam Roland Sneldersleeftijd 31 jaaropleiding Betonconstructeur PMSEmeesterproef Verbreding bestaande kokerbrug in knooppuntHolendrechtwerkgever Heijmans Infrafunctie Senior constructeurwerkzaam sinds juli 2006baan gekregen door stagebelangrijk in ontwikkeling Heijmanseerste project Ombouw Randweg Eindhovenrol bij eerste project TekenaarRolandSneldersMijn meningKritisch blijven op jeeigen werkHet ontwerp vormt, zeker bij de moderne contractvormen, eencruciale rol bij de uitvoering van een project en bepaalt daarmeemede het succes. Immers, een goede voorbereiding is het halvewerk. Door zijn technische kennis vervult de constructeurhierbij een belangrijke rol, maar hij moet deze kans ook zelfaangrijpen. Het opstellen van een slim en maakbaar maar tevensrobuust ontwerp, vereist namelijk samenwerking met overigeontwerpdisciplines en het uitvoeringsteam. Daarbij is hetbelangrijk ook buiten de reguliere overleggen, direct met elkaarte communiceren, om een zo effici?nt mogelijk proces te door-lopen.Doel is om het in ??n keer goed te doen want aanpassingenachteraf brengen onnodige kosten met zich mee en zijn over hetalgemeen ook niet het leukst om te doen. Dus vroegtijdigeafstemming over raakvlakken, bouwfaseringen en uitvoerings-methodieken zorgt ervoor dat je de constructieberekening zooptimaal mogelijk kunt uitvoeren. Tevens geeft dit de gelegenheidom je inbreng als constructeur te doen en kansen te benutten,maar zeker ook risico's aan te kaarten. Daarnaast is het ookontzettend leerzaam omdat het je vaardigheden en kennisvergroot, hetgeen in je verdere carri?re kan helpen bij het beden-ken, presenteren en uitwerken van technische oplossingen.Voor mij persoonlijk maakt deze dynamiek het vak vanconstructeur, mede door een passie voor techniek, zo interessanten uitdagend. Daarbij heeft Heijmans mij de mogelijkhedengegeven om, zowel qua opleidingen als werkervaring, mijnambities waar te maken en me te blijven ontwikkelen.Aan beginnende constructeurs wil ik als tip meegeven bij collega'snavraag te doen naar voorbeeldberekeningen, advies te vragenen daarbij op gestructureerde wijze de constructieberekeninguit te werken. Door kritisch te blijven op je eigen werk envooral te blijven nadenken, kun je de beste kwaliteit leveren.Mijn projectStation EindhovenNieuweStationspassageOp station Eindhoven wordt direct tegen de bestaande perron-tunnel en onder de monumentale perronkap een nieuwestationspassage gerealiseerd. In een gefaseerde bouwmethodezijn hierbij per fase twee sporen inclusief perrons opgebroken,is er ontgraven naast de bestaande tunnel en is de nieuweDe jonge constructeur 7 2016 73passage gebouwd. Op deze manier zijn van zuid (centrumzijde)naar noord vijf moten gerealiseerd die in totaal elf sporen enzes perrons kruisen.Een vanuit constructief oogpunt complex onderdeel in hetproject is de overkluizingsconstructie op de bestaande tunnel(fig. 1). Deze is op drie plaatsen toegepast vanwege een doorbraakin de bestaande tunnelwand die dient ter verbinding van debestaande en de nieuwe passage. Het dek van de overkluizings-constructie, voorzien van ingegoten spoorstaven, bevindt zich inde beschikbare ruimte van het voormalige ballastbed. Debeschikbare constructiehoogte is daardoor beperkt waardoor hetnieuwe en bestaande dek de verticale spoorbelasting samenmoeten te dragen. De dekken zijn daarbij onderling gescheidendoor een glijdconstructie zodat horizontale rem- en aanzet-krachten van de treinen niet naar de bestaande tunnel wordenafgedragen. Hoewel de overkluizing aan de oostzijde constructiefdeel uitmaakt van de nieuwe passage, bevinden zich aan deonderzijde van de kolommen van de nieuwe passage consolesdie, gescheiden door een glijdoplegging, rusten op de funde-ringssloof van de bestaande tunnel. Hierdoor wordt voorkomendat de overkluizing ten gevolge van vervorming van de nieuweonderbouw gaat dragen op de rand van het bestaande tunneldak,waaronder de nieuwe wandsparingen zijn gerealiseerd.De krachtswerking in de constructie ten behoeve van dewapeningsberekeningen is bepaald met behulp van een SCIA-rekenmodel opgebouwd uit plaat- en staafelementen. Terplaatse van de glijdopleggingen zijn in het model dummy-stavenaangebracht ter verbinding van de bestaande en nieuweconstructie. Omdat de opleggingen alleen drukkrachtenkunnen overdragen is in het definitief ontwerp voor dedummy-staven de niet-lineaire staafeigenschap `alleen druk'ingevoerd. In het uitvoeringsontwerp is om praktische redeneneen lineaire berekening gemaakt. De dummy-staven zijn hierbijvoor enkele belastinggevallen die trek in de staven veroorzakenals afwezig ingevoerd. Door vervolgens het rekenmodel zowelmet als zonder de afwezigheden door te rekenen, is voor denieuwe constructie de maatgevende krachtswerking bepaald.Mijn rolTerugkoppeling uitsite-engineeringEind 2012 is Heijmans gestart met het uitvoeringsontwerp vanhet civiele deel en ben ik direct aangehaakt als constructeur.Daarbij heb ik voor diverse onderdelen, waaronder de onder-bouw van twee moten, de drie overkluizingsconstructies en ??nvan de voorgespannen dekken, constructieberekeningengemaakt en het tekenwerk gecontroleerd. Hierbij heb ik gere-geld overlegd met de geotechnisch adviseur, de constructeurvan de hulpconstructies, de uitvoerder en de werkvoorbereiderop het werk. De afstemming met overige disciplines, waaronderbouwkundig, installaties en spoor, werd verzorgd door deontwerpleider met wie ik nauw samenwerkte. De buitendienst-stellingen van het spoor waren bepalend voor de planning endaardoor was het ontwerptraject voor de eerste moot kort enliep daarmee op het kritieke pad. Gelijktijdig met het ontwerpvan de navolgende moten was het werk in uitvoering en heb ikook de site-engineering en inspectie van de wapening verzorgd.Toen het ontwerpteam begon af te bouwen, ben ik naast anderenieuwe projecten de rol van site-engineering blijven vervullen.Het grote voordeel hiervan is dat je een directe terugkoppelingkrijgt vanuit de realisatie op het ontwerp en dat je leert waarnog verbeteringen mogelijk zijn. PROJECTGEGEVENSproject Station Eindhoven NieuweStationspassage (SENS)opdrachtgever ProRail in samenwerking metgemeente Eindhoven en NSarchitectuur en technisch ontwerp Arcadisuitvoeringsontwerp Heijmansuitvoering Heijmans Infra en UtiliteitRubriek`De jonge constructeur'In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij ofzij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haareerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerkingmetYouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.Meer lezenOver de nieuwe stationspassage inStation Eindhoven is eerder hetCement-artikel`Bouwen tussen monument enreizigers verschenen'. Dat artikel is beschikbaar opwww.cementonline.nl. Zie ook www.heijmans.nl/nl/projecten/station-eindhoven1 Doorsnede overkluizing op bestaande tunnel inclusief gedeelte vande nieuwe passage
Reacties