Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

De Nieuwe Sluis Terneuzen (3)

Ontwerp van de sluishoofden Emile van Doorn, Ronnie de Rooij, Edwin Swarttouw - 15 augustus 2023

In het sluizencomplex in Terneuzen, dat toegang biedt tot de havens in Gent en Terneuzen, wordt momenteel gebouwd aan een nieuwe sluis. Deze zogeheten 'Nieuwe Sluis Terneuzen' wordt na de Zeesluis IJmuiden de grootste sluis van Nederland. Dit derde artikel in een serie over dit project, gaat over het ontwerp van de sluishoofden en specifiek de deurkassen.

Projectgegevens

Project: Nieuwe Sluis Terneuzen
Opdrachtgever: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (een samenwerkingsverband tussen het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaamse Departement van Mobiliteit en Openbare Werken)
Opdrachtnemer: Consortium Sassevaart (een samenwerking van BAM, DEME, Stadsbader Contractors, Van Laere en Equans)
Integraal ontwerp: BAM Infraconsult, DIMCO, Equans, Van Laere en Dredging International ondersteund door onder andere Arcadis, IV Infra, Fugro en Royal HaskoningDHV

In het kort

  • De constructies van de sluishoofden worden gebouwd in een bouwkuip met diepwanden en combiwanden
  • In de tender zijn drie varianten voor de constructie van de dubbele deurkas onderzocht
  • Als oplossing voor de constructie van de dubbele deurkas is gekozen voor een variant met de constructie los van de diepwanden en verankerde buitenwanden
  • De deurkassen, drempel en inlaatconstructie zijn monoliet met elkaar verbonden en in één rekenmodel geschematiseerd
  • In het rekenmodel wordt de puntondersteuning van de legankers ingevoerd als lineair elastische lijnondersteuning
  • Bij aanvaring is het mogelijk dat een deel van het ankerscherm niet meer volledig functioneert. In het ontwerp is aangenomen dat het volledige ankerscherm zijn functie kan verliezen.
    Om te voorkomen dat de bouwkuipwanden na het droogzetten van de bouwkuip binnen de constructieve doorsnede van de deurkassen vallen, zijn ze 380 mm naar buiten geplaatst
  • Om een verticaal verplaatsingsverschil tussen diepwand en deurkaswand mogelijk te maken is de doorkoppeling in een omhullingskoker aangebracht    

Artikelenserie

Dit artikel is het derde deel in een serie van vier over de Nieuwe Sluis Terneuzen. In het eerste artikel is het ontwerp, de fasering en de bouwmethode van de sluis op hoofdlijnen toegelicht. Het tweede artikel gaat over het ontwerp van de sluiskolk. Ten slotte zoomt het vierde artikel in op de betonconstructie van de brugkelder van de basculebrug.

Buiten deze serie om is ook een artikel over de bodemroosters van de Nieuwe Sluis Terneuzen verschenen: ‘Ontwerp en afzinken bodemroosters’.

De sluishoofden zijn de constructies aan het begin en het einde van de schutsluis. In deze sluishoofden bevinden zich de beweegbare afsluitmiddelen. Aan de zijde van de Westerschelde (noordzijde) bevindt zich het buitenhoofd en aan de zijde van het kanaal Gent-Terneuzen (zuidzijde) het binnenhoofd. De constructies van het buiten- en binnenhoofd zijn vrijwel spiegelsymmetrisch.

Constructies sluishoofd

Het ontwerp van het sluishoofd van deze nieuwe sluis bestaat uit verschillende onderdelen (fig. 2). De onderdelen worden hieronder een voor een beschreven.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren