In deze rubriek maken we kennis met jonge constructeur Richard Westerbeek, werkzaam bij Mobilis. Hij deelt zijn mening over het vak en belicht een van zijn eerste projecten, de Tijdelijke verbinding Suurhoffbrug.
56? CEMENT 3 2020
Hoe vul jij je taak als
constructeur in?
Het vak constructeur blijkt vaak
een relatief onbekend begrip
te zijn en kan op verschillende
manieren worden ingevuld.
Zelf houd ik mij bezig met het
realiseren van constructief vei-
lige en uitvoerbare ontwerpen
van constructies als bruggen,
onderdoorgangen etc. In een
team met onder andere model-
leurs, geotechnisch adviseurs,
werkvoorbereiding en uitvoe-
ring is het de uitdaging om
tot een optimaal ontwerp te
komen. Een ontwerp dat reali-
seerbaar is en veilig kan wor-
den gebouwd tegen zo laag
mogelijke kosten. Het mooie
aan het vak is dat wat je
samen in een team bedenkt
daadwerkelijk wordt gereali-
seerd.
Hoe ontwikkel jij je als
constructeur?
Zelf heb ik een bewuste keuze
gemaakt om voor een aanne-
mer te werken om meer kennis
te krijgen met betrekking tot
realiseerbaarheid in relatie tot
het ontwerp. Als je bent afge-
studeerd aan de TU heb je
weinig ervaring met de realisa- tiefase. Hier wilde ik graag wat
aan doen om een completere
ontwerper en constructeur te
worden.
Binnen Mobilis wordt
de werkvoorbereiding al in de
beginfase van het ontwerp bij
het proces betrokken, om in
een vroege fase de uitvoer-
baarheid van het ontwerp te
bespreken. Dit is niet alleen
efficiënt voor het totale ont -
werpproces, het is voor een
beginnend constructeur ook
heel leerzaam.
Hoe gaat het vak con-
structeur zich ontwikkelen?
Over het algemeen zie je dat
de jonge mensen in het vak
interesse en affiniteit hebben
met programmeren en het
automatiseren van berekenin-
gen of parametrisch ontwer-
pen. De rekenkracht van de
"Als je bent afgestudeerd
aan de TU heb je
weinig ervaring met
de realisatiefase"
In deze rubriek maken we kennis met de jonge
constructeur Richard Westerbeek. Hij deelt zijn mening
over het vak en belicht een van zijn eerste projecten,
de Tijdelijke verbinding Suurhoffbrug (A15).
computer moeten we benut -
ten om het ontwerpproces te
optimaliseren. Het is een po-
pulair en interessant onder-
werp, dat mij ook bezighoudt
naast mijn gewone werk -
zaamheden. Maar hoe kan
het efficiënt worden toege-
past? Wat voor effect gaat
dit hebben op het huidige
ontwerpproces? De uitdaging
is te zorgen dat rekenproces-
sen geen black box worden,
maar juist eenvoudig en
overzichtelijk blijven.
IR. RICHARD
WESTERBEEK
leeftijd 29 jaar
opleiding
Civiele Techniek, Structural
Engineering
afstudeerproject Structural health monitoring of
concrete bridges werkgever
Mobilis TBI functie
constructeur
werkzaam sinds maart 2017
baan gekregen door Sentijn
eerste project RijnlandRoute
rol bij eerste project constructeur
Mijn mening
de jonge constructeur
Deze rubriek is tot stand gekomen in
samenwerking met YouCon, de
vereniging van en voor jonge
constructeurs.
CEMENT 3 2020 ?57
Mijn
project Mijn rol
Tijdelijke verbinding
Suurhoffbrug
Momenteel werk ik aan de
Tijdelijke verbinding Suurhoff -
brug. Het project betreft de
realisatie van een brugverbin-
ding over het Hartelkanaal in
de A15 nabij de Maasvlakte,
naast de bestaande Suurhoff -
brug. De bestaande brug heeft
met zijn huidige inrichting en
verkeersintensiteit het einde
van zijn levensduur bijna be-
reikt. Hierop is besloten de brug
te versterken en de intensiteit
te reduceren van twee keer
twee rijbanen naar één keer
twee rijbanen. Naast de bestaande brug
komt een nieuwe brug. Deze
nieuwe brug zal worden voor-
zien van twee rijbanen voor
het verkeer richting Rotterdam.
De brug bestaat uit een stalen boogbrug met een overspan-
ning van 200 m en een beton-
nen aanbrug aan de zuidzijde.
Aan de noordzijde wordt een
gewapende grondconstructie
toegepast en aan de zuidzijde
wordt een ophoging gereali-
seerd door middel van een
EPS-constructie. Tevens wordt
op de brug en in de aardebaan
aan de zuidzijde een geluids-
scherm gerealiseerd.
In verband met toekom-
stige ontwikkelplannen in de
omgeving is het mogelijk dat
de brug op enig moment niet
meer nodig zal zijn. Daarom
moet de brug kunnen worden
verplaatst en eventueel op een
andere locatie worden herge-
bruikt. Hoewel de brug tijdelijk
is, is toch besloten dat hij moet
worden ontworpen op een ont -
werplevensduur van 100 jaar.
Verantwoordelijk voor
ontwerpkeuzes
Binnen het project ben ik
verantwoordelijk voor het ont -
werp van het betonwerk: de
onderbouw, de aanbrug en het
geluidsscherm. Ik ben aange-
haakt vanaf het voorontwerp
en zal het project uitwerken tot
het uiteindelijke ontwerp. Het is
leerzaam om bij verschillende
ontwerpfasen betrokken te zijn
en verantwoordelijk te zijn voor
verschillende ontwerpkeuzes. Het is een mooi project
waarin veel elementen samen
komen. Zo moesten we onder
andere rekening houden met
een aanvaarbelasting op de
oever. Deze zware belasting
had invloed op het funderings-
ontwerp van de zuidelijke
oeverpijler. Door middel van
een energiebeschouwing is
de impact op de fundering
berekend. Dit was een iteratief
rekenproces tussen de geotech-
nisch adviseurs en mij, om
samen tot een optimaal ont -
werp te komen. Een wijziging
van een paaltype had bijvoor-
beeld invloed op de energie-
beschouwing, het paaldraag-
vermogen en de constructie-
berekeningen.
PROJECTGEGEVENS
project
Tijdelijke verbinding Suurhoffbrug (A15) opdrachtgever Rijkswaterstaat
opdrachtnemer
Bouwcombinatie
STIPT, bestaande uit Besix, Dura Vermeer, Hollandia en Mobilis
Impressie van de Suurhoffbrug
de jonge constructeur
Reacties
Robert Vlot 30 april 2020 22:38
Heej Richard, leuk om je toevallig in een nieuwsbrief weer eens voorbij te zien komen. Goed om te zien dat je constructeur bent geworden en een tof project hebt gekregen. Succes!