Duurzaam
versterken met
schuimbeton
Diverse onderzoeken naar mogelijkheden
aardbevingsbestendig bouwen met schuimbeton
1 Toepassing van een fundering met TAS in Middelstum
1
6?CEMENT?1 2025
Schuimbeton is een materiaal
dat bestaat uit cement, water en
mogelijk toeslagmateriaal, waar-
aan lucht is toegevoegd.
Het materi-
aal is daardoor aanzienlijk lichter dan nor-
maal beton. De volumieke massa ligt tussen
300 en 2100 kg/m³, afhankelijk van de hoe-
veelheid lucht en toeslagmateriaal. Ter
vergelijking: normaal beton weegt circa
2400 kg/m³.
Lucht in schuimbeton wordt inge-
bracht door toepassing van een schuim-
middel. Het schuim zorgt ervoor dat lucht-
bellen stabiel blijven in de specie tijdens
het verwerken en de verharding. Zodra het
schuimbeton is verhard, zijn de luchtbellen
gefixeerd.
Een voordeel van schuimbeton is dat
dankzij het lage gewicht de belastingen wor-
den beperkt. Bovendien heeft schuimbeton
door de aanwezigheid van lucht ook een iso-
lerende werking. Daar tegenover staat dat
de sterkte lager is dan van gewoon beton.
Mogelijke toepassingen van het materiaal
lopen uiteen. Bekend zijn werkvloeren, bo-
demafsluiters in kruipruimten, isolatie on-
der vloeren in woningen of bedrijfshallen,
wegfunderingen en het opvullen van loze
ruimtes zoals oude rioleringen en kelders.
Hoewel de sterkte relatief laag is, kan
schuimbeton ook als constructief materiaal
en dus in een dragende functie worden
ingezet, al dan niet gecombineerd met de
isolerende werking. Daarmee is vloer- of
funderingsherstel mogelijk bij renovaties
of is het in te zetten als funderingsmateriaal
in nieuwbouw.
Een relatief onbekende toepassing is
het dempen van seismische of andere tril-
lingen vanuit de ondergrond. Hier is erva-
ring mee opgedaan met een nieuw soort
schuimbeton: het zogenoemde Trilling
Absorberend Schuimbeton.
Trilling Absorberend
Schuimbeton
Trilling Absorberend Schuimbeton, hierna
te noemen TAS, is een ontwikkeling die is
ontstaan naar aanleiding van de vraag naar
oplossingen voor funderingen voor nieuw-
bouw en herstel in het aardbevingsgebied in
Groningen. TAS heeft een speciale samen-
stelling. Als cement wordt CEM III/A (hoog-
ovencement) of CEM II/B (portland-compo-
siet cement) toegepast. Verder bevat het
mengsel kunststof vezels en overige additie-
ven. Staalvezels zijn niet toepasbaar in
schuimbeton want die maken de luchtbellen
in de specie kapot. De volumieke massa
bedraagt 500 kg/m³.
Het produceren van het schuimbeton
gebeurt op locatie. In een menginstallatie
worden het cement, het water en de toe-
IR. JACQUES LINSSEN 1 )
Redactie Cement /
Aeneas Media
auteur
1) Dit artikel is tot
stand gekomen in
samenwerking met
prof.dr.ir. Erik Schlangen
(TU Delft, fac. CiTG,
Sectie Materialen en
Milieu), dr. Ihsan Bal
(Hanze University of
Applied Sciences
Groningen / University
of Groningen, Faculty
of Science and
Engineering), Wim
Meilink (Econstruct)
en Jos Nederstigt
(Urban Base).
Schuimbeton wordt in Nederland veelvuldig toegepast als opvulmateriaal of bodemafsluiter.
Ook constructieve toepassingen zijn mogelijk, bijvoorbeeld in funderingen in de woningbouw.
Door recente ontwikkelingen is er nu een hoogwaardigere variant beschikbaar, onder meer
met toevoeging van kunststof vezels. Een van de mogelijke toepassingen is het dempen van
seismische of andere trillingen.
CEMENT 1 2025 ?7
voegingen (schuimmiddel, hulpstoffen en
overige additieven) ter plaatse gemengd.
Soort en type menginstallatie zijn mede be-
palend voor het behalen van de juiste kwali-
teit. Het produceren gebeurt met een zoge-
noemde droge menginstallatie. Hierdoor is
een nauwkeurige controle op soort en hoe-
veelheid grondstoffen mogelijk. Dit in tegen-
stelling tot een natte menginstallatie, waar-
bij de basisspecie met betonmixers van de
betonmortelcentrale wordt aangevoerd.
Bij de productie wordt een nieuw ont-
wikkeld type menger gebruikt, waardoor het
mengen intensiever en gelijkmatiger ge-
beurt dan met een gebruikelijke menginstal-
latie. De gewenste samenstelling wordt in
een geautomatiseerd elektronisch systeem
ingevoerd. Dit tezamen leidt tot een homo-
geen materiaal met contante prestaties en
een hogere kwaliteit.
Onderzoeken eigenschappen
TAS
In 2015 is aan de TU Delft onderzoek ver-
richt naar de mechanische eigenschappen
van het materiaal [1]. Daarbij zijn drukproe-
ven, axiale trekproeven en cyclische druk-
proeven uitgevoerd. In het onderzoek zijn
druksterkte, treksterkte, E-modulus, breuk-
energie en de vermoeiingseigenschappen
onderzocht. Hierbij is TAS vergeleken met
normaal schuimbeton.
2 Opstelling drukproef [1]
3 Opstelling trekproef [1]
2 3
Tabel 1?Resultaten drukproef
Druksterkte [MPa] *) E-modulus [MPa] *)
Referentie schuimbeton1,60 898
TAS 2,25 1367
*) Gemiddelde van zes waarnemingen, met uitsluiting van hoogste en laagste
waarneming
Tabel 2?Resultaten trekproef
Treksterkte [MPa] Breukenergie [N/mm]
Referentie schuimbeton0,1070 0,0029
TAS 0,1651 0,0074
8?CEMENT?1 2025
t (s)
1 2
Stress
f
1
:around 60% of the compressive strength
: around 10% of the compressive s trength
c
f2c
f1c
f2c
Drukproeven?Om de druksterkte te onder-
zoeken zijn prisma's van 50 × 50 × 150 mm³
beproefd (foto 2). Daarbij is ook de E-modu-
lus bepaald. De druksterkte van normaal
schuimbeton bedroeg gemiddeld 1,60 MPa en
de E-modulus gemiddeld 898 MPa (tabel 1).
Voor TAS was zowel de druksterkte als de
E-modulus hoger, respectievelijk 40% en 50%
(gemiddeld 2,25 MPa en 1367 MPa).
Trekproeven?Om de axiale treksterkte te
onderzoeken zijn cilinders met een diame-
ter van 50 mm en een hoogte van 100 mm
beproefd (foto 3). Halverwege de proefstuk-
ken werd een inkeping aangebracht, om te
forceren dat scheurvorming daar zou
plaatsvinden. Naast de treksterkte is ook de
beukenergie gemeten. Dit is een maat voor
het scheurgedrag en de mate waarin trillin-
gen worden geabsorbeerd (tabel 2).
De treksterkte van normaal schuim-
beton bedroeg gemiddeld 0,107 MPa en bij
TAS lag die circa 60% hoger (gemiddeld
0,1651 MPa). De breukenergie van normaal
schuimbeton was 0,0029 N/mm en van TAS
gemiddeld meer dan 2× zo hoog (0,0074 N/mm).
Overigens was er bij het reguliere
schuimbeton geen nascheurgedrag vast te
stellen. Daarvoor was het materiaal te bros.
Cyclische drukproeven?Om de vermoeiing-
seigenschappen te testen, zijn proeven uit-
gevoerd op prisma's van 50 × 50 × 100 mm³.
Eerst is een normale drukproef uitgevoerd,
waarbij de drukkracht is opgevoerd tot
ongeveer 60% van de druksterkte. Hierbij is
de E-modulus gemeten. Vervolgens is een
cyclische drukproef uitgevoerd. Hierbij
varieerde de drukkracht van 10% tot 60%
van de druksterkte (fig. 4). Tot slot is, na de
cyclische belasting, nogmaals een normale
drukproef uitgevoerd, waarbij ook weer de
E-modulus is gemeten.
De resultaten staan in tabel 3. De
E-modulus bij normaal schuimbeton nam
na de cyclische belasting af met gemiddeld
4%, van 866,73 tot 831,98 MPa. Bij TAS
schuimbeton was die E-modulus aanvanke-
lijk 40% hoger (gemiddeld 1210,17 MPa) maar
nam deze na de cyclische belasting sterker
af (9,93%).
Aanvullend onderzoek
In 2021 is hernieuwd onderzoek verricht
aan de TU Delft [6]. Hierbij is wederom het
TAS vergeleken met normaal schuimbeton.
Er zijn drukproeven, trekproeven en cycli-
sche trekproeven uitgevoerd. Als resultaat
zijn druksterkte, treksterkte, E-modulus,
breukenergie en de vermoeiingseigenschap-
pen bepaald.
Het was overigens niet eenvoudig om
van het referentiemateriaal, het schuimbe-
ton zonder vezels, goede proefstukken te
vervaardigen. Het materiaal was moeilijk
handelbaar en veel proefstukken hiervan
bezweken al tijdens de productie. Daardoor
konden slechts enkele proefstukken van
4 Cyclische drukproef [1]
TAS bevat
kunststof vezels
en overige
additieven
4
Tabel 3?Resultaten vermoeiingsproef
E-modulus voor [MPa] E-modulus na [MPa] Afname
Referentie schuimbeton 866,73 831,98 4,03%
TAS 1210,17 1087,56 9,93%
CEMENT 1 2025 ?9
het referentiemateriaal na het zagen daad-
werkelijk worden getest.
Drukproeven?Voor de nieuwe serie druk-
proeven zijn prisma's van 50 × 50 × 150 mm³
beproefd. Daarbij zijn de druksterkte en
de E-modulus bepaald. De druksterkte van
TAS was 3× zo hoog als die van normaal
schuimbeton (van 1,5516 MPa om 0,4836 MPa)
en de E-modulus gemiddeld was zo'n 40%
hoger (3501 MPa versus 2490 MPa) (tabel 4).
Trekproeven?Er zijn voor het TAS en de re-
ferentie ook axiale trekproeven uitgevoerd.
Prisma's van 50 × 50 × 150 mm³ zijn beproefd,
waarbij in het midden van de prima een
inkeping is aangebracht. Hierbij zijn trek-
sterkte en breukenergie bepaald bij ver-
schillende vervormingen.
De resultaten staan in tabel 5. De trek-
sterkte was voor TAS 4× zo hoog, de breuke-
nergie tot wel 18× zo hoog. Hierbij moet wor-
den opgemerkt dat in de trekproeven op het
materiaal zonder vezels het nascheurgedrag
niet te meten was en er bros bezwijken op-
trad. TAS vertoont na het bereiken van de
treksterkte een vloeiende dalende tak die
stabiel te meten is.
Cyclische trekproef?Om de vermoeiings-
eigenschappen te testen, is een cyclische
trekproef uitgevoerd. Prisma's van
50 × 50 × 150 mm³ zijn beproefd, waarbij in
het midden van de prima ook weer een in-
keping is aangebracht. Voor elk proefstuk
zijn acht cycli uitgevoerd. Elke cyclus be-
stond uit een vervorming van +4 ?m en ver-
volgens een ontlasting met 2 ?m (fig. 5). De
resultaten staan in figuur 6.
Omdat er geen proeven zijn uitge-
voerd met normaal schuimbeton is er geen
vergelijkingsmateriaal. Wel kan een conclu-
sie worden getrokken ten aanzien van een
hogere taaiheid. Het schuimbeton zonder
vezels vertoont bros bezwijken. Na de piek is
het meten van een dalende tak niet moge-
lijk. Dit materiaal heeft dan ook een lage
taaiheid. Bij TAS is het meten van de dalen-
de tak wel mogelijk en zijn er cycli zowel
voor het bereiken van de treksterkte alsook
in de dalende tak uitgevoerd (zoals te zien
in figuur 6).
Deze data kunnen worden gebruikt als
invoer voor numerieke modellen waarmee
gerekend wordt aan het gedrag van schuim-
beton in een toepassing met wisselende be-
lasting.
Toepassingen
TAS kan worden toegepast om de gevolgen
van aardbevingen te beperken, in een zoge-
noemde Trilling Bestendige Fundering, in
bestaande bouw bij herstel of versterking
(foto 7). Bij versterkingen wordt de bestaan-
5 6
5 Cycli cyclische trekproef TAS
6 Resultaten cyclische trekproef TAS
Tabel 4?Resultaten drukproef [6]
Druksterkte [MPa] E-modulus [MPa]
No Fibre 0,4836 2490
TAS5 VVI 1,5516 3501
Tabel 5?Resultaten trekproef [6]
Treksterkte [MPa] Breukenergie [N/mm]
No Fibre 0,048 1,49 ? 10
-4
TAS 0,1818 26,8 ? 10
-4
10?CEMENT?1 2025
7
Uit onderzoek
blijkt dat de
druksterkte,
de treksterkte,
de E-modulus
en de
breukenergie
aanzienlijk
hoger zijn
7 Versterking van de fundering met TAS van een bestaand woonhuis in Ter Post (Groningen)
8 Schematische weergave funderingsversterking
9 Detail Trilling Bestendige fundering met TAS bij nieuwbouw
de houten vloer verwijderd en wordt tussen
funderingen en opgaande muren schuimbe-
ton aangebracht met daarop een betonvloer
(fig. 8). De fundering is opgebouwd uit een of
meerdere lagen TAS en een constructieve
betonvloer die met nokken aan de bestaan-
de gevels en muren wordt gekoppeld. Direct
op betonvloer komt een afwerklaag, veelal
voorzien van vloerverwarming.
De Trilling Bestendige Fundering kan
ook in nieuwbouw worden toegepast, waar-
bij de constructieve vloer wordt voorzien
van een randbalk rondom (fig. 9).
TAS kan ook worden toegepast bij het
dragend vullen van aangetaste steenachtige
begane grondvloeren als Kwaaitaal- en
NeHoBo-vloeren. Deze vloeren kunnen niet
worden verwijderd, dit zal de stabiliteit van
het gebouw aantasten. Met een speciale vul-
techniek worden de ruimten onder de
8
9
CEMENT 1 2025 ?11
vloeren volledig gevuld, zodanig dat het
schuimbeton de vloer volledig draagt.
Dempende werking TAS
Met TAS wordt bij herstel en/of versterken
van een strokenfundering een plaatfunde-
ring gemaakt. Daarmee ontstaat een flink
groter dragend oppervlak (tot 6× groter),
waardoor de belasting per oppervlak lager
is en er dus minder zetting op zal treden.
Door de koppelingen aan de wanden ont-
staat een stabiele plaat, waardoor gehele
constructie beter bestand is tegen aardbe-
vingstrillingen.
Het TAS-schuimbeton creëert een dis-
continuïteitzone onder de constructie. Deze
zone heeft een lagere elasticiteitsmodulus
dan de traditionele materialen die in de
bovenbouw worden gebruikt. Deze zone ver-
mindert de trillingen vanuit de grond naar
de bovenliggende constructie.
Daarbij behoudt het schuimbeton zijn
constructieve integriteit tot zeer hoge ver-
snellingen (PGA = 0,6 g). Dit is gebleken uit
schudtafeltests bij BuildinG (met het door
SiA gefinancierde project SafeGO), waar het
materiaal is belast met metselwerk wanden
en belastingen uit vloerplaten (foto 10). Het
biedt een isolatielaag voor bepaalde trillings-
frequenties. Dit geldt in ieder geval voor het
bereik van magnitudes waargenomen in
Groningen.
10
10 Schudtafeltest bij BuildinG
PRODUCTSPECIFICATIE
Volgens CROW-CUR Aanbeveling 59:2023
gelden voor het Trilling Absorberend
Schuimbeton (TAS) de volgende speci-
ficaties (waar nodig aantoonbaar
met een verklaring van de producent)
Productaanduiding: TAS5 VVI
Gebruiksklasse: D (dragend)
Volumieke massa: 500 kg/m³
Sterkteklasse: SB 2,0 (f
ck
= 2,0 N/mm²)
Buigtreksterkte: f
u
= 0,4 N/mm
2
Elasticiteitsmodulus: E ? 1200 N/mm²
De wateropname onder externe druk,
capillaire wateropname, vermoeiing en
de trillingsabsorptie van het materiaal
en de demping van de constructie
waarin het materiaal is toegepast
(indien van toepassing) zijn aantoon-
baar met een onderzoeksrapport en/of
berekening.
12?CEMENT?1 2025
Met TAS
wordt een
plaatfundering
gemaakt
waarmee een
flink groter
dragend
oppervlak
ontstaat
11
11 Testopstelling bij Building
TAS-schuimbeton kan dus bijdragen om
schades door aardbevingen, ook in de toe-
komst, te voorkomen. Dit geldt vooral voor
zwakke huizen met een metselwerk stro-
kenfundering, die sowieso erg kwetsbaar
zijn voor bodemzetting en gecombineerde
seismische effecten. Op dit moment is het
moeilijk om de exacte isolatiebijdrage van
TAS in een technisch project te berekenen.
Het moet dan ook worden beschouwd als
een extra en niet-kwantitatieve maatregel.
Onderzoek dempende werking
TU Delft
Door de TU Delft is in 2015 in samenwerking
met TNO de dempende werking van TAS on
-
derzocht met een veldproef [2 en 3]. Hierbij
zijn de versnellingen aan de gevels gemeten
van twee vrijwel identieke huizen; een woon
-
huis met de originele kruipruimte en een
huis waarbij de kruipruimte is volgestort
met TAS.
Uit de resultaten bleek dat TAS een po
-
sitief effect heeft op het dynamisch gedrag
van de woningen, ten opzichte van toepas
-
sing zonder schuimbeton. Het effect ten op-
zichte van een woning met regulier schuim-
beton is niet onderzocht, dus er zijn nog
geen conclusies trekken ten aanzien van de
winst van TAS ten opzichte van regulier
schuimbeton.
Laboratoriumonderzoek BuildinG
Ook bij het instituut BuildinG in Groningen
is onderzoek verricht naar de dempende
werking van TAS. Er is zowel onderzoek in
het laboratorium (2019-2020) [4] als veldon-
derzoek (2018) verricht (foto 11) [5].
De conclusie uit het laboratoriumonderzoek
is dat TAS trillingen kan dempen zolang die
ver buiten de eigen frequentie liggen. De
demping kan oplopen tot circa 60%. Als de
trillingen dicht in de buurt van de eigen fre-
quentie van het systeem liggen, vindt geen
demping plaats. Ook de verhouding tussen
hoogte en breedte van het dempende mate-
riaal is van belang.
Ook hier geldt dat geen vergelijking is
gemaakt ten opzichte van regulier schuim-
beton.
Veldonderzoek Building
In 2018 is door Building ook veldonderzoek
uitgevoerd (fig. 12) [5]. Hierbij zijn versnel-
lingen gemeten in een schoolgebouw in
CEMENT 1 2025 ?13
Structural wall
Strip foundation
Soil level
Level 1 ?No foam concrete
Level 2 ?1 layer foam concrete
Level 3 ?2 layers foam concrete
Foam concrete filling
Bedum als gevolg van een passerende
vrachtwagen. Om de trillingen te versterken
reed de vrachtauto over een drempel. Uit
dit onderzoek kan worden geconcludeerd
dat, wat de geteste constructie betreft, het
schuimbeton trillingen in lage frequenties,
veroorzaakt door verkeer, dempt. Het
schuimbeton vermijdt bovendien de ampli-
ficatie van trillingen in een bepaald bereik
van de trillingstijd.
Ook hier geldt weer dat er geen verge-
lijking is gemaakt ten opzichte van regulier
schuimbeton.
Specificaties
Het schuimbeton in een Trilling Bestendige
Fundering wordt beoordeeld volgens CROW-
CUR Aanbeveling 59 (CUR59) [7] (zie kader
'CROW CUR-Aanbeveling 59:2023'). Op basis
hiervan moeten onder meer gewicht en
druksterkte worden gespecificeerd. Bij
toepassing van schuimbeton is het normaal-
gesproken een wens om het juiste evenwicht
te zoeken tussen laag gewicht en hoge
druksterkte. Op dit gebied onderscheidt
TAS zich van normaal schuimbeton: ook
bij relatief lage massa is een hoge druk-
sterkte te realiseren en bovendien is de
kwaliteit constant. De specificaties volgens
CROW-CUR Aanbeveling 59 staan in het
kader 'Productspecificatie'.
Tot slot
Uit onderzoek naar de materiaaleigenschap-
pen blijkt dat de druksterkte van het mate-
riaal circa 3× zo hoog is als regulier schuim -
beton en de treksterkte zelfs 4× zo hoog. Ook
de E-modulus en de breukenergie zijn aan-
zienlijk hoger en de vermoeiingseigenschap-
pen zijn beter. Ook de resultaten van onder-
zoek naar de toepassing van TAS op het
gebied van trillingsdemping zijn veelbelo-
vend, hoewel over de prestaties ten opzichte
van regulier schuimbeton geen concrete
conclusies zijn te trekken. De verwachting is
evenwel dat het materiaal beter presteert,
gezien de betere mechanische eigenschap-
pen.
Met het concept is de afgelopen jaren
bij verschillende funderingen ervaring opge-
daan. De toepassing is opgenomen in de
Groninger Maatregelen Catalogus (CMG),
met een TRL Technology Readiness Level 7.
Hoewel er veel over het materiaal
bekend is, is het nog altijd een product in
ontwikkeling. Voor een aantal facetten, met
name met betrekking tot spoorweg-trillin-
gen, aanvullend onderzoek gewenst (zie
kader 'Trillingen rondom het spoor').?
12?Schuimbeton tussen de funderingen van het schoolgebouw in Bedum
12
14?CEMENT?1 2025
LITERATUUR
1?Schlangen, E., Xu, M., Nagtegaal, G.,
Leeuwen M. van, Foam concrete Final
report for compression test, tensile test
and cyclic compression test. TU Delft,
11 september 2015.
2?Haalbaarheidsonderzoek naar de
trillingsdempende werking van schuim-
beton ? Toepassing in de kruipruimte
van woonhuizen ? Eindrapport. TU Delft,
19 november 2015.
3?TNO 2015 R11223 - Trillingsmetingen
Schuimbeton huizen. TNO, 17 september
2015.
4?Bal, I. E., Smyrou, E., Dais, D., Arslan,
O., Jaho, G., Shake-Table Tests on
Vibration Isolation Foam Concrete,
BuildinG report prepared for NederBoom,
Report No: BG2019-103_v2, 2019.
5?Bal, I. E., Smyrou, E., Dais D., and
Arslan O., School Restoration in Bedum,
Foam Concrete Vibration Isolation Field
Tests, BuildinG report prepared for
NederBoom, Report No: BG2019-104_v2,
2019.
6?Schlangen, E., Xu, Y., Behaviour of foam
concrete. TU Delft ML-2021-Needs-1,
1 november 2021.
7?CROW-CUR Aanbeveling 59:2023
? Vervaardigen, verwerken en beproeven
van schuimbeton.
13 Trilling barriers bij een woning in Oostvoorne
CROW CUR-AANBEVELING 59:2023
Recent is CROW CUR-Aanbeveling 59 ? 'Vervaardiging en
beproeving van schuimbeton' herzien en aangepast aan de
nieuwste normen, inzichten en ontwikkelingen van deze tijd [7].
In deze nieuwe versie wordt onder meer onderscheid gemaakt
tussen dragende en niet-dragende toepassingen. Ook de moge-
lijkheden tot trillingsabsorptie worden genoemd. Dankzij deze
Aanbeveling is het niet meer nodig om voor de toepassing van
constructief schuimbeton een conformiteitsverklaring op te
stellen. Een partijkeuring en conform de Aanbeveling volstaat.
?????????????????????????Deze Aanbeveling is beschikbaar op www.cur-aanbevelingen.nl.
VERKEERS- EN SPOORWEGTRILLINGEN
TAS is ook toepasbaar om trillingshinder door verkeer en bij het spoor te beperken. Onder-
zoeken hebben aangetoond dat in deze toepassing het materiaal zelfs nog beter presteert
dan bij het dempen van aardbevingstrillingen. Onderzoek naar de werking van TAS is
onderdeel van het programma 'Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen' van ProRail.
Bij verkeerstrillingen worden met het toepassen van TAS reducties van de trillingsintensiteit
op de constructie tot 75% behaald. Een trillingenscherm tussen bron en ontvanger, opge-
bouwd uit zogenoemde trilling barriers, biedt hierbij een goede oplossing. Trilling barriers zijn
prefab elementen van TAS-schuimbeton.
13
CEMENT 1 2025 ?15
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met prof.dr.ir. Erik Schlangen (TU Delft, fac. CiTG, Sectie Materialen en Milieu), dr. Ihsan Bal (Hanze University of Applied Sciences Groningen / University of Groningen, Faculty of Science and Engineering), Wim Meilink (Econstruct) en Jos Nederstigt (Urban Base).
Schuimbeton is een materiaal dat bestaat uit cement, water en mogelijk toeslagmateriaal, waaraan lucht is toegevoegd. Het materiaal is daardoor aanzienlijk lichter dan normaal beton. De volumieke massa ligt tussen 300 en 2100 kg/m3, afhankelijk van de hoeveelheid lucht en toeslagmateriaal. Ter vergelijking: normaal beton weegt circa 2400 kg/m3.
Lucht in schuimbeton wordt ingebracht door toepassing van een schuimmiddel. Het schuim zorgt ervoor dat luchtbellen stabiel blijven in de specie tijdens het verwerken en de verharding. Zodra het schuimbeton is verhard, zijn de luchtbellen gefixeerd.
Een voordeel van schuimbeton is dat dankzij het lage gewicht de belastingen worden beperkt. Bovendien heeft schuimbeton door de aanwezigheid van lucht ook een isolerende werking. Daar tegenover staat dat de sterkte lager is dan van gewoon beton.
Mogelijke toepassingen van het materiaal lopen uiteen. Bekend zijn werkvloeren, bodemafsluiters in kruipruimten, isolatie onder vloeren in woningen of bedrijfshallen, wegfunderingen en het opvullen van loze ruimtes zoals oude rioleringen en kelders. Hoewel de sterkte relatief laag is, kan schuimbeton ook als constructief materiaal en dus in een dragende functie worden ingezet, al dan niet gecombineerd met de isolerende werking. Daarmee is vloer- of funderingsherstel mogelijk bij renovaties of is het in te zetten als funderingsmateriaal in nieuwbouw.
Een relatief onbekende toepassing is het dempen van seismische of andere trillingen vanuit de ondergrond. Hier is ervaring mee opgedaan met een nieuw soort schuimbeton: het zogenoemde Trilling Absorberend Schuimbeton.
Reacties
Piet Harlaar - harlaarbetonvloeren 27 februari 2025 21:02
naar aanleiding van bovenstaande bericht over schuimbeton . Meer dan 12 jaar geleden hebben wij al 15 cm dikke beton vloeren gestort op een schuimbeton funderings plaat van ca. 50 tot 70 cm dik, voor recreatie woningen vlakbij Harderwijk , zn Jan de Boevri woningen