De keuzes voor de bouwsystemen voor het Bajeskwartier in Amsterdam hebben elk hun eigen achtergrond. Ze komen deels voort uit het masterplan, deels uit de inzichten van de uitvoerende partijen gedurende het proces.
Één project,
verschillende
bouwsystemen
Gemêleerd pallet aan bouwsystemen in het Bajeskwartier
1 Bouw Bajeskwartier in vogelvlucht, 2023 (foto: Bajeskwartier Amsterdam / Topview Fotografie)
1
16? CEMENT 8 2024
De Bijlmerbajes krijgt een nieuw
leven: in vier clusters (Kennis,
Design, Centraal en Amstel)
worden diverse gebouwen ge-
transformeerd en er worden
nieuwe gebouwen gerealiseerd.
In het masterplan is een visie op circulair
bouwen en ontwerpen geformuleerd. Het
vrijkomende puin is hergebruikt met name
voor terreinverhardingen en ? ophogingen.
Ook diverse elementen zijn hergebruikt,
waaronder celdeuren (in picknicktafels en
bruggen) en tralies (in pergola's en hekwer-
ken). Om dit te faciliteren is een oogststrate-
gie opgesteld. Voor nieuwe materialen is
gestreefd naar een zo laag mogelijke milieu-
impact.
Basisopzet draagstructuren
De circulaire ambitie komt tot uiting in het
behoud van enkele gebouwen: het hoofdge-
bouw, de kerk en de vrouwentoren ('Groene
toren'). Daarnaast is in het masterplan inge-
zet op houtbouw voor twee woongebouwen
in het Design Cluster: The Stern (gebouw B)
en The Cardinal (gebouw C). Hout is een her-
nieuwbaar materiaal en functioneert in feite
als CO?-opslagplaats. De overige zeven woongebouwen, gele-
gen in het Centraal Cluster en het Amstel
Cluster, zijn ontworpen met een betonnen draagstructuur. Dankzij uitkragingen en
verspringingen is die structuur relatief com -
plex. Om hierop te kunnen anticiperen, is
in het constructief ontwerp van deze torens
uitgegaan van in-situ wanden met breed -
plaatvloeren.
Wijziging bouwsystemen
Na afronding van het definitief ontwerp is op
verzoek van de aannemers besloten om voor
twee woontorens, The Starling (gebouw D)
en The Jay (gebouw H) het bouwsysteem te
wijzigen. Beide wijzigingen hebben tot een
kortere ruwbouwtijd geleid.
The Jay? Voor The Jay is de ter plaatse ge-
storte, monoliete constructie omgezet naar
prefab beton. Dit in verband met de heldere
en repeterende structuur. Het maakte een
hogere bouwsnelheid mogelijk, met een vier
maanden kortere bouwtijd tot gevolg. Daar-
naast was het in prefab mogelijk de gevel als
sandwichelement in zijn geheel te monteren
en steigerloos te bouwen. De bouwplaats
veranderde in een assemblageplaats, met
alle voordelen van dien. Ook de hoeveelheid
personeel werd hiermee beperkt. De omzetting vond plaats voor de start
van het uitvoeringsgereed ontwerp. De inde-
ling van de prefab elementen is zorgvuldig
ingepast en er moesten koppelingen tussen
IR. RONALD
WENTING RO
Senior Adviseur Constructies ABT
ING. JEROEN VAN DRIEL RO
Projectleider BAM A&Eauteurs
De keuzes voor de bouwsystemen voor het Bajeskwartier in Amsterdam hebben elk
hun eigen achtergrond. Ze komen deels voort uit het masterplan, deels uit de inzichten van de uitvoerende partijen gedurende het proces.
CEMENT 8 2024 ?17
de elementen worden ontworpen. Daarbij
moest rekening worden gehouden met het
krachtenspel uit de hoofdberekening, het
borgen van samenhang en uitvoeringstech -
nische aspecten, zoals het maximale hijsge-
wicht. Speciale aandacht is besteed aan de
uitwerking van de stabiliteitswanden en de
uitkraging ter plaatse van de hoofdentree.
Meer over het constructieve ontwerp van
The Jay staat in het artikel 'Van in-situ naar
prefab', elders in dit nummer.
Naast de technische omzetting moes -
ten ook procesmatige afspraken worden
gemaakt over de rolverdeling en verantwoor
-
delijkheden van de betrokken constructeurs.
Zeker op het gebied van de samenhang was
het risico dat er zaken tussen wal en schip
zouden vallen. Het prefab beton is ingekocht
volgens categorie 3 en 4, conform bijlage VIII
van KIWA Criteria 73/07 (31 maart 2017).
Hierdoor was een extra deelconstructeur
nodig om de samenhang te bewaken. Van de
hoofdconstructeur wordt hierbij slechts een
meer toetsende rol verwacht. De ervaring
leert dat dit vaak meer tijd vergt dan in eer
-
ste instantie wordt ingeschat.
The Starling? Voor The Starling (gebouw D)
is na afronding van het definitief ontwerp
met de aannemer een turnkey realisatie-
overeenkomst gesloten. De aannemer had
voor de realisatie van de constructie een
voorkeur voor tunnelgietbouw, mede in ver-
band met de identieke beukmaten. De keuze voor tunnelgietbouw is kos-
tentechnisch vaak interessant, omdat de
bouwtijd in de ruwbouw korter wordt. De
haalbaarheid is onderzocht, waarbij is geke-
ken naar de routing van de tunnelbekisting,
de beukmaten, de benodigde installatietech -
nische voorzieningen en de bouwtijd. Het
oorspronkelijke constructief ontwerp is uit-
eindelijk een-op-een overgenomen. Meer over het constructieve ontwerp
van The Starling staat in het artikel 'Tunnel -
gietbouw in het Bajeskwartier', elders in dit
nummer. Ook voor dit project zijn procesmatige
afspraken gemaakt voor de uitwerking en de
rolverdeling tussen de betrokken partijen.
Aandachtspunten bouwsystemen
Bij de wanden en breedplaatvloeren is veel
ondersteunings- en bekistingmaterieel nodig.
Ook is er veel personeel nodig op de bouw -
plaats. Het bouwtempo ligt wat lager dan bij
tunnelgietbouw en prefab beton. Voor tunnelgietbouw geldt als belang -
rijke voorwaarde een hoog repetitie-effect,
zodat de tunnelbekisting niet keer op keer
hoeft te worden aangepast. In verband met
de veiligheid moet de tunnelbekisting kun -
nen worden uitgehesen boven het bouwter-
rein, voordat deze naar de bovenliggende
verdieping wordt verplaatst. Verder is het
van belang dat de tunnelgietbouwploeg een
ingespeeld team is, samen met de installa -
teurs. Dagelijks wordt de tunnel doorgetrok -
ken en volgestort, waarbij de installaties,
wapening en overige instortvoorzieningen
zijn aangebracht voordat het beton wordt
gestort. Dagelijks komt er groot transport
aan op de bouw met betonstaal en installa -
ties in de vloeren. En aan het einde van de
dag arriveren de betonmixers voor het vul -
len van de tunnelbekisting. Bij prefab betonbouw is het mogelijk
op een kleinere bouwlocatie te werken dan
bij tunnelgietbouw. Er is alleen lokaal een
hijszone nodig om de elementen naar boven
te hijsen. Ook bij deze bouwmethode is veel
groot transport op de bouwplaats nodig om
alle prefab elementen op juiste locatie te
krijgen. Bij The Jay varieert het gewicht van
een prefab-sandwichelement tussen de 10
en 15 ton, waardoor er veelal maar twee ele-
menten op een vrachtwagen kunnen worden
getransporteerd.
Voor twee
woontorens is op
verzoek van de
aannemers het
bouwsysteem
gewijzigd
18? CEMENT 8 2024
Thema Bajeskwartier
Dit artikel is onderdeel van een special van Cement over het Bajeskwartier. Voor een overzicht van de andere artikelen zie www.cementonline.nl/bajeskwartier.
Reacties