Op het Floriadeterrein in Almere wordt een nieuwe brug geplaatst die gemaakt is van hergebruikte brugonderdelen. Bouwer Dura Vermeer nam het initiatief om onderdelen van een oud viaduct te oogsten en opnieuw in te zetten op deze wereldtuinbouwtentoonstelling die haar deuren in 2022 opent.
Een 'tweede leven brug'
Omgekeerd ontwerpproces voor het meest circulaire resultaat
1 Impressie van de te realiseren brug op het Floriadeterrein in Almere, bron: Arc2 architecten
Op het Floriadeterrein in Almere wordt een nieuwe brug geplaatst die gemaakt
is van hergebruikte brugonderdelen. Bouwer Dura Vermeer nam het initiatief
om onderdelen van een oud viaduct te oogsten en opnieuw in te zetten op deze wereldtuinbouwtentoonstelling die haar deuren in 2022 opent.
1
CEMENT 3 2021 ?61
De 'tweede leven brug' op de Flo-
riade heeft zijn oorsprong bij het
amoveren van het fiets- en voet-
gangersviaduct Bolgerijsekade
over de A27 nabij Vianen (foto 2).
De brug werd maar weinig gebruikt en hij
was niet meer in staat de aanrijbelasting op
te nemen. De bovenbouw van de brug bestond
uit zes modules (lengte 25 of 28 m met een
breedte van ca. 3 m), die waren samenge-
steld uit twee voorgespannen I-liggers en
een daartussen gespannen betonnen dek -
plaat (fig. 4). De modules waren eenvoudig
te demonteren en alle constructieve bouw -
informatie uit het verleden was beschikbaar.
Dura Vermeer koos er destijds, in 2019, voor
om de modules te 'oogsten' en in depot te
plaatsen tot de mogelijkheid tot herinzet
zich voordeed. Die kans ontstond al vrij snel binnen
de ontwikkelopgave van de Floriade in Al -
mere. Vanuit de gemeente Almere en pro-
vincie Flevoland werd de Bruggencampus
Flevoland-Floriade opgericht: een praktijk -
omgeving voor de ontwikkeling en toepas-
sing van innovatieve en circulaire bruggen
binnen de Floriade, met als doel een duur-
zame invulling van de grote vervangingsop-
gave van bruggen. Het idee voor een circu -
laire 'tweede leven brug' paste goed bij deze
ambitie, waardoor de opdrachtgever er
graag aan mee wilde werken. Het kwaliteits-
team voor de Floriade (bestaande uit ste- denbouwkundigen en architecten) was en
-
thousiast over het ontwerp, waarmee nog
meer draagvlak werd gecreëerd. Het betrof
hier een fiets- en voetgangersbrug over het
Weerwater (brug 5) die bijna volledig is
samengesteld uit 'tweede leven materialen'
(fig. 1 en 5).
Verschil hergebruik en
traditioneel ontwerp
Een kenmerkend verschil tussen een traditi -
oneel ontwerp en een circulair ontwerp is
dat het ontwerpproces wordt omgedraaid.
Traditioneel wordt per ontwerpstap (VO,
DO, UO) een beslissing genomen en als het
ontwerp zo goed als af is, volgt de inkoop.
Voor een circulair brugontwerp is de inkoop
leidend. Het ontwerp hangt af van het be-
schikbare materiaal, de bijbehorende
materiaalcertificaten en herleidbare wape-
ningstekeningen/berekeningen. Het ont-
werpproces van een constructie met ge-
bruikte materialen duurt, in tegenstelling
tot een meer kneedbaar ontwerp met nieu -
we materialen, veel langer. Dit komt mede
door het bedenken van oplossingen om het
geheel passend te krijgen (wapening kan
bijvoorbeeld niet meer worden bijgelegd).
Maar ook door de noodzakelijke afstemming
tussen ontwerp, opdrachtgever en opdracht-
nemer over beschikbaarheid en geschikt-
heid van de 'tweede leven materialen'. Een
extra uitdaging in dit proces is de perceptie
dat tweede leven, tweedehands is en dus
IR. JEROEN
MEIJDAM RC
Lead engineer
Dura Vermeer Infra
Landelijke Projecten
IR. ROLF LUKASSEN Adviseur civiele constructies
LukassenBrokking
ING. ERIK VAN DOORN
Bedrijfsleider
Dura Vermeer Infra Regio Noord West auteurs
2 Situatie oude fiets- en voetgangersviaduct Bolgerijsekade
2
62? CEMENT 3 2021
3 Ligger uit oude fiets- en voetgangersviaduct Bolgerijsekade
4 Dwarsdoorsnede dek fiets- en voetgangersbrug Bolgerijsekade
5 Constructieve 3D-model te realiseren 'tweede leven brug'
PROJECTGEGEVENS
project
Circulaire
voetgangersbrug Floriade
Ontwikkelaar
Ontwikkelcombinatie
Amvest-Dura Vermeer Esthetische visie Arc2 architecten
Aannemer en levering betonnen I-liggers Dura Vermeer
Levering houten
dekdelen, balken en balustrade
Meerdink bruggen
Stalen steunpunten en dwarsdrager
Anton Constructiewerken Constructief advies LukassenBrokking
3
4
5
CEMENT 3 2021 ?63
goedkoop is. Maar de be- en verwerking van
het geoogste materiaal is juist vaak arbeids-
intensief, waardoor het niet goedkoper is
dan nieuwe materialen.
Ontwerp
In hoofdlijnen bestaat het ontwerp voor de
'tweede leven brug' uit prefab-betonnen
hoofdliggers, stalen dwarsdragers tussen
deze liggers en daaroverheen een dekcon -
structie van hout (dekliggers en dekplan -
ken), en een houten leuning (fig. 6 en 7). De
betonnen liggers zijn via oplegblokken (met
stalen schoen, fig. 8) opgelegd op een stalen
onderslagbalk die rust op stalen buispalen.
Ten behoeve van horizontale stabiliteit be-
vindt zich een stalen windverband tussen de
dwarsdragers.
De betonnen hoofdliggers komen zoals ge -
zegd uit een oude voetgangersbrug over de
A27. De stalen dwarsdragers komen uit een
oude gevelsteunconstructie. De houten dek-
liggers en dekplanken worden gezaagd uit
hout met een tweede leven (hardhouten
spoorbielzen en damwanden). Voor het staal
-
werk in de onderbouw zijn tweedehands
buizen ingekocht (open buispalen). Voor het
staalwerk op de buizen is gekozen voor
nieuw staal in verband met de benodigde
plaatgrootte en de hoeveelheid laswerk die
het aan elkaar lassen van profielen zou zijn.
De leuning is gezaagd uit oude spoorbielzen.
De maten van de beschikbare 'tweede
leven elementen' waren bepalend voor
het ontwerp. Zo zijn de overspanningen be-
paald door de lengte van de betonnen liggers
6 Herkomst hergebruikte materialen
7 Dwarsdoorsnede 'tweede leven brug'
Een kenmerkend
verschil tussen
een traditioneel
ontwerp en
een circulair
ontwerp is dat
het ontwerp-
proces wordt
omgedraaid
6
7
Stalen dwarsliggers uit een
oude gevelsteunconstructie
Staalwerk onderbouw, open buispalen,
(2e hands buizen)
Houten dekliggers en dekplanken gezaagd
uit hout met 2e levensduur (hardhout)
Houten dekliggers en dekplanken
gezaagd uit hout met 2e levens-
duur (hardhout)
Een leuning van oude spoorbielzen
Een leuning van oude spoorbielzen
Stalen kopplaat, S355
Nieuw staalwerk op de buispalen
Betonnen hoofdliggers uit een
oude voetgangersbrug over de A27
Betonnen hoofdliggers uit een
oude voetgangersbrug over de A27
Stalen dwarsliggers uit een
oude gevelsteunconstructie
Betonnen hoofdliggers uit een
oude voetgangersbrug over de A27
Schetsplaat t = 10 mm HEB240
64? CEMENT 3 2021
8 Stalen dwarsdrager t.p.v. tussensteunpunt
9 'Verende' verbindingen stalen dwarsdrager en betonnen liggers
8
en de breedte van het dek is mede bepaald
door de draagkracht van de liggers. In het
ontwerp is gekozen voor twee velden van
circa 28 m en één veld van 25 m (fig. 5). De
breedte van het brugdek tussen de liggers is
dus mede door de eis van scheurvorming en
gelijkwaardige belasting (capaciteit van de
liggers) vastgesteld op circa 4,5 m. De randvoorwaarden worden niet
alleen gevormd door de opneembare krach -
ten in de verschillende onderdelen maar
ook door de geometrie (passing). De vorm
van de betonnen liggers is ingepast tussen
de steunpunten. De liggers waren (boven de
A27) deels onderdeel van een hellingbaan
waardoor een deel van de liggers afge-
schuinde koppen hebben.
De stalen dwarsdragers zijn bevestigd
aan het (dunne) lijf van de betonnen liggers
(I-profiel). Deze verbinding is verend ontwor
-
pen om het moment dat in het lijf van de be -
tonnen liggers ontstaat, tot een minimum te
beperken. De hoogte en dus de hefboomsarm
van de verbinding worden beperkt. Vanwege
de beperkte dikte van het lijf was het ook van belang om de ponskrachten in het lijf laag te
houden. Dit leidde juist tot een grotere beno
-
digde hefboomsarm. Uiteindelijk is er geko -
zen voor een verende oplossing waar beste
van beiden is gecombineerd (fig. 9).
Hergebruik betonnen liggers
Voor de 'tweede leven brug' waren vooraf
twee typen liggers beschikbaar van twee
verschillende bruggen:
1?Voetgangersbrug Panamapad over de
Amerikaweg te Zoetermeer
Tekeningen beschikbaar, maar geen wape-
ningstekeningen en voorspantekening van
de liggers. En ook geen berekening van de
liggers bekend. Dus sterkte onbekend.
2?Voetgangersbrug Bolgarijnsekade te
Lexmond over de A27
Berekeningen beschikbaar, wapening en
voorspanning bekend, en daarmee is de
sterkte van het viaduct te verifiëren. Ook
herberekening beschikbaar en inspectie-
rapporten. Kosten en mogelijkheden voor een
onderzoek speelden een belangrijke rol bij
de keuze voor de liggers. Voor de liggers van
voetgangersbrug Panamapad (1) moest de
voorspanning en wapening worden bloot-
gehakt; een onderzoek met wapeningsradar
alleen was niet voldoende. De kosten hier-
voor zouden erg hoog oplopen. Daarom is de
keuze gevallen op de liggers van de Bolga -
rijnsekade (2). De hergebruikte liggers zijn onder-
zocht op chloride-indringing en de zuurte-
graad van het beton werd gemeten om car-
bonatatie vast te stellen. Op basis daarvan
werd een inschatting van de levensduur ge-
maakt. Er bleek nauwelijks carbonatatie
meetbaar en zelfs helemaal geen indringing
van chloriden. De dekking op wapening was
voldoende dicht en in de toekomst is geen
verdere carbonatatie te verwachten doordat
in de loop van de tijd de betonhuid steeds
dichter is geworden. Door doorgaande hy -
dratatie is aantasting door dooizouten ook
niet meer te verwachten.
Constructieve beoordeling
betonnen liggers
Het gewicht van het houten brugdek is aan -
merkelijk lager dan het oorspronkelijke
9
CEMENT 3 2021 ?65
brugdek van beton. Wel is de brug breder
dan de geamoveerde variant. Als gevolg
hiervan blijft de belasting op de hergebruik -
te prefab liggers min of meer gelijk. De liggers zijn gecontroleerd aan de
hand van de Eurocode. Er is geen gebruik-
gemaakt van de NEN 8700-serie voor be-
staande bouw. Deze serie is immers alleen
bedoeld voor bestaande constructies die
moeten worden herbeoordeeld op veiligheid
of bestaande constructies die worden ver-
bouwd. Gelukkig kon uit de controlebereke-
ning worden geconcludeerd dat de liggers
grotendeels voldoen aan de Eurocode:
controle scheurvorming: voldoet;
controle bezwijkmoment: voldoet;
controle dwarskracht: voldoet;
controle torsie: voldoet (met de juiste ver-
binding).
Op één punt voldeed het ontwerp niet, te
weten de trekbandwapening bij het ligger-
einde. Zonder versterking op dit punt kan
schade ontstaan (afboeren). Door toepassing
van een stalen schoen onder de liggers is het
gebrek aan trekbandwapening ondervangen
(fig. 10). De schoen is opgebouwd uit tranen -
plaat en wordt met behulp van een epoxy -
pasta op het opgeruwde liggereinde beves-
tigd. De verbinding tussen stalen schoen en
beton staat altijd onder druk en 'haakt' dus
altijd goed in elkaar. Tevens is de stalen schoen een mooi
bevestigingspunt om het te licht belaste
oplegblok (schuiven) te fixeren.
Aandachtspunt was de krachtsinleiding van
de dwarsdragers in het 'dunne' betonnen
liggerlijf. Deze zorgt voor lokale buiging en
eventueel pons (zie onder het kopje 'Ont-
werp'). Ook is globale torsie/dwarskracht en
lokale buiging/pons gesuperponeerd en is er
getoetst op scheurvorming.
Hergebruik stalen dwarsliggers
In het VO werd uitgegaan van buisprofielen
voor de stalen dwarsliggers. Van deze profie-
len was echter geen betrouwbaar materiaal -
certificaat beschikbaar. Er is tijdens het op-
stellen van het DO gekozen voor bestaande
HEB240-profielen, waarvoor wel een certifi -caat beschikbaar was en waarbij de materi
-
aalkwaliteit dus goed was te herleiden was.
De keuze voor dit profiel gaf ook meer ruimte
in de unitychecks van de betonnen liggers op
lokaal niveau (beugels) vanwege de grotere
buigstijfheid van dit profiel ten opzichte van
het eerder gekozen buisprofiel en dus het
terugbrengen van het moment op het lijf
van de betonnen liggers Door middel van corrosietoeslag
wordt de levensduur voor de stalen dwars-
liggers gehaald. Voor het bepalen van de
corrosie is gebruikgemaakt van tabel C4 uit
de ISO 9224.
Hergebruik stalen buizen
Voor de stalen buizen voor de onderbouw
(Ø914x16) is een materiaalproef uitgevoerd.
Door middel van corrosietoeslag wordt de
levensduur voor de stalen buizen gehaald.
Voor het bepalen van de corrosie is gebruik -
gemaakt van tabel C4 uit ISO 9224. Deze geeft
waarden voor de afroesting van constructie-
staal in een omgeving met dooizouten. De
aangehouden waarde voor de afroesting is
vastgesteld op 1,1 mm per zijde. Voor het staalwerk op de stalen buizen
is wel gekozen voor een nieuw staal. Het op-
bouwen van deze steunpunten uit beschik -
bare profielen is wel overwogen, maar het
lassen zou te intensief worden en leiden tot
te veel energieverspilling.
Hergebruik houten dekliggers en
dekplanken
De dekliggers en dekplanken van de 'tweede
leven brug' zijn opgebouwd uit hergebruikt
hardhout. Dit gebeurt door het op maat zagen
en schaven van oude spoorbielzen en dam -
wanden. De combinatie tussen de betonnen
liggers en een licht (houten) dek zorgt voor
een lage oplegdruk op de blokken. De afme-
tingen van de blokken zijn 250 bij 300 mm en
hebben een dikte van ca. 85 mm. Het voor-
komen van schuiven/glijden is echter wel
noodzakelijk. Dit is veiliggesteld door een
epoxy scheguitvulling welke is ingelegd in
een metalen lijst, waarmee ook aan het blok
vast een gevulcaniseerde stalen plaat is ge-
fixeerd. Dit principe is tevens aan de onder-
zijde toegepast, echter met een epoxy uitvul -
ling om de toleranties te kunnen opvangen.
De maten van
de beschikbare
elementen
waren bepalend
voor het
ontwerp
REGELGEVING
Voor hergebruik van bestaande
liggers is de NEN-8700-serie
niet van toepassing maar moet
de Eurocode worden toegepast.
Meer regelgeving over herge-
bruik is echter wel gewenst. Van
bestaande materialen is in
sommige gevallen de sterkte
immers beter bekend dan in
gevallen van nieuwbouw. Zo is
het mogelijk om de carbonata-
tie van een bestaande prefab-
betonligger te meten en dat kan
niet van een nieuw te bouwen
ligger.
Andere aspecten van herge-
bruikt materiaal zijn vaak juist
minder bekend dan bij nieuw-
bouw. Zo is bij veel hergebruikte
liggers geen informatie over de
toegepaste wapening en voor-
spanning. En daarmee is het
vaststellen van de sterkte van
een ligger niet mogelijk zonder
een uitgebreid onderzoek.
Om een voorschrift op te stel-
len over hoe om te gaan met
hergebruik is een Stufib-studie-
cel in het leven geroepen om
praktijkvoorbeelden te onder-
zoeken, genaamd 'Versterking
bestaande betonconstructies'.
66? CEMENT 3 2021
Leermomenten
Het project heeft tot nu toe een aantal leer-
momenten opgeleverd:
Het proces van ontwerp en inkoop is bij
'tweede leven projecten' omgedraaid: eerst
geschikt materiaal vinden en vastleggen,
dan pas ontwerpen. Hier is een intensieve
samenwerking nodig tussen opdrachtgever,
opdrachtnemer en ontwerp.
Intensieve samenwerking met uitvoering
van VO t/m UO-fase is belangrijk.
Blijf de totale krachtswerking in beschou -
wing nemen bij toepassing van een ander
onderdeel (interactie).
Betonnen onderdelen moeten in redelijke
conditie zijn: geen corrosieschade of hoog -stens lokaal. Dit wijst op een dichte dek
-
kingszone, wat betekent dat de onderdelen
nogmaals 50 jaar mee kunnen, na inmeting
van chloride- en carbonatie-indringing.
Pas liever geen materialen toe zonder
certificaten.
Eventuele ontwerpdocumenten van de te
hergebruiken onderdelen vergroten de aan -
toonbaarheid van de geschiktheid van dit
onderdeel.
De 'tweede leven brug' is te bekijken tijdens
de Floriade. De wereldtuinbouwtentoonstel -
ling wordt vanaf 14 april t/m 9 oktober 2022
gehouden in Almere.
Uit de controle-
berekening
bleek dat
de liggers
grotendeels
voldoen aan de
Eurocode
10 Oplossing met stalen schoen
10
CEMENT 3 2021 ?67
Projectgegevens
Project: Circulaire voetgangersbrug Floriade
Ontwikkelaar: Ontwikkelcombinatie Amvest-Dura Vermeer
Esthetische visie: Arc2 architecten
Aannemer en levering betonnen I-liggers: Dura Vermeer
Levering houten dekdelen, balken en balustrade: Meerdink bruggen
Stalen steunpunten en dwarsdrager: Anton Constructiewerken
Constructief advies: LukassenBrokking
De ‘tweede leven brug’ op de Floriade heeft zijn oorsprong bij het amoveren van het fiets- en voetgangersviaduct Bolgerijsekade over de A27 nabij Vianen (fig. 2). De brug werd maar weinig gebruikt en hij was niet meer in staat de aanrijbelasting op te nemen.
De bovenbouw van de brug bestond uit zes modules (lengte 25 of 28 m met een breedte van ca. 3 m), die waren samengesteld uit twee voorgespannen I-liggers en een daartussen gespannen betonnen dekplaat (fig. 4). De modules waren eenvoudig te demonteren en alle constructieve bouwinformatie uit het verleden was beschikbaar. Dura Vermeer koos er destijds, in 2019, voor om de modules te ‘oogsten’ en in depot te plaatsen tot de mogelijkheid tot herinzet zich voordeed.
Reacties
Arno Blok - Privé 16 juni 2021 10:35
Ik ben er helemaal voor om brug onderdelen een tweede leven te geven in een nieuwe brug. Voor het tweede leven van oude brugliggers van prefab beton, lijkt mij het raadplegen van de oorspronkelijke leverancier, en die moet naar mijn mening de ontbrekende informatie leveren.