In deze aflevering van de rubriek De jonge constructeur maken we kennis met Pierre Hendrikx, constructeur bij Bam Advies & Engineering. Pierre vertelt over de uitdagingen in zijn werk en zijn rol bij de renovatie van het stadhuis in Woerden. Het jaren tachtig gebouw ging volledig op de schop. De voorwaarde was dat het bestaande betonskelet werd hergebruikt.
ik ben
1
naam ir. Pierre Hendrikx
leeftijd 27 jaar
opleiding TU Eindhoven, Bouwkunde, Structural Design
afstudeerproject Toepassing van cellulaire glasblokken in het constructief
ontwerp van een vakantiewoning openbare bibliotheek in Praag
werkgever BAM Advies & Engineering
functie constructeur
werkzaam sinds maart 2017
baan gekregen door open sollicitatie
belangrijk in ontwikkeling Iedereen die ik tref bij mijn werkzaamheden;
ervaring krijg je door dingen te durven doen en te leren van de
opmerkingen anderen
eerste project renovatie stadhuis Woerden
rol bij eerste project coördinerend/uitwerkend constructeur
Pierre
Hendrikx
Mijn mening
Hoe kunnen we als constructeurs leren van andere disciplines in de bouw of
daarbuiten?
Een uitspraak die ik recentelijk hoorde was dat wij als constructeurs een
gevoelswetenschap beoefenen. Op het eerste gezicht natuurlijk een vreemde
uitspraak, want met de Eurocode als geldende norm is weinig zo strak vast -
gelegd als onze berekeningen. Echter, als constructeurs worden we vaak ook
beschouwd als de 'spin in het web' van de bouw. Om ervoor te zogen dat we
tot kwalitatief hoogwaardige werken komen, is het noodzaak dat we bij het
ontwerpen rekening houden met de partijen die ons werk controleren, dan
wel uitvoeren.
Precies daar komt dat gevoel om de hoek kijken. Een constructeur met erva -
ring hoeft geen sommen te zien om in te schatten of het goed gaat of niet,
omdat hij vaak aan het mechanicaschema kan zien waar het resultaat zou
moeten eindigen. Dat gevoel wordt natuurlijk gesterkt door ervaring en juist
die ervaring kun je alleen opdoen door te luisteren naar, en te leren van je
collega's en partijen die betrokken zijn bij je projecten. Bouwen doe je
immers samen!
Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?
De grootste uitdaging in mijn werk is de invulling van mijn rol
binnen het bouwproces. Elk project vraagt om een andere
aanpak en kent een andere invulling van de opdracht. Als
constructeur is het zaak om het contact te houden met de
aannemers en onderaannemers, omdat de constructie het
verbindend element is in het gebouw. De integrale ontwerpge -
dachte draagt hier positief aan bij en met de huidige staat van
de 3D BIM-modellen kan de communicatie eenvoudiger
worden. Dit betekent echter niet dat je de focus zomaar kunt
laten verslappen, want foutjes (groot en klein) liggen altijd op
de loer.
Hoe heb je de overgang tussen studie en werk ervaren en hoe ben je
in je bedrijf opgevangen? Wat viel mee en wat viel tegen?
De overgang van studie naar werk was wel even wennen. Het
grootste verschil zit 'm namelijk in het geld. Op de universiteit
is 'the sky the limit' en wat je binnen de beschikbare tijd kan
opleveren, kan worden gemaakt. In de praktijk merk ik vaak
dat sneller voor de eenvoudige, degelijke oplossing wordt
gekozen en de optimalisatie vaak om kostentechnische redenen
wordt geparkeerd, ervan uitgaande dat de optimalisatie voor
een constructeur vaak minder oplevert dan de tijd die je erin
stopt. Daarnaast merk je dat als je bij de aannemer werkt en
een werk in uitvoering gaat, je gedegen rekening moet houden
met de uitvoeringsplanning omdat die gebonden is aan een
opleverdatum. Gelukkig word ik vanuit de afdeling begeleid
door ervaren collega's die de overgang zo soepel mogelijk
maken en waar ik terecht kan met vragen. Dat ik intern een
'buddy' toegewezen kreeg die mijn ontwikkeling bewaakt en
volgt, heb ik als erg positief ervaren.
Rubriek
'De jonge constructeur'
In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij of
zij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haar
eerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerking
met YouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.
De jonge constructeur
de jonge constructeur
3 2018
61
Mijn project
Stadhuis Woerden
Net buiten de vestingstad Woerden ligt het stadhuis en Regio -
naal Historisch Centrum van de gemeente Woerden. Het origi -
nele ontwerp voor een bedrijfspand dateert van begin jaren 80
en heeft in de loop der jaren verschillende functies vervuld. Het
pand werd naar de huidige maatstaven verouderd geacht en
wordt bouwkundig en klimatologisch herzien. Ook gaat de
indeling op de schop om te passen in het kader van flexibel
werken. Een belangrijke (constructieve) randvoorwaarde is dat
het bestaande betonskelet bewaard blijft / wordt hergebruikt.
De hoofddraagconstructie van het stadhuis (het betonskelet)
bestaat hoofdzakelijk uit kolommenrijen (h.o.h. 7,2 m) met
daar overheen voorgespannen stroken en massieve plaatvloe -
ren (breedplaat). De stabiliteit wordt verzorgd door enkele
stabiliteitswanden en twee stabiliteitskernen.
Het bijzondere aan de voorgespannen constructie is dat er
gebruik is gemaakt van voorspanning zonder aanhechting. Het
gebouw bestaat uit drie gebouwdelen, die afzonderlijk zijn
voorgespannen. Een grote beschadiging van één voorspans -
trook betekent dus dat je de hoofdwapening van een heel stra -
mien kwijt kunt zijn in het bouwdeel, wat een veiligheidsrisico
is voor de uitvoering.
In het nieuwe plan is een vide in de eerste verdiepingsvloer
opgenomen, over de gehele breedte van het gebouw. Door een
volledig vloerveld weg te nemen uit het gebouw, verandert de
krachtswerking. Wat vooraf drie tussenvelden zijn, worden
daarna een sparing en twee eindvelden met dito momentverde -
lingen. Voor voldoende buigstijfheid in de eindsituatie zijn
koolstof lijmwapening en nieuwe voorspanvoorzieningen
aangebracht. Het ontspannen van de vloer voor de vide resul -
teert in het tijdelijk ontbreken van de hoofdwapening door
ontbreken van aanhechting in de kanalen. Dit vereist een
secundaire draagconstructie die de vloeren tijdelijk kan opvan -
gen en de belastingen kan afdragen naar de fundering. Hierbij
is het beperken van de doorbuiging kritisch, omdat dit anders
(onherstelbare) scheurvorming in je vloeren of balkstroken kan
opleveren. Om ervoor te zorgen dat veilig kan worden gewerkt
en de vervormingen beperkt blijven, is een tijdelijke draagcon -
structie aangebracht onder de vloeren. In dit werk resulteerde
dit in liggers HEA550 voor de tussenstrook en HEB340 voor de
randen, wat toch flinke profielen zijn als je ze op het werk ziet
aankomen.
? PROJECTGEGEVENS
project Renovatie Stadhuis Woerden
opdrachtgever Gemeente Woerden
architect cepezed Architecten
hoofdconstructeur Aronsohn Raadgevende Ingenieurs
hoofdaannemer BAM Bouw & Techniek Regio Midden
Leverancier voorspanning Spanstaal
Engineering lijmwapening Van Der Vorm Engineering
Mijn rol
Nauw contact met de
uitvoering
Sinds de opdracht is aangenomen, ben ik als coördinerend/
uitwerkend constructeur verbonden aan dit werk. Omdat dit
mijn eerste grote project is als constructeur leer ik hier heel
veel van, ook omdat er nauw contact is met de uitvoering. Voor
de tijdelijke ondersteuning heb ik de berekeningen gemaakt
voor het opvangen van de vloeren en het ondersteunen van een
sloopsteiger voor de vide. Omdat naast het aflaten en overne -
men van de voorspanning, ook voorzieningen voor de vloer -
rand moesten worden ingestort, was er afstemming met de
firma Spanstaal om te bekijken of alle voorzieningen konden
worden geplaatst in de beschikbare ruimte, zoals spankoppen
en extra wapening. Om de extra veldmomenten ten gevolge
van de gecreëerde eindvelden op te pakken, is door Van Der
Vorm Engineering de benodigde lijmwapening uitgerekend.
Als coördinerend constructeur van de aannemer was mijn rol
om, naast die ondersteuningen, de berekeningen te controleren
alvorens ze aan de hoofdconstructeur werden aangeboden. Als
eerste ervaring op een project was dit dus een heel leerzaam
proces, waarbij je merkt dat de afstemming tussen partijen een
hele uitdaging is, helemaal als het werk continu in uitvoering is
en vooruit gaat. ?
1 Foto van de ondersteuningen op de begane grond ten behoeve van slopen en steunen eerste verdie - pingsvloerbron BAM Bouw & Techniek Regio Midden2 3D-pointcloudscan van het gebouw na sloop bron: BAM Bouw en Techniek Regio Midden
2
De jonge constructeur 3 2018
Reacties