Structural Concrete Vol. 25/3 (juni 2024) bevat een variatie aan papers. Van een selectie van de voor Cement-lezers meest interessante staat in dit artikel een Nederlandstalige samenvatting.
CEMENT 6 2024 ?15
Paper Challenges in structural design and execution: Stuttgart's new
central station (SC 25/3, p. 1508 ? 1527)
Door: Roland Bechmann, Angelika Schmid
CONSTRUCTIEF ONTWERP CENTRAAL STATION
STUTTGART
Het Centraal Station van Stutt -
gart wordt volledig verbouwd.
Het oude kopstation wordt ver-
vangen door een ondergronds
doorgaand station. Vooral de
nieuwe perronhal springt in het
oog. Het is een van de meest
veeleisende bouwprojecten ter
wereld. Dit onder meer dankzij
de hoge belastingen, de verhin-
derde vervormingen en de
moeilijke funderingssituatie,
maar vooral vanwege de com-
plexe, dubbelgekromde geome-
trie van het dak (vervaardigd
met wit beton).
Gezien de complexiteit waren de
gebruikelijke normen ontoerei-
kend. Daarom zijn innovatieve
constructieberekeningen uitge-
voerd met SOFiSTiK, op basis
van verschillende EEM-modellen.
De wapening werd vooral be-
paald op basis van het beheer-
sen van de scheurvorming in
het voegloze dak, dat star is
verbonden aan de fundering. Spanningen in de constructie
worden voornamelijk veroor-
zaakt door temperatuur- en
krimpeffecten. Scheurwijdtes in
de kelder moeten vanwege de
waterdichtheid beperkt blijven
tot 0,15 mm en die in het dak
tot 0,2 mm.
Voor het effect van de aardbe-
vingsbelasting op de onder-
grondse constructie was het
oordeel van experts nodig.
Voor de uitvoering is een nieuwe
digitale planningsmethodologie
toegepast.
Het project heeft bijgedragen
aan de kennis over hoe com
-
plexe geometrieën kunnen wor -
den vervaardigd. Met een toene -
mende mate van automatisering
in de bouw- en productiefase
zullen de bouwkosten voor der
-
gelijke ontwerpen blijven dalen.
Hiermee worden vormen moge
-
lijk, die meer zijn gericht zijn op
het verminderen van materiaal-
en grondstoffengebruik.
Structural Concrete Vol. 25/3 (juni 2024)
bevat een variatie aan papers. Van een selectie
van de voor Cement-lezers meest interessante
staat in dit artikel een Nederlandstalige
samenvatting.
Gelezen in
Structural
Concrete
structural concrete
RUBRIEK STRUCTURAL CONCRETE
Één van de meest toonaangevende internationale
vakbladen over betonconstructies is Structural Concrete
(SC). SC is het officiële, peer reviewed journal van fib
(The international federation for Structural Concrete). Cement
plaatst een korte Nederlandstalige samenvatting van een
selectie van voor Cement-lezers interessante papers uit
ieder nummer van SC (verschijnt 6x per jaar). De volledige
papers zijn beschikbaar op onlinelibrary.wiley.com (gratis
voor leden van fib). foto 1 De nieuwe perronhal met dubbelgekromd dak
(foto: Achim Birnbaum, Stuttgart)
16? CEMENT 6 2024
VERSCHILLENDE BENADERINGEN VOOR DE BEOORDELING VAN DE VEILIGHEID VAN BESTAANDE
VOORGESPANNEN BRUGGEN
Paper Safety assessment of existing prestressed reinforced concrete bridge decks through different approaches (SC25/3, p. 1637 ? 1657)
Door: Mario Ferrara, Diego Gino, Elena Miceli, Luca Giordano, Marzia Malavisi, Gabriele Bertagnoli
fig. 2 Vergelijking tussen lokale en globale analyse
De beoordeling van de constructieve veiligheid van bestaande
gewapende betonconstructies, met name bruggen en viaducten,
is voor constructeurs in de infrasector momenteel een van de
meest belangrijke aandachtsgebieden. Voor het beoordelen van
de constructieve veiligheid zijn verschillende benaderingen moge-
lijk. In een Italiaanse studie is de veiligheid onderzocht van be-
staande voorgespannen brugdekken met betrekking tot buiging
en axiale krachten in de UGT. Hierbij zijn vijf verschillende bena-
deringen gehanteerd: de Courbon-theorie, een elastische eindige-
elementen-analyse en niet-lineaire eindige-elementenanalyses
(NLFEA). Voor die laatste zijn drie veiligheidsfilosofieën gebruikt.
De betreffende brugdekken zijn eerst gemodelleerd met behulp
van de Courbon-theorie en vervolgens met een ligger-FE-model
dat uitsluitend uit balkelementen bestaat. De veiligheidsbeoorde-
ling is uitgevoerd door de momentweerstand en het optredende
moment in de betreffende sectie te vergelijken, dus via een lokale
benadering. Hierbij zijn ontwerpwaarden berekend met behulp
van partiële veiligheidsfactoren. Vervolgens zijn de dekken gemo-
delleerd met een 3D-NLFEA-model met drie verschillende veilig-
heidsfilosofieën in een globale benadering. De toepassing van de verschillende benaderingen leidt tot zeer
uiteenlopende conclusies ten aanzien van de veiligheid. De twee
lokale benaderingen zijn het meest conservatief en leiden daarom
tot een lagere veiligheidsmarge. De toepassing van globale bena-
deringen, gebaseerd op globale veiligheidsfilosofieën, resulteert in
een grotere veiligheidsmarge, waarbij er een aanzienlijke variatie
bestaat afhankelijk van de specifieke veiligheidsfilosofie.
In de praktijk kan de strategie worden gehanteerd dat als uit de
vereenvoudigde analyses voldoende veiligheid blijkt, het niet
nodig is de geavanceerde methodes te gebruiken. Is dit niet het
geval, dan kan het economisch zijn over te schakelen naar meer
geavanceerde methoden, voordat andere maatregelen worden
genomen zoals belastingbeperking.
CEMENT 6 2024 ?17
DYNAMISCHE ANALYSE VAN EEN 40 M LANGE LIGGER TIJDENS HET HIJSEN
Er bestaan geen aanbevelingen ten aanzien van de
toegestane snelheden bij het hijsen van voorgespan-
nen betonnen liggers. Dat terwijl er verschillende ge-
vallen bekend zijn waarbij liggers tijdens het hijsen zijn
bezweken. In een Braziliaanse studie is het dynamische
gedrag van een lange, voorgespannen betonnen ligger
onderzocht, waarbij kritische hijssnelheden zijn bepaald.
Hierbij is de invloed van de excentriciteit van de voor-
spankabels en de hijslussen meegenomen.
Er zijn 3D-eindige-elementensimulaties uitgevoerd van
een voorgespannen betonnen ligger met een over-
spanning van 40 m. Spanningen en doorbuigingen zijn
bepaald met niet-lineaire analyses. Een frequentiedo-
meinbenadering is gebruikt om tijdsafhankelijke resul-
taten te analyseren met behulp van de eigen frequen-
ties van de ligger, die zijn verkregen door middel van
een modale analyse. Hierbij zijn opwaartse, neerwaart -
se en laterale bewegingen van de ligger gesimuleerd.
De meest significante verplaatsingen en spanningen
werden waargenomen bij de hoogste versnellingspie-
ken van de ligger. Scheurvorming en daaropvolgend
falen kon worden voorkomen bij kraanversnellingen
van 0,02 g (v = 20 cm/s) en 0,007 g (v = 7 cm/s), bij
verticale respectievelijk laterale bewegingen.
De druk- en trekspanningen waren groter dan uit de
gebruikelijke statische analyse volgde. De trekspanni-
gen werden 27 keer versterkt, de drukspanningen na-
men met 11% toe en de doorbuiging van de ligger
werd drie keer zo groot.
De dynamische effecten werden versterkt door excen-
triciteiten. De excentriciteiten van de hijslussen hadden
meer invloed dan de excentriciteiten van de voorspan-
ning. De beperkte inklemming van de hijslussen leidde
tot een lagere eigenfrequentie. Hierdoor werd de ligger
gevoelig voor laagfrequente opslingering door kraan-
bewegingen, met hogere spanningen en rotatie tot
gevolg.
fig. 3 Excentriciteiten van de hijslussen en de voorspanning
Paper Dynamical analysis of a 40?m span precast posttensioned concrete girder during lifting operations (SC25/3, p. 1658 ? 1675)
Door: Gabriel Henrique Arruda Tavares de Lima, Pablo Augusto Krahl, Tiago Morkis Siqueira, Maria Cristina Vidigal de Lima
structural concrete
18? CEMENT 6 2024
VERBETERDE METHODE MET BELASTINGOMHULLENDE BIJ KOLOMMEN
Paper Biaxial bending of RC rectangular column sections: Improved 'load contour' formulation (SC25/3, p. 1782 ? 1800)
Door: Bhargav Narendra Kolapkar, Bijily Balakrishnan, Devdas Menon
fig. 4 Typisch 3D-interactiediagram voor dubbele (bi-axiale) buiging
In de ontwerppraktijk wordt een willekeurige rechthoekige gewa-
pende betonnen kolomdoorsnede meestal getoetst door ervoor te
zorgen dat alle mogelijke combinaties van axiale druk (P
u) en
bi-axiale momenten (M
ux, M uy) bij de uiterste grenstoestand binnen
de 3D-omhullende van het belasting-momentdiagram liggen.
Hoewel zo'n controle wordt vereenvoudigd door softwarepakket -
ten, wordt deze traditioneel uitgevoerd op basis van een belas-
tingomhullende bij een gegeven axiale belasting (voor het eerst
voorgesteld door Bresler).
In een Indiase studie is een efficiënt algoritme voorgesteld, met
gebruik van een model met integratie van lagen en de zogenoem-
de nested bisection-methode. Hiermee kan de 'exacte' belastingom-
hullende (en daarmee het volledige interactieoppervlak) worden
gegenereerd voor elke symmetrisch gewapende kolomdoorsnede,
conform de voorschriften uit ACI 318 (of EC2 of IS 456).
Het algoritme genereert ook een veiligheidsmarge, ook wel de
demand-to-capacity ratio (DCR) genoemd. Deze is gedefinieerd als de verhouding van het resulterende optredende moment (M
u) tot
de momentweerstand (M
u?), bij een gegeven axiale belasting (P u).
Voor een optimaal ontwerp moet de piekwaarde van de DCR, ver-
kregen uit verschillende belastingcombinaties, dicht bij 1,0 liggen.
De mate waarin de piek-DCR lager (of hoger) is dan 1,0 geeft zegt
iets over de overcapaciteit (of ondercapaciteit).
Na validatie van het algoritme werd een parametrische studie
uitgevoerd met 36 verschillende doorsneden met verschillende
hoogte-breedteverhoudingen, wapeningsconfiguraties en wape-
ningspercentages. De studie toont aan dat de belastingomhullende
niet alleen afhankelijk is van de axiale belasting (zoals momenteel
aangenomen in ACI: SP17, EC2 en IS 456), maar ook van het percen -
tage langswapening. Dienovereenkomstig zijn er wijzigingen voor-
gesteld om de nauwkeurigheid te verbeteren in de benadering van
de belastingomhullende volgens de voorschriften, ten behoeve van
een economischer en veiliger ontwerp.
CEMENT 6 2024 ?19
Paper Cracking and failure mode behavior of hybrid FRP strengthened RC column members under flexural loading (SC 25/3, p. 2164 ? 2182)
Door: Taraka M. R. Balla, S. Suriya Prakash fig. 5 Onderzochte proefstukken: (a) referentie, (b) NSM-versterking, (c) EB-versterking, (d) hybride
FRP-versterking (HYB), (e) dwarsdoorsnede van het HYB-proefstuk en (f) detail NSM-sleuf
SCHEURVORMING EN BEZWIJKGEDRAG VAN MET HYBRIDE WAPENING VERSTERKTE KOLOMMEN
Om prestaties bij buiging te verbeteren kan het nodig
zijn gewapende betonnen elementen te versterken.
Versterking met behulp van vezelversterkte polymeren
(FRP) is populair, omdat dit meerdere voordelen biedt
ten opzichte van conventionele versterkingsmethoden
met staal of beton. Een veelgebruikte versterkingsme-
thode is uitwendige verlijming (EB) met koolstof-FRP-
lamellen (CFRP). Nadeel van dit systeem is echter dat
de lamellen kunnen losraken van het beton. Bij FRP-
lamellen die vlak onder het oppervlak worden aange-
bracht (Near Surface Mounted, NSM) wordt dit risico
verminderd, maar deze methode is minder effectief
bij grote drukkrachten. Het is ook mogelijk beide me-
thoden te combineren. Deze hybride FRP-versterking
(HYB) combineert de voordelen van de NSM- en de
EB-technieken.
In een Indiase studie is de ontwikkeling van scheuren
onderzocht bij HYB-FRP-versterkte kolommen onder
zuivere buiging, in vergelijking met EB, NSM en een
referentie (traditioneel gewapende kolom). Proefstuk -
ken zijn onderworpen aan een vierpuntsbuigproef. De
analyse is uitgevoerd met Digital Image Correlation (DIC).
De met DIC gemeten scheurwijdtes zijn vergeleken met
de analytische voorspellingen op basis van Eurocode 2
en fib bulletin 90. Hieruit volgden een aantal bevindin-
gen:
- De NSM- en HYB-versterking verbeterden het scheur-
gedrag. De scheurwijdte en -diepte waren aanzienlijk
kleiner dan het EB-systeem en de referentie.
- Bij een ontwerp-scheurwijdte van 0,3 mm was de
capaciteit bij EB-, NSM- en HYB-versterking ongeveer
93%, 139% respectievelijk 239% hoger ten opzichte
van de referentie.
- De NSM-versterking is zeer effectief bij het verbeteren
van de momentweerstand. Deze was 99% hoger dan
de referentie. De ductiliteit van dit NSM-versterkte
proefstuk was echter aanzienlijk lager met bros bezwij-
ken tot gevolg.
- De HYB-versterking presteerde aanzienlijk beter dan
de NSM- en EB-versterking op het gebied van moment -
weerstand, zonder in te boeten op ductiliteit. De meer
verspreide scheuren leidden tot een hogere energie-
opname dan bij de NSM- en EB-versterking.
structural concrete
Het Centraal Station van Stuttgart wordt volledig verbouwd. Het oude kopstation wordt vervangen door een ondergronds doorgaand station. Vooral de nieuwe perronhal springt in het oog. Het is een van de meest veeleisende bouwprojecten ter wereld. Dit onder meer dankzij de hoge belastingen, de verhinderde vervormingen en de moeilijke funderingssituatie, maar vooral vanwege de complexe, dubbelgekromde geometrie van het dak (vervaardigd met wit beton).
Gezien de complexiteit waren de gebruikelijke normen ontoereikend. Daarom zijn innovatieve constructieberekeningen uitgevoerd met SOFiSTiK, op basis van verschillende EEM-modellen.
De wapening werd vooral bepaald op basis van het beheersen van de scheurvorming in het voegloze dak, dat star is verbonden aan de fundering. Spanningen in de constructie worden voornamelijk veroorzaakt door temperatuur- en krimpeffecten. Scheurwijdtes in de kelder moeten vanwege de waterdichtheid beperkt blijven tot 0,15 mm en die in het dak tot 0,2 mm.
Voor het effect van de aardbevingsbelasting op de ondergrondse constructie was het oordeel van experts nodig. Voor de uitvoering is een nieuwe digitale planningsmethodologie toegepast.
Het project heeft bijgedragen aan de kennis over hoe complexe geometrieën kunnen worden vervaardigd. Met een toenemende mate van automatisering in de bouw- en productiefase zullen de bouwkosten voor dergelijke ontwerpen blijven dalen. Hiermee worden vormen mogelijk, die meer zijn gericht zijn op het verminderen van materiaal- en grondstoffengebruik.
Reacties