Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Grensverleggende parkeergarage

Albert Cuypgarage gebouwd onder bestaande watergang met geïntegreerde keldervloer Stephan van Tilburg, Caroline Wagner, Ruud Arkesteijn - 10 maart 2021

In de Amsterdamse wijk de Oude Pijp, pal naast het Museumplein, is onder de Boerenwetering de Albert Cuypgarage gebouwd. Een uniek project, want niet eerder werd in Amsterdam een parkeergarage aangelegd onder een bestaande watergang (foto 1). Een van de innovaties was een geïntegreerde keldervloer, waarbij staalvezelversterkt onderwaterbeton in de eindfase samenwerkt met de daaroverheen gestorte constructievloer.

Projectgegevens

Project: Albert Cuypgarage
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam (Stadsdeel Zuid)
IPM-team opdrachtgever: Ingenieursbureau Amsterdam
Opdrachtnemer: Max Bögl Nederland BV
Architect: ZJA
Constructeur: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs B.V.
Ontwerp keldervloer: ABT
Geotechnisch adviseur: CRUX
Duikbedrijf: DCN Diving
Ontgravingswerzaamheden: de Vries en v/d Wiel
Damwandenwerkzaamheden: Beens
GEWI-palen: VSF
Opening: 2018

In het kort

  • Na enig puzzelen, is het gelukt het geëiste aantal parkeerplekken over twee parkeerlagen te verdelen.
  • De constructie van de garage bestaat uit prefab kolommen, permanente damwanden, dragende prefab voorzetwanden, een geïntegreerde keldervloer en een tussenvloer met breedplaten.
  • De constructievloer werkt samen met het staalvezelversterkt onderwaterbeton (SVOWB-vloer).
  • Toepassing van een geïntegreerde keldervloer beperkt de belasting op palen, wat het gebruik van slanke GEWI-palen mogelijk maakt.
  • Om schuifkracht over te brengen, steken de GEWI-staven door tot in de constructievloer, is de SVOWB-vloer opgeruwd en zijn deuvels aangebracht.  
  • Wapeningskorven in de SVOWB-vloer onder de kolommen vormen een geïntegreerde 5-paals-poer.
  • Een belangrijke uitdaging was het garanderen van de aangehouden toleranties voor de wapeningskorven.
  • Dat relatief grote scheurwijdtes geen lekkage gaven, is te verklaren doordat de kans op watervoerende scheuren in de beide vloerdelen die met elkaar in verbinding staan zeer klein is en doordat de vloer is ‘voorgespannen’ door de stempeldruk vanuit de permanente damwanden.

De Albert Cuypgarage is een tweelaagse parkeergarage (fig. 2) van 260 m lang en 30 m breed, die plek biedt aan 600 auto’s en 60 fietsen. Het zo optimaal mogelijk benutten van de beperkte vrije ruimte in de Oude Pijp stond in het project voorop; de komst van de garage heeft de leefkwaliteit bovengronds aanzienlijk verbeterd doordat de parkeerdruk is verlaagd én er bovengronds meer ruimte is ontstaan voor groen, speelplaatsen en voetgangers en fietsers. De 2,5 m diepe gracht boven het garagedak is in ere hersteld (foto 3).

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren