We zien het op veel vlakken, het moet efficiƫnter, meer en groter. Dat geldt ook voor het (vracht)verkeer en de scheepvaart en dat heeft natuurlijk consequenties voor onze, inmiddels op leeftijd zijnde, infrastructuur. Omdat er veel speelt op het gebied van sluizen is er alle reden om daar nu een themanummer aan te wijden.
Dit is het voorwoord van Cement 2018/1, het themanummer over sluizen, van Dick Hordijk:
Nederland heeft een grote reputatie op het gebied van waterbouw en de huidige activiteiten op sluizengebied bestendigen dat. Lees over de verschillende typen sluizen (keersluis, schutsluis, spuisluis) en de vele lopende projecten, waarbij nieuwe sluizen worden gebouwd om de doorgang voor de scheepvaart en/of de waterveiligheid te verbeteren. Maar er is in dit nummer ook aandacht voor onze tachtig jaar oude spuisluis in de afsluitdijk en, vanzelfsprekend zou ik bijna zeggen, imposante sluisprojecten in het buitenland. Een uitdaging bij de diverse projecten is om de scheepvaart en het verkeer zo min mogelijk te hinderen tijdens de bouw.
Beton mag dan misschien minder goed scoren als het gaat om milieuvriendelijkheid, maar hoe zouden we deze belangrijke constructies moeten bouwen zonder beton, dat hiervoor in zeer, zeer grote hoeveelheden nodig is? En ja, we moeten aan onze (klein)kinderen denken, maar het is voor (de veiligheid van) hen toch ook belangrijk dat deze sluizen worden gebouwd? Fijn dus dat er beton is!
U ziet maar weer, veel interessante informatie, die wij als Cement graag naar u doorsluizen! Jammer dat we u nog niet kunnen informeren over ’s werelds grootste zeesluis, die op dit moment door Nederlandse aannemers in IJmuiden wordt gebouwd. Maar ongetwijfeld komt die in latere edities van Cement nog ruim aan bod.
Dick Hordijk
Hoofdredacteur Cement
Voor reacties: d.hordijk@cementonline.nl
Reacties