Vezelversterkt ultra-hogesterktebeton (vvUHSB) is een innovatief, modern materiaal met een hoge druksterkte en duurzaamheid. Door deze eigenschappen is het materiaal onder meer geschikt voor zeer slanke toepassingen zoals schaalconstructies. De bouw van schaalconstructies is de laatste decennia echter afgenomen door de aanzienlijke kosten voor steigerwerk en bekisting voor de dubbelgekromde vormen. In een haalbaarheidsstudie zijn de gunstige eigenschappen van het materiaal vvUHSB gecombineerd met de constructieve en architectonische mogelijkheden van schaalconstructies.
2
Grote
overspanningen
met gekromde
elementen
1
Afstudeerstudie naar toepassing
vvUHSB in schaalconstructies
ENCI Studieprijs 2012
Dit is het zesde artikel in een serie met bijdragen
van prijswinnaars van de ENCI Studieprijs 2012.
De studie die in dit artikel wordt beschreven, ontving de
tweede prijs in de categorie Universiteiten. Zie ook
www.cementonline.nl/encistudieprijs.
Grote overspanningen met gekromde elementen 2013
3
d / h = 2
d / h = 4d / h = 6d / h = 3
Het idee van vvUHSB in schaalconstructies is ontstaan door de
potentie van dit materiaal te onderzoeken bij een voorontwerp
van een schaalconstructie voor de 'Fiere Terp' door NIO Archi-
tecten (foto 1). Dit voorontwerp heeft in de studie als leidraad
gediend. Het betrof een bestaand ontwerp met een overspan-
ning van circa 150 m, dat ruimte bood voor technische
ontwerpoplossingen. Gezien de dubbelgekromde, sferische
vorm is de schaalconstructie aanvankelijk gemodelleerd als een
radiaal symmetrische koepel. De bevindingen uit deze studie
zijn hierna toegepast op het initiële ontwerp.
vvUHSB
Voor vvUHSB geldt dat het weglaten van aggregaten en toepas-
sen van meer cement en fijn zand, leidt tot een fysische en
chemische verbetering van de matrix. Het gevolg is een hogere
druksterkte (150 tot 200 MPa) en een lagere permeabiliteit dan
conventioneel beton. De vezelwapening zorgt niet alleen voor
een wezenlijke treksterkte (tot ca. 15 MPa), maar tevens voor
ductiel bezwijkgedrag en beperking van scheurwijdte. De
samenhang tussen de vezels en de kleine korrels leidt tot een
driedimensionale verdeling van de vezels. vvUHSB onder
-
scheidt zich daarnaast op het gebied van duurzaamheid, kent
een laag onderhoud en kan worden toegepast in hoog agres-
sieve milieus. Hierdoor past de Engelstalige benaming van het
materiaal (Ultra High Performance Concrete) wellicht beter bij
de algehele prestatie van het materiaal.
Schaalconstructies
Een schaalconstructie is een ruimtelijk gekromd vlak dat door
zijn vorm sterk genoeg is externe lasten te dragen door span-
ningen in het vlak van de constructie te ontwikkelen. De kracht
van dit type constructie ligt in de combinatie van slankheid en
krachtsontwikkeling in het vlak, ook wel membraankracht
genoemd. Dit constructieve en architectonische potentieel kan
in combinatie met vvUHSB verder worden benut door met
efficiënt materiaalgebruik het eigen gewicht, dat een groot
aandeel van de maximale belasting is, te minimaliseren.
Een consequentie van slanke dimensionering van een schaal-
constructie is dat het ontwerp hoofdzakelijk gericht is op
voldoende knikcapaciteit. Een schaalconstructie kan echter
zowel falen op basis van fysisch niet-lineair materiaalgedrag als
op een combinatie van geometrisch en fysisch niet-lineair
gedrag. Daarmee haalt de schaalconstructie de draagkracht
Vezelversterkt ultra-hogesterktebeton (vvUHSB) is een
innovatief, modern materiaal met een hoge druksterkte
en duurzaamheid. Door deze eigenschappen is het
materiaal onder meer geschikt voor zeer slanke toepas -
singen zoals bijvoorbeeld schaalconstructies. De bouw
van schaalconstructies is de laatste decennia echter
afgenomen door de aanzienlijke kosten voor steiger -
werk en bekisting voor de dubbel-gekromde vormen. In
een haalbaarheidsstudie zijn de gunstige eigenschap -
pen van het materiaal vvUHSB gecombineerd met de
constructieve en architectonische mogelijkheden van
schaalconstructies.
ir. Richard ter Maten 1) 1 Het voorontwerp van de schaalconstructie van de 'Fiere Terp'
heeft in deze studie als leidraad gediend
bron: NIO Architecten2 Voorbeelden van knikvormen
1) Richard ter Maten is met zijn afstudeerscriptie 'Ultra High Performance Concrete
in Large Span Shell Structures' afgestudeerd aan de TU Delft, Faculteit Civiele
Techniek en Geowetenschappen, afstudeerrichting Building Engineering: Structural
Design. Hij werd daarbij begeleid door prof.dr.ir. J.C. Walraven, dr.ir. S. Grünewald,
dr.ir. P.C.J. Hoogenboom, ir. S. Pasterkamp en ing. J. van der Windt.
2
Grote overspanningen met gekromde elementen 2013
4
dh
R
0
20 40 60 80
100
120 140
0
60 120180 240300360420
ribdikte t [mm]
ratio element- en ribdikte [-]
- 1 2 3 4 5 6 7
kniklast [kN/m 2]
totaal gewicht [MN]
(kniklast / totaal gewicht) x 100
3 Dimensies hoofdontwerp
4 Resultaten voor rib- en elementconfiguratie
van de gehele constructie als op elementniveau. Een toename
van de verhouding tussen de diameter ten opzichte van de
hoogte (fig. 2), leidt tot een afname in weerstand als gevolg van
knik maar ook tot een reductie van trekspanningen in omtreks-
richting. In de studie is gekozen voor een verhoudingsfactor
van d / h = 4 op basis van een optimum tussen deze twee aspec-
ten (tabel 1). Tevens ligt deze waarde dicht bij de verhouding
van het architectonisch voorontwerp.
Ontwerp
Aan de hand van de conclusies uit (gecombineerde) deelonder -
zoeken vanuit de optimalisatie zijn uiteindelijk de definitieve
dimensies voor het ontwerp bepaald (fig. 3). De schaal is opge-
bouwd uit 945 geprefabriceerde gekromde elementen van
gemiddeld circa 24 m
2 voorzien van randverstijvingen. Deze
verstijvingen vergroten de stijfheid van het element en verzor -
gen de verbindingsmogelijkheden. De kromming bedraagt
83 mm over 7,9 m lengte.
Beschouwingen tussen verschillende configuraties van locatie
en dikte van de verstijvingen, hebben geleid tot een verhouding
tussen element- en ribdikte als in figuur 4. Hierin is de verho-
ging van de knikcapaciteit als gevolg van de toename van de
dikte van de ribverstijvingen te zien. Tevens blijkt dat het
vooral uit de vorm, maar is die vorm van grote betekenis gezien
de imperfectiegevoeligheid. Als gevolg van deze gevoeligheden
en dimensionering op basis van knikcapaciteit, wordt door
-
gaans gerekend met een hoge veiligheidsfactor.
Pure krachtswerking door middel van membraankrachten kan
enkel optreden indien aan bepaalde randvoorwaarden wordt
voldaan. In de praktijk zijn vele schalen voorzien van een
(voorgespannen) randbalk. Deze randoplegging zorgt voor
behoud van de ontworpen vorm, maar verstoort de membraan-
werking met momenten tot gevolg.
Optimalisatie
Zoals vermeld is er aanvankelijk een radiaal symmetrische
koepel gemodelleerd. De vorm is door middel van diverse
parameterstudies geoptimaliseerd. De analyse van de bereke-
ningen, de optimalisatie en de ontwerpafwegingen, zijn
uitgevoerd op de aspecten: kromming, verhouding hoogte
tot overspanning, effecten van randverstijvingen, eisen verbin-
dingen, voorgespannen randbalk, verdeling van schaaldikte,
trillingsgevoeligheid en thermische respons.
Om het gedrag van de constructie als gevolg van de ontwerpas-
pecten te bepalen, is het EEM-pakket Scia Engineer toegepast.
Berekeningen met de EEM zijn uitgevoerd om het constructief
gedrag en de krachtsverdeling in de schaal te bepalen. Dit is
vooral gedaan om het knikgedrag van de schaalvorm, waar de
randvoorwaarden en veiligheid van belang zijn, te modelleren.
Kromming
De kromming van de schaal is verantwoordelijk voor de posi-
tieve eigenschappen van schaalwerking op zowel het niveau
Tabel 1 Ontwerpparameters
parameter waarde
diameter [d] 150 m
hoogte [h] 37,5 m
radius [R] 93,75 m
booglengte ~174 m
omtrek ~470 m
schaaloppervlak ~22 000 m
2
3
4
Grote overspanningen met gekromde elementen 2013
5
bijv. 2710 mm
bijv. 3350 mm
wapeningsstaaf ankerneopreen
bout 35 mm
60 mm
AA
' BB'
83 mm
B A'
B'
A 7900 mm
180 mm Ø16
Ø32 Ø32 Ø20
haakse
wapeningsstaaf
5
6
7
5 Stalen mal Pont du Diable
6 Schaalelement
7 Principe verbinding
Constructieproces
De realisatie van een schaalstructuur, in het bijzonder een met
zeer slanke elementen, leidt tot grote uitdagingen in het bouw-
proces. De consequenties van de toepassing van vvUHSB zijn
onderzocht met het oog op transport, (op)bouwwijze, vorm-
controle en tijdelijke ondersteuning.
Vooral het relatief beperkte gewicht, in relatie tot het overspan-
ningsoppervlak, leidt tot voordelen ten aanzien van de funde-
ring en de benodigde afmetingen van de voorgespannen
randbalk. Bij de uitwerking van de bouwfase bleek de toepas-
sing van tijdelijke ondersteuningen echter onvermijdelijk.
Toepassen van een lichtgewichtconstructie leidt verder tot een
vereenvoudiging van de werkmethode en verhoging van het
constructietempo.
In de meest veelbelovende studievariant worden de prefab
elementen op maaiveld tot segmenten verbonden en vervolgens
geplaatst. Voor dit ontwerp bleek dat een mobiele kraan een
marginale effect van de toename van de dikte van de ribverstij-
vingen ten opzichte van het totale constructiegewicht weer
afneemt voor een verhouding groter dan 5. Deze verhouding is
daarom aangehouden.
In het uiteindelijke ontwerp hebben de elementen een dikte van
35 mm. Inclusief de randverstijvingen van 60 ?180 mm
2 komt
de gewogen gemiddelde dikte uit op slechts 44 mm. Het
gewicht van de elementen bedraagt gemiddeld 2630 kg.
Om de slankheid van schaalconstructies te kunnen vergelijken,
wordt de verhouding tussen de radius van de kromming 'R' (zie
fig. 3) ten opzichte van de schaaldikte 't' gebruikt. De ontwor -
pen schaal heeft een radius van 93,75 m en komt hiermee op
een R/t-waarde van 2130. Ter vergelijk, het Pantheon kent een
verhouding van 24 en de hoogst gevonden waarde in literatuur
over schaalconstructies bedraagt 500.
Uit praktische overwegingen hebben de elementen een vrijwel
rechthoekige vorm, waarvan de afmetingen zijn gebaseerd op
mogelijkheden met betrekking tot transport, gewicht en
productie. Net als bij de Pont du Diable in Frankrijk (foto 5) is
vanwege de hoge precisie gekozen voor de productie met een
stalen mal. In figuur 6 zijn de dimensies van een schaalelement
te zien.
Volledigheidshalve is de constructie vanwege deze hoge slank-
heid gecontroleerd op trillings- en temperatuurgevoeligheid.
Verbindingen
Aan de randen van de elementen is een tand- en groefprincipe
toegepast dat de juiste positionering van en verbinding tussen
de elementen garandeert (fig. 7). De elementen zijn voorzien
van neopreen randen die de waterdichtheid bewerkstelligen.
De verbindingen zijn van vitaal belang voor een integraal
samenwerkende constructie en kennen daarmee hoge eisen. Na
afwegingen ten aanzien van krachtswerking, toepasbaarheid bij
vvUHSB, montagemogelijkheden, -snelheid en duurzaamheid,
is gekozen voor lokale verbindingen bekend uit de tunnelbouw.
Ingestorte voorzieningen in de randverstijvingen zorgen samen
met bouten dat de elementen met elkaar worden verbonden.
Grote overspanningen met gekromde elementen 2013
6
37,5 m
75 m
77 m
8,5 m
10°
8
9a
9b
8
Bouwmethode stapsgewijs
9 Studieontwerp: oorspronkelijk (a) en voorstel (b)
voor gold dat naast een verbetering van het constructieve
gedrag ook de gelijkenis met het oorspronkelijk ontwerp in
ogenschouw zijn genomen.
Conclusies en aanbevelingen
De scriptie betreft een onderzoek naar de combinatie tussen
(de gunstige eigenschappen van) vvUHSB en (de constructieve
en architectonische mogelijkheden van) schaalconstructies. Het
is aangetoond dat deze combinatie potentie heeft en dat de
ontwikkeling en toepassing van dit materiaal veel mogelijkhe-
den kent.
De hoge materiaalefficiëntie als gevolg van de benutting van de
gunstige eigenschappen van dubbelgekromde schaalelementen,
resulteert direct in besparing op fundering en randbalk, reduc-
tie op transport en vereenvoudiging van werkmethode en
verhoging van constructietempo in de bouwfase.
De meest gunstige aspecten die zijn voortgekomen uit de studie
zijn de mogelijkheden op het gebied van esthetica, materiaalbe-
sparing en buitengewone duurzaamheidseigenschappen. Deze
aspecten zijn alle benut in het ontwerp.
Het is veelvuldig benoemd dat vvUHSB kansen biedt voor
nieuwe toepassingen en uitvindingen, eveneens buiten de klas-
sieke betonwereld. Wellicht kunnen ontwerpers zich door het
materiaal en de mogelijkheden op constructief en architecto -
nisch gebied laten inspireren tot toekomstige ontwerpen van
dubbelgekromde schaalelementen.
?
?
liteR atuuR
1 Walraven, J.C., Designing with ultra high strength concrete: basics,
potential and perspectives, Proceedings of international symposium
on UHPC, Kassel, 2004.
2 Hendriks, Ch.F., Duurzame Bouwmaterialen, Æneas, 1999.
3 Leutbecher, T., Fehling, E., Structural Behaviour of UHPC under tensile
stress and biaxial loading, Proceedings of international symposium
on UHPC, Kassel, 2004.
4 Popov, E.P., Medwadowski, S.J., Concrete Shell Buckling, American
Concrete Institute, SP-67, Detroit, 1981.
5 Behloul, M., Ricciotti, R., Pont du Diable footbridge, France, 2008.
groot aantal (gesegmenteerde) elementen per handeling kon
plaatsen. Zodoende is de schaal in 36 radiaal verdeelde
segmenten verdeeld. Het segment heeft op zichzelf een hoge
gevoeligheid voor deformaties en wordt daarom in de bouwfase
tijdelijk ondersteund.
Studieontwerp
Zoals beschreven is het studieontwerp gebaseerd op het voor -
ontwerp voor de 'Fiere Terp'. Dit oorspronkelijke ontwerp, dat
is gebaseerd op een Fries 'pompeblêd', is naar aanleiding van de
eerder gevonden resultaten geoptimaliseerd (fig. 9).
Het ontwerp is verbeterd door middel van vormoptimalisatie
en constructieve analyse. Meerdere ontwerpalternatieven zijn
ontwikkeld en verbeteringen voorgesteld. Het ontwerp is
verbeterd door zowel een toename van de kromming van het
constructieve vlak als bij de randen. Ook het verloop van het
oppervlak is vereffend, wat het constructieve schaalgedrag en
de productiemogelijkheden ten goede komt.
Vervolgens is het meest veelbelovende ontwerp bepaald. Hier -
Grote overspanningen met gekromde elementen 2013
Reacties