Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Herbeoordeling sluiskolk Rozenburgsesluis

Constructieve veiligheid met geavanceerde analyse aangetoond Nikolaas van Empel, Zhekang Huang, Willem Gall - 19 juni 2024

Na jaren van trouwe dienst is de Rozenburgsesluis in het Rotterdamse havengebied, een schutsluis die sinds 1971 het Calandkanaal met het Hartelkanaal verbindt, aan een grondige renovatie toe. Vooruitlopend op deze renovatie heeft een uitgebreide analyse plaatsgevonden, met onder andere PLAXIS en DIANA om de constructieve veiligheid van de gewapend betonnen sluiskolk aan te tonen.

In het kort

  • Vóór de renovatie moest worden vastgesteld of huidige kolk over voldoende restlevensduur beschikt én constructief veilig was.
  • Bij inspecties werd een forse scheur in de vloer van diverse kolkmoten waargenomen.
  • Uit de archiefstukken bleek dat de scheur al in de bouwfase is opgetreden. 
  • Omdat in de gebruikssituatie sprake zal zijn van het ‘dichtdrukken’ van de scheur, is bij de oorspronkelijke bouw besloten tot alleen het injecteren van de scheur.
  • De conclusies van destijds zijn door herberekeningen bevestigd en er bleken geen aanvullende maatregelen nodig.
  • Wel bleek uit de initiële herberekening van de aansluiting wand-vloer met PLAXIS dat deze rekenkundig niet zou voldoen.
  • Met een niet-lineair DIANA model is aangetoond dat de aansluiting wand-vloer wel voldoet aan de vereisten. Hiermee zijn onnodige en ingrijpende versterkingsmaatregelen voorkomen.
  • Ter bevestiging van de conclusies van de herberekening is een monitoringscampagne uitgevoerd.

Projectgegevens

Project: Renovatie Rozenburgsesluis
Opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam
Adviseur: Impakt IB (samenwerkingsverband Witteveen + Bos en RHDHV)

Geschiedenis van de sluis

De Rozenburgsesluis is 305 m lang en 24 m breed en wordt 24/7 bediend. Eind jaren 60 werd hij door Rijkswaterstaat gebouwd ten tijde van de ontwikkeling van de Europoort (foto 2). Daarbij vormde de sluis de vaarverbinding tussen het Calandkanaal – die een open verbinding had met de zee – en het Hartelkanaal – dat toentertijd nog niet met zee was verbonden. De sluis was daarmee tevens onderdeel van de primaire hoogwaterkering.

Met de verdere ontwikkeling van de Europoort (fig. 3) werd het Calandkanaal en alle aanliggende havenbekkens een belangrijke bestemming voor de binnenvaart (met name de tankvaart) waardoor de route via de Rozenburgsesluis, het Hartelkanaal en vervolgens de Oude Maas tot op de dag van vandaag van groot belang is. Jaarlijks maken er zo’n 20.000 binnenvaartschepen gebruik van en wordt er zo’n 45 miljoen ton goederen door vervoerd.

Eind jaren 90 vond een belangrijke aanpassing in het havengebied plaats. In 1997 is ten oosten van de sluis, in het Hartelkanaal, de Hartelkering in gebruik genomen, waarna op de Maasvlakte de Beerdam is doorgebaggerd. Hiermee kwam het Hartelkanaal, net als het Calandkanaal, in open verbinding met zee te staan en verviel de hoogwaterkerende functie van de sluis (fig. 4).

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren