Na jaren van trouwe dienst is de Rozenburgsesluis in het Rotterdamse havengebied, een schutsluis die sinds 1971 het Calandkanaal met het Hartelkanaal verbindt, aan een grondige renovatie toe. Vooruitlopend op deze renovatie heeft een uitgebreide analyse plaatsgevonden, met onder andere PLAXIS en DIANA om de constructieve veiligheid van de gewapend betonnen sluiskolk aan te tonen.
Project: Renovatie Rozenburgsesluis
Opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam
Adviseur: Impakt IB (samenwerkingsverband Witteveen + Bos en RHDHV)
De Rozenburgsesluis is 305 m lang en 24 m breed en wordt 24/7 bediend. Eind jaren 60 werd hij door Rijkswaterstaat gebouwd ten tijde van de ontwikkeling van de Europoort (foto 2). Daarbij vormde de sluis de vaarverbinding tussen het Calandkanaal – die een open verbinding had met de zee – en het Hartelkanaal – dat toentertijd nog niet met zee was verbonden. De sluis was daarmee tevens onderdeel van de primaire hoogwaterkering.
Met de verdere ontwikkeling van de Europoort (fig. 3) werd het Calandkanaal en alle aanliggende havenbekkens een belangrijke bestemming voor de binnenvaart (met name de tankvaart) waardoor de route via de Rozenburgsesluis, het Hartelkanaal en vervolgens de Oude Maas tot op de dag van vandaag van groot belang is. Jaarlijks maken er zo’n 20.000 binnenvaartschepen gebruik van en wordt er zo’n 45 miljoen ton goederen door vervoerd.
Eind jaren 90 vond een belangrijke aanpassing in het havengebied plaats. In 1997 is ten oosten van de sluis, in het Hartelkanaal, de Hartelkering in gebruik genomen, waarna op de Maasvlakte de Beerdam is doorgebaggerd. Hiermee kwam het Hartelkanaal, net als het Calandkanaal, in open verbinding met zee te staan en verviel de hoogwaterkerende functie van de sluis (fig. 4).
Foto 2. Luchtfoto bouwfase met Europoort in ontwikkeling, met links van de sluis het Hartelkanaal en rechts het Calandkanaal
Figuur 4. Overzicht Europoort met haven met Hartelkanaal, Calandkanaal en Rozenburgsesluis (huidige situatie)
Reacties