Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Hergebruik liggers in A76

Onderzoek naar capaciteit HNP-liggers voor circulair viaduct (1) Frank Sengers, Remco van Osch, Maikel van Dooren - 12 maart 2025

Het nieuwe viaduct over de A76 bij de Daelderweg in Nuth is ontworpen met bestaande liggers uit het Keizer Karelviaduct in de A9. Om dit hergebruik mogelijk te maken, is onderzoek gedaan naar de capaciteit van deze HNP-liggers, waarbij enkele liggers tot aan bezwijken zijn beproefd. Hierbij is een protocol ontwikkeld voor het testen van de dwarskrachtcapaciteit, dat hergebruik in de toekomst eenvoudiger moet maken.

In het kort

  • Bij het ontwerp van een circulair viaduct over de A76 bij Nuth is gebruikgemaakt van bestaande prefab HNP-liggers, afkomstig uit het Keizer Karel-viaduct in de A9
  • Het project is een vervolg op het SBIR-traject ‘Closing the Loop’, dat gericht is op het verkleinen van de ecologische voetafdruk van de bouwsector
  • De HNP-liggers hebben een verwachte restlevensduur van minstens 100 jaar, wat hergebruik mogelijk maakt
  • Ervaring leert dat bij het oogsten van liggers uit een bestaand viaduct zorgvuldig moet worden nagedacht over de oogstmethode, om schade aan de liggers te voorkomen
  • De volledig voorgespannen HNP-liggers bevatten geen beugelwapening, waardoor ze niet passen binnen de huidige detailleringseisen van de Eurocode
  • Volgens de huidige normeringen hebben de HNP-liggers onvoldoende dwarskrachtweerstand om in het ontwerp van het circulaire viaduct over de A76 hergebruikt te worden
  • Het project richt zich op de ontwikkeling van een testprotocol voor het beproeven van de dwarskrachtcapaciteit, met als doel circulair hergebruik binnen de geldende wet- en regelgeving eenvoudiger mogelijk te maken
  • In november/december 2024 zijn zes liggers beproefd tot het punt van bezwijken
  • De resultaten van deze testen worden omgezet naar rekenwaarden voor de dwarskrachtweerstand in het ontwerp, met behulp van Bijlage D van Eurocode 0, getiteld ‘Design assisted by testing’

Projectgegevens

Project: A76 Daelderweg
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat PPO
Hoofdaannemer: Strukton Wegen & Beton
Ontwerper: Antea Group
Onderzoekspartij: Nebest (en TU Delft)

De bestaande twee viaducten bij de ongelijkvloerse kruising Daelderweg moeten worden vervangen. De viaducten, een uit 1938 en een uit 2004, voldoen niet langer aan de hedendaagse eisen.

Uit een haalbaarheidsonderzoek, uitgevoerd door het consortium Closing the Loop, is gebleken dat hergebruik van onderdelen van beide viaducten een economisch en ecologisch verantwoorde keuze is [1]. Onderdeel van dat haalbaarheidsonderzoek was een uitgebreid onderzoek naar de materialen en onderdelen van de bestaande viaducten. Dit onderzoek heeft aangetoond dat de meeste elementen nog een restlevensduur van minstens 100 jaar hebben. Veel van deze materialen kunnen daarom worden hergebruikt voor de ontwikkeling van één nieuw, groter, circulair viaduct op dezelfde locatie.

Bij het ontwerp van het nieuwe circulaire viaduct wordt rekening gehouden met de toekomstige uitbreiding van de A76, een ontwerplevensduur van 100 jaar en de vereisten conform gevolgklasse CC3 (fig. 2). Voor het ontwerp wordt ernaar gestreefd zoveel mogelijk van de bestaande onderbouw van beide viaducten te hergebruiken, waarbij bijvoorbeeld onderzocht wordt of de middensteunpunten van het viaduct uit 1938 en uit 2004 kunnen worden samengevoegd tot één nieuw steunpunt.

Voor de bovenbouw geldt dat het dek van het viaduct uit 1938 het einde van zijn levensduur nadert en zodoende zal komen te vervallen. Het dek van het viaduct uit 2004 bestaat uit kokerliggers die nog wel herbruikbaar zijn voor het nieuwe dek, maar hiervan zijn er onvoldoende voorhanden om een volledig nieuw dek te realiseren. Om toch een nieuw dek met hergebruikte liggers te kunnen realiseren, wordt gebruik gemaakt van geoogste liggers uit het Keizer Karelviaduct (HNP-liggers van Spanbeton) in de A9.

Er is gekeken naar een optimale verdeling van de twee typen liggers in het brugdek. De HNP-liggers worden toegepast onder de rijbaan en de kokerliggers ter plaatse van de fietspaden (fig. 3).

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Cement ©2025. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren