Ir. Mariëlle Rutten is constructeur bij Arup. Zij verzorgt dit jaar samen met ir. Marjan Pols van Hilti de column in Cement. Haar derde bijdrage staat in het teken van het netwerken. Hoe doe je dat eigenlijk?
Column 12013 67columnVoor iedereen is een netwerk belang-rijk, in welke branche je ook werk-zaam bent. Het is belangrijk om eennetwerk van sociale contacten te cre-eren, op te bouwen en te onderhou-den. Via deze sociale contacten kanhet geven en genereren van informa-tie interessant zijn voor je beroep encarri?re. Netwerken, iedereen doethet en het hoort erbij. Ben je op zoeknaar een baan? De beste kansen hebje vaak als de nieuwe uitdaging je viaje netwerk wordt aangedragen. Maarook het binnenhalen van werkgebeurt veelal door je netwerk. Wegeven tenslotte het liefst opdrachtenaan mensen die we vertrouwen.Maar, netwerken, hoe doe je dateigenlijk? Is het een kwestie vanzoveel mogelijk visitekaartjes verza-melen, met de klant naar de golf-baan, je aansluiten bij verenigingenen organisaties, of je de hele dag suftwitteren? Ik kan mezelf omschrijvenals een sociaal en enthousiast per-soon. Persoonlijk vind ik werkborrels,themabijeenkomsten en netwerk-gelegenheden een leuke manier omnieuwe mensen te ontmoeten of jebestaande klanten en medewerkersvan andere bedrijven beter te lerenkennen. Maar wel word ik vaak over-spoeld door de vele mogelijkhedenen verplichtingen en dus is keuzesmaken een vereiste. Wat is nu w?l enwat is nu niet interessant? Hoe houdik mijn netwerk puur zakelijk eneffici?nt? Oftewel, hoe manage ikmijn netwerk?Bij het moderne netwerken wordtveel gebruikgemaakt van de moge-lijkheden die het huidige digitaletijdperk ons biedt. Terwijl vroeger depersonen die je op netwerkgelegen-heden ontmoette totaal onbekendenwaren, kun je nu door de naam tegooglen op internet al veel van jemedenetwerkers te weten komen.Omgekeerd is het dus ook van grootbelang dat je je eigen online reputa-tie op orde hebt. Dit doet een totaalander beroep op je vaardighedendan bij een persoonlijke presentatie.Je kunt geen gebruikmaken van jegevoelssensoren, maar moet hetpuur hebben van je schrijfvaardig-heid. Het online netwerken is popu-lair. Twitter en LinkedIn zijn tweesterke sociale media die ook voorzakelijke doeleinden wordengebruikt. LinkedIn, met inmiddels190 miljoen deelnemers, en Twitter,met ongeveer 340 miljoen tweetsper dag, kunnen zeker bestempeldworden als krachtige tools. Zondedus om daar bij het netwerken geengebruik van te maken.Voor mij is netwerken geven ennemen. Netwerken is werkelijk inte-resse tonen in de ander en je richtenop de inhoud van het gesprek. Net-werken hoeft niet enkel en alleenbinnen je eigen branche. ZoalsMarjan Pols ook schreef in haar vori-ge column over constructieve veilig-heid, kunnen we nog veel leren vanandere branches. Ik sluit me volledigbij haar mening aan dat we kunnenleren van de veranderingen diehebben plaatsgevonden in zieken-huizen, petrochemie en de vliegtuig-industrie rondom het`veiligheids-denken'. Netwerken buiten onzebranche is dus een goede stap om teleren van anderen.Een positieve ontwikkeling om dekwaliteit van de constructeurs enontwerpers te waarborgen, is hetConstructeursregister. Ik denk dat wekunnen leren van onze buitenlandsecollega's, die al langer met eendergelijk systeem werken. Dus net-werken over de grens heen.Binnen de bouw is een sterke trendte zien in het ontstaan en de groeivan vrouwennetwerken. Vrouwen inde bouw zijn in de minderheid, deinstroom van vrouwelijke technici isbeperkt en het behoud van vrouwenin de techniek is vaak lastig. Kan eenvrouwennetwerk bijdragen aan degroei van het aantal vrouwen binnende branche? Ja, naar mijn meningwel. Ervaringen onderling delen overhet werken in een mannenwereldhelpt.Maar van het netwerken met con-structeurs onderling geniet ik hetmeest. Zelf ben ik aangesloten bijonder andere YouCon, een vereni-ging van en voor jonge construc-teurs. Niets is zo mooi als een thema-uitje of excursie met constructeurs.Samen met bewondering kijken naarde constructieve elementen en jeverbazen over de grote uitkragingen.Praten over de stabiliteitsvoorzienin-gen van het gebouw en je eigenervaringen delen over de ontwerpenwaarbij je op een soortgelijke wijzedit principe hebt toegepast. Hethebben over zaken waarbij de niet-constructeur je allang met grotevraagtekens in de ogen had aange-keken. Constructies van daken, zekermet grote overspanningen, zijn veel-al het bewonderen waard. Vandaardat een constructeur herkenbaar isdoor die altijd omhoog kijkende blik.Op de vraag`Hoe manage ik mijnnetwerk?'heb ik helaas geen slui-tend antwoord weten te vinden. Welweet ik wat ik persoonlijk belangrijkvind om uit mijn netwerk te halen.Leren van elkaar en luisteren hoeinteressant de ander is. Daarnaast isnetwerken voor mij ook: kijken hoeik interessant voor een ander kanzijn. Hopelijk spreek ik u op de vol-gende netwerkbijeenkomst. Hoe manage ik mijn netwerk?Ir. Mari?lle Rutten is constructeur bijArup. Zij verzorgt dit jaar samenmet ir. Marjan Pols van Hilti decolumn in Cement.Het is van groot belang dat je je eigenonline reputatie op orde hebtfoto:DaviddeJongmari?lle rutten
Reacties