Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Instorting voetgangersbrug Miami

Hoe een opeenstapeling van fouten heeft geleid tot bezwijken van een brug in aanbouw Arne Middeldorp - 19 februari 2024

Tijdens de uitvoering, op 15 maart 2018, stortte in Miami een betonnen vakwerkliggerbrug in. Hierbij kwamen zes mensen om en raakten er nog eens zes gewond. Wat waren de oorzaken? Kritische ontwerpkeuzes, rekenfouten, kortetermijnbeslissingen en het ontbreken van de collegiale toets speelden een grote rol.

Dit artikel is geschreven op persoonlijke titel. Het project is geen werk van Aronsohn.

In het kort

  • De instorting was het gevolg van het bezwijken van een van de einddiagonalen van de vakwerkligger
  • De diagonalen zijn na het dek gestort waardoor er een stortnaad aanwezig is ter plaatse van de aansluiting met het dek
  • In het D-gebied ter plaatse van de aansluiting van de diagonaal waren diverse verstorende elementen aanwezig
  • Tijdens het aflaten van de voorspanning begonnen er zich nieuwe scheuren te vormen bij beide einddiagonalen
  • Naar het oordeel van FIGG was er geen sprake een veiligheidsissue
  • Door het opnieuw aanspannen van diagonaal 11 hoopte men dat de scheuren zouden afnemen
  • Uit de herberekeningen bleek dat de optredende schuifkrachten in de diagonalen ter plaatse van de opleggingen veel hoger waren dan berekend
  • Volgens de onderzoekers had het opruwen van de voeg niet kunnen voorkomen dat de brug zou instorten
  • Het opnieuw voorspannen van diagonaal 11 heeft het bezwijken waarschijnlijk versneld
  • Het instorten van deze brug geeft veel inzicht in hoe zaken mis kunnen gaan in een project

Betrokken partijen, contractvorm en collegiale toets

De opdrachtgever van de brug was de FIU (Florida International University).
De aannemer, MCM (Munilla Construction Management), verwierf de design&construct-opdracht en schakelde FIGG Bridge Engineers in voor het ontwerp van de brug tot en met de realisatiefase.
Vanuit FIGG werd een Engineer of Record (EOR) verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering. De Louis Berger Group toetste het ontwerp in opdracht van FIGG.
Toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden werd uitgevoerd door Bolton Perez.
Aanvullend forensic engineering voor FIGG is uitgevoerd door Wiss, Janney, Elstner Associates (WJE).

Het ontwerp van de Florida International University (FIU) pedestrian bridge in Miami bestond uit twee overspanningen: een grote overspanning van circa 53 m (voorgebouwd naast de brug) en een kleinere overspanning van 35 m (in het werk gestort). Belangrijk constructief onderdeel in het ontwerp was een betonnen vakwerk, dat in het hart van de brug was geplaatst (fig. 2).

Tijdens de aanbouw stortte de grote overspanning in; op dat moment was de kleine overspanning nog niet in aanbouw. De instorting was het gevolg van het bezwijken van een van de einddiagonalen van de vakwerkligger. De onderzoeken naar de oorzaak concentreerden zich op het detail van de aansluiting van deze einddiagonaal.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Roeder Sewgobind - Van Hattum en Blankevoort 01 maart 2024 14:24

Interessant artikel

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren