In deze aflevering van de serie De jonge constructeur maken we kennis met Felix de Meijier. Hij geeft zijn visie op het constructeursvak en deelt zijn ervaring bij de noodreparaties van de Merwedebrug.
naam Felix de Meijier
leeftijd 27 jaar
opleiding TU Delft, BSc Civiele Techniek, MSc Structural Engineering
afstudeerproject Traffic loading on long span indeterminate bridges
werkgever Arup
functie constructeur (infra)
werkzaam sinds 2015
baan gekregen door stage en afstudeerplek
belangrijk in ontwikkeling interne en externe kennis binnen het Arup
netwerk
eerste project Suurhoffbrug (Maasvlakte)
rol bij eerste project constructeur renovatie 'light' en schetsontwerp
alternatieven
Felix de
Meijier
Mijn mening
Ontwikkel een
specialisme
Als je werkzaam bent als constructeur weet je nooit wat er op je
pad komt; of je nu werkt bij een aannemer, ingenieursbureau,
de overheid of een andere branche. Onaangekondigd kan een
klant uitgangspunten wijzigen, kunnen nieuwe mensen op je
pad komen, inspectieresultaten tegenvallen, kan een nieuw
project starten etc. Hoewel constructeurs van voorspelbaar
gedrag houden (zeker in constructies), is het juist deze onze-
kerheid die ons vakgebied zo mooi en divers maakt. De
constructeur is dan op zijn best: hij krijgt een vraagstuk dat hij
moet oplossen, een uitdaging. Dit doet hij nooit alleen, maar
samen met collega's en bekende of nieuwe mensen van buiten.
Dankzij ervaringen van anderen en door het delen van zijn eigen
ervaring, doet hij nieuwe kennis op die hij meeneemt naar de
volgende uitdaging. Ik ben begonnen als stagiair in een infragerichte afdeling
binnen het bedrijf Arup. Al snel raakte ik gefascineerd door
een grootschalig project dat volop in uitvoering was, de reno-
vatie van stalen bruggen. Deze complexe projecten vereisen
gedetailleerde berekeningen en ontwerpen, vaak binnen
beperkte randvoorwaarden, om de levensduur van de bruggen
te kunnen verlengen. Persoonlijk vind ik het belangrijk om een
specialisme te ontwikkelen, zeker als je je bedenkt dat veel
informatie tegenwoordig bijna voor het oprapen ligt door
simpelweg op je webbrowser te klikken. Een specialisme is
iets waar klanten voor terugkomen, een investering die zich
uiteindelijk terugbetaalt. Ik wil me daarom graag focussen op
het specialisme van (bestaande) bruggen. Dit klinkt misschien
erg breed, maar het is een gewild vakgebied; net als wijzelf
worden ook bruggen nu eenmaal ouder. Als jonge constructeur
heb je er baat bij om een richting of doel te hebben waar je
naartoe kunt werken. Gaandeweg kan dit doel veranderen of
kom je erachter dat je misschien iets compleet anders wilt.
Wat de uitkomst ook is, het helpt je verder in je loopbaan.
Mijn project
Noodreparaties
Merwedebrug
De Merwedebrug is een oude stalen, dubbele boogbrug die
recent volop in het nieuws kwam. De brug kreeg te kampen met
kleine vermoeiingsscheurtjes. Het betrof vermoeiingproblematiek
in de hoofddraagconstructie. Kleine scheurtjes bevonden zich
onder enkele klinknagels in de schetsplaat die de secties van de
onderflens verbindt ? een vitale schakel van de 2,5 m hoge
hoofdligger. Uit veiligheidsoverwegingen voerde Rijkswaterstaat
een stremming in op voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. De brug
moest zo snel mogelijk weer functioneel zijn voor vrachtverkeer.
De onderflens is versterkt met een bypassverbinding die de
bestaande klinknagels overbrugt en de complete kracht over
-
draagt. Staalplaten zijn zowel aan de onder- als bovenzijde van
De jonge constructeur
de jonge constructeur
2 2017
ik ben
69 2 20172 2017
1
de onderflens aangebracht (fig. 2). De platen zijn in de koker
naar locatie getransporteerd en daar geïnstalleerd. Een flinke
uitdaging vanwege de bruto kokerdoorsnede van +/- 720 mm,
door langsverstijvers versmald tot +/- 480 mm. Om de 2 m zijn
ook nog eens dwarsschotten aanwezig, die de doorgang
versmallen. De verbindingselementen in de koker zijn hierdoor
opgesplitst in twee platen. Aan de onderzijde is deze wel uitge-
voerd als één geheel, wat de torsiestijfheid bevordert. Op de
uitkragingen van de onderflens zijn losse strippen toegepast.
De nieuwe verbinding is compleet symmetrisch uitgevoerd met
voorspan-injectiebouten, voor een hoog vermoeiingsdetail. De
verbinding begint met twee bouten in de dwarsrichting op de
onderflens. Deze loopt op naar acht bouten in een rij om de
kracht gelijkmatig in de nieuwe verbingsplaten te introduceren,
en voorkomt daarmee hoge piekspanningen.
Voor een veilige toegang van werknemers en gecontroleerd
transport van materiaal en materieel in de koker, zijn nieuwe
mangaten aangebracht in het lijf van de kokerligger. Deze gaten
met een diameter van 600 mm verzwakken de lijfplaten. Ter
compensatie zijn verstijvers in de vorm van stalen ringen om
het gat aangebracht.
Binnen twee maanden zijn er veel mensen gemobiliseerd om
de noodreparaties te realiseren (foto 1). In die tijd zijn 24 kriti-
sche bypassverbindingen aangebracht, waarna de stremming
voor zwaar verkeer is opgeheven. De resterende 24 verbindingen
zijn in de daaropvolgende weken gedurende drie nachtelijke
afsluitingen gerealiseerd.
Mijn rol
Veiligheid en
uitvoering
De Merwedebrug is een mooi voorbeeld van hoe je plotseling
een nieuwe uitdaging krijgt: na eerdere terugkomst van vakan-
tie dan gepland, kon ik meteen nieuwsgierig richting kantoor.
Mijn ervaring bij het project heeft voornamelijk aan de voorkant
plaatsgevonden. Zo heb ik een constructieve ondersteunende rol gehad om de juiste afweging te maken voor het gekozen
versterkingsontwerp. Verscheidene ontwerpen zijn beoordeeld
op constructieve werking, veiligheid, uitvoering en uitvoerings-
tijd. Hierbij was het noodzakelijk de onzekerheden weg te
nemen om in de beperkte tijd een optimaal ontwerp te kunnen
aandragen. Die afweging maak je niet alleen, maar vanuit alle
disciplines. Intensieve interactie met specialisten van Rijkswa-
terstaat, die op hun beurt communiceerden met de betrokken
partijen, heeft ertoe geleid dat de noodversterkingen binnen de
gegeven tijd zijn gerealiseerd.
Veiligheid en uitvoering(stijd) waren uitzonderlijk belangrijke
items binnen het project. Deze twee zijn aan elkaar gerelateerd.
De constructeur streeft naar een perfect constructief werkend
ontwerp. Echter, het is noodzakelijk dat hij verder kijkt dan
alleen zijn specialisme en veiligheid gedurende de ontwerpfase
meeneemt. Het ontwerp is bepalend voor de uitvoering en de
uitvoering brengt veiligheidsrisico's met zich mee.
Mijn ervaring bij de Merwedebrug zal ik nog lang meenemen
in andere projecten.
?
Dit artikel is gerealiseerd met dank aan Bert Smink (RWS)
Rubriek
'De jonge constructeur'
In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij of
zij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haar
eerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerking
met YouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.
?
PROJECTGEGEVENS
project Noodreparaties Merwedebrug
locatie Gorinchem
overspanning 2 × 170 m
opening 15 maart 1961
opdrachtgever Rijkswaterstaat
aannemerscombinatie VolkerInfra ?
Van Oord staalaannemer
Mercon
gegevens noodversterking
- 48 verbindingen
- 3264 bouten
- 336 versterkingsplaten (20 mm)
- 672 vulplaten (40 mm)
1 Noodreparaties Merwedebrug in uitvoering
2 De hoofdliggers zijn aan de onderkant van de brug,
aan de binnen- en buitenkant versterkt
2
De jonge constructeur
Reacties