Constructeur bij een ontwerpende aannemer is een heel mooi vak, vooral omdat je invloed uitoefent op het integrale ontwerp. Het is daarmee zeer gevarieerd: je wil kwaliteit leveren, snel en goedkoop zijn, geen details over het hoofd zien, maar ook zo min mogelijk materiaal toepassen. Het gaat constant over maakbaarheid, duurzaamheid en veiligheid.
De jonge constructeurde jonge constructeur6 2016ik bennaam Marloes van Loenhoutleeftijd 32 jaaropleiding TU Delft, BSc Bouwkunde en MScCiviele techniek, Structural Engineeringafstudeerproject Renovatie van de Meelfabriek Leidenwerkgever Volker InfraDesignfunctie Constructeurwerkzaam sinds 2012belangrijk in ontwikkeling Nieuwsgierig zijn en leren van andere collega'seerste project Engineering Afzinken Aquaduct N31 Leeuwardenrol bij eerste project ConstructeurMarloes vanLoenhoutMijn meningGa buiten kijken!Constructeur bij een ontwerpende aannemer is een heel mooivak, vooral omdat je invloed uitoefent op het integrale ontwerp.Het is daarmee zeer gevarieerd: je wil kwaliteit leveren, snel engoedkoop zijn, geen details over het hoofd zien, maar ook zomin mogelijk materiaal toepassen. Het gaat constant overmaakbaarheid, duurzaamheid en veiligheid. En uiteindelijkmaak je iets, samen met het ontwerpteam, met een maatschap-pelijk belang. Iets tastbaars waar je trots op kunt zijn!In mijn werk als constructeur staat veiligheid centraal.Constructieve veiligheid en veiligheid in de uitvoering. Ik moeterop letten of ik in alle bouw- en gebruiksfasen de mogelijkefaalmechanismen overzie. Ook maakbaarheid is een belangrijkaspect. Wat is nodig om ervoor te zorgen dat de uitvoerderveilig aan het werk kan, zonder de constructieve veiligheid uithet oog te verliezen? En dan is er ook nog duurzaamheid. Hoecre?ren we iets dat bijdraagt aan een betere leefomgeving?We moeten als constructeur vooruit kijken; wat gaan we in detoekomst bouwen (wat gaat de komst van drones betekenen,komen er bussen die over auto's rijden, of zelfs `beam-me-up-Scotty-buizen')? Daar zijn andere materialen, kennis entechnieken voor nodig. Ook moet het ontwerp meer wordengericht op aanpasbaarheid en hergebruik. Het wordt dus steedsbelangrijker om nieuwe kennis bij houden, zonder daarbij debelangen van de gebruikers uit het oog te verliezen De bouw-wereld zou naar mijn mening nog transparanter moetenworden en zo meer kennis moeten delen. Daar zouden weallemaal van profiteren en we zouden als sector in het geheelsneller kunnen innoveren. Dat betekent vooruitgang voor onsallemaal.Ikzelf wil me de komende tijd verder ontwikkelen door kennisop te doen van geotechniek en waterbouwkundige constructies.Daarnaast wil ik me focussen op circulair ontwerpen in deciviele bouw. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om hierals ontwerper een steentje aan bij te dragen.Tot slot een tip aan beginnende constructeurs: ga buiten kijken!En vraag altijd om een collegiale toets. Geloof daarbij niet alleswat `ze' zeggen, maar blijf zelf onderzoeken.Mijn projectRuimte voor de rivierIJsseldeltaEen van de 34 projecten binnen `Ruimte voor de Rivier', hetlandelijk programma van Rijkswaterstaat waarmee het rivie-rengebied in Nederland veiliger wordt gemaakt, is Ruimtevoor de Rivier IJsseldelta. Dit project moet de waterveiligheidin de regio Kampen-Zwolle voor de middellange termijnborgen.1 3D-overzicht sluiscomplexDe jonge constructeur 6 2016 791Talent van het jaarOp de constructeursdag in juni 2016, tijdens deverkiezing van`Constructeur van het jaar', isMarloes van Loenhout uitgeroepen tot aanstor-mend talent van het jaar.In dit project worden onder meer twee nieuwe sluizenaangelegd. E?n daarvan is een spui- en schutsluis tussen hetDrontermeer en Vossemeer. Het ontwerptraject hiervan is netbegonnen.De andere is een recreatieschutsluis ter hoogte van de nieuw tegraven rivierarm (of bypass) bij Kampen. Deze schutsluisbestaat uit twee sluishoofden met puntdeuren (beide 11 mlang) en een schutkolk (58 m lang). De sluishoofden bestaan uiteen betonnen U-bak met een vloerdikte van 1 m en eenwanddikte die varieert van 2,2 m en 1 m dik. De wandhoogtebedraagt 10 m. Deze sluis bevindt zich nu in deuitvoeringsontwerpfase.Om scheurvorming als gevolg van verhinderde vervorming indeze sluis te voorkomen is het niet nodig alle wanden te koelentijdens de uitvoering. In plaats daarvan wordt ter plaatse van dekolk gecontroleerd of de inwendige spanning en de tempera-tuur in de wanden van de kolk niet te hoog oplopen als gevolgvan het hydratatieproces. Op basis daarvan wordt besloten ofextra wapening moet worden toegepast.De sluizen worden geopend en gesloten door stalen puntdeu-ren. Deze worden met een heugel opengedraaid en bediendmet een mechanisch bewegingswerk. Dit bewegingswerk wordtmet ankers in het beton verankerd. Door het toepassen vanextra wapening wordt voorkomen dat een betonkegel uit hetbeton wordt getrokken.Mijn rolMaakbaarheidBij de genoemde recreatieschutsluis houd ik me bezig metverschillende onderdelen binnen het uitvoeringsontwerp, zoalsde verankering van het bewegingswerk in het beton, de verhar-dingsbeheersing van de wanden en vloeren, de uitvoerbaarheidvan het wapeningsontwerp, het doorrekenen van een drenke-lingladder en het optimaliseren en controleren van het 3D-wapeningsmodel. Vooral het berekenen van de verhinderdevervorming was nieuw voor mij. Ook het rekenen aan deverankeringen van de zware mechanische onderdelen in hetbetonwerk en de interactie met geotechniek en hydraulischerandvoorwaarden waren een belangrijk leermoment.Bij de start van dit project ben ik door de ontwerpleidingwegwijs gemaakt in de sluizenconstructies met allebijbehorende randvoorwaarden. De berekeningen van hetbetonwerk van de sluizen in alle fases (VO, DO en UO) heb ikdeels zelfstandig en deels met hulp van ervaren constructeursuitgevoerd. Het heeft mij enorm geholpen buiten te gaan kijkenen vragen te stellen over de maakbaarheid en uitvoeringsme-thoden aan de werkvoorbereiding en uitvoering.Nieuw op het project is dat de wapening in 3D wordt gemodel-leerd. Daarmee kom je al in het ontwerp clashes tegen dienormaal buiten moeten worden opgelost. Daarnaast krijg je zoeen veilig wapeningsontwerp. We hebben er bijvoorbeeld opgelet of er geen stekken uitsteken die een gevaar op kondenleveren. Hierop zijn bijvoorbeeld de beugels aangepast en is eenbepaalde hoogtemaat aan van de stekken aangehouden, zodatgevaar bij struikelen minder wordt. Je wordt gedwongen omsamen met de modelleur nauwkeurig naar de wapening tekijken en in overleg te gaan met uitvoering. PROJECTGEGEVENSopdrachtgever Rijkswaterstaat en Provincie Overijsselopdrachtnemer Isala Delta, bestaande uit Van Hattum enBlankevoort en Boskalisontwerp- en uitvoeringsperiode September 2014 -December 2019Rubriek`De jonge constructeur'In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij ofzij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haareerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerkingmetYouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.
Reacties