Als voorlopig slotstuk van het programma Veiligheid in de bouw is recent het Manifest Structureel Veiliger opgesteld. Met de ondertekening van dit manifest tonen diverse partijen commitment met de plannen uit het programma. Nu is het tijd voor de implementatie. Dit onder meer van de Coördinerend Constructeur Nieuwe Stijl, met een grotere taak dan voorheen en met meer verantwoordelijkheid.
Manifest moet leiden tot meer veiligheid
Borgen van constructieve veiligheid (5)
64? CEMENT 4 20 23
Na de instorting van de parkeer-
garage bij Eindhoven Airport in
2017 trok de Onderzoeksraad
voor Veiligheid (OVV) aan de bel.
De conclusie in het OVV-rapport 'Bouwen
aan constructieve veiligheid' uit 2018 was
helder: de gezamenlijke aandacht voor con-
structieve veiligheid is onvoldoende en nie-
mand in de keten neemt de verantwoorde-
lijkheid. De OVV kwam met een oproep aan
de sector: maak het ontwerpen, bouwen,
overdragen en gebruiken van bouwwerken
structureel veiliger. Deze oproep was con-
creet gericht aan vier organisaties: de kern-
groep Governance Code Veiligheid in de
Bouw, het Opdrachtgeversforum in de
bouw, Koninklijke Bouwend Nederland en
VNconstructeurs. Na dit serieuze signaal verenigden
deze vier organisaties zich, samen met
Koninklijke NLingenieurs, wat resulteerde
in een gezamenlijk verbeterprogramma
'Veiligheid in de Bouw'. Daaruit sprak een
duidelijke ambitie: geen onveilige bouwwer-
ken of instortingen meer en geen dodelijke
ongevallen of ongevallen met ernstig letsel.
Manifest
Na een intensief traject, aangestuurd en
uitgevoerd door een brede coalitie van op-
drachtgevers, ontwerpers en bouwers, heeft
dit programma geleid tot het Manifest
Structureel Veiliger. Dit manifest werd in
januari 2023 tijdens een werkconferentie
ondertekend door de vijf initiatiefnemers en
diverse aanwezige organisaties. Het mani- fest bevat drie hoofdpunten: Regie op veilig-
heid, Borgen constructieve veiligheid en
Versterken lerend vermogen. Hoewel alle
drie de betrekking hebben op de hele keten,
springt er voor constructeurs één punt uit:
Borgen constructieve veiligheid.
Borgen constructieve veiligheid
Belangrijke aanleiding om iets aan de bor-
ging van de constructieve veiligheid te doen,
is de versnipperde aandacht en verantwoor-
delijkheid. Ook de onvolledige overdracht
van informatie tijdens het proces vormt een
risico. Om iets te doen aan deze problemen,
werd vanuit het verbeterprogramma 'Veilig
-
heid in de Bouw' de werkgroep 'Borgen van
de constructieve veiligheid' opgericht. Be-
langrijkste conclusie: constructieve veilig-
heid moet geen streven zijn, maar een ver-
plicht eindresultaat (fig. 1).
Coördinerend constructeur? Centraal in de
aanpak staat dat er in iedere fase slechts
één constructeur eindverantwoordelijk is
voor de constructieve veiligheid (fig. 2). In de
ontwerpfasen (SO, VO en DO) is dit de ont-
werpend constructeur en in de engineering-
en realisatiefasen (TO, UO en Realisatie) is
dit de Coördinerend Constructeur. Met ont-
werpend en coördinerend constructeur
wordt overigens de rechtspersoon bedoeld.
In de meeste gevallen is dit niet een indivi-
dueel persoon, maar een bedrijf.
De rol van de Coördinerend Constructeur
wordt aanzienlijk versterkt. Zo wordt hij
IR.JACQUES LINSSEN
Redactie Cement / Aeneas Media auteur
Als voorlopig slotstuk van het programma Veiligheid in de bouw is recent het Manifest
Structureel Veiliger opgesteld. Met de ondertekening van dit manifest tonen diverse partijen commitment met de plannen uit het programma. Nu is het tijd voor de implementatie. Dit onder meer van de Coördinerend Constructeur Nieuwe Stijl, met een grotere taak dan voorheen en met meer verantwoordelijkheid.
CEMENT 4 2023 ?65
ontwerpend
constructeur
? t
= hoofdconstructeur
coördinerend
constructeur
ontwerpend
constructeur
ontwerpend
constructeur
coördinerend constructeur
ontwerpend
constructeur
coördinerend constructeur
1 Essentie Borging constructieve veiligheid
2 Van dubbelzinnige naar ondubbelzinnige rollen van constructeurs
Centraal in de
aanpak staat
dat er in iedere
fase slechts één
constructeur
eindverantwoor-
delijk is voor de
constructieve
veiligheid
ARTIKELENSERIE 'BORGEN CONSTRUCTIEVE VEILIGHEID'
Dit artikel is het vijfde in de artikelenserie 'Borgen constructieve veiligheid' die
Cement in samenwerking met VNconstructeurs in 2022 en 2023 publiceert.
In de artikelenreeks wordt de manier belicht waarop procesverbeteringen moeten
leiden tot meer constructieve veiligheid. De artikelen zijn online te raadplegen op
www.cementonline.nl/serie-borgen-constructieve-veiligheid.
1
2
66? CEMENT 4 20 23
resultaatverantwoordelijk voor de volledig-
heid en de samenhang van de ontwerp- en
detailuitwerking van de hoofddraagcon-
structie. Dit moet zorgen voor veiligere
bouwwerken, waarbij alle onderdelen goed
en veilig zijn uitgewerkt, maar er ook iemand
de verantwoordelijkheid neemt voor de
raakvlakken. Ook ten aanzien van risicovolle tijdelijke
constructies en hulpconstructies krijgt de
Coördinerend Constructeur een verant-
woordelijkheid. Hierbij gaat het evenwel niet
om eindverantwoordelijkheid (zie kader
'Eindverantwoordelijkheid versus verant-
woordelijkheid'). Voor de realisatie is en
blijft de bouwer eindverantwoordelijk. Wel
moet de Coördinerend Constructeur worden
geconsulteerd wanneer het gaat om onder-
delen van het werk die als risicovol voor de
constructieve veiligheid worden gezien.
Controles? Om ook de eindverantwoorde-
lijkheid voor het werk van derden ? zoals
deelconstructeurs ? te kunnen nemen, zijn
controles belangrijk. Die moeten leiden tot
de overtuiging dat een constructie construc-
tief veilig is. Op welke wijze hij tot deze over-
tuiging komt, is aan de Coördinerend Con-
structeur zelf. Dit betekent concreet: hij
bepaalt op basis van een risico-inschatting
de omvang, aard en vorm van de controle-
werkzaamheden. Dit kan bijvoorbeeld een
steekproef zijn, een 100% controle of toet-
sing op uitgangspunten. Dit alles ontslaat overigens de deel-
constructeurs niet van hun eigen verant-
woordelijkheid voor hun eigen werk. Maar
met name in de raakvlakken van het totaal-
ontwerp met de deelontwerpen vindt de
Coördinerend Constructeur zijn plaats.
Mandaat? De Coördinerend Constructeur
krijgt mandaat om dit alles mogelijk te
maken, ook richting deelconstructeurs die
onder zijn eindverantwoordelijkheid vallen.
Dat kan bijvoorbeeld worden ingevuld door
betrokkenheid bij de selectie van deelcon-
structeurs en de bevoegdheid werk af te
keuren. In het ideale geval zou de coördine-
rend constructeur ook de vervanging van
een deelconstructeur moeten kunnen af-
dwingen.
Aansprakelijkheid? De versterkte rol van de
Coördinerend Constructeur leidt tot een ver -
schuiving van een inspanningsverplichting
naar
een resultaatverplichting. Daarbij hoort
ook een andere (grotere) aansprakelijkheid.
En een grotere aansprakelijkheid betekent
een groter (financieel) risico. Dit risico zal de
constructeur (en zijn verzekeraar) willen
verminderen. De maatregelen die zij zullen
treffen om het risico van de aansprakelijk -
heid te verminderen (zoals extra scholing
v
oor medewerkers of extra controles) ver -
minderen de kans dat er een probleem op-
treedt en verhogen dus direct de veiligheid.
Kwalificaties? Bij de nieuwe taken en verant-
woordelijkheden horen ook competentie-
eisen, voor zowel de organisatie die de eind-
verantwoordelijke rol op zich neemt, als de
medewerkers die hierbij een sleutelrol spe-
len. De kwalificaties van de Coördinerend
Constructeur worden geborgd via certifica-
tie en/of registratie. Dat geldt ook voor de
toetsing en de sanctionering. Hierbij wordt
gebruikgemaakt van het Constructeursre-
gister/Chartered Engineer. De gevolgklasse van een bouwwerk
bepaalt welke kwalificaties noodzakelijk zijn.
Voor CC2a is minimaal een Registerconstruc-
teur vereist, voor CC2b en CC3 een Register-
ontwerper (of gelijkwaardig). In alle gevallen
is ervaring met vergelijkbare projecten
noodzakelijk. Aanvullend op de eisen aan de per-
soon van de constructeur, moeten ook eisen
aan de organisatie en de werkprocessen
worden gesteld. Deze worden nog nader uit-
gewerkt, maar de BRL 5022 (titel) vormt
hiervoor een goede basis.
Professionele tegenspraak? In de bouw
wordt veel aandacht besteed aan de harde
kant van het werk, zoals techniek, planning,
uitvoering en budgetten. 'Soft skills', zoals
communiceren, discussiëren, samenwerken
en naar elkaar luisteren, hebben een min-
stens even grote invloed op de constructieve
veiligheid. Hieraan wordt echter meestal
minder aandacht besteed, zo concludeerde
de OVV ook al. Het is nodig dat veiligheidsrisico's
tijdig worden gesignaleerd en dat 'niet
EINDVERANTWOORDELIJKHEID
VERSUS
VERANTWOORDELIJKHEID
Er wordt onderscheid gemaakt tussen
eindverantwoordelijkheid en verant-
woordelijkheid. De verantwoordelijke
voert een bepaalde taak uit en moet
dit vanzelfsprekend goed doen. Hij
neemt hiervoor de verantwoordelijk-
heid. De eindverantwoordelijke voert
de taken niet per se zelf uit, hij kan de
taak ook delegeren. Dat ontslaat hem
evenwel niet van de eindverantwoor-
delijkheid. Die is niet overdraagbaar.
Hij zal zich er door bijvoorbeeld con-
trole van moeten overtuigen dat de
uitbestede taken goed zijn uitgevoerd.
Een en ander sluit aan bij de zoge-
noemde RASCI-methode, een hulp-
middel om verantwoordelijkheden en
bevoegdheden in een organisatie in
kaart te brengen. RASCI is een acro-
niem, waarbij de letters staan voor de
verschillende rollen: Responsible (ver-
antwoordelijk), Accountable (eindver-
antwoordelijk), Support (ondersteu-
nend), Consult (geraadpleegd) en
Inform (geïnformeerd).
De Coördinerend
Constructeur
krijgt ook man -
daat richting
deelconstruc-
teurs die onder
zijn eindverant-
woordelijkheid
vallen
CEMENT 4 2023 ?67
pluis'-gevoelens worden geuit. In situaties
waarin er twijfel ontstaat of het uiteindelijke
resultaat of de situatie wel klopt, moet het
mogelijk en toegestaan zijn de 'rode knop'
in te drukken. Ook moeten professionals
kritisch durven te reflecteren op eigen han-
delen. Zij moeten een goed beeld hebben
van hoe ver kennis, ervaring en deskundig-
heid reiken. Om dit te bereiken moeten organisa-
ties en projecten een sociaal veilige omge-
ving bieden, waarin een kwetsbare opstel-
ling mogelijk is. Training, opleiding en
begeleiding zijn hierbij essentieel.
Contracten? Een en ander moet worden ge-
borgd in contracten. Opdrachtgevers moeten
geschikte, gekwalificeerde constructeurs
contracteren en hierop actief controleren.
Uniformiteit in die contracten is nodig. En
bij toegenomen verantwoordelijkheid hoort
uiteraard ook een bijpassende honorering.
Regie op veiligheid
Naast Borgen constructieve veiligheid gaat
het manifest in op Regie op veiligheid. Het
probleem is dat veiligheid op dit moment
geen doorlopende aandacht krijgt en niet
op een integrale manier wordt bekeken.
Bouwwerkveiligheid, bouwplaatsveiligheid
en omgevingsveiligheid worden als 'losse'
onderwerpen gezien. Om hier verandering in aan te bren-
gen moet aan de kant van de opdrachtgever
in alle fases een Regievoerder veiligheid
worden benoemd (rol). Die moet voldoende
mandaat hebben om in te grijpen als de
veiligheid in het geding is. Aan de kant van
de opdrachtnemer moet een Veiligheids-
aanspreekpunt worden benoemd als weder-
helft van de Regievoerder veiligheid met een
vergelijkbaar mandaat.
Versterken lerend vermogen
Het derde en laatste onderdeel in het mani-
fest is Versterken lerend vermogen. 'Schuld-
cultuur' moet plaatsmaken voor een 'leer-
cultuur', zo stelt het manifest en iedereen
moet het belang van veiligheid uitstralen.
Hierbij wordt het Stroomschema Versterken
Lerend Vermogen geadopteerd. In dit
stroomschema, afgeleid van het Kennisstro-
menmodel van Det Norske Veritas (2013),
staat beschreven hoe kennis wordt opge-
daan en hoe deze kennis door een organisa-
tie stroomt zodat de kennis in andere afde-
lingen en projecten kan worden ingezet.
Ook wordt een 'Veiligheidsplatform'
ingericht. Het idee is dat incidenten bij dit
platf
orm worden gemeld, waarna ze worden
geanalyseerd en er mogelijk wordt geïnter -
venieerd. Hierbij moet een overkoepelende
k
ennisbank worden ingericht, die doorver -
wijst naar de vele kennisbanken die er al zijn.
H
et platform moet bovendien een ontmoe -
tingsplaats vormen voor deskundigen van de
Ov
erheid, de Ondernemers en het Onderwijs
(de zogenoemde 'Gouden Driehoek').
Invulling
De ondertekening van het manifest is een
belangrijke mijlpaal in het verbeteren van
de veiligheid. Door zich te committeren aan
dit manifest verklaren partijen dat zij 'altijd
veilig' als uitgangspunt hanteren van ieders
Het is nodig
dat veiligheids-
risico's tijdig
worden gesig-
naleerd en dat
'niet pluis'-
gevoelens
worden geuit
3
3 Stroomschema Versterken lerend vermogen 68? CEMENT 4 20 23
5 4
4 Manifest ondertekend door Governance Code Veiligheid in de Bouw, het Opdrachtgeversforum in de bouw, Koninklijke Bouwend Nederland,
VNconstructeurs, Koninklijke NLingenieurs, Kennisportaal Constructieve Veiligheid en Constructeursregister
5 Presentatie manifest tijdens werkconferentie Veiligheid in de Bouw op 25 januari 2023
handelen in het bouwproces. Dit betekent
dat iedereen accepteert dat er vanuit veilig-
heidsperspectief wordt gehandeld, daar zelf
naar handelt en daar anderen op aanspreekt.
Niet alleen omdat erom gevraagd wordt,
maar vooral vanuit intrinsieke motivatie en
'zelf willen'.Met de ondertekening komt er een
einde aan de eerste fase van het programma
Veiligheid in de Bouw. Nu is het zaak alle
plannen te implementeren. De stuurgroep
van het programma, bestaande uit de ge-
noemde vijf partijen, zal zich in juni 2023
buigen over hoe die implementatie zal wor-
den georganiseerd en gefinancierd. Onder-
tussen wordt nader invulling geven een
saantal acties (zie ook kader 'Invulling').
INVULLING
Er wordt momenteel gewerkt aan de implementatie van de nieuwe
plannen. Zo wordt invulling gegeven aan onder meer verzeker-
baarheid en aan de eisen die aan organisaties en werkprocessen
worden gesteld. Dat geldt ook voor standaard contracten, beoor-
delingsrichtlijnen en KIWA-criteria.
Contracten
De nieuwe plannen moeten worden verankerd in contracten. Om
hier op een uniforme manier invulling aan te geven moeten stan-
daarden worden aangepast. Het gaat daarbij om DNR, de UAV, de
UAV-GC, alsmede om de Standaardtaakbeschrijving: DNR-Stb. De
gesprekken over de inhoudelijke en procesmatige aspecten lopen.
BRL 5032
In 2021 is BRL 5022, een de beoordelingsrichtlijn over de Coördi-
nerend Constructeur bindend verklaard. Op basis van deze BRL
kunnen ingenieursbureaus een 'KOMO-dienstencertificaat voor de
engineering van bouwwerken in de woning- en utiliteitsbouw door
de coördinerend constructeur' behalen. Het plan is om ook een
BRL voor de engineering in de infra op te stellen, BRL 5032.
KIWA-criteria
Het belang van goede demarcatie van taken tussen de Coördinerend
Constructeur en de deelconstructeurs is groot. Voor prefab-betonnen
elementen zijn er de KIWA-criteria 73 die deze demarcatie van
werkzaamheden goed vastleggen. Deze zijn echter nog niet geba -
seerd op de versterkte rol van de Coördinerend Constructeur. Op dit
moment w
orden de afspraken in deze criteria 73 geactualiseerd
naar de nieuwe situatie. Daarnaast is de intentie om te komen tot
nieuwe, vergelijkbare criteria voor deelconstructies in staal en in
hout. Hiervoor lopen ver gevorderde gesprekken met KIWA.
Zodra meer bekend is over deze acties zullen we hierover in
Cement berichten.
MANIFEST EN ANDERE DOCUMENTEN
Op Cementonline staat een link naar:
- Manifest Structureel veiliger
-
E
indrapport Werkgroep Borging constructieve
veiligheid
-
R
apport Bouwen aan constructieve veiligheid, Onder -
zoeksraad voor Veiligheid
CEMENT 4 2023 ?69
Artikelenserie 'Borgen constructieve veiligheid'
Dit artikel is het vijfde in de artikelenserie ‘Borgen constructieve veiligheid’ die Cement in samenwerking met VNconstructeurs in 2022 en 2023 publiceert. In de artikelenreeks wordt de manier belicht waarop procesverbeteringen moeten leiden tot meer constructieve veiligheid. De artikelen zijn online te raadplegen op www.cementonline.nl/serie-borgen-constructieve-veiligheid.
Na de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport in 2017 trok de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) aan de bel. De conclusie in het OVV-rapport ‘Bouwen aan constructieve veiligheid’ uit 2018 was helder: de gezamenlijke aandacht voor constructieve veiligheid is onvoldoende en niemand in de keten neemt de verantwoordelijkheid. De OVV kwam met een oproep aan de sector: maak het ontwerpen, bouwen, overdragen en gebruiken van bouwwerken structureel veiliger. Deze oproep was concreet gericht aan vier organisaties: de kerngroep Governance Code Veiligheid in de Bouw, het Opdrachtgeversforum in de bouw, Koninklijke Bouwend Nederland en VNconstructeurs.
Na dit serieuze signaal verenigden deze vier organisaties zich, samen met Koninklijke NLingenieurs, wat resulteerde in een gezamenlijk verbeterprogramma ‘Veiligheid in de Bouw’. Daaruit sprak een duidelijke ambitie: geen onveilige bouwwerken of instortingen meer en geen dodelijke ongevallen of ongevallen met ernstig letsel.
Reacties