'In het land der blinden is eenoog koning'. Als het over duurzaam bouwen gaat is dit vandaag de dag misschien wel een passend gezegde. En dan met name als het gaat om de invloed van het materiaalgebruik op de milieulast. Eenoog slaat daarbij ook op de constructeur, die zijn pijlen nu vooral nog richt op mechanica en constructieve veiligheid.
Milieulast reduceren van constructies in gebouwen
De invloed van de constructeur
1 Bij het project De BunkerToren in Eindhoven is ervoor gepleit om een dunnere verdiepingsvloer toe te passen
om de hoeveelheid beton te minimaliseren; architect: Powerhouse Company, foto: IMd
1
22? CEMENT 3 2021
Naast het reduceren van energie-
gebruik, wordt er in het ontwerp-
proces van gebouwen eindelijk ook
aandacht besteed aan de (hoeveel -
heid) toegepaste materialen.
Ook
opdrachtgevers en architecten zijn zich
bewuster geworden van het grote aandeel
dat de constructie daarin speelt. Dit is te
danken aan de invoering van een minimum -
eis voor de MilieuPrestatie Gebouwen (MPG)
in het Bouwbesluit 2012. De noodzaak om in het ontwerp de
milieulast te beperken, onder meer om aan
het klimaatakkoord van Parijs 2015 te kun -
nen voldoen, wordt steeds sterker. Dat blijkt
alleen al uit het feit dat op 1 juli 2021 een wij-
ziging van het Bouwbesluit 2012 in werking
treedt met een aanscherping van de MPG
van 1,0 naar 0,8. Het streven is om de norm
uiterlijk in 2030 te halveren naar 0,5. Om dit
te kunnen halen, is invloed vanuit het con -
structief ontwerp noodzakelijk. Onomstote-
lijk staat vast dat de constructeur zich niet
meer kan onttrekken aan de discussie over
duurzaamheid.
Constructief ontwerp
Circa 60% van alle toegepaste materialen in
gebouwen wordt gebruikt voor de construc-
tie, waarbij de vloeren het grootste aandeel
voor rekening nemen. Met deze wetenschap
en het groeiende belang de milieulast van
gebouwen te reduceren, moet de bewust-
wording hiervan wel gaan doordringen bij
constructief ontwerpers. In het ontwerp
zijn grote slagen te maken, omdat hierin de keuzes en constructieve uitgangspunten
voor het gebouw worden vastgesteld. De
constructief (register)ontwerper moet zijn
rol pakken aan tafel bij de opdrachtgevers,
architecten, duurzaamheidsadviseurs en
bouwers om voor het gebouw tot de optimale
duurzame constructie te komen.
Ontwerpen op milieulast? Door bij de con -
structieve varianten van het gebouw direct
de MPG-berekening toe te voegen, kan met
de onderbouwing van de milieulast, naast
onder andere de bouwkosten, verdiepings-
hoogte en bouwtijd, het ontwerp ook inhou -
delijk worden gestuurd op duurzaamheid.
Hierbij is het van belang om de functionele
eenheid van de constructieve elementen
voor alle te beschouwen varianten van het
gebouw gelijk te houden. Voor de elementen
met een bouwkundige én constructieve
functie moeten in andere varianten de
bouwkundige equivalenten in de MPG-bere-
kening worden meegenomen. Belangrijkste
winst die bij deze onderbouwing kan worden
behaald, is overduidelijk dat constructieve
materialen worden toegepast daar waar
deze het beste tot hun recht komen. Daar
zijn in het verleden al diverse hybride con -
structies uit voortgekomen door te sturen
op een lagere milieulast (foto 3).
Levensduurverlenging? Om de milieulast
door de toegepaste materialen te kunnen
vergelijken met het benodigde energiever-
bruik per jaar, wordt de berekende milieu -
last met de MPG-berekening uitgedrukt
IR. PIM PETERS RO
Directeur / Raadgevend ingenieur
IMd Raadgevende Ingenieurs
IR. MARIJN LANDMAN
Constructeur
IMd Raadgevende Ingenieursauteurs
'In het land der blinden is eenoog koning'. Als het over duurzaam bouwen gaat is dit vandaag
de dag misschien wel een passend gezegde. En dan met name als het gaat om de invloed van het materiaalgebruik op de milieulast. Eenoog slaat daarbij ook op de constructeur, die zijn pijlen nu vooral nog richt op mechanica en constructieve veiligheid.
CEMENT 3 2021 ?23
in de schaduwkosten, verdeeld over het bru-
to vloeroppervlak en de levensduur van het
gebouw. Hierbij wordt gebruikgemaakt van
een defaultwaarde van 50 jaar voor kanto-
ren en 75 jaar voor woningen. Afwijken van
deze defaultwaarde is mogelijk door aan te
tonen dat het (constructief ) ontwerp adap-
tief is en bijvoorbeeld verschillende functies
in de gebruiksfase kan faciliteren. De ver-
wachte levensduur van het gebouw wordt
daarmee opgerekt, waardoor de schaduw -
kosten per jaar lager uitvallen. Levensduur-
verlenging is ook te realiseren door gebou -
wen te ontwerpen die remontabel zijn. Na
de functionele levensduur kan het uit elkaar
worden gehaald en elders weer worden in -
gezet. Dit kan op de schaal van het gehele gebouw of van de losse constructieve ele-
menten. Goede documentatie door middel
van bijvoorbeeld een constructiepaspoort
naast het materialenpaspoort is daarbij een
belangrijk aandachtspunt.
Donorskelet? In 2013 lanceerde IMd Raadge-
vende Ingenieurs het onderzoek naar het
toepassen van een donorskelet bij nieuw -
bouw. Hergebruik door de toepassing van
een donorskelet bleek een enorme invloed
te hebben op de reductie van de milieulast:
er wordt downcycling van primaire grond -
stoffen mee voorkomen. Een goede integra -
tie in het ontwerp kan zelfs leiden tot een
meerwaarde in de beleving van het gebouw.
Niet de minste resultaten van het onder-
2 Fases in een LCA-berekening, inclusief fase D waarin hergebruik wordt meegenomen, bron: Stephan Backx
3 Up Mountain Amstelveen, met een hybride constructie van staal en beton. Ten behoeve van de flexibiliteit is de
constructie van het gebouw separaat van de inbouw ontworpen; architect: Rijnboutt, foto: Kees Hummel
NATIONALE MILIEUDATABASE EN
MPG
De milieulast van (constructieve) pro-
ducten is vastgelegd in productkaarten
in de Nationale Milieudatabase (NMD)
op basis van een levenscyclusanalyse
(LCA), waarin alle milieueffecten in reke-
ning worden gebracht vanaf de winning
van grondstoffen tot aan het einde
levensduur (fases A1-A5, B1-B7 en C1-C4
in een LCA-berekening) (fig. 2).
Die milieulast is bepalend bij het vast -
stellen van de MPG, de MilieuPrestatie
Gebouwen. In de Bepalingsmethode
'Milieuprestatie Gebouwen en GWW'
zijn geharmoniseerde rekenregels opge-
steld die in acht moeten worden geno-
men bij het opstellen van een MPG-be-
rekening. Op 1 oktober 2020 is er een
wijzigingsblad gepubliceerd dat ingaat
op het in zijn geheel hergebruiken van
een product. Tot op heden is deze wijzi-
ging nog niet geïmplementeerd in de
productkaarten in de NMD. Momenteel
is de Bepalingsmethode van januari
2019 tezamen met het wijzigingsblad
van juli 2019 van kracht om te voldoen
aan de Regeling Bouwbesluit 2012 voor
de milieuprestatie. Volgens deze rege-
ling kan men producten die in zijn
geheel worden hergebruikt zonder
milieulast in een MPG-berekening
opnemen.
2
3
24? CEMENT 3 2021
zoek, naast het feit dat een donorskelet
aansluit op de transitie naar een circulaire
economie. De stap van onderzoek naar werkelijk -
heid is gelukt door in het ontwerp te pleiten
voor de toepassing van een donorskelet en
te onderbouwen dat het gebruik van al toe-
gepaste constructieve elementen wel dege-
lijk tot de mogelijkheid behoort (foto 4). Alle
ontwerppartners hiervan overtuigen is een
belangrijke taak voor de constructief ont-
werper. Het vertrouwen creëren dat het
constructief verantwoord kan, staat daarbij
voorop. Maar bovenal het oppakken van de
uitdagingen samen met de bouwpartners.
Uitwerking constructief ontwerp
Op de schouders van de (register)construc-
teur rust de uitwerking van het ontwerp dat
door de constructief ontwerper samen met
de opdrachtgever en het ontwerpteam is
vormgegeven. De werkzaamheden van de
constructeur bestaan niet alleen uit sommen
maken om de constructieve veiligheid te
onderbouwen, maar ook uit het aanschou -
wen van het ontwerp met een kritische blik.
Waar zijn er nog optimalisaties mogelijk?
Kan er nog aan knoppen worden gedraaid
zodat het ontwerp een lagere milieulast tot
gevolg heeft? Oftewel: kunnen er nog ont-
werpuitgangspunten worden aangescherpt,
aangevuld of verbreed? Een kritische en
duurzame constructeur neemt bij de start
van en gedurende zijn werkzaamheden de mogelijke opties met de constructief ont-
werper door, waardoor de grenzen van het
speelveld duidelijk worden en deze kunnen
worden gecommuniceerd aan de opdracht-
gever en het uitvoeringsteam.
Bewaken ontwerpuitgangspunten? De
grootste verantwoordelijkheid van de con -
structeur ligt bij het bewaken van de ont-
werpuitgangspunten op het gebied van de
constructieve veiligheid én het milieu. Voor
het vastleggen van deze uitgangspunten
heeft de constructeur beschikking over
diverse stukken: de rapportages, tekeningen
en het bestek. In 2017 ondertekende de gemeente
Tilburg samen met het Netwerk Betonketen
het convenant 'Beton in de circulaire econo-
mie' waardoor er een extra motivatie was
vanuit de opdrachtgever om de renovatie
van Stadskantoor 1 zo duurzaam mogelijk
aan te pakken (foto 5). Dit project was voor
IMd Raadgevende Ingenieurs het eerste pro-
ject waarbij er, in samenwerking met het
Netwerk Betonketen, werd onderzocht op
welke manier een onafhankelijk ingenieurs-
bureau in het bestek iets kan specificeren
over de MKI-waarden van constructieve ele-
menten. Er is destijds voor de in het werk
gestorte delen en de kanaalplaatvloeren
aangegeven dat de aannemer de MKI-waar-
de per m³ beton en m² vloer moest verstrek -
ken. Dit had mede als doel inzicht te krijgen
in een branchegemiddelde MKI, zodat
Door bij varian -
ten direct de
MPG-berekening
toe te voegen kan
de constructief
(register)-
ontwerper in
het ontwerp
sturen op
duurzaamheid
4
4 Toepassing eerste donorskelet in het project Hoogstraat in Rotterdam; architect: Rijnboutt, foto: Kees Hummel CEMENT 3 2021 ?25
6
5
Levensduur-
verlenging is
te realiseren
door gebouwen
adaptief of
remontabel te
ontwerpen
5 Bij het project Stadskantoor 1 is onderzocht hoe in het bestek MKI-waarden van constructieve elementen konden worden
gespecificeerd; architect: DEDRIE Architecten, foto: IMd 6 Bij het project Food Forum voor de Floriade Expo 2022 van de
Provincie Flevoland in Almere zijn er alternatieve betonmengsels toegepast in de niet-constructieve beganegrondvloer en de afwerkingsvloer van de eerste verdieping; architect: Doepel Strijkers, foto: Feenstra fotografie 26? CEMENT 3 2021
IMd Raadgevende Ingenieurs en het Net-
werk Betonketen bij toekomstige projecten
gerichter konden adviseren over het opne-
men van een plafondwaarde in het bestek.
Minimaliseren materiaalgebruik? Het
minimaliseren van het materiaal in het
constructief ontwerp is een handeling die
de constructeur voornamelijk vanuit een
economisch oogpunt uitvoert. Naast de
financiële gevolgen van het overdimensio-
neren van de constructie, is er ook een di -
recte invloed op de grootte van de milieulast
van het project. Het inzicht van de con -
structeur op deze invloed is nog onvoldoen -
de aanwezig en moet worden vergroot door
het opbouwen van kennis en het sleutelen
aan de dimensies en materiaalkeuzes van
constructieve elementen op basis van een
MPG-berekening. De BunkerToren in Eindhoven (foto 1) is
een voorbeeld van een project waarbij er,
ondanks de grote overspanningen van
9,00 m, voor is gepleit om een dunnere, in
het werk gestorte verdiepingsvloer van
280 mm toe te passen. Een keuze die niet
direct voor de hand lag, maar waar wel
minimaal 510 m³ beton mee is bespaard
(ongeveer 7% van het totale volume aan ver-
diepingsvloeren). Deze keuze heeft er mede
toe geleid dat er een extra verdieping moge-
lijk werd binnen het bestemmingsplan.
Gebruik duurzame (beton)materialen? Een
andere manier waarop de constructeur
invloed kan uitoefenen op een duurzaam
ontwerp is nagaan voor welke constructieve
elementen er (innovatieve) alternatieven be-
schikbaar zijn. Helaas is bij de toepassing van
deze alternatieven de strenge normering
7
De grootste
verantwoorde-
lijkheid van de
(register)-
constructeur
ligt bij het
bewaken van
de ontwerpuit-
gangspunten
op het gebied
van de
constructieve
veiligheid én
het milieu
7 Bij het project Valkenburgerstraat in Amsterdam is onderzocht wat de invloed is van de samenstelling
van betonmengsels en verschillende uithardingstijden op de milieulast; architect: Klunder Architecten, foto: IMd CEMENT 3 2021 ?27
vaak doorslaggevend, waardoor de toepas-
sing uiteindelijk wordt gestaakt. In 2016 heeft IMd Raadgevende Inge-
nieurs deze normering omzeild door bij het
ontwerp van het Food Forum in Almere de
beganegrondvloer als niet-constructief te
beschouwen (foto 6). De veiligheidsrisico's
voor dit onderdeel gingen daarmee naar een
laag niveau waardoor er 100% gerecycled be-
ton kon worden toegepast. In de afwerkings-
vloer op de eerste verdieping is olifantsgras
gebruikt als alternatieve wapening.
Afstemmen impact betonmengsel op de
uitvoeringsmethodiek?
Van alle materialen
in de bouw is er op het gebied van de beton -
technologie nog veel mogelijk om tot een
lagere milieulast te komen. De 28 hande-
lingsperspectieven uit de Road Map CO? van
het Betonakkoord onderstrepen dit. Voor
de constructeur komt het erop neer dat er
meer kennis nodig is van de betontechnolo-
gie om het gesprek aan te gaan met de aan -
nemer en beton-/cementproducent, zodat
men samen tot een werkbare en duurzame
uitwerking van het ontwerp kan komen. Het
draait hierbij voornamelijk om de sleutel -
woorden cementhoeveelheid, uithardingstijd
en hergebruik. Om de hoeveelheid cement
in het betonmengsel te verminderen, kan er
in de uitvoering bijvoorbeeld voor worden
gekozen de betonnen elementen langer in
de bekisting te laten zitten. Voor het project Valkenburgerstraat (foto 7)
is IMd Raadgevende Ingenieurs in 2016 een
samenwerking aangegaan met Albeton om
te onderzoeken wat de invloed van de samen -
stelling van betonmengsels en verschillende
uithardingstijden is op de milieulast. In de
uitvoering is er met de aannemer voor geko-
zen om de fundering langer te laten uithar-
den in de bekisting waardoor er een lager
cementgehalte in het beton kon worden toe-
gepast.
Losmaakbaarheid waarborgen bij remon-
tabel ontwerp?
Vanuit het gedachtegoed
van de circulaire economie is na het redu -
ceren van het materiaalgebruik, het circu -
lair omgaan met de onderdelen waaruit
het ontwerp bestaat, de volgende stap. Voor
de constructeur ligt hier een uitdaging om
de traditionele details van verbindingen
remontabel te ontwerpen, waardoor de
losmaakbaarheid van de constructie wordt
gewaarborgd. De constructeur hoeft dit
niet in zijn eentje op te lossen, maar kan
juist gebruikmaken van overleg met leve-
ranciers om zo tot de nodige ontwikkelin -
gen te komen. De Tijdelijke Rechtbank in Amster-
dam is volgens dit ideaal ontworpen. Het
ontwerp met boutverbindingen in de staal -
constructie en kanaalplaatvloeren zonder
druklaag vroeg om een innovatieve vloer-
liggerverbinding. In samenwerking met VBI
Het inzicht van
de constructeur
op de invloed
van het mate-
riaal op het
milieu is nog
onvoldoende en
moet worden
vergroot
8 Innovatieve detailverbinding van de kanaalplaatvloeren aan de staalconstructie
van de Tijdelijke Rechtbank in Amsterdam; architect: cepezed, foto: Léon van Woerkom
8
28? CEMENT 3 2021
is een momentvaste verbinding ontworpen
door aan de bovenzijde een drukpunt te
vormen en aan de onderzijde een trekver-
binding met behulp van gebogen ankers in
de kanaalplaten. Aan de bovenflenzen van
de liggers zijn kleinere plaatjes gelast die
zijn voorzien van schroefdraad en een ver-
stelbare bout. Deze bout werd in het werk
uitgedraaid tot tegen de stalen plaat aan de
kopzijde van de sleuf zodat de drukkrachten
konden worden doorgevoerd. De gebogen
ankers (met schroefdraad) onderin de kops-
leuven zijn door-en-door verbonden met de
onderflens van de ligger waarmee de trek -
krachten opgenomen konden worden (foto 8,
fig. 9). Binnenkort wordt dit gebouw gede-
monteerd en ergens anders opnieuw opge-
bouwd, dit zal een schat aan informatie
opleveren waarmee het innovatieve detail
verder kan worden ontwikkeld.
Milieulastexperts
Door in het ontwerp en de uitwerking van
de constructie aan de juiste knoppen te
draaien, kunnen constructeurs een belang -
rijke bijdrage leveren aan het thema milieu.
Hoewel we als constructeurs nog niet echt
het fingerspitzengefühl hebben ontwikkeld,
is deze bijdrage wel goed te onderbouwen
met de MPG-berekening. We zullen deze
rekenmethodiek, naast de mechanica, bij
ons dagelijks werk moeten gaan meenemen.
Alleen op die manier kunnen we ons de ex -
pertise over milieulast door constructiema -
terialen echt toe-eigenen en als milieulast-
experts aan tafel tot dé optimale duurzame
constructie in het gebouw komen.
VERANTWOORDELIJKHEDEN
De constructief (register)ontwerper en de (register)constructeur hebben
verschillende verantwoordelijkheden als het gaat om de milieulast van de
constructie in gebouwen te reduceren.
Constructief ontwerper
- Ontwerpen op milieulast
Door in de variantenstudie gebruik te maken van een MPG-berekening kan
er, naast onder andere de bouwmethodiek, -kosten en -tijd, worden gestuurd
op de milieulast van het ontwerp.
- Sturen op levensduurverlenging
Een adaptief en remontabel ontwerp van een gebouw levert een langere
levensduur en daardoor een lagere milieulast op.
- Creatief omgaan met bestaande constructies
In het voorstadium van het ontwerp de mogelijkheden onderzoeken voor het
toepassen van een donorskelet.
- Verzorgen van vertrouwen bij (bouw)teampartners
De constructieve veiligheid staat in het ontwerp voorop. Het is aan de RO om
deze veiligheid in de duurzame alternatieven van het gebouw te bewaken.
Constructeur
- Bewaken ontwerpuitgangspunten
Naast het bewaken van de constructieve veiligheid, speelt ook het aanscherpen
van de uitgangspunten op het gebied van milieu een rol.
- Minimaliseren materiaalgebruik
Optimalisaties in de hoeveelheid materiaal leiden direct tot een lagere milieu-
last.
- Gebruik duurzame (beton)materialen
Voor de constructeur ligt er een kans om innovaties op te schalen door het
toepassen van duurzame (beton)materialen in (pilot)projecten.
- Afstemmen impact betonmengsel op uitvoering
Niet alleen voor de scheurwijdtebeheersing is het van belang dat de construc -
teur weet wat voor mengsel de aannemer gaat toepassen, de samenstelling
heeft vanwege het cementgehalte een grote invloed op de milieulast.
- Losmaakbaarheid waarborgen bij remontabel ontwerp
De detaillering van de verbindingen moet goed worden afgestemd en gecom-
municeerd met de bouw(team)partners.
9 Detail van de innovatieve verbinding van de kanaalplaatvloeren, bron: cepezed
9
CEMENT 3 2021 ?29
Naast het reduceren van energiegebruik, wordt er in het ontwerpproces van gebouwen eindelijk ook aandacht besteed aan de (hoeveelheid) toegepaste materialen. Ook opdrachtgevers en architecten zijn zich bewuster geworden van het grote aandeel dat de constructie daarin speelt. Dit is te danken aan de invoering van een minimumeis voor de MilieuPrestatie Gebouwen (MPG) in het Bouwbesluit 2012.
De noodzaak om in het ontwerp de milieulast te beperken, onder meer om aan het klimaatakkoord van Parijs 2015 te kunnen voldoen, wordt steeds sterker. Dat blijkt alleen al uit het feit dat op 1 juli 2021 een wijziging van het Bouwbesluit 2012 in werking treedt met een aanscherping van de MPG van 1,0 naar 0,8. Het streven is om de norm uiterlijk in 2030 te halveren naar 0,5. Om dit te kunnen halen, is invloed vanuit het constructief ontwerp noodzakelijk. Onomstotelijk staat vast dat de constructeur zich niet meer kan onttrekken aan de discussie over duurzaamheid.
Nationale Milieudatabase en MPG
De milieulast van (constructieve) producten is vastgelegd in productkaarten in de Nationale Milieudatabase (NMD) op basis van een levenscyclusanalyse (LCA), waarin alle milieueffecten in rekening worden gebracht vanaf de winning van grondstoffen tot aan het einde levensduur (fases A1-A5, B1-B7 en C1-C4 in een LCA-berekening) (fig. 1).
Die milieulast is bepalend bij het vaststellen van de MPG, de MilieuPrestatie Gebouwen. In de Bepalingsmethode ‘Milieuprestatie Gebouwen en GWW’ zijn geharmoniseerde rekenregels opgesteld die in acht moeten worden genomen bij het opstellen van een MPG-berekening. Op 1 oktober 2020 is er een wijzigingsblad gepubliceerd dat ingaat op het in zijn geheel hergebruiken van een product. Tot op heden is deze wijziging nog niet geïmplementeerd in de productkaarten in de NMD. Momenteel is de Bepalingsmethode van januari 2019 tezamen met het wijzigingsblad van juli 2019 van kracht om te voldoen aan de Regeling Bouwbesluit 2012 voor de milieuprestatie. Volgens deze regeling kan men producten die in zijn geheel worden hergebruikt zonder milieulast in een MPG-berekening opnemen.
Circa 60% van alle toegepaste materialen in gebouwen wordt gebruikt voor de constructie, waarbij de vloeren het grootste aandeel voor rekening nemen. Met deze wetenschap en het groeiende belang de milieulast van gebouwen te reduceren, moet de bewustwording hiervan wel gaan doordringen bij constructief ontwerpers. In het ontwerp zijn grote slagen te maken, omdat hierin de keuzes en constructieve uitgangspunten voor het gebouw worden vastgesteld. De constructief (register)ontwerper moet zijn rol pakken aan tafel bij de opdrachtgevers, architecten, duurzaamheidsadviseurs en bouwers om voor het gebouw tot de optimale duurzame constructie te komen.
Reacties
Pieter Lanser 25 mei 2021 17:17
Keep up the good work!