Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Onderzoek naar falen fundering Prinses Margriettunnel

Oorzaak onderzocht op basis van forensic engineering, om tunnelvisie te voorkomen Huibert Borsje, Paul Hölscher, Paul Litjens, Ivo Huiskes - 16 februari 2024

In de week van 13 december 2022 constateerde een weginspecteur van Rijkswaterstaat schade aan het wegdek in de noordelijke toerit van de Prinses Margriettunnel (1976) in de snelweg A7 bij Sneek. Een bepaald deel van de tunnelbak, een zogenaamde tunnelmoot, was door druk van het grondwater omhoog gekomen. De schade bleek zo ernstig, dat de A7 tussen Sneek en Joure in beide richtingen moest worden afgesloten. Na het nemen van noodmaatregelen is Rijkswaterstaat gestart met het ontwerp en de uitvoering van de benodigde herstelwerkzaamheden. Gelijktijdig is een onderzoek gestart naar de oorzaak van het incident.

In het kort

  • Bij de gevolgde methodiek van onderzoek is gebruikgemaakt van forensic engineering, meer specifiek in het bijzonder de bottom-up methode
  • De dieper gelegen moten van de beide toeritten zijn gefundeerd op betonnen trekpalen, uitgevoerd met een centrale stalen Dywidag voorspanstaaf
  • Moot 26 is gefaseerd bezweken en moot 15 bevond zich in een beginfase van bezwijken
  • Bij het open hakken van de vloer bleek een aantal voorspanstaven in de trekpalen gebroken
  • De afgeslepen delen van de voorspanstaven zijn in het laboratorium van TNO onderzocht
  • Om tunnelvisie te voorkomen is een stapsgewijze scenarioanalyse uitgevoerd
  • Omdat de paalfundering al circa 45 jaar heeft gefunctioneerd, is het zeer onwaarschijnlijk dat de initiële sterkte van de paalfundering onvoldoende was
  • Er zijn geen aanwijzingen dat er nabij de tunnel sprake is geweest van een substantiële verhoging van de waterdruk tegen de tunnelvloer
  • Loog-spanningscorrosie of scheurvormige waterstofschade is de meest waarschijnlijk oorzaak van het breken van de voorspanstaven

Nadat de schade was geconstateerd werden enkele noodmaatregelen genomen. Om ervoor te zorgen dat de tunnelmoot niet nog verder omhoog zou komen, werden eerst 1750 big bags met zand over de volle breedte van beide rijbanen van de moot geplaatst en daarna nog eens 750 stuks. Om de kans te verkleinen dat één of meerdere andere moten ook omhoog zouden komen, zijn ook op de andere tunnelmoten bigbags geplaatst, nog eens 7500 stuks (foto 1).

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren