Om de bestaande verbinding door 's-Hertogenbosch te ontlasten, wordt momenteel gewerkt aan een omlegging van de Zuid-Willemvaart tussen Den Dungen en de Maas. Na opdrachtverlening door RWS is de combinatie WillemsUnie in het najaar van 2010 gestart met het maken van een VO. Omdat het project in de tenderfase slechts op hoofdlijnen was uitgewerkt, moesten de verschillende ontwerpteams belangrijke keuzen maken. Hierbij is nauw overleg gepleegd met de opdrachtgever. Auteur:ir. Leon Lous (Volker InfraDesign bv, WillemsUnie v.o.f.)
8
thema
Ontwerpproces Zuid-Willemsvaart
Integratie tussen ontwerpteams en uitvoerende aannemers
Om de bestaande verbinding door 's-Hertogenbosch
te ontlasten, wordt momenteel gewerkt aan een
omlegging van de Zuid-Willemvaart tussen Den
Dungen en de Maas. Na opdrachtverlening door
RWS is de combinatie WillemsUnie in het najaar van
2010 gestart met het maken van een VO. Omdat het
project in de tenderfase slechts op hoofdlijnen was
uitgewerkt, moesten de verschillende ontwerpteams
belangrijke keuzen maken. Hierbij is nauw overleg
gepleegd met de opdrachtgever.
De omlegging van de Zuid-Willemsvaart bestaat in hoofdlijnen
uit de aanleg van een nieuwe klasse-IV-vaarweg tussen de Maas
en Den Dungen, in totaal ongeveer 9 kilometer lang.
De belangrijkste onderdelen van het project zijn:
? realisatie drie aansluitingen (twee aansluitingen op de Maas
ir. Leon Lous 1)
Volker InfraDesign bv,
WillemsUnie v.o.f. en één aansluiting op de bestaande Zuid-Willemsvaart);
? realisatie twee sluiscomplexen bij Empel en Berlicum;
? realisatie zes bruggen voor het wegverkeer over de nieuwe vaart;
? realisatie viaduct in de N279;
? realisatie fietsbrug;
? realisatie vier sifons;
? realisatie zes gemalen (waarvan twee op sluiscomplex Empel);
? realisatie fietspaden en onderhoudswegen (onder andere op
de kanaaldijken);
? realisatie en aanpassing niet-kruisende wegen;
? realisatie afschermende voorzieningen;
? realisatie ecologische inpassing;
? verlegging en verwijdering kabels en leidingen.
Ontwerpteams
De ontwerporganisatie van WillemsUnie is onderverdeeld in
vier ontwerpdisciplines: sluizen, bruggen, grond-, weg- en
waterbouw, en sifons & gemalen. Elk ontwerpteam wordt
aangestuurd door een ontwerpleider. De ontwerpers in deze
teams waren werknemers van Volker InfraDesign, Arcadis en
1) ir. Leon Lous is technisch manager ontwerp van de WillemsUnie
thema
Ontwerpproces Zuid-Willemsvaart 6 2013
9
Ontwerpproces Zuid-Willemsvaart
1
1 Ondersteuningsconstructie
brug Nieuwe Empelseweg
Integratie tussen ontwerpteams en uitvoerende aannemers
de combinanten (GMB Civiel, KWS Infra, Van Hattum en
Blankevoort en van den Herik kust- en oeverwerken). Ook de
werkvoorbereiders van de combinanten maken deel uit van de
teams. De technisch manager ontwerp stuurde de ontwerplei-
ders aan en was daarmee als MT-functionaris binnen Willems-
Unie verantwoordelijk voor een goed en uitvoerbaar ontwerp.
Het ontwerp is tot en met het UO uitgewerkt door de Willems-
Unie. Vervolgens is het overgedragen aan de uitvoerende
aannemers.
Van KIO naar VO
In de tenderfase heeft de WillemsUnie gekozen voor een
uitwerking op schetsniveau in een KIO-formulier (Kritische
Informatie Objecten) (fig. 4). Dit KIO-formulier was het eind-
product van de tenderfase. In deze formulieren komen materi -
aalhoeveelheden, faseringen, eventuele hulpconstructies,
kansen en risico's aan bod. Aan dit document, dat de basis
vormde voor de calculatie, is bijgedragen door zowel ontwer -
pers als werkvoorbereiders.
In de zomer van 2010 is het werk gegund aan de Willems- Unie. Onderdeel van het contract was de verplichting de
wensen en eisen bij de verschillende stakeholders op te halen.
De belangrijkste stakeholders in het project zijn: gemeente
Den Bosch, gemeente Sint-Michielsgestel, provincie Noord-
Brabant en het waterschap Aa en Maas. Nadat alle wensen en
eisen duidelijk waren, is de WillemsUnie gestart met het
maken van een VO.
In dit VO is de vertaalslag gemaakt van het
'Ambitiedocument kunstwerken'. In dat docu
-
ment, dat is opgesteld door Zwarts & Jansma
Architecten, is de vormgeving in hoofdlijnen
beschreven. De vertaalslag is gerealiseerd in
samenwerking met architectenbureau I'M archi-
tecten. Zwarts & Jansma Architecten was
gemachtigd de vormgeving van de verschillende
kunstwerken definitief goed te keuren.
Vanwege de uitvoeringsplanning is ervoor
gekozen de vergunningsaanvragen al op basis van
het VO in te dienen. Om dit proces goed te laten
verlopen, is intensief contact geweest met de afde-
Kengetallen omlegging
Zuid-Willemsvaart
9 km kanaal
2,2 miljoen m
3 zand, waarvan
1,65 miljoen m
3 wordt hergebruikt
200 000 ton stortsteen
70 000 ton asfalt
52 000 m
3 beton
6250 ton wapening
1100 ton voorspanning
3,5 km definitieve damwand
ontwerpproces Zuid-willemsvaart 6 2013
10
19,38
46,50
kanaaldijk oost
2,00 3,48 2,02
kanaaldijk west
2,00 4,50 2,00
proel plasdraszone, ter indicatie.
13,70
17,76 27,26
20,20 7,50 4,20
0,80
NAP +5.450
onderhoudspad
0,70
NAP +6.100 kp NAP +4.700
kp NAP +0.180
NAP +6.100
N.A.P.
as kanaal
1:3 1:3
westoost 1:2
1:2 breuksteen 90/180 mm:
gewicht 380 kg/m
2
breuksteen 90/180 mm: gewicht 380 kg/m 2
geotextiel geotextiel
NAP +5.400 1:2 1:20 1:20
2,00
kanaaldijk oost
2,00 7,503,50 43,00 2,00
kanaaldijk west
2,00 2,00 3,507,50
NAP +2.750
damwand
onderhoudspad
damwand
kp NAP +2.000
bp NAP -2.520
N.A.P.
as kanaal
west oost
2:3
(Life Cycle Costs). Het contract met RWS schreef voor dat
ontwerpkeuzen moesten worden beoordeeld op dit aspect.
Hoewel er geen onderhoudsverplichting in het contract stond,
was op deze manier geborgd dat beheer en onderhoud ook in de
ontwerpafweging werd meegenomen. Dit heeft er onder andere
toe geleid dat bij sluis Hintham stalen sluisdeuren zijn toepast,
terwijl houten sluisdeuren in aanschaf goedkoper waren.
Als afsluiting van het VO is een review georganiseerd waar ook
RWS en stakeholders bij aanwezig waren. Het VO werd vastge-
legd in een variantennota die bestond uit tekeningen, bereke-
ningen, TOM's en een plan van aanpak. Dit vormde de basis
voor de verdere uitwerking in het DO.
lingen Bouw- & Woningtoezicht en is het VO uitgewerkt met
behulp van 3D-modellen. Deze 3D-modellen combineerden alle
ontwerpen van de verschillende ontwerpdisciplines en vormden
de basis voor de visualisaties die door Zwarts & Jansma Architec-
ten en de welstandscommissies werden getoetst. Doordat de
VO's in 3D werden gepresenteerd, verliep de toetsing door de
architecten en de welstandscommissies zeer voorspoedig. Alle
vergunningsaanvragen met uitzondering van de fietsbrug zijn
vóór 1 april 2012 aangevraagd, het tijdstip waarop de Eurocode
nog niet van toepassing was.
Alle grote ontwerpkeuzen zijn afgewogen in Trade Off Matrices
(TOM). Deze werden in gezamenlijk overleg met RWS en de
stakeholders besproken. Belangrijk aspect in de TOM was LCC
3
2
5
thema
Ontwerpproces Zuid-Willemsvaart 6 2013
11
7,20 kp NAP + 4.700
combiwand/landhoofd
28,00m weg
30,00m weg 47,00m weg
50,00m weg 28,00m weg
30,00m weg
H constructie 0,90m
(C35/45) H constructie 1,70m
(C35/45) H constructie 0,90m
(C35/45)
2 Trapeziumprofiel ten zuiden van sluis Hintham
3 Bakprofiel ten noorden van sluis Hintham
4 Schets uit KIO-formulier
5 Ondersteuningsconstrcutie brug Nieuwe Empelseweg
beperkt en waren er geen discussies tussen de WillemsUnie en
de uitvoerend aannemer over de maakbaarheid van het
ontwerp.
Site-engineering
Technische vragen en afwijkingen tijdens de uitvoering worden
met behulp van een workflow-programma ingediend bij de
site-engineeringscoördinator. Deze stuurt een team van
ontwerpers aan dat voornamelijk bestaat uit constructeurs die
ook het VO, DO en UO hebben opgesteld.
De verantwoordelijkheid voor de site-engineering is na gereed-
komen van het UO overgegaan van de technisch manager
DO-fase
In de DO-fase is het VO verder uitgewerkt tot een ontwerp
waarin alle definitieve materiaalhoeveelheden, tekeningen en
berekeningen zijn vastgelegd in een Ontwerpnota en Plan van
aanpak (fig. 6). In dit Plan van aanpak werd de scopebeschrij-
ving tussen de verschillende combinanten vastgelegd en zijn
fasering, hulpconstructies enzovoort voorgeschreven. Voor
sommige ontwerpen die erg complex waren, zoals de in het
werk voorgespannen kokerbrug, zijn second opinions opge-
steld. De DO-fase werd afgesloten met een ontwerpbespreking
waar de betreffende stakeholders en RWS aanwezig waren.
Overdracht naar uitvoering
Op basis van het DO werd een werkpakket uitgegeven aan de
uitvoerend aannemer. De betonnen constructies zijn gereali-
seerd door GMB Civiel en Van Hattum en Blankevoort. Het
werkpakket bestond naast het ontwerp ook uit keuringsplan-
nen, vergunningsvoorwaarden en materiaalspecificaties. Op
basis van dit werkpakket kon de uitvoerend aannemer zijn
voorbereiding starten en werd een budget vastgesteld voor de
uit te voeren werkzaamheden. Het werkpakket kan dus worden
beschouwd als een 'bestek' tussen de WillemsUnie en een van
de combinanten. Omdat de WillemsUnie als koepelorganisatie
het aanspreekpunt voor RWS was, bestond er eenduidigheid
over de communicatie tussen RWS en aannemer.
Parallel aan de overdracht van de werkzaamheden naar de
uitvoerend aannemer werd door de WillemsUnie het UO afge-
rond. In deze fase hebben de meeste werkvoorbereiders, die in
de VO- en DO-fase binnen WillemsUnie verantwoordelijk
waren voor het Plan van aanpak, bij de uitvoerend aannemer
een rol als projectcoördinator gekregen. Deze opzet zorgde
ervoor dat alle kennis vanuit de WillemsUnie geborgd was bij
de uitvoerend aannemer. Hierdoor bleef de voorbereidingstijd
Karakteristieken kanaal
? waterpeil tussen Sluis Schijndel en sluis Hintham
is NAP +4,7 m;
? waterpeil tussen Sluis Hintham en Empel is
NAP +2,0 m;
? doorvaarthoogte is 7,25 m;
? diepgang schepen maximaal 3,0 m, diepte
kanaal is 4,2 m;
? breedte kanaal met natuurlijke oevers is 21,3 m;
? talud oevers is 1:3;
? totale breedte op waterlijn is 46,5 m;
? ten noorden van sluis Empel is breedte kanaal
met natuurlijke oevers 38,525 m, talud oevers is
1:3, totale breedte op waterlijn is 63,725 m;
? breedte op waterlijn t.p.v. bruggen is 40,85 m
(normaal profiel klasse IV ).
4
ontwerpproces Zuid-willemsvaart 6 2013
12
29 57749 306 29 577
voorgespannen
betonnen dek d=900 mm
voorgespannen
betonnen dek d=1700 mmvoorgespannen
betonnen dek d=900 mm
voutes
voutes
opsluitband
paalfundering 450x450 mm
schoorstand 5:1
vibro palen Ø508/610 mm
schoorstand 5:1
vibro palen
Ø508/610 mm
schoorstand 5:1
vibro palen Ø508/610 mmte lood
vibro palen Ø508/610 mm
te lood
paalfundering
450x450 mm
te lood
paalfundering
450x450 mm
schoorstand 5:1 ECO zuilen +
rode split
voorzetwand
verankerd
kolom
d=1000 mm
kolom
d=1000 mm
wrijfgording
kanaalpeil +4700 m
(alarmpeil +0,20/-0,10)
oplegging hoogte
200 mm
blokken met opstort
gekwantificeerd. Hierbij werd onderscheid gemaakt naar veilig-
heidsrisico's in de bouwfase en gebruiksfase.
Voor de sluizen en sifons & gemalen zijn deze risico's ook
beschouwd in het kader van de Machinerichtlijn. Extra nadruk
is gelegd op de constructieve veiligheid in de bouwfase, aange-
zien statistiek uitwijst dat in deze fase de meeste ongelukken
gebeuren. De berekeningen van de ondersteuningsconstructies,
stempelramen en bekistingen worden door de leverancier van
de uitvoerend aannemer gemaakt. Deze worden echter door
een onafhankelijk constructeur van de uitvoerend aannemer
getoetst en daarna pas ter toetsing voorgelegd bij WillemsUnie.
De site-engineer van WillemsUnie toetst vervolgens nog op
integraliteit en of alle gehanteerde uitgangspunten correct zijn.
Conclusies
De keuze voor een uitwerking op hoofdlijnen in de tenderfase
en deze vast te leggen in een KIO-formulier was een juiste
beslissing. Aan het einde van het UO is immers gebleken dat
alle gekozen concepten geen significante wijzigingen hebben
ondergaan en dat de materiaalhoeveelheden met een
voldoende kleine bandbreedte konden worden opgesteld. Het
realiseren van een ontwerp in de koepelorganisatie en het feit
dat werkvoorbereiders deel uitmaken van het ontwerpteam,
zijn beide als zeer positief ervaren. Het resultaat was namelijk
een goed en uitvoerbaar ontwerp dat 'gedragen' werd door de
uitvoerend aannemer. Doordat de werkvoorbereiders na het
DO ook een rol kregen bij de uitvoerend aannemer, kon de
voorbereidingstijd worden verkort.
?
6
DO-tekening 3D
Langsdoorsnede
Beusingsedijk
ontwerp naar de technisch manager uitvoering. De site-
engineeringscoördinator is tevens verantwoordelijk voor de
totstandkoming van as-built informatie.
Systems Engineering
Systems Engineering vormde een integraal onderdeel van de
projectaanpak. Nadat alle eisen en wensen van de stakeholders
waren opgevraagd, kon het totale eisenpakket worden vastgesteld.
In elke ontwerpfase voor ieder object is gestart met het opstellen
van een verificatieplan. Vervolgens werden de verificaties van deze
eisen vastgelegd in het verificatierapport. Alle eisen werden aange-
toond door middel van ontwerpdocumenten en materiaalspecifi-
caties die werden opgedragen aan de uitvoerend aannemer. Aan
het einde van het UO zijn daarmee alle verificaties uitgevoerd.
Om aan te tonen dat er ook wordt gebouwd volgens tekening,
werden keuringen door de uitvoerend aannemer uitgevoerd.
Deze keuringen werden enerzijds al gedaan vanuit het kwali-
teitssysteem van de uitvoerend aannemer, maar door Willems -
Unie werden ook keuringen voorgeschreven die de werking
van het totale systeem aantonen. Het door keuringen aantonen
van de verschillende componenten van een sluis, toont immers
nog niet aan dat het sluiscomplex als geheel goed functioneert.
Veiligheid in het ontwerp
Bij alle combinanten van de WillemsUnie staat veiligheid hoog
in het vaandel. In elke ontwerpfase zijn per object sessies geor -
ganiseerd waarbij de hoofd-veiligheidsdeskundige aanwezig
was. Op deze manier zijn alle veiligheidsrisico's onderkend en
6
thema
Ontwerpproces Zuid-Willemsvaart 6 2013
Reacties