Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Opwaardering Station Tilburg

Nieuw vierde perron op bestaande noordelijke entree Luuk Alfrink, Dennis Kooijman, Dirk Vahl, Johan Zuidema - 27 juni 2024

Station Tilburg ondergaat momenteel een grootschalige transformatie, met als doel te voldoen aan de toenemende vraag naar reizigersvervoer. Belangrijke stappen zijn al gezet, zoals de bouw van een nieuwe passage, de renovatie van het iconische 'kroepoekdak' en de realisatie van twee grote rijwielstallingen. Nu is de realisatie van een nieuw zijperron, het 'vierde perron', aan de beurt. Een complexe klus vanwege de beperkte ruimte, de sterke raakvlakken met bestaand en het belang de hinder voor de reiziger zoveel mogelijk te beperken.

In het kort

  • In het oorspronkelijke ontwerp van de balkstructuur onder het perrondek was al deels rekening gehouden met het aanbrengen van nieuwe stijgpunten
  • Het hoofdprincipe van de technische ruimte betreft een op staal gefundeerde betonnen grondkerende L-wandconstructie
  • Voor de nieuwe overkapping moest een slanke constructie worden gerealiseerd om te voorkomen dat de bestaande perronkap te veel aan het zicht zou worden onttrokken
  • Om de verticale lasten uit de overkapping op te kunnen nemen zijn op kritische plaatsen buig-trekbanden opgenomen in zwaargewapende opstorten
  • Door de realisatie van grote sparingen in het perrondek is de horizontale krachtswerking ingrijpend beïnvloed
  • De extra momenten in het vlak van de schijf zijn afgewapend met extra schijf-trekbanden
  • Eén van de bijzondere hulpwerken was de ontsporings- en ondersteuningsconstructie nabij het trapgat
  • De wapening in de overlaging is uitgerekend op volledig verhinderde vervorming
  • De damwandconstructie bij de technische ruimte is versterkt met een extra rij groutankers
  • Voor de bouw van de lift- en roltrapputten moest een oplossing worden gevonden voor het in stand houden van de bestaande perrondragende kolommen en de spoordragende betonkolom

Projectgegevens

Project: Tilburg PHS, vierde perronspoor
Opdrachtgever: ProRail
Architect en technisch ontwerp: cepezed / Arcadis
Ontwerpend constructeur: Arcadis
Geotechnisch Adviseur: Arcadis
Aannemer: Dura Vermeer
Coördinerend constructeur: Sweco
Betonleverancier: Mebin

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Nieuw vierde perron op bestaande noordelijke entree Station Tilburg
Nieuw vierde perron op bestaande noordelijke entree Station Tilburg
x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren